Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sameiet nekter meg å spyle sykkelen.

Re: Sameiet nekter meg å spyle sykkelen. [Re: tmork] #2556437 25/05/2019 19:01
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: tmork
Sitat: GGG
Sitat: RoyK
Sitat: Flamini
har samme greia i borettslaget;
sure kommentarer om at det blir vått på bakken og at det er stygt med såpeskum som renner nedover
at de samme personene drar i gang sirkelsaga klokka ti på søndagsmorran er noe heelt annet

Sistnevnte er jo faktisk ulovlig ICON_WINK

Ikke eksplisitt ICON_WINK

Siden politiet stopper folks bruk av vinkelsliper på søndag, så er det jo nærliggende å tro at sirkelsag og er noe som får tilsnakk.
https://www.smartepenger.no/boligokonomi/2360-reglene-om-stoy-fra-naboen

At politiet gir tilsnakk for noe betyr (heldigvis) ikke at det er ulovlig. Politiet er utikke den dømmende makt.

At du nok blir dømt dersom politiet faktisk åpner sak dersom du bruker sirkelsaga på en søndag stemmer nok, men loven er diffus, og "utilbørlig larm" er ett dynamisk begrep.

Re: Sameiet nekter meg å spyle sykkelen. [Re: GGG] #2556443 25/05/2019 19:57
RoyK Offline
Besatt
Besatt
sure kommentarer om at det blir vått på bakken og at det er stygt med såpeskum som renner nedover
at de samme personene drar i gang sirkelsaga klokka ti på søndagsmorran er noe heelt annet

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12

Re: Sameiet nekter meg å spyle sykkelen. [Re: RoyK] #2556444 25/05/2019 19:59
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

Som sagt, ikke eksplisitt.

Re: Sameiet nekter meg å spyle sykkelen. [Re: GGG] #2556647 27/05/2019 08:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jo - eksplisitt.

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sameiet nekter meg å spyle sykkelen. [Re: GeirK] #2556654 27/05/2019 09:26
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@GeirK: Utilbørlig larm er ikke definert i loven. Og i norsk lov er det sjelden eller aldri referert til enkelttilfeller (oppramsing ala stikksag, drill, slagdrill, motorsag etc.)

Nettavisen sier at politiet stanser folk som driver med motorsag på søndager. Alt mellom skjeggtrimmer og motorsag er altså ikke definert gjennom praksis eller lovverk i følge et veldig kjapt google-søk.

Redigert av Garpen; 27/05/2019 09:27.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Sameiet nekter meg å spyle sykkelen. [Re: GeirK] #2556658 27/05/2019 09:35
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: GeirK

Jo - eksplisitt.

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Hvis du mener det står eksplisitt i loven så får du henvise til hvor i loven utilbørlig larm er definert, godtar også rettspraksis.

Host opp noe dokumentasjon på dette er du grei.

@Garpen: At politiet stanser det betyr jo heller ikke at det er riktig fortolkning av loven. Som sagt tidligere er utilbørlig larm et dynamisk begrep, og hadde nok en annen betydning når loven kom en den har i dag.

Redigert av GGG; 27/05/2019 09:39.
Re: Sameiet nekter meg å spyle sykkelen. [Re: GGG] #2556663 27/05/2019 09:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

@Garpen: At politiet stanser det betyr jo heller ikke at det er riktig fortolkning av loven. Som sagt tidligere er utilbørlig larm et dynamisk begrep, og hadde nok en annen betydning når loven kom en den har i dag.

Nei, men all den stund vi ikke har rettspraksis, er politiets håndhevelse en god indikator på hvordan loven skal tolkes.

Jeg er enig i at "eksplisitt" ikke var korrekt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sameiet nekter meg å spyle sykkelen. [Re: Garpen] #2556664 27/05/2019 10:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Garpen

Nettavisen sier at politiet stanser folk som driver med motorsag på søndager. Alt mellom skjeggtrimmer og motorsag er altså ikke definert gjennom praksis eller lovverk i følge et veldig kjapt google-søk.

I følge artikkelen du linker til, stopper politiet folk som klipper gresset med bensinklipper. Sirkelsag ligger godt over gressklipper i lydnivå.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sameiet nekter meg å spyle sykkelen. [Re: GeirK] #2556666 27/05/2019 10:08
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

I følge artikkelen du linker til, stopper politiet folk som klipper gresset med bensinklipper. Sirkelsag ligger godt over gressklipper i lydnivå.

Jeg var kanskje litt upresis, men poenget er at utilbørlig larm ikke er godt definert i lov eller rettspraksis.

Re: Sameiet nekter meg å spyle sykkelen. [Re: Garpen] #2556668 27/05/2019 10:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg var kanskje litt upresis, men poenget er at utilbørlig larm ikke er godt definert i lov eller rettspraksis.

Korrekt. Derfor har jeg allerede korrigert meg selv på "eksplisitt". Se lenger opp.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sameiet nekter meg å spyle sykkelen. [Re: GGG] #2556669 27/05/2019 10:12
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nei, og det er jo det som gjør norsk lovverk så fint. Vi slipper å skrive om lovverket når det dukker opp en ny støyende dings på markedet; den er dekket av gjeldende lovverk. En uttømmende liste med dingser som bråker og er ulovlige å bruke i nærvær av naboer på søn- og helligdager ville jo vært helt pyton å håndheve i det øyeblikket drillen ble stillegående og noen oppfant en ny bråkedings.

Re: Sameiet nekter meg å spyle sykkelen. [Re: Garpen] #2556676 27/05/2019 10:26
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

Nei, og det er jo det som gjør norsk lovverk så fint. Vi slipper å skrive om lovverket når det dukker opp en ny støyende dings på markedet; den er dekket av gjeldende lovverk. En uttømmende liste med dingser som bråker og er ulovlige å bruke i nærvær av naboer på søn- og helligdager ville jo vært helt pyton å håndheve i det øyeblikket drillen ble stillegående og noen oppfant en ny bråkedings.

Tja, både og. Implisitte regler har sine fordeler og ulemper, akkurat som eksplisitte har sine.

Det at en lov er opp til fortolkning betyr jo at den enkelte vil ha en annerledes oppfatning av hva som er galt og riktig. Ta for eksempel den saken her, som har vært omtalt på forumet tidligere.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support