|
|
Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: baronKanon]
21/07/2019 11:17
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg hører rykter om at Tesla bruker mye batteri på å stå stille. Vi bruker bilen lite i hverdagen, men vi har enn så lenge ikke lading i garasjen, og bilen kan fort stå stille i 3-4 uker av gangen - mest om vinteren. Er ikke lysten på å ta en "ladetur" for å holde bilen brukbar.
Vi har en Passat GTE som er ferdig med lease i november, men er utrolig usikker på hvilken arvtaker vi skal ha. Er mest gira på en nyere bruktbil, og jeg er ikke lysten på en bensinbil, selv om min bedre halvdel synes det er greit, siden vi bruker bilen så mye. Det er ikke økonomi som gjør at jeg vil ha el-bil, men miljø. Ikke vits i å bruke eksosbil hvis man har muligheten til å la være. Derfor er det ikke krav for min del at man må kunne lade gratis. En tur innom hurtiglader en gang iblant er jo ikke så ille.
jeg forstår også at det skal være mulig å kunne skaffe hengerkule for å henge sykkelstativ bakpå på Model S. Ser at det er kjøpers marked på Model S på bruktmarkedet, og den skal jeg muligens kunne få plassert i garasjen. Den har også bagasjeplass og rekkevidde - som er viktige krav for vår bilbruk. Får dere satt opp lademulighet i garasjen? Om ikke er elbil ikke optimalt, det er hjemmelading eller lading på jobben man i all hovedsak bruker. Hurtigladere bruker man når man er ute på tur. Å kjøre en tur kun for å lade vil føles som totalt bortkastet tid, dyrere enn å lade hjemme også, men det kan være at med veldig lite kjøring så merker du ikke så mye til det som f.eks meg som kjører mye og bruker bilen til daglig.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
21/07/2019 16:35
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg hører rykter om at Tesla bruker mye batteri på å stå stille. Vi bruker bilen lite i hverdagen, men vi har enn så lenge ikke lading i garasjen, og bilen kan fort stå stille i 3-4 uker av gangen - mest om vinteren. Er ikke lysten på å ta en "ladetur" for å holde bilen brukbar.
Vi har en Passat GTE som er ferdig med lease i november, men er utrolig usikker på hvilken arvtaker vi skal ha. Er mest gira på en nyere bruktbil, og jeg er ikke lysten på en bensinbil, selv om min bedre halvdel synes det er greit, siden vi bruker bilen så mye. Det er ikke økonomi som gjør at jeg vil ha el-bil, men miljø. Ikke vits i å bruke eksosbil hvis man har muligheten til å la være. Derfor er det ikke krav for min del at man må kunne lade gratis. En tur innom hurtiglader en gang iblant er jo ikke så ille.
jeg forstår også at det skal være mulig å kunne skaffe hengerkule for å henge sykkelstativ bakpå på Model S. Ser at det er kjøpers marked på Model S på bruktmarkedet, og den skal jeg muligens kunne få plassert i garasjen. Den har også bagasjeplass og rekkevidde - som er viktige krav for vår bilbruk. Får dere satt opp lademulighet i garasjen? Om ikke er elbil ikke optimalt, det er hjemmelading eller lading på jobben man i all hovedsak bruker. Hurtigladere bruker man når man er ute på tur. Å kjøre en tur kun for å lade vil føles som totalt bortkastet tid, dyrere enn å lade hjemme også, men det kan være at med veldig lite kjøring så merker du ikke så mye til det som f.eks meg som kjører mye og bruker bilen til daglig. Garasjer som burde vært byttet ut for ti år siden i et borettslag med veldig mye annet dyrt vedlikehold utført siste årene, og det er for mye ekstra å oppgradere garasjene med det første, og å legge inn ladepunkt i noe som egentlig er modent for flismaskin føles litt bortkastet. I tillegg til at det er en trafo med sprengt kapasitet som må oppgraderes, noe jeg ikke betaler selv... Så da må vi belage oss på ikke hjemmelading, og da må vi ha bil som ikke lades ut. Og Tesla er også litt risky bisniss, siden det har vært svært variabel kvalitet på S, og X er for stor for garasjen (og S må parkeres med app)
|
|
|
[Re: pez d spencer]
22/07/2019 08:21
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Forresten - snakket med Thules mann på Utflukt i dag. Han sier at Thule nok ikke kommer til å lage takstativ til Model 3 - da festene er for dårlige til at det blir bra nok for Thules standarder. Bra da at nye 3ere har hengerfester, men synd for dem som kjøpte tidlig.
Takstativ fra Tesla er tilgjengelig. Har allerede møtt mange Model 3 med sykler på taket, så det er ikke noe problem. Vet det, det betyr dog ikke nødvendigvis at det er bra. Thule-mannen snakket om dårlige gjenger, variabel kvalitet, for grunt boltehull osv. Jeg ville tro at Thule ville være interessert i å lage stativ til Tesla - han nevnte at de også har sluttet med stativ til S av samme grunn - altså tvilsom kvalitet på takfestene. Jeg har sett at tilsvarende har blitt påpekt av kjøpere av Teslas eget stativ. Men med hengerfeste er det ikke noe stress å trygt frakte 3-4 sykler bakpå 3-ern. Da hadde nok ikke Thule-mannen sett festene på TM3  Har festet takstativ på min fars TM3, det er ikke hull der i det hele tatt. Man trer festene inn under glasstaket, som en slags krok med gjengetapp som stikker opp, og setter takstativfoten med på den. Når det er sagt så skjønner jeg godt at Thule ikke vil lage stativ. Makan til dårlig patent. Stativet skal trekkes til med 6Nm. Jeg hadde ikke turt å trekke til uten momentnøkkel. Ser for meg at om taket sprekker så vill de lure seg unna garanti uansett... Det er bøyler skrudd fast i stålet under glasset som man hekter kroken inn i. Fester ikke i glasset overhodet. Føttene hviler ikke engang på glasset. Sjekk om du har installert korrekt. Thule har misforstått alt, eventuelt er deres system ikke egnet for å tilpasse et kit til Model 3. Det siste forstår jeg ikke helt, da Model 3 fungerer som en standard "fixed point"-løsning, noe Thule støtter på andre modeller.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
22/07/2019 08:26
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
jeg forstår også at det skal være mulig å kunne skaffe hengerkule for å henge sykkelstativ bakpå på Model S. Ser at det er kjøpers marked på Model S på bruktmarkedet, og den skal jeg muligens kunne få plassert i garasjen. Den har også bagasjeplass og rekkevidde - som er viktige krav for vår bilbruk. Får dere satt opp lademulighet i garasjen? Om ikke er elbil ikke optimalt, det er hjemmelading eller lading på jobben man i all hovedsak bruker. Hurtigladere bruker man når man er ute på tur. Å kjøre en tur kun for å lade vil føles som totalt bortkastet tid, dyrere enn å lade hjemme også, men det kan være at med veldig lite kjøring så merker du ikke så mye til det som f.eks meg som kjører mye og bruker bilen til daglig. Garasjer som burde vært byttet ut for ti år siden i et borettslag med veldig mye annet dyrt vedlikehold utført siste årene, og det er for mye ekstra å oppgradere garasjene med det første, og å legge inn ladepunkt i noe som egentlig er modent for flismaskin føles litt bortkastet. I tillegg til at det er en trafo med sprengt kapasitet som må oppgraderes, noe jeg ikke betaler selv... Så da må vi belage oss på ikke hjemmelading, og da må vi ha bil som ikke lades ut. Og Tesla er også litt risky bisniss, siden det har vært svært variabel kvalitet på S, og X er for stor for garasjen (og S må parkeres med app) med kjøring kun hver 4.uke (langtur?), har du regnet på å kun leie bil/bilkollektiv? Forøvrig enig i at uten hjemmelading eller offentlig saktelading i umiddelbar nærhet til heimen er det vanskelig å bli motivert for elbil. Model 3 virker foreløpig å ha ganske robust kvalitet (få klager på internett), men foreløpig ny på norske markedet og kan ikke konkludere.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
[Re: daktari]
22/07/2019 08:37
|
Harald_D
Avhengig
|
Avhengig
Hvordan er erfaringene med Model 3 så langt? Var en del klaging på småting ved levering, men leser lite klaging fra de som har brukt de i noen måneder nå. Noen som har erfaring Evt har hørt noe?
Harald D
|
|
|
22/07/2019 12:04
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Har kjørt 8.000km nå og ingen feil. Autopilot og full self driving suger bigtime, blir verre for hver oppdatering. Bremser eller griper inn altfor ofte. Fit og finish var bra, unntatt en støvkorn i lakk på frontfanger og en smådårlig dørpakning. Den desidert beste og artigste Tesla jeg har hatt, en fantastisk kjørebil. Skulle gjerne hatt hengerfeste, men bestilte før det var mulig i tillegg til at jeg kjøpte Performance. Skulle jeg bestilt i dag, hadde det blitt en hvit Long range og hengerfeste. Fantastisk mye nybil og prestanda for pengene. Man trenger ikke performance, Long range er superartig den også.
Om FSD til 50.000kr er verdt PENGENE? Definitivt nei slik det er i dag. Hadde gått for standard autopilot.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
[Re: PålGnål]
22/07/2019 14:13
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Min erfaring er at det varierer hvor bra Autopilot funker, ut de hvor man kjører. Jeg har vel ca 4-5000 km fra Oslo - Kongsberg, og der funker den upåklagelig. Andre steder, som f.eks. nedover E6 mot Vestby er den supernervøs.
Tipper FSD på MCU3 blir noe helt annet, og når de først kommer tror jeg lett det blir verdt 50K.
|
|
|
26/07/2019 22:27
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
jeg forstår også at det skal være mulig å kunne skaffe hengerkule for å henge sykkelstativ bakpå på Model S. Ser at det er kjøpers marked på Model S på bruktmarkedet, og den skal jeg muligens kunne få plassert i garasjen. Den har også bagasjeplass og rekkevidde - som er viktige krav for vår bilbruk. Får dere satt opp lademulighet i garasjen? Om ikke er elbil ikke optimalt, det er hjemmelading eller lading på jobben man i all hovedsak bruker. Hurtigladere bruker man når man er ute på tur. Å kjøre en tur kun for å lade vil føles som totalt bortkastet tid, dyrere enn å lade hjemme også, men det kan være at med veldig lite kjøring så merker du ikke så mye til det som f.eks meg som kjører mye og bruker bilen til daglig. Garasjer som burde vært byttet ut for ti år siden i et borettslag med veldig mye annet dyrt vedlikehold utført siste årene, og det er for mye ekstra å oppgradere garasjene med det første, og å legge inn ladepunkt i noe som egentlig er modent for flismaskin føles litt bortkastet. I tillegg til at det er en trafo med sprengt kapasitet som må oppgraderes, noe jeg ikke betaler selv... Så da må vi belage oss på ikke hjemmelading, og da må vi ha bil som ikke lades ut. Og Tesla er også litt risky bisniss, siden det har vært svært variabel kvalitet på S, og X er for stor for garasjen (og S må parkeres med app) Kvaliteten tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Etter et halvt år med Model X ser jeg meg ikke tilbake. Har hatt Ford, Opel og VW de siste årene og det er ikke mer feil på min X enn jeg har opplevd med de merkene, men bilen og alt den bringer er bare helt rått. Har aldri hatt en bil som kan konkurrere med denne på komfort, ikke i nærheten av å være i nærheten engang, og det skjønner man nok ikke før man har kjørt Tesla noen dager. Ja, det finnes nok luksusbiler som har like mye-ish komfort, men de koster like mye, minst. Hele familen er strålende fornøyd, 2 ferieturer med mye lavere skuldre og mindre mas, ufattelig og ufattelig digg men sånn er det bare, Tesla's nettverk av superladere fungerer helt prima for oss. (ingen overraskelse etter halvveis i denne tråden + timer med A Better Routeplanner). Nå synes jeg du skal kunne lade hjemme og helst kjøre mye for at en elbil skal lønne seg, men om motivet er stort nok til å gå all in på el så finner du nok neppe en bedre og komplett elbil med god rekkevidde enn Tesla på et par tre fire fem år. Ugh! Joda, det er noen issues men ja, de som kjøper Tesla skjønner det, de andre vil aldri forstå. Jeg har de siste 10-15 årene hatt et veldig avslappet forhold til bil, men nå kan jeg med hånda på hjertet si at jeg elsker bilen min. Profetene har rett! En siste. Å kjøre forbi tregere trafikanter på null komma svisj i en bil på over 2,5 tonn gir en ubeskrivelig tilfredsstillelse, uten å brenne av et halvt oljefat.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
26/07/2019 22:34
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Og hei, servicen jeg opplevde når jeg fikk litt nybilhikke, upåklagelig. Følte meg som en VIP. Helt sjef! Det vet jeg at ikke alle Teslaeiere har opplevd, men det har vel alltid vært intensjonen til Tesla at det skulle være sånn, bare at Norge tok dem litt på senga.
Seså, nå er jeg en av Teslamenigheten. Go figure...
Roy
|
|
|
26/07/2019 22:48
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har kjørt 12 000km på 5 mnd, litt mindre enn forventet men jeg tar det nok igjen på høsten og vinteren. Men regnestykket har blitt bedre enn jeg hadde håpa. Til de som har bilgodtgjørelse og kjører mye, du kommer til å le hele veien til både banken og vinmonopolet med en elbil. Det er så latterlig å kunne kjøre rundt og lade gratis/billig og skrive reiseregninger.
20 august går gratisladinga mi ut, håper noen vil bruke referansekoden min så vi begge kan få gratis lading på tur. Det velter ikke lasset, men man gliser mer med gratis lading.
Roy
|
|
|
[Re: Harald_D]
04/08/2019 08:33
|
Dan
More than words
|
More than words
Akkurat tilbake etter en treukers road trip i Model 3 LR AWD gjennom sommer-Norge. Veldig fornøyd, men ikke helt uten irritasjonsmomenter. Vår bil var perfekt ved levering og vi har ikke hatt noen problemer annet enn SW-problemene som alle andre også har (og som er grunn til det meste av irritasjonsmomentene). Bilen er en drøm å kjøre. Jeg som vanligvis ikke gidder å foreta forbikjøringer kan nå gå i mc-modus og raskt og trygt legge bobiler bak meg. Bilen ligger som et strykejern i svingene samtidig som den kan fåes til å logre ved fullt pådrag ut av krappe svinger. Setene er vanvittig gode, selv for meg som er høy og har lange bein. Det som er Teslas gigantiske, og kanskje underkommuniserte, fortrinn foran konkurrentene er Supercharger-nettverket. Da vi kjøpte bilen ga vi ikke dette en tanke, men etter å ha kusket rundt i landet i tre uker så innser man at det er gull. Da vi dro ut på Andøya og i Lofoten måtte vi ta til takke med Fortum. Der får man 40-50 kW og stasjonene vi benyttet oss av hadde kun to ladepunkt. På Teslas superladere hadde vi 115 kW og ikke en eneste gang ladekø. På den positive siden kan også nevnes rekkevidden på over 50 mil. Vi tok turen ut på Kystriksveien mellom Saltstraumen og Mo i Rana via Glomfjord og visste at fra siste lading på Fauske (Fortum) var det 34 mil til superladeren på Mo i Rana, uten en eneste ladestasjon langs veien. På denne omveien så vi en og annen Tesla men ingen andre elbiler. Men nok om det positive, siden det finnes nok av Tesla fanboys som kan fortelle om det. Irritasjonsmomentene: - Fantombremsing. S@t#ns forbannede ubrukelige dritt!!1 Ærlig talt, dette må Tesla få orden på snart, før de får typegodkjenningen trukket tilbake. Trikset man etter hvert lærer er å holde foten lett på gasspedalen for å overstyre, men det funker selvfølgelig ikke hvis man har biler foran seg som man har lyst at bilen skal tilpasse farten til. Traffic aware cruise control blir mer traffic scared cruise control og man får ikke slappet av ordentlig annet enn på fire-felts motorvei uten skygger eller annen trafikk. - Sentry mode trigger for fluer. I år har det vært flueår i fjellet og det er vanskelig å få bilen helt fluefri før man låser den. Resultatet ble flere ganger at flua flyr litt for nære kupékameraet og trigger alarmen, med piping og death metal på full guffe som resultat. Gøy når bilen står på en utfartsparkering med bobiler. Endte flere ganger med å slå av alarmen helt fordi vi ikke hadde lyst å vekke folk. - Bagasjerommet er stort men lavt. Vi hadde to bagger med klær som måtte presses hardt for å kunne ligge på hverandre, og to fjellryggsekker som også var et pes å dytte på plass på hverandre hver gang. Utenfor dette hadde vi kjølebag og et par store plastbokser med mat og kokeutstyr. Fordi det er en sedan så må man løfte ut baggene hvis man skal ta ut noe av dem, mens man i en kombi ville hatt tilgang til dem der de lå. Til slutt et par snapshots fra det innebyggede dashcamet. Elg i Lofoten:  Uakseptabel forbikjøring utført av en fyr med sykler bakpå bilen (noen som kjenner seg igjen?). Sidekameraet viser at han fortsatt har hjulene på midtstripa etter å ha passert oss, etter at både bilen vår og jeg bremset:  Jeg bannet litt i starten av innlegget om at TACC er alt for sensitiv og bremser for ingenting, og morsomt nok bremser bilen *etter* at det skumle er passert. F eks når man møter et vogntog så bremser bilen i det man passerer hengeren. Det ville ikke ha hjulpet noe særlig hvis det vogntoget faktisk var over i ens eget kjørefelt. Men ekstra komisk blir det når bilen ikke bremser i det hele tatt når man får et møte med en svingkutter som han her, hvor det bare så vidt er plass til en Tesla med hjulene på veiskulderen: 
|
|
|
04/08/2019 13:32
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fantombremsingen er helt håpløs. Det virker som det har blitt lagt på litt for mange lag med redundans uten skikkelig testing.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
05/08/2019 11:37
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Tips. Om man kikke i de innerste baggene uten å ta ut resten av bagasjen så kan man legge ned baksetet veldig enkelt i model 3. Kan være raskere å klikke ned det enn alternativene, selv om baksetepassasjer må flytte på seg..
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
05/08/2019 13:23
|
X29
Medlem
|
Medlem
Kan skrive under på det ovennevnte angående fantombremsing, det er noe s@t#ns forbannede ubrukelige dritt!!
Når dette skjer med 1500kg campingvogn på kroken er det ekstra spennende. Fikk rydda i skapene i vogna da..!
|
|
|
[Re: X29]
05/08/2019 14:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det merkelige er at den fantombremser mer på motorvei enn på tofelts vei. Vi kjørte Sørnorge rundt i sommer og AP/ACC fungerte nærmest prikkfritt nedover vestlandet, men gjorde rare ting på vei opp Østlandet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
05/08/2019 14:22
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Vår S85D fra 2015, fantombremser bare i tunneller, for tiden. Vallaviktunnellen i Hardanger, og Lærdalstunnelen var litt ille. En sjelden gang i Væretunnellen, også.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
05/08/2019 14:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vår S85D fra 2015, fantombremser bare i tunneller, for tiden. Vallaviktunnellen i Hardanger, og Lærdalstunnelen var litt ille. En sjelden gang i Væretunnellen, også. Mens vår '18 S75D kjørte hele Lærdalstunnellen uten hikke
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
05/08/2019 16:46
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Skjer denne fantombremsingen når man bruker adaptiv cruisekontroll?
|
|
|
[Re: Marøder]
05/08/2019 16:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja
|
|
|
[Re: vids]
05/08/2019 17:00
|
Dan
More than words
|
More than words
Tips. Om man kikke i de innerste baggene uten å ta ut resten av bagasjen så kan man legge ned baksetet veldig enkelt i model 3. Kan være raskere å klikke ned det enn alternativene, selv om baksetepassasjer må flytte på seg.. Baksetepassasjerene hos oss var puter, jakker, campingstoler og annet som ikke fikk plass i bagasjen. De nektet å flytte seg uten hjelp. 
|
|
|
[Re: GeirK]
05/08/2019 17:23
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Ja Ok, greit å vite men dette er vel ikke modellspesifikt. Vurderer tm3 og tms med mulig kjøp i løpet av høsten. Vurderer også billigere elbiler som Peugeot 2008, Leaf, Soul og Golf. Ved kjøp av mindre bil må vi basere oss på leie i enkelte ferier, da gjerne påskeferie hvor vi kjører. Ellers tar vi fly i kombo med leiebil.
|
|
|
05/08/2019 17:50
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Folkens. Vi skriver 2019, og FRP truer med å momse elbiler snarest mulig :-)
Min 2011 skoda er egentlig ikke moden for å dumpes, men jeg vil ha elbil....
har sett øyet vått på TM3. Lommeboka sier "standard range+" eller "long range RWD"
Er det noe som tilsier at jeg absolutt burde kjøpe AWD? Hvor langt ut av byen kommer man seg med bakhjulstrekk nå til dags??
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
05/08/2019 21:19
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Awd på knøttbiler er vel bare tull, legg penga i gode dekk.
Alternativt kjøpt skikkelig awd med swaybar, diffsperre og 35" +
|
|
|
[Re: Stupfull]
05/08/2019 22:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Awd på knøttbiler er vel bare tull, På elbil er det i allefall veldig moro. Skyvet du får på snøføre med en lynraskt regulert elmotor på hver aksling, er helt uvirkelig. Vår Model S banker forrige bil - Audi Q5 med ekte Torsen-Quattro langt ned i støvlene.
|
|
|
06/08/2019 04:49
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Vår S85D fra 2015, fantombremser bare i tunneller, for tiden. Vallaviktunnellen i Hardanger, og Lærdalstunnelen var litt ille. En sjelden gang i Væretunnellen, også. Mens vår '18 S75D kjørte hele Lærdalstunnellen uten hikke Er det med autopilot på den fantombremser? Eller er det med cruise kontroll? Jeg hadde en mod 3 på demo en helg, og opplevde lignende. Men uten at jeg klarte å se noe mønster i det. På vinterføre kan jo det bli fatalt hvis den kan hugge så brått? Ellers fyller vi vår passat til randen når vi har Norgesferie, så vi må vel sikte på mod Y, bare kjedelig å vente så lenge...
|
|
|
[Re: Stupfull]
06/08/2019 04:53
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Awd på knøttbiler er vel bare tull, legg penga i gode dekk. Liten i volum ja, men den er vel nesten 1900 kg, og har da vell greit med marktrykk??
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
06/08/2019 06:20
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Ja Og der var svaret på mitt spørsmål:-)
|
|
|
06/08/2019 09:29
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor er AWD tull på vanlig størrelse biler?
Rallybiler går fortere med AWD enn uten, det er ikke bare for terreng-biler.
AWD på vår TM3 er helt sinnsyk, Den jobber så bra at jeg kom opp islagte oppkjørsel med sommerdekk der en av våre bakhjulstrekkere ikke kom opp med vinterdekk (fikk bilen levert på sommerdekk i februar).
AWD på TM3 performance gir også veldig bra svingkjøring, både sommer og vinter.
Men, for å svare han som egentlig spurte, nei, du TRENGER ikke AWD med mindre du bor et bratt og glatt sted. Og bakhjulstrekk er også gøy. (Men jeg synes AWD er enda mer gøy, også for drifting kombinert med track-mode som kommer på performance).
Redigert av vids; 06/08/2019 09:31.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
06/08/2019 10:13
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvorfor er AWD tull på vanlig størrelse biler?
Rallybiler går fortere med AWD enn uten, det er ikke bare for terreng-biler.
Det trur jeg hadde vært en forsvinnende liten bagatelmessig futilitet om fartsgrensen i rally var satt til 80 km/t.
|
|
|
06/08/2019 10:19
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Og bakhjulstrekk er også gøy.
[kjepphest-modus] Bakhjulsdrift. Framhjulstrekk. [/kjepphest-modus]
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|