Har da tatt ein liten test runde med sykkelen etter å snudd gaffelen. Til opplysning så er min nr 1 terrengsykkelen ein Apex T3, som da blir sammenligningsgrunnlaget mitt. Bruksområde mitt er asfalt/grusveger. Ingen sti køyring. Gaffelen på Apex´en har vel omtrent stortsett kun stått i låst stilling.
Hadde først ein runde med Everesten og runde to med apex´en. Prøvde å holde same tempo, men usikker om motvind kan ha gjort litt forskjell.
Fakta Everest-apex
tid 35,17 - 36,43
gjennomsnitt fart 22,8/kmt-22 km/t
maks fart 49,1km/t-50,7km/t
Eg trur differansen ligge i dei 10 første minuttene, her eg trur motvind kan ha gjort sitt. Toppfarten som er registret er ikkje målt på like vilkår. Testet dette i en annen bakke, da eg bevist trillet ned på same måte, og da var toppfarten 48-45 i apex´en sin fordel. Rundene vart syklet i roleg tempo. Ein litt krevende motbakke på slutten.
Føles som apex´en ruller noe bedre. Syklene har same dekk, men ulike hjul(antar at apex´en har bedre, men vet ikke). Vekt forskjellen på syklene nå er 3-4kg. Tok ingen kjappe drag, så fekk ikkje testet hvordan Everesten reagere da. Min opplevelse med turen er at framgiret på Everesten ikkje holder mål. I tillegg er krankarmene 170 på Everesten og 175 på apex, her liker eg 175 best. Dessuten er kranken 42/34/24. Ønsker mer fart, så lure på kanskje 48/36/26 og kassett 11-32/34, viss dette passer sammen.