Kan si rett ut at den forsikringssummen er uaktuell. Men det er ett særdeles aktuelt alternativ å la være å forsikre. Så får jeg heller ta konsekvensen av det. Det eneste "negative" vil være at jeg må sykle andre sykler til jobb, men det kan jeg forsåvidt leve med. Så lenge sykkelen står hjemme, så er den forsikret gjennom andre forsikringer.
Er det noe jeg ikke helt klarer å bli fortrolig med når det kommer til denne flotte sykkelen, så er det setets vinkel og hendelplasseringen. Nedoverpekende sete i såpass mye vinkel er et klassisk tegn på for høyt sete, feil sete, og/eller for lang reach. 4 mm ned så tipper jeg du kan flate ut setet uten å få vondt noe sted. Gitt at det ikke er setet som er feil.
Tenkte litt mer på denne. Kan godt være at du har helt rett, at setet er for høyt. Men er denne høyden jeg har på andre sykler, og som trives med. Men den er jo bare basert på at jeg gradvis har økt høyden på setet når jeg kjøpte min første landeveisykkel, frem til jeg til slutt "landet" på ett punkt hvor ting føltes rett, og jeg sluttet å justere. Så har jeg kjørt den høyden i to år nå. Men har aldri hatt noe skikkelig bike-fit, så kan godt være at de forteller meg at setet skal ned.
I dag leverte jeg sykkelen til Sørensen. Var lei setepinnen som sank 4-5cm under Enebakk rundt. Sitter langt inne stoltheten å overlate doningen til en mekaniker, men det sitter også altfor langt inne om jeg skal slite med dette problemet særlig mye lenger. Nå vil jeg bare sykle doningen det hun (eller jeg, strengt tatt) er god for resten av vår/sommer/høst.
Protip: Før sykkelen i det hele tatt traff mekaniker, som jeg ikke en gang har tenkt på; avfett selve klemme-mekanismen, og smør den opp med olje. Hvis selve klemmemekanismen er full av friksjonspasta, så kan det være at en del av momentet blir borte der. Hørtes lurt ut
Kan forøvrig nevne at Sørensen fikset dette raskt og greit for noen hundringser. Pasta'n som ser ut (har riktignok bare gått 130km siden jeg fikk den tilbake) til å ha gjort susen er Park Tool sin, som er grovere enn den jeg brukte selv. I tillegg gjorde de så vidt jeg skjønte tidligere nevnte triks, om å rense/smøre klemmemekanismen skikkelig, så minst mulig kraft forsvinner som friksjon i selve klemmemekanismen.
En liten oppsummering av Molten Speedwax erfaringene så langt. Har brukt det på to kjeder så langt, ca 80 km totalt. Det siste kjedet jeg har hatt på har nå gått 359.9 km iflg. Strava. Tok en rask video av hvordan ting ser ut. Nærmere beskrivelse om nøyaktig hva det kjedet er utsatt for står i beskrivelsen på Youtube-video'en.
Her er trinsehjulene, som på ingen måte har blitt renset i løpet av tiden kjedet står på. Veldig deilig å slippe noe form for oppbygning av "møkk", for det har jeg slitt en del med når jeg har brukt oljer. På denne derailleuren er også øverste trinsehjul veldig keitete å rense pga elmotor og annet som gjør at det generelt er vanskelig å komme til.
Akkurat nå står slowcookeren til oppvarming, og to kjeder skal vokses på nytt. Det er heldigvis en triviell sak som ikke krever den mer omfattende rensingen av kjedene som man må gjøre første før første behandling.
Applaus! Fantastisk! Med all innsatsen som ligger bak kunne kanskje GCN kostet på seg litt mer snakk om selve sykkelen annet enn "I really like deRosas"
Grattis med den gjeveste pris man kan få på internettet
Er en veldig rar følelse å se sin egen sykkel bli bedømt i bike vault - nesten som å høre sensor gi karakter på muntlig eksamen.
Min Daccordi rakk gjennom nåløyet med et nødskrik, og ble sannsynligvis første og siste gang en sykkel fikk super nice med drevet på feil side... puh! (ep65)
Redigert av bjarnetv; 14/05/201922:14.
Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC
[Re: vviz]
#255442915/05/201905:50
Applaus! Fantastisk! Med all innsatsen som ligger bak kunne kanskje GCN kostet på seg litt mer snakk om selve sykkelen annet enn "I really like deRosas"
Tusen takk!
Husker jeg rett så er det litt begrenset antall tegn man har til å beskrive sykkelen om man laster opp til GCN. Så det er jo ikke all verden de vet om den utover hva de ser. Antar de ikke har fulgt denne forumtråden
Sitat: Valentino
Autotekstingen til GCN: Helga. Tji-hi. Men altså: Veldig kult å få bygget hentet fram slik.
I den engelskspråklige verden så blir Helge enten "Helga" eller en "Hell yeah", det har jeg lært meg å leve med Ja det var jo artig å få sett sykkelen sin på "tv".
Sitat: DuffMcShank
Artig med G-Sport-stem på GCN, tror nesten at du må beholde det nå
Ja det stem'et har jo nå blitt "en greie", så det må nesten få stå på Den hvite lakken har riktignok blitt strippet vekk siden bildet ble tatt, men det er forstatt samme stem som benyttes. "Problemet" er jo at det virker, og at det er veldig lett. Det eneste stem'et jeg har sett som egentlig frister meg er ENVE sitt aero stem, da det ser bra ut, og samtidig har en del justeringer som kan gjøre etter kjøp (-7, -12 grader, kan flyttes fremover/bakover +/- ca 2.5mm), så det virker ganske kurrant. Men det er også ganske tungt, og ikke minst, "ganske" dyrt.
Sitat: bjarnetv
Grattis med den gjeveste pris man kan få på internettet ICON_WINK
Er en veldig rar følelse å se sin egen sykkel bli bedømt i bike vault - nesten som å høre sensor gi karakter på muntlig eksamen.
Min Daccordi rakk gjennom nåløyet med et nødskrik, og ble sannsynligvis første og siste gang en sykkel fikk super nice med drevet på feil side... puh! (ep65)
Tusen takk! Gratulerer til deg også!
Sitat: Valentino
vviz og bjarnetv pålegges herved å finne sammen og mekke en tråd hvor bygg fra vår lille sfære presenteres SUPER NICE for den store vide hos GCN.
vviz og bjarnetv pålegges herved å finne sammen og mekke en tråd hvor bygg fra vår lille sfære presenteres SUPER NICE for den store vide hos GCN.
Siden jeg pendler gjennom soignerte Vestre Aker, kommer jeg hyppig over eksklusive bygg som fortjener å bli vist frem.
Disse to kom jeg over ved Røa Senter. Bildene kan evt. fremsendes på vegne av de ukjente eierne til GCN Tech Show som forumets kandidater til Super Nice.
Stiller utvilsomt vviz' Protos og andre budsjettmodeller på forumet som Bianchi Specialissima, Colnago C64 og Wilier Cento 10 Pro fullstendig i skyggen. Beklager det.
God 17. mai!
Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC
[Re: vviz]
#255492318/05/201919:36
Dette var intet mindre enn fantastisk! Super nice1 ser ut som en litt liten gokartmotor. Min forrige hobby var jo nettop gokart. Desverre solgte jeg min i desember ifm. med flytting. Motoren hadde (sagt på sykkelspråket) ca 22380W effekt ved kadens på 16000. Det kunne blitt en fin sykkel til dagene hvor elsykkel bare blir for kjipt
Hadde en hyggelig sykkelprat med en av mekanikerne til Israel Cycling Academy etter målgang i Drammen i går (Tour of Norway). Da jeg selv er i markedet for noe nytt (primært Italiensk denne gangen) var hensikten å få litt erfaringer fra dem rundt De Rosa. I den grad han snakker ned lagets sykkelmerke er usikkert, men han virket å være ganske åpen og ærlig. Kort fortalt var han superhappy med den setupen de kjører (De Rosa Protos på flere ryttere, Vision Metron hjulsett i ulike høyder, Dura Ace m.m..). Eneste han påpekte som du også har skrevet om @vviz var utfordringen rundt at setepinnen ikke holder seg på plass. På litt smådårlig tysk virket det som de hadde borret opp til en større bolt/festemekanisme"!...hadde vært forsiktig med det om det var min egen sykkel Men virker vel nå som du har løst utfordringen hos deg. Blir en ny tur opp til Gran og Hønefoss i dag for litt "mingling"
Gøy å høre. I Hønefossområdet selv i dag, men da jeg har en liten unge på slep som ikke har spesielt mye tolmodighet for å se sykling, tror jeg at jeg nøyer meg med å se rittet passere en gang eller to ute i løypa.
Setepinnen min har sittet godt fast etter den ble festet sist. Husker ikke om jeg nevnte hva som gjorde susen, men det var altså friksjonspastaen til Park Tools, samt rens/oljing av selve klemmemekanismen.
Håper ikke problemet dukker opp igjen i fremtiden, for det er ganske irriterende når det skjer må jeg innrømme. Spesielt i ett ritt, hvor man heller ikke har mulighet til å kunne utbedre underveis.
Ja, hybrid-keramiske kranklager er snake oil i mitt hode, uavhengig av hvilket land det produseres og/eller til slutt brandes fra. Og med det mener jeg at ytelse/pris ikke henger på greip. Men det gjør det sjeldent i sykling uansett Solid håndarbeid kan man alltid la seg imponere av uansett. Har aldri brukt Ceramicspeed-produkter, så er ikke ett forsøk på å rakke ned på de (eller Kogel, eller andre). Det er bare konseptet hybrid-keramiske lagre (til prisen de koster), brukt i en krank som snurrer 90 runder i sekundet minuttet jeg har litt problemer med.
For min del er det levetiden med 4-6 års garanti og lettere vekt (keramiske kuler er lettere enn stålkuler, må vite) som gjør hele forskjellen. At det er mindre friksjon hjelper selvfølgelig også, og mange har vært svært imponerte da de fikk prøve å spinne krankarmen bakover på min Venge som hadde fullt kit (hjullager, kranklager, oversized trinsehjul og kjede) da de kjente hvor lite motstand det var. Fin show-off-effekt, i det minste.
Kan bekrefte at Kogel sine keramiske lagre levde i ca 4000 km. Det er vel tilsvarende (kanskje litt mindre) enn jeg pleier å få ut av ett 199,- kranklager tilfeldig plukka ut av ei hylle hos XXL.
EDIT: Men det er vel ikke så galt. Det er er tross alt like mange kilometer som Look Keo Carbon Ti pedalene gikk før lageret i den ene takket for kvelden. Fikk jeg også gleden av å finne ut at de lagrene ikke kan byttes, man kan derimot kjøpe nye titanakslinger som reservedel. To løse titanakslinger, kjøpt som reservedeler har en pris som er relativt konkurransedyktig med å bare kjøpe ett nytt sett ferdige pedaler
EDIT2: Kogel har en 2års "very few questions asked"-garanti forutsatt årlig service. Jeg antar lagrene var ansett som "serviced" i det de ble solgt, og siden det er under en sesong (og ihvertfall under ett år) siden, at de anser min del av garanti-vilkårene som ivaretatt. Så for alt jeg vet, kan det hende jeg får nye lagre (skal gi beskjed om hvordan den visa ender). Men det eneste jeg veit akkurat nå, er at lagrene ikke levde imponerende lenge.
Er hybridkulelager blitt noe bedre enn før? Mine erfaringer og min begrensede innsikt i maskinlager sier meg at myk stålbane og harde kuler blir rævva etter litt bruk.
Jepp! Så den for en tid tilbake, og tenkte at dette kanskje gjelder min kombinasjon, og det kan jo være en årsak til hvorfor SRAM ikke lager lager for denne kombinasjonen av krankspindel og krankhus selv
Men Kogel, som har laget dette lageret, de gir jo 24 måneders garanti på det, så hvis de etterlever den, så er det helt greit for meg å skifte ut lageret 1-2 ganger per sesong Har tatt kontakt med Kogel, så får jeg se hva de svarer.
Sitat: aug11x
Er hybridkulelager blitt noe bedre enn før? Mine erfaringer og min begrensede innsikt i maskinlager sier meg at myk stålbane og harde kuler blir rævva etter litt bruk.
Nå har jeg ingen erfaring med de (utover dette lageret), men om man spør ingeniører som ikke lever av å selge hybrid-keramiske lagre (Hambini eksempelvis), så er vel svaret som regel "Ja, det er ræva", av de årsaker du nevner. Så vil selskaper som Ceramicspeed, Kogel (osv, etc) sannsynligvis mene noe annet
Men det første som slår meg denne gang er mangelen på ett øye for detaljer fra DT Swiss. Klistremerkene er snudd motsatt vei(?!) Was zum Teufel?
Er det slik på alle Swiss-240 nav? Det kan godt hende, jeg har isåfall ikke lagt merke til det før. Men jeg synes ikke noe om det. I tillegg var rødfargen på disse klistremerkene “slightly off” når man sammenlignet de med hverandre. Mer i virkeligheten enn mobilkameraet mitt klarte å fange opp. I tillegg passer ikke denne rødfargen med sykkelen forøvrig. Den krasjer faktisk mot de oransje detaljene. Klistremerkene må bort. #EttGramSpart.
Sitat: Valentino
En gang for lenge siden leverte FFWD hvite 240S-dekaler til meg. En annen sak jeg har sett i de senere år er at enkelte produsenter begår den helligbrøde det er å la forhjulsnavet være lesbart forfra og ikke bakfra slik det være. Haram!
Sitat: Rene
Elsker hvert eneste nav vi får gleden av å oppgradere til 54T. Første jeg gjorde med mine Reserve hjul da jeg fikk dem.
Innmaten ble oppgrader til 54T. Det er ganske porno. Etter noen måneder uten merking på navene har de nå (midlertidig) fått dekaler igjen. #EttGramTapt. Om noen føler seg krenket, beklager men jeg klarer ikke høre deg, over lyden av 54 friksjonspunkter. Konsept stjålet fra internett etter tips fra en venn