Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Evolusjonshysteri, enig?

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2553573 11/05/2019 10:08
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Du kan se for deg en situasjon der vannet har blitt forgiftet, men du har enda ikke fått beskjed om det. Da tror du at vannet er uforgiftet, og handler basert på det, samtidig som det egentlig er forgiftet.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Girona] #2553580 11/05/2019 11:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Girona
Sitat: GeirK
Sitat: Klinkekule

Det måtte i tilfelle vere fordi du skriv at det aldri kan bli grunnar for å tru vatnet er forgifta.

Hvis jeg får kunnskap om at vannet er forgiftet, tror jeg fremdeles ingen ting om vannet. Da VET jeg.
Og nå vet du at vannet er uforgiftet?

Basert på kunnskap og erfaring antar jeg at vannet med storsannsynlighet er uforgiftet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Girona] #2553581 11/05/2019 11:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Du kan se for deg en situasjon der vannet har blitt forgiftet, men du har enda ikke fått beskjed om det. Da tror du at vannet er uforgiftet, og handler basert på det, samtidig som det egentlig er forgiftet.

Da antar jeg basert på erfaring og kunnskap at vannet med stor sannsynlighet er uforgiftet, men antar feil siden kunnskapen jeg baserer antakelsen på, er feil.

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2553583 11/05/2019 11:16
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Da antar jeg basert på erfaring og kunnskap at vannet med stor sannsynlighet er uforgiftet, men antar feil siden kunnskapen jeg baserer antakelsen på, er feil.

Og eit synonym til dette er at du trur det er uforgifta. Meinar du dette er feil, sånn sett opp mot kva som er konsensus rundt betydninga av ordet trur?

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2553596 11/05/2019 13:53
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Nei, synonumet er (lav grad av) usikkerhet. Som jeg alt skrev og bekreftet med bibelen er tro basert på fraværet av observasjoner.

Litt mer komplisert enn bibelen, 'Heisenberg om usikkerhet (nei ikk den fra Breaking Bad, eller jo, den ja):

https://en.wikibooks.org/wiki/General_Chemistry/The_Quantum_Model

Stor sannsynlighet er med en lav grad av usikkerhet.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2553601 11/05/2019 14:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Og eit synonym til dette er at du trur det er uforgifta. Meinar du dette er feil, sånn sett opp mot kva som er konsensus rundt betydninga av ordet trur?

Hva er konsensus-definisjonen av "tro"?

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2553603 11/05/2019 14:42
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Eit forslag:
https://ordbok.uib.no/tro

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2553604 11/05/2019 14:44
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Tange
Nei, synonumet er (lav grad av) usikkerhet. Som jeg alt skrev og bekreftet med bibelen er tro basert på fraværet av observasjoner.

Litt mer komplisert enn bibelen, 'Heisenberg om usikkerhet (nei ikk den fra Breaking Bad, eller jo, den ja):

https://en.wikibooks.org/wiki/General_Chemistry/The_Quantum_Model

Stor sannsynlighet er med en lav grad av usikkerhet.

Synonymet? Det kan vere fleire synonym...

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2553607 11/05/2019 15:05
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Synonymet, ja. Blir alltid glad når folk leser det jeg skriver.

ICON_WINK

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2553617 11/05/2019 15:51
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Tange
Synonymet, ja. Blir alltid glad når folk leser det jeg skriver.

ICON_WINK
Nåja, du skrev faktisk "synonumet", om man virkelig skal pirke på uvesentligheter... :-)

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2553621 11/05/2019 16:08
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Som sagt, jeg blir alltid glad når folk leser det jeg skriver.

ICON_WINK

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2553645 11/05/2019 17:19
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

Så å anta og å tro er to forskjellige ting? Der har du flisespikkeri på høyt nivå.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Girona] #2553677 11/05/2019 18:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så å anta og å tro er to forskjellige ting? Der har du flisespikkeri på høyt nivå.

Javel. Har du lest om "Den kristne antakelse", "antakelsessamfunn" og "antakelsesfrihet".

Nemlig,

Ikke jeg heller.

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2553680 11/05/2019 18:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Eit forslag:
https://ordbok.uib.no/tro

Jeg ser den. Jeg tror (ha ha) at vi har rotet oss bort i et ord som favner for vidt

Det å tro at Gud skapte verden er ikke likestilt med å tro at mørk materie eksisterer. Her snakker vi om så forskjellige former for tro at de ikke burde favnes av samme begrep. Men sånn er det med norsk. Engelsk gjør dette mye enklere med å skille mellom "faith" og "belief".

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2553707 11/05/2019 19:26
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Jeg ser den. Jeg tror (ha ha) at vi har rotet oss bort i et ord som favner for vidt

Det å tro at Gud skapte verden er ikke likestilt med å tro at mørk materie eksisterer. Her snakker vi om så forskjellige former for tro at de ikke burde favnes av samme begrep. Men sånn er det med norsk. Engelsk gjør dette mye enklere med å skille mellom "faith" og "belief".

Trur vi er einige om ordet tru då:)

Er vel litt forskjel på om gud har skapt verda og mørk materie, men tenker dette hovudsakelig er vel så mykje ein konklusjon basert på vurderinga av bevis som at spørsmåla er forskjellige. Og sjølv på engelsk ville ein brukt ordet belive her.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2553765 11/05/2019 22:08
RoyK Offline
Besatt
Besatt
http://heimskringla.no/wiki/Forside inneholder alt vi veit om skapelsen. Det var jo av Yme alt ble skapt. Alt annet er vås og det veit enhver som kan sin tro!

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2553825 12/05/2019 10:26
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: zero

Er filosofi noe man tror på?

Kvifor spør du?

Fordi du skrev at man må tro på en form for naturalisme for å akseptere vitenskapelig metode. Ser ikke helt at filosofi er et spørsmål om tro.

Kan være at tvetydigheten til begrepet "tro" også slår inn her.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: RoyK] #2553841 12/05/2019 12:41
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: RoyK
http://heimskringla.no/wiki/Forside inneholder alt vi veit om skapelsen. Det var jo av Yme alt ble skapt. Alt annet er vås og det veit enhver som kan sin tro!

Det er jo å regne som teologi. Skal du virkelig snakke om Ymir er det Bifrost som gjelder.

https://www.bifrost.no/om-asatru

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: zero] #2553842 12/05/2019 12:42
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Fordi du skrev at man må tro på en form for naturalisme for å akseptere vitenskapelig metode. Ser ikke helt at filosofi er et spørsmål om tro.

Filosofi i seg sjølv er vel neppe noko ein trur på, det er vel heller læra om kva som er mulig å tru på osb.

Tvetydigheita i tru er uansett i stor grad berre det at folk av ein eller anna grunn har konkludert med at religiøs tru per definisjon er blind og utan begrunnelse, dette er feil. Religiøs tru har begrunnelsar som all anna tru. Ein kan meine at dei begrunnelsane er elendige, men det er ein konklusjon.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2553869 12/05/2019 16:08
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z

Filosofi i seg sjølv er vel neppe noko ein trur på, det er vel heller læra om kva som er mulig å tru på osb.

Tvetydigheita i tru er uansett i stor grad berre det at folk av ein eller anna grunn har konkludert med at religiøs tru per definisjon er blind og utan begrunnelse, dette er feil. Religiøs tru har begrunnelsar som all anna tru. Ein kan meine at dei begrunnelsane er elendige, men det er ein konklusjon.

Helt enig i at filosofi ikke er noe man tror på. Om noen velger å være religiøse og praktisere tro på en guddom og mytologi er et personlig valg, Å mene at vitenskapelig metode ikke gir kunnskap om vekselvirkninger i verden er noe helt annet.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: zero] #2553874 12/05/2019 17:01
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Helt enig i at filosofi ikke er noe man tror på. Om noen velger å være religiøse og praktisere tro på en guddom og mytologi er et personlig valg, Å mene at vitenskapelig metode ikke gir kunnskap om vekselvirkninger i verden er noe helt annet.

Å meine noko ikkje stemmer er noko anna enn ikkje meine det stemmer. Dette er jo ein standard ateistkjepphest, men ikkje egentlig det vesentlige her. Saken er at vi alle trur på dei nødvendige forutsetningene for den vitenskaplige metode, og då på grunn av bevis for dette. Sjølvsagt no, men ikkje sjølvsagt før den vitenskaplige revolusjon.

Ein vel å følge ein religion, men å tru på at den er sann er noko ein gjer basert på meir eller mindre gode bevis og argument. Om dei rette bevisa vart presantert, ville ikkje så alle starte å tru gud eksisterer? Jo? Og den einaste endringa er i så fall vurderinga av bevisa.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2554936 18/05/2019 20:19
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Det er åpenbart at ex. phil. er kraftig svekket ved norske universiteter.

Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support