Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelcomputer

Sykkelcomputer #2553768 11/05/2019 22:17
A
andoyv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Tenkte å kjøpe min første sykkelcomputer.
Er relativt fersk landeveissyklist og har i utgangspunktet med et nøkternt budsjett innsnevret det til enten wahoo bolt eller garmin edge 520 plus med pulsbelte (hvor mange flere sensorer enn puls «trenger» man egentlig i starten?)

Men så har jeg også begynt å tenke på alternativet med en forerunner 935/ fenix5 festet på styret i kombinasjon med pulsbelte. Hva går jeg egentlig glipp av ved å velge en slik løsning? Bare litt mindre skjerm? (For øvrig vil en slik løsning også innebære noen fordeler som at jeg får kjøpt en ny klokke som også kan brukes til feks løpetrening) Eller er det helt opplagt at jeg bør gå for en en dedikert sykkelcomputer?)

Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2553787 12/05/2019 05:05
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: andoyv
Tenkte å kjøpe min første sykkelcomputer.
Er relativt fersk landeveissyklist og har i utgangspunktet med et nøkternt budsjett innsnevret det til enten wahoo bolt eller garmin edge 520 plus med pulsbelte (hvor mange flere sensorer enn puls «trenger» man egentlig i starten?)

Men så har jeg også begynt å tenke på alternativet med en forerunner 935/ fenix5 festet på styret i kombinasjon med pulsbelte. Hva går jeg egentlig glipp av ved å velge en slik løsning? Bare litt mindre skjerm? (For øvrig vil en slik løsning også innebære noen fordeler som at jeg får kjøpt en ny klokke som også kan brukes til feks løpetrening) Eller er det helt opplagt at jeg bør gå for en en dedikert sykkelcomputer?)

Du bør opplagt gå for egen sykkelcomputer. Wahoo Elemnt BOLT er en utmerket computer! (det er sikkert Garmin'en også).

Om du trenger ytterligere argumentasjon, forsøk å stille spørsmålet om styre-montert Fenix (eller lignende) i "Stilpolitiet"-tråden.

Andre sensorer: Jeg ville skaffet en kadens-sensor om budsjettet tillater det. Tror Wahoo sin koster ca 400,-. Men sensorene prater felles språk (ANT+ og/eller BLE), så du kan vel kjøpe den billigste sensoren du finner, trenger ikke være fra samme selskap som computeren er fra.

Redigert av vviz; 12/05/2019 05:19.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2553790 12/05/2019 05:54
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Wahoo Bolt er en utmerket computer som leverer alt hva jeg trenger fra en sykkelcomputer, inklusive en svært lett tilgjengelig kartside som jeg først og fremst bruker for å se hvor veien går et par hundre meter fremover utfor i Alpene.

Jeg er ikke så glad i Garmin. Mye klatt med dem; firmware, feil som oppstår, etc.

Enig med vviz ang kadenssensor. Bor du et sted med mye vegetasjon, bratte fjell og kanskje en tunnel eller tre anbefaler jeg at du også handler deg en fartssensor. Disse satellittene ser ikke gjennom mye.

Wahoo har også Elemnt Mini som du får hos Clasern til en nihundrelapp. Den kommer med fartssensor til den prisen. Legg til et pulsbelte så er du godt gående skulle jeg mene.

Det at man gjør alt av oppsett på disse Elemnt-computerne fra en app på telefonen er også et pluss.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2553791 12/05/2019 06:29
M
mpe Offline
Avhengig
Avhengig
M
Kan man feste Wahoo'en på en Garmin mount?.

Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2553794 12/05/2019 06:42
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg hadde ikke noe budsjett, men kjøpte Bolt uansett. Glimrende computer selv om "freestyle" navigering selvsagt er bedre på f.eks 1030.

Jeg brukte klokke i mange år, men da den slet med å få signalet fra wattmåleren stabilt byttet jeg til computer. Hvis du allerede er på grensen budsjettmessig vil du da ikke ha watt som en av verdiene du ser. Da jeg kjørte med klokke var det puls og kadens jeg så mest på (du må da ha en kadensmåler). Så kan man f.eks ha fart (på landevei fungerer fart via GPSn på klokka/computeren 99.9% av tiden for de fleste - det finnes unntak). Fungerer helt strålende det og er uten tvil den mest økonomiske løsningen så lenge man bruker ei klokke til andre ting også. Bolt og for den del 520 gir deg ikke noe mer annet enn mer data på en skjerm (altså at du slipper å toggle mellom som du fort må på ei klokke hvis du ønsker å se mer). Og du vil ikke få f.eks live segments fra Strava hvis du ønsker noe slikt.

Det sagt. Selv om jeg bruker klokke til andre ting så kommer jeg nå aldri til å gå tilbake til sykle med klokke. Så selv om det fungerer helt fint å kombinere så er det bedre med computer.

Re: Sykkelcomputer [Re: mpe] #2553795 12/05/2019 06:43
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: mpe

Ikke prøvd selv, men finnes adaptere - så antar svaret er ja.

Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2553796 12/05/2019 06:46
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Litt avslag på Bolt på bikeshop nå så bestilte meg en sånn forrige uke. Mulig de gjør plass for nye modellen, Roam, men ser ikke at den har noe mer som jeg trenger. Lavere pris (og vekt) på Bolt gjorde valget enkelt.

Garmin og wahoo feste passer overens men er vridd 90 grader

Redigert av Jamez; 12/05/2019 06:47.
Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2553798 12/05/2019 06:58
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ikke fått med meg at Roam har blitt annonsert. Den har mye av den navigeringen Bolt mangler.

Ikke spesielt viktig for meg da jeg sjelden drar på den type oppdagelsestur. Og hvis jeg gjør det har jeg alltid med meg telefonen uansett - og man kan sette opp ei løype med Bolt også. Selv om det er irriterende at man ikke kan bruke strava til "turn by turn" (hvis ikke det også nå er kommet til Bolt?).

Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2553800 12/05/2019 07:02
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jeg har hatt utrolig mye krøll med at min 520+ ikke vil parre seg med iPhonen.
Det skjer så å si på hver tur at BT kobler seg fra.
Og da må jeg ofte slå av iPhone helt før jeg må søke opp 520 enheten igjen.
Noen ganger har jeg måtte deaktivere alt og installere på nytt får at få koblet de sammen.
Styr unna Garmin Edge 520+.
Kanskje nye 530 er bedre.
Evt. kan du kjøpe min 520+ for 2000 kr!

Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2553803 12/05/2019 07:30
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Også en av grunnene til at jeg kjøpte Bolt. Ganske mange slike historier om Garmin rundt omkring. Ingen personlige erfaringer, men Bolt har aldri ramlet ut. Riktignok skjedd at opplastning til Strava ikke har skjedd umiddelbart. Et par ganger har jeg måttet trykke på opplastning. Det er vel alt av problemer jeg har hatt.

Re: Sykkelcomputer [Re: mpe] #2553807 12/05/2019 08:10
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H

Tja, men feste til Wahoo står 90 grader i forhold til Garmin. Har du feste med utskiftbar indre del så må du snu den 90 grader. Videre må du klippe av en liten flik på det feste du snur 90 grader da åpningen ikke er helt lik.

Det letteste er å kjøpe et adapter, evt google så finnes det videoer på youtube om dette.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2553812 12/05/2019 09:06
A
andoyv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Ganske samstemt om at klokke på styret ikke er noe å satse på da. Ser ut som det blir en wahoo element bolt på meg.

Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2553816 12/05/2019 09:21
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Du har to måter man kan feste Bolt. Har du 31.8mm styre så kan du feste den slik computere vanligvis er festet (festet gjør at computeren stikker ut foran styret). Har du aero eller 35mm styre må du feste den på selve styret (mount følger med til det også). Ser ikke like stilig ut og gjør at skjermen kommer nærmere kroppen. 35mm front mount til Wahoo tror jeg fortsatt ikke finnes og koster fort 400kr+ eller noe slikt fra tredjepart.

Bare sånn til info.

Hvis du ikke vet så har du sannsynligvis 31.8mm styre.

Redigert av Havre; 12/05/2019 09:22.
Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2553832 12/05/2019 11:09
O
olasun Offline
Avhengig
Avhengig
O
DCrainmaker har testet både nye ROAM og 530. Oppsummeringen til slutt gir greit hans anbefalinger

Re: Sykkelcomputer [Re: mpe] #2553835 12/05/2019 11:43
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har gjort det på sykkel #3. Snu vanlig Garmin framspringfeste 90 grader og klipp den ene åpningen litt videre med en avbiter. Vanlig hack å gjøre dette, finnes video på YouTube.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2553843 12/05/2019 12:45
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg gikk fra en av Garmins eldre toppmodeller (800) til Element bolt av to enkle årsaker.

1) Jeg ville bli kvitt touch-skjermen
2) Jeg ville bli kvitt fargene

Så needless to say, Elemnt roam frister meg ikke. Størrelsen gjør det ikke bedre. Men jeg innser at fargeskjerm sikkert er fremtiden, og kanskje de har blitt gode allerede nå. Men fargeskjermen på 800-modellen (det er mange år siden) den var dårlig, så kontrasten ble dårlig. Touch-skjermen var ikke spesielt glad i regn heller, men det tipper jeg er delvis fikset på nyere modeller?

Uansett, Elemnt bolt er super, og kadenssensoren kan du (eller andre) få av meg til sånn ca en tohundrelapp om det skulle friste, for jeg har en liggende som ikke brukes. (beklager å snikreklamere)

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2553857 12/05/2019 14:53
S
sirsondre Offline
Fersking
Fersking
S
Har selv Wahoo ELEMNT Bolt og er strålende fornøyd. Aldri hatt noe teknisk krøll med verken computer eller app, alt har fungert hele veien.

Har aldri hatt Garmin-computer så kan ikke uttale meg om de, men har en Forerunner 235 og kjenner derfor til Garmin-appen på mobilen. Ikke fryktelig glad i den, men fungerer helt greit.

Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2553982 13/05/2019 07:52
J
Joaaso Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Ganske samstemt om at klokke på styret ikke er noe å satse på da. Ser ut som det blir en wahoo element bolt på meg.

Har prøvd den løsningen før, men det er noe herk å få festet på en god måte som ikke er i veien. Bolt'en kan heller erstatte pulsklokka - det har min gjort iallefall, både til langrenn og løping. Har alltid på meg sekk eller drikkesekk/belte av noe slag, så det er bare å stripse fast stem-mount'et til en av reimene ICON_WINK

Redigert av Joaaso; 13/05/2019 07:55.
Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2554041 13/05/2019 10:29
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spørsmål:

Er det noen som har teste/har en formening om computere som benytter gps i mobiltelefonen (f.eks. Wahoo Mini)

Er det bare stress, eller går det greit å bruke telefonbatteri på dette?
Ser jo at batteritid på gps-bruk med telefonen kan være en begrensende faktor på lange dagsturer (8timer+), men det skulle vel være en smal sak med 3.4 timer??

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Sykkelcomputer [Re: Joaaso] #2554072 13/05/2019 11:42
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: Joaaso

Har prøvd den løsningen før, men det er noe herk å få festet på en god måte som ikke er i veien. Bolt'en kan heller erstatte pulsklokka - det har min gjort iallefall, både til langrenn og løping. Har alltid på meg sekk eller drikkesekk/belte av noe slag, så det er bare å stripse fast stem-mount'et til en av reimene ICON_WINK

Jeg bruker selv klokke når jeg sykler. Jeg har en Garmin Forerunner 935, og ingen sykkelcomputer. Jeg har klokka på hånda og er ikke så avhenging av å se på den når jeg sykler. Jeg bruker den mest til å logge data, og kan gløtte litt på den innimellom på tur. Jeg løper litt også, så derfor synes jeg klokke er kjekt.

Jeg ser nå at jeg kunne klart meg med en enklere klokke enn 935 til løpinga så det beste alternativet for de fleste på forumet her (jeg antar at de fleste her sykler mest, og evt kanskje løper litt i tillegg) er en god sykkelcomputer og en enklere og billigere klokke til løping og andre aktiviteter.

Skal du ha klokka på styret og se på den mens man sykler så er det ett eller to datafelter man kan vise samtidig før teksten blir for liten til å lese i fart. Trenger du å se mer data enn det så bør du uansett gå for sykkelcomputer.

Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2554141 13/05/2019 18:20
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Bare for å være oppvigler: jeg bruker stort sett en Polar V800 (en klokke altså) på styret, syns det funker ganske bra ICON_SMILE

Jeg har den ganske langt inn mot stemmet, det gjør ikke noe for meg da jeg aldri har så "smalt" grep på styret.

Har normalt fire datafelter (men skjermen på V800 er klar og fin)

Plasseringen av skjermen blir ikke helt ideell, må flytte blikket litt ned for å se på den, men jeg ser egentlig ikke så ofte på den.
Til gjengjeld kommer knappene på siden av klokka i en veldig god posisjon, nesten enklere å betjene enn sykkelcomputeren

Redigert av Radival; 13/05/2019 18:23.
Re: Sykkelcomputer [Re: andoyv] #2554258 14/05/2019 09:07
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jeg slår et slag for LEZYNE enhanced Super GPS
Liten, lett, god skjerm (sort/hvitt), 20t batteritid, oppsett via app, mange skjermer/datafelter, ANT+ snakker med de fleste pulssensorer og speed/kadens (jeg har Garmin), meldinger osv fra tlf om du ønsker, god support og stadige oppdateringer (jeg kjøpte min tidlig- og etter noen oppdateringer følte jeg at jeg hadde fått helt "ny" enhet - med flere datafelter støtte for flere apper osv...)

Passer IKKE for dem som er ute etter kart og navigasjon.

Moderator  support, Valentino