Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 19 1 2 7 8 9 10 11 18 19

Kjedeolje - hvilken?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: vviz] #2545677 06/04/2019 08:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: vviz
Svingte innom Clas'ern og handla litt i ettermiddag... (whitespirit / Isopropanol)

ICON_LAUGH

I et parallelt univers - Jernia - gjorde jeg det samme på samme tid...

Har tidligere rengjort et kjede med Squirts anbefalte konsentrerte vaskemiddel/kjederens BioBike, men lagt i oppløsning og i det hele tatt rengjort grundigere enn i Squirts enkle instruksjon som tilsvarer CeramicSpeeds anbefaling. Etter den behandlingen føltes kjedet fortsatt klissete og når jeg gikk over med klut, var det åpenbart at fabrikksmøringen ikke var skikkelig fjernet.

Renset samme kjede i dag etter Moltens anbefaling med det unntak at jeg jukset litt og ikke lot kjedet tørke over natten mellom vask i whitespirit og blåsprit (2-propanol/isopropanol).

Molten: How to Clean a Chain for Waxing: Container Method

Første skyll i whitespirit etterlot en grumsete farge, neste skyll mindre og den avsluttende skyllen i blåsprit forble blank. Tørk med hvit klut viser at det fortsatt er noen små rester, men det holder for meg. Kjennes tørt og rent.

Kjedet skal på nytt drivverk/trinser/kassett, så ikke aktuelt å rengjøre noe mer.

Moltens anbefalte fremgangsmåte kan synes komplisert siden den forklares så omstendelig, men er i grunnen veldig enkel og tar kort tid. Så absolutt verdt tiden og innsatsen.

Skal siden sette det opp med enkle Smoove, men gleder meg til å høre om erfaringer med Molten.

Til slutt: Nå som flere og flere går over til voks, vil jeg anta at det (igjen) kommer rimeligere kjeder enn CeramicSpeed UFO på markedet som ikke har fabrikksmørning, men derimot allerede er påført voks eller helst er helt rene. Da slipper vi dette styret. Hører du, Ørjan? ICON_SMILE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: vviz] #2545685 06/04/2019 09:31
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M

Ren Isopropanol, eller ihvertfall noe som markedsføres som det (og med klar farge, er overraskende vanskelig å få tak i her til lands. De har det hos Kjell, og de har det på 123elektronikk osv. Leser man amerikanske forumer, så er de opptatt av forskjellen på konsentrert og ukonsentrert rensesprit. Men jeg har ett inntrykk av at "generisk rensesprit" i USA, er tynnet mer ned enn den er i Europa/Norge(?) og at det slik sett også er viktigere å være påpasselig med hva man kjøper der borte. Her til lands er "blårens" ett produkt du får overalt, og som jeg mistenker er "godt nok". Jeg har en flaske blårens fra Jernia. Enten ljuger etikken om innholdet, ellers er det ren Isopropanol. Det eneste som står om innhold på etiketten er "Innhold: Propan-2-ol" (=Isopropanol). Det er jo ganske strengt i Norge hva gjelder etiketter/datablad. Så jeg velger å tro at dette er rimelig konsentrert isopropanol. Skulle det være en vesentlig komponent av noe annet, må det da isåfall være vann vil jeg tro. Men er man i tvil rundt konsentrasjonen, blås det ut med kompressor til slutt. Det er en helt kurrant "real-life hack" i mine øyne? EDIT: Hvis man venter 20min fra man fjerne kjedet fra væsken og til man blåser med kompressor, kan man kanskje også få en formening om hvorvidt væsken man renser i er tynnet med en (vesentlig) komponent vann. Ren Isopropanol burde vel ha fordampet fullstendig på godt under 20min. Som vil si at når du blåser det med luftkompressor, bør det ikke komme ut noe som helst. Hvis det kommer ut noe særlig væske under den prosessen, er det vel naturlig å tenke at rensespriten har inneholdt en ganske stor andel vann.

Enig i det. "Blårens" er antakelig temmelig ren isopropanol her i Norge, men som du sier, det burde man kunne "teste" ganske greit ved å se på hvor fort det fordamper. Man får i hvert fall en indikasjon på om det er tynnet med vann.

Sitat: mroek

For å fjerne gammel dritt kjører jeg også kassetten i kaldavfettingen (i ultralydvaskeren), så da bør utgangspunktet være bra, tror jeg.

Deler ditt synspunkt.

Ultralyd er virkelig gullfint til rengjøring av slike ting. Kassetten ser nesten ny ut nå. Blir spennende å ta en tur senere i dag. Håper virkelig Smoove gir et like stille drivverk som nytt kjede pleier å gi. Fabrikksmurningen på kjedene pleier å være ganske bra etter min erfaring, og vanligvis pleier jeg å få flere turer på et nytt kjede før jeg må smøre.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: mroek] #2545687 06/04/2019 09:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Blir spennende å ta en tur senere i dag. Håper virkelig Smoove gir et like stille drivverk som nytt kjede pleier å gi.

Bare for å gjenta en kjepphest: Smoove og andre voksbaserte smørninger gir bedre funksjon etter en viss tid, når voksen får arbeidet seg skikkelig inn i leddene. Døm ikke kun etter den første vesle turen ICON_SMILE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2545721 06/04/2019 14:17
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Sepeda
Blir spennende å ta en tur senere i dag. Håper virkelig Smoove gir et like stille drivverk som nytt kjede pleier å gi.

Bare for å gjenta en kjepphest: Smoove og andre voksbaserte smørninger gir bedre funksjon etter en viss tid, når voksen får arbeidet seg skikkelig inn i leddene. Døm ikke kun etter den første vesle turen ICON_SMILE

Det er mottatt. Synes forsåvidt det var rimelig bra også på første tur, men jeg må nok si at jeg opplevde det som en anelse mer støyende enn et nytt kjede med fabrikksmurning, spesielt om kjedelinjen er litt skjev.

Er det et poeng å legge på Smoove oftere på et nytt kjede, eller skal det få noen turer mellom hver påføring?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: mroek] #2545725 06/04/2019 14:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Er det et poeng å legge på Smoove oftere på et nytt kjede, eller skal det få noen turer mellom hver påføring?

Det skal jeg ikke svare sikkert på. Har ikke følt behov for det på sommerstid, mens det var nødvendig å legge på et par ganger på saltføre - altså hyppigere etter første påføring på vinteren.

Har merket meg at Squirt anbefaler å påføre et tynt lag før første tur etter en natts tørking. Det anbefaler ikke Smoove.

Jeg har forresten påført Smoove som anbefalt av Cyclorise Accessories fremfor den litt enklere påføringen som Smoove selv viser her. Cyclorise anbefaler å arbeide Smoove godt inn i kjedet og se til at det kommer Smoove på alle tannhjulene på kassetten og drev på kranken.

Cyclorise Accessories: HOW TO APPLY SMOOVE UNIVERSAL CHAIN LUBRICANT

Som nevnt før foretrekker jeg som hverdagssyklist Smoove primært p.g.a. renhet og holdbarhet. Opplever også at kjedet glir lett og lydløst, men anser det som ekstra bonus.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2545726 06/04/2019 14:51
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Herremin. Tenkte jeg skulle kjøpe Smoove når R'n'R gold er tom snart, men etter å ha lest siste 2 sidene her så skjønner jeg at DET gidder jeg ikke.

Smører kjedet og sykler videre jeg. Kjedesmøring skal være enkelt synes jeg.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: hbakken] #2545727 06/04/2019 14:58
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Rens kjedet og påfør Smoove. Er slett ikke vanskelig.

(Det er bare diskusjonene her som er lange, nerdingen hard og perfeksjonsnivået høyt. Og bare vent til vviz setter i gang med Molten ICON_SMILE Men altså - beklager at vi gjør det vanskelig og generelt er mer katolsk enn paven.)

Etter den første påføringen sparer du tid ved å slippe oljete kjede som lett blir møkkete, hyppig rens og hyppig påføring ICON_SMILE

Men alminnelig kjedeolje - eller utmerkede R'n'R Gold - har fungert i alle år og fungerer selvsagt like godt fortsatt, så ingen grunn til å bytte om du er fornøyd.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2545734 06/04/2019 16:24
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
ICON_SMILE
[..]
Men alminnelig kjedeolje - eller utmerkede R'n'R Gold - har fungert i alle år og fungerer selvsagt like godt fortsatt, så ingen grunn til å bytte om du er fornøyd.

Bruker RnR Gold på stisykkel med stor suksess og tenkte det var fint for langtur på landevei – det var det ikke. Helt fint nysmørt fra morgen og til rundt 15 mil, da begynte det å lage litt vel slitsom støy. Kompis syklet med Shimano PFTP og hadde smurt før tur og smurte ikke igjen.

Med samme greie i tre dager der jeg smurte om morgenen og syklet etapper på 26-27 mil, så bruker jeg nå Shimano PFTP på racer og RnR gold på sti

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: hbakken] #2545756 06/04/2019 18:16
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: hbakken
Herremin. Tenkte jeg skulle kjøpe Smoove når R'n'R gold er tom snart, men etter å ha lest siste 2 sidene her så skjønner jeg at DET gidder jeg ikke.

Smører kjedet og sykler videre jeg. Kjedesmøring skal være enkelt synes jeg.

Hør på rådene til Sepeda. Disse sinnsyke prosedyrene enkelte av oss er villig til å gjøre, handler i stor grad bare om for mye fritid. Den fritiden hadde sikkert vært langt bedre anvendt på sykkelsetet, strengt tatt ICON_WINK

Men er man ikke raskest i byen, kan man i det minste ha det raskeste kjedet i byen ICON_WINK

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2545795 07/04/2019 06:56
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: moltenvideo

27 mineral spirit baths and 6 alcohol baths later and the chain is finally spotless. Cassette and jockey wheels spotless after 2 weeks of cleaning. Chain waxed and put on bicycle. Time saved in Time Trial = 3 seconds.

:-)

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2545799 07/04/2019 07:15
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

vil vel heller tro at du har hatt på for lite smøremiddel første gangen, som det står på de fleste flaskene - ikke vær gjerrig...ha på (mer enn) nok kjedesmørning og roter kjedet femseks runder og tørk av. bruker du ett tynt smøremiddel så har du på i flere omganger, bare pass på at det tørker mellom hver gang

Redigert av Flamini; 07/04/2019 07:20.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Flamini] #2545807 07/04/2019 08:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Flamini
..som det står på de fleste flaskene - ikke vær gjerrig...ha på (mer enn) nok kjedesmørning og roter kjedet femseks runder og tørk av.

Med fare for at dette fremstår vanskelig igjen: Hverken Squirt, Smoove eller for den saks skyld Molten anbefaler å tørke av kjedet etter påføring. Smoove sier spesifikt "Do not wipe the chain after application". Tror du tenker på alminnelig kjedeolje.

Men du har rett i at det er viktig å bruke tilstrekkelig mengde. I tråden er det mange ganger linket til anbefalinger for påføring - sist som Cyclorise Accessories anbefaler for Smoove.

Sitat: Flamini
...bruker du ett tynt smøremiddel så har du på i flere omganger, bare pass på at det tørker mellom hver gang.

Igjen tror jeg du snakker om alminnelig olje, ikke de voksbaserte typene kommentaren min gjaldt. Disse påføres i utgangspunktet ikke i flere omganger, bortsett fra at Squirt anbefaler et helt tynt lag fersk voks før første tur etter en natt med tørking. Smoove minner også om at "applying lube too often will cause lube residue to accumulate around the derailleur pulley wheels and cassettes".

Jeg tror at noe av grunnen til at voks fremstår som vanskelig, er at det er et annet system med annen fremgangsmåte enn det man er vant til.

Det er som med tubeless/slangeløst oppsett versus slanger eller (for landeveisfolket) skiver versus felgbremser: Det er ikke vanskeligere, bare forskjellig, og man må legge fra seg noen av vanene og rutinene man har og komme seg over den første irritasjonen over at det ikke er akkurat slik man er vant med fra før ICON_SMILE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2545822 07/04/2019 09:04
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
For ordens skyld, jeg hadde på Smoove nøyaktig slik Smoove anbefaler. :-)

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2545866 07/04/2019 15:34
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Smoove fikk kjørt seg skikkelig i dag på en liten løkke på fem mil i Nordmarka. Litt ulyder, men det tror jeg skyldes grov blanding av våt grus og sand i drivverket uavhengig av smørning.

Ser ikke så verst ut etter den obligatoriske skyllen i varmt vann. Og dette er et kjede som er brukt daglig gjennom hele vinteren.

Jevnt og lydløst igjen, så vidt jeg kan høre, men kjedet fortjener litt fersk Smoove i kveld. Er tross alt rundt 40 mil siden sist. Hvis jeg gidder ICON_SMILE

For spesielt interesserte - close up av girarm og kassett ICON_SMILE

(Observante vil se at jeg i utgangspunktet har Ultegra, men girarm bak er 105. Den lettere (?) fjæren i Ultegra-giret var ikke glad i vinterføre og saltslaps, så hakket mer solide 105 var i praksis en real oppgradering som sørget for stramt kjede.)

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2546373 09/04/2019 11:54
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Nytt kjede har ligget i Morgan Blue Chain Cleaner et par uker (lenger enn planlagt), vasket i varmt zalovann og tørket med papir før nytt isopropanolbad.

Før jeg vasker sykkelen grundig og smører med Smoove - er det noe mer jeg burde gjøre?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: joje] #2546387 09/04/2019 12:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tror du er noenlunde trygg, bortsett fra at du bør ta en grundig dusj, desinfisere hender og hansker, vaske gulvet og benken i mekkeboden og spyle oppgangen og den nærmeste veistubben. Og tenke utelukkende rene tanker.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2546389 09/04/2019 12:46
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Det siste blir fryktelig vanskelig nå som våren kommer.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2551109 30/04/2019 23:15
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Nå har jeg tatt av ett Molten Speedwax-kjede og satt på ett nytt. Det gamle er jo på ingen måte utslitt, men tenker det skal få seg ett nyt voksbad, siden det gikk Oslo-Mysen og har vært dratt fullt av sand, skitt og støv.

Å vokse opp igjen ett slikt kjede er heldigvis en smal sak kontra å preppe ett fra bunnen av. Når det først har vært renset og satt inn med Molten, dreier resterende behandlinger bare om å vaske av det verste (vann og klut), og deretter koke det på nytt i Molten-voksen.

Førsteinntrykket av Molten er så langt bra. Lager lite lyd, og gjør generelt lite ut av seg. Det mest behagelige kontra oljer er at selv om det har vært kjørt langt i grisete omgivelser, så er trensehjulene nesten helt rene. Man får ikke oppbyggingen av "gunk" der slik jeg får ganske raskt med oljer.

Litt herk å preppe kjedene første gang, men gjelder å ta så mange som mulig i samme slengen, så blir innsatsen per kjede mye lavere. Jeg hadde 7 kjeder. To til landevei og 5 til CX jeg preppa samtidig. Så neste gang jeg trenger å preppe kjeder på den måten er etter de to landeveikjedene blir pensjonert pga slitasje. Om Molten holder halvparten av hva det lover, så bør jo det være en stund til ICON_SMILE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2551769 03/05/2019 09:05
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg vil så et slag for smoove igjen. Nå har jeg fått testet det bra på mine sykler.
4 dager i Danmark på tørre stier og mye støv. Vasket med vann etter hver tur, og smørt litt nytt smoove på.
Kjedet er rent og fint og girer stille og raskt.
Bra for kjedet dette her.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: thomassen] #2551882 03/05/2019 17:43
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Jeg gjør nok dette helt feil. Høytrykksspyler sykkel stadig vekk (også kjede),blåser av vann med trykkluft. Smører alle bevegelige deler med spray av ulike leverandører . Skifter alt i drivverk 2 uker før Birken hvert år på terrengsykkelen . De andre syklene tror jeg har orginal kjede,de holder jo utrolig mange mil. Så mitt tips er : Smør kjede med smøring.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2553639 11/05/2019 17:04
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
En liten oppsummering av Molten Speedwax erfaringene så langt. Har brukt det på to kjeder så langt, ca 80 km totalt. Det siste kjedet jeg har hatt på har nå gått 359.9 km iflg. Strava. Tok en rask video av hvordan ting ser ut. Nærmere beskrivelse om nøyaktig hva det kjedet er utsatt for står i beskrivelsen på Youtube-video'en.

https://www.youtube.com/watch?v=9hE3yuRPElM

Her er trinsehjulene, som på ingen måte har blitt renset i løpet av tiden kjedet står på. Veldig deilig å slippe noe form for oppbygning av "møkk", for det har jeg slitt en del med når jeg har brukt oljer. På denne derailleuren er også øverste trinsehjul veldig keitete å rense pga elmotor og annet som gjør at det generelt er vanskelig å komme til.

Akkurat nå står slowcookeren til oppvarming, og to kjeder skal vokses på nytt. Det er heldigvis en triviell sak som ikke krever den mer omfattende rensingen av kjedene som man må gjøre første før første behandling.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2553739 11/05/2019 20:30
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Har bare brukt stearinlys, noen som har real-life sammenligningsgrunnlag med molten speedwax?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Skikongen] #2553746 11/05/2019 20:52
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Skikongen
Har bare brukt stearinlys, noen som har real-life sammenligningsgrunnlag med molten speedwax?

Ikke meg ihvertfall. Akkurat nå er vi vel teknisk sett under Terrengsykkel-forumet, og jeg vil nevne at det er landevei jeg bruker Molten. I så måte er det ikke bare holdbarhet, men friksjon som er interessant. Molten tester veldig bra på friksjon i de noenlunde få stedene slikt blir testet på en delvis troverdig måte. Jeg sier delvis, fordi en av disse stedene er jo faktisk produsenten av Molten Speedwax).

For min del vil det være ett problem/usikkerhet å bruke stearinlys fordi friksjonen det medfører vil være helt bingo, all den tid jeg ikke har noen realistisk mulighet til å gjøre troverdige sammenlignende tester mellom eksempelvis Molten og egen voksblanding.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2553961 13/05/2019 06:53
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
OK, da har jeg renset et nytt GX-kjede først i parafin og så i rødsprit i den ultrasoniske vaskeren. Gullende rent! Spørsmålet er da hva som er anbefalt videre remedie basert på "bleeding edge"-kunnskapen her inne? Squirt (har)/Smoove/Molten?

Vil helst slippe å ta av kjedet for å smøre det.

Redigert av simenf; 13/05/2019 06:54.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: simenf] #2553974 13/05/2019 07:33
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det beste er utvilsomt olje av ett eller annet slag. Men hvis du ønsker å smøre ofte og holde kjedet høvelig rent er voksbaserte smøringer kurant. Holmenkol er min favoritt, men det som er på mote nå er squirt og smoove.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Paulus] #2553978 13/05/2019 07:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Paulus
Det beste er utvilsomt olje av ett eller annet slag.
Det er best i helt rene miljøer, men så fort det trekker til seg drit, er det ikke bra.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: vviz] #2553984 13/05/2019 08:03
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Akkurat nå står slowcookeren til oppvarming, og to kjeder skal vokses på nytt. Det er heldigvis en triviell sak som ikke krever den mer omfattende rensingen av kjedene som man må gjøre første før første behandling.

Kjapt spørsmål: gjenbruker du kjedelåsene når du tar kjedet av for behandling?

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Paulus] #2554001 13/05/2019 08:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Paulus
Det beste er utvilsomt olje av ett eller annet slag.

Etter hvilke kriterier er det "best"? "Best" er et intetsigende begrep siden det er mange måter å måle "bra" på.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: knuthaug] #2554003 13/05/2019 09:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: knuthaug

Jeg gjør det, i hvert fall. Men så varmvokser jeg ikke ofte. Det er ofte kjørt etter én initiell og én påfyll, og kjedene er svarte og møkkete og blir ikke bedre. kunne kanskje blitt bedre hvis jeg renset med kokende vann først, men der går grensen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: knuthaug] #2554014 13/05/2019 09:25
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: knuthaug

Med 11s har jeg gjenbrukt kjedelåser mange ganger uten problemer (både KMC og SRAM). Men når jeg kjørte 11s på landevei brukte jeg ikke voks, så jeg hadde ikke behovet for å ta kjedet av/på så ofte.

Nå kjører jeg 12s SRAM AXS kjede, og så langt har jeg gjenbrukt kjedelåsen én runde, fordi disse kjedelåsene ikke er tilgjengelig i løssalg enda, og det blir fryktelig dyrt å kjøpe nye kjeder bare for å få ny kjedelås. Ikke hatt problem med gjenbruk så langt, men 12s er vel enda litt skjørere enn 11s, så det er jo ikke akkurat "anbefalt" fra SRAM sin side å gjenbruke de. Men som en nødløsning inntill låsene kommer i fritt salg, så må det nesten bli slik.

Side 9 av 19 1 2 7 8 9 10 11 18 19

Moderator  support