Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Evolusjonshysteri, enig?

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Girona] #2553260 09/05/2019 16:36
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
[quote][/quote]
Sitat: Girona
Har du noen gang selv tatt vannprøver av vannet ditt for å verifisere at det ikke er forgiftet? Nei, du har tillit til at det ikke er det, basert på egne erfaringer og det som andre har fortalt deg. Du har en sterk tro på at det ikke er forgiftet nå, og heller ikke vil være det i morgen. Helt uten å selv faktisk verifisere om det stemmer.

Jeg har tatt hundrevis av vannprøver av drikkevannet til GeirK (OK, ikke inni huset hans, men fra samme vannkilde og alle høydebassengene og pumpestasjonene i byen).

Veldig lite gift i vannet, gitt.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: EHAa] #2553261 09/05/2019 16:43
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: EHAa

Jeg har tatt hundrevis av vannprøver av drikkevannet til GeirK (OK, ikke inni huset hans, men fra samme vannkilde og alle høydebassengene og pumpestasjonene i byen).

Og hvordan VET vi at du ikke er ute etter å forgifte GeirK? ;-)

Argumentasjonen gir rom for mistro og konspirasjoner over hele linja, nesten så det blir vanskelig å leve hvis man skal frykte det verste fra alt og alle hele tiden.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Ole] #2553262 09/05/2019 16:52
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Ole

Argumentasjonen gir rom for mistro og konspirasjoner over hele linja, nesten så det blir vanskelig å leve hvis man skal frykte det verste fra alt og alle hele tiden.

Poenget med argumentasjonen var vel at alle faktisk er einige om at vatnet til GeirK mest sannsynlig er trygt å drikke...
Har nokon meint anna?

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2553263 09/05/2019 16:57
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Klinkekule

Poenget med argumentasjonen var vel at alle faktisk er einige om at vatnet til GeirK mest sannsynlig er trygt å drikke...
Har nokon meint anna?

Neida, men hvis Gironas argumentasjon legges til grunn, må man gå rundt og tro om alt mulig man gjør til daglig, og dermed implisitt ha en mistanke om at noe er farlig hele tiden, og dermed heller ikke helt kunne stole på noe som helst.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: EHAa] #2553264 09/05/2019 16:58
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Husk at GeirK ikkje kjem til å tru på deg om du ein gong finn gift.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Ole] #2553267 09/05/2019 17:12
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Neida, men hvis Gironas argumentasjon legges til grunn, må man gå rundt og tro om alt mulig man gjør til daglig, og dermed implisitt ha en mistanke om at noe er farlig hele tiden, og dermed heller ikke helt kunne stole på noe som helst.

Det er rett og slett feil. Det er ingen implisitt mistanke nødvendig.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2553269 09/05/2019 17:18
O
Ole Offline
More than words
More than words
O

Det er rett og slett feil. Det er ingen implisitt mistanke nødvendig.

Hvis man må tro at vannet er trygt for å drikke det, har man vel gjort en vurdering som innbefatter at det også kan være utrygt, men har valgt å tro at det er trygt? Men uansett, det er jo ikke et sammenlignbart eksempel med det å tro på en allmektig skaper.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Ole] #2553271 09/05/2019 17:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Husker du hvordan prosessen foregikk? Var et et plutselig aha-øyeblikk, eller samlet det seg sakte opp mer og mer ubesvarte spørsmål som troen til slutt ikke klarte å dekke over? Hvordan artet overgangen seg fra troende til ikke-troende?

Dette er jo egentlig ganske sterkt, du har måttet snu opp ned på hele din forståelse av virkeligheten. I et ganske sekularisert land som Norge er det som hverdagskristen ikke all verdens å bryte med troen, mens f.eks. i USA risikerer du å miste hele ditt sosiale nettverk og sågar jobben hvis du bryter med religionen. Slik også i en del fanatiske trosretninger her til lands, som Pinsevenner, Jehovas Vitner, Islam etc.

Sakte, men sikkert. Dette er tunge ting å snu. Det tok flere år.

Det å ha mistet et barn gjør en del med troen til et menneske. I tillegg ser man jo det religionskritiske du og andre ateistiske FB-venner deler på internett.

Begge disse var utslagsgivende til at jeg bestemte meg for å teste hvor holdbar troen min var.

Så jeg startet å stille både de spørsmålene som dukket opp på nettet og de jeg måtte stille meg selv etter å ha opplevd worst-case scenario. Dette foregår på samme måte som jeg stiller vanskelige spørsmål til folk som påstår både ditt og datt over alt - bortsett fra at jeg satt på begge sider.

Det jeg fant var at det var ingen ting der. Alt var bare luft. Spørsmålene mine punkterte hele greia ganske ettertrykkelig. Og så skjønte jeg at alt dette hadde vært noe jeg hadde gjort hele livet for å tilfredsstille foreldrene mine og at jeg aldri helt hadde vært 100% inni det selv. Så kunne jeg også bli "helt" i den form at jeg kunne være den veldig pragmatiske og rasjonelle personen jeg egentlig er.

Du verden for en lettelse det var. Og så utrolig enklere det har blitt å forholde seg til virkeligheten.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2553272 09/05/2019 17:50
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
[

Vår kollektive viten om verden var den gangen forsvinnende liten, noe skapelsesberetningene vitner om. Allerede i 325 da man satte sammen bibelen skjønte man at verden nok ikke var skapt slik det står, og man valgte å ta med to motstridende skapelsesberetninger for å grumse til det hele, gi rom for tolkninger etc.

Og all den tid bibelen vi har i dag er oversatt, redigert, oversatt igjen og igjen for å passe bedre makthaverne på det gjeldende tidspunkt, er den en elendig guide til noe som helst annet enn hvordan med guds velsignelse være et elendig menneske.

Det ble jo på ingen måte bestemt i Nicea om at det skulle to skapelsesberetninger inn i Bibelen. Der ble det bare avgjort hvilke bøker som skulle være med i boka, enn sålenge. Den definitive kanon var ikke ferdig for noen hundre år etter. Den delen som inneholder skapelsesberetningen derimot var alt i veldig stor grad kanonisert før noen fant opp kristendommen. Og lenge før det hadde alt noen bestemt seg for å eventuelt lemme inn to skapelsesberetninger inn i bereshit.
Etter det har det nok i liten grad vært mulig å tilpasse teksten etter eget velbefinnende. Man måtte klare seg med tolkningen. Den delen som ble skrevet i tiårene rundt krsitendommens fødsel ga mer rom for tukling. Men nok ikke av makthaverne. Det er lite i det nye testamentet som tilsier at skribenetene var ute etter verdensherredømme. Igjen ved den tiden makthaverne fikk kloa i boken var det alt så mange utgaver at det var lite rom for utstrakt redigering. Man kunne plukke ut det man likte fra forskjellige versioner og man kunne tolke det slik det passet.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Ole] #2553274 09/05/2019 17:59
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Hvis man må tro at vannet er trygt for å drikke det, har man vel gjort en vurdering som innbefatter at det også kan være utrygt, men har valgt å tro at det er trygt? Men uansett, det er jo ikke et sammenlignbart eksempel med det å tro på en allmektig skaper.

Vurdering av vatn er for dei fleste automatisert, er det blankt og luktar ok, så drikk vi i Norge utan å bekymre oss.

Litt enkel google gjer meir nytte enn å skrive her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Belief#Epistemological_belief_compared_to_religious_belief

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: EHAa] #2553275 09/05/2019 18:02
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Quote:
Har du noen gang selv tatt vannprøver av vannet ditt for å verifisere at det ikke er forgiftet? Nei, du har tillit til at det ikke er det, basert på egne erfaringer og det som andre har fortalt deg. Du har en sterk tro på at det ikke er forgiftet nå, og heller ikke vil være det i morgen. Helt uten å selv faktisk verifisere om det stemmer.

Definer lite, botuline og en del andre giftstoffer klarer seg vel med en LD50 på noen mikrogram.

ICON_WINK

Redigert av Tange; 09/05/2019 18:16.
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2553284 09/05/2019 18:51
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
https://www.trondheim.kommune.no/drikkevann/

Slå deg løs med både måleverdier og grenseverdier ICON_SMILE

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2553288 09/05/2019 19:08
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

GeirK er den første til å ta ny info til etterretning og revurdere sine standpunkter, så det tror jeg ville gått aldeles utmerket.

Han er faktisk et unikum på akkurat det området.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2553290 09/05/2019 19:20
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Oi, hoppekreps i vannet. Godt at GeirK har Quooker.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2553294 09/05/2019 19:47
Dan Offline
More than words
More than words
For å gå tilbake litt til Girona-GeirK-diskusjonen om tro og sannsynlighet så ville jeg først gi poeng til Girona, fordi å tro i begrepsparet tro/viten er å si at man mener sannsynligheten for noe er mellom, men ikke akkurat, 0 og 100%. Viten er å si at sannsynligheten for noe er akkurat 0 eller 100%.

Men de fleste som tror i betydningen sannsynlighet >0% og <100% ønsker å finne informasjon som kan få sannsynligheten til å ende på enten 0 eller 100%. Dette er i motsetning til religiøs tro, hvor det å søke seg mot 0 eller 100 blir sett på som å være en tviler, å være svak i troen. For de religiøse så er troen noe som skal bevares. Uvissheten skal tåles. Og uvisshet skrevet litt annerledes blir uvitenhet.

Så poenget til Girona må dessverre trekkes tilbake igjen. Hans argumentasjon funket fint så lenge GeirK sløvet og ikke viste seg bevist på at tro og sannsynlighet henger sammen, men når GeirK fikk summet seg så måtte det finere retorikk til for å få poeng. ICON_SMILE

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2553295 09/05/2019 19:48
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Oi, hoppekreps i vannet. Godt at GeirK har Quooker.

Quooker er for øvrig genialt. Den som pusser opp et kjøkken i dag uten å sette inn en Quooker bommer skikkelig.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: EHAa] #2553296 09/05/2019 19:49
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

GeirK er den første til å ta ny info til etterretning og revurdere sine standpunkter, så det tror jeg ville gått aldeles utmerket.

Han er faktisk et unikum på akkurat det området.

Trur egentlig også det, men han skreiv det motsette litt lenger oppe, om det er trolling eller genuint.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Dan] #2553298 09/05/2019 19:53
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Dan
Dette er i motsetning til religiøs tro, hvor det å søke seg mot 0 eller 100 blir sett på som å være en tviler, å være svak i troen. For de religiøse så er troen noe som skal bevares. Uvissheten skal tåles. Og uvisshet skrevet litt annerledes blir uvitenhet.

Og dette trur du på?

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Dan] #2553300 09/05/2019 19:58
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
For å gå tilbake litt til Girona-GeirK-diskusjonen om tro og sannsynlighet så ville jeg først gi poeng til Girona, fordi å tro i begrepsparet tro/viten er å si at man mener sannsynligheten for noe er mellom, men ikke akkurat, 0 og 100%. Viten er å si at sannsynligheten for noe er akkurat 0 eller 100%.

Men de fleste som tror i betydningen sannsynlighet >0% og <100% ønsker å finne informasjon som kan få sannsynligheten til å ende på enten 0 eller 100%. Dette er i motsetning til religiøs tro, hvor det å søke seg mot 0 eller 100 blir sett på som å være en tviler, å være svak i troen. For de religiøse så er troen noe som skal bevares. Uvissheten skal tåles. Og uvisshet skrevet litt annerledes blir uvitenhet.

Så poenget til Girona må dessverre trekkes tilbake igjen. Hans argumentasjon funket fint så lenge GeirK sløvet og ikke viste seg bevist på at tro og sannsynlighet henger sammen, men når GeirK fikk summet seg så måtte det finere retorikk til for å få poeng. ICON_SMILE

Men det jeg tidligere skrev om -viten- kan vi dra frem bibelen her:

Salige er de som ikke ser, og likevel tror.

Salige de som ikke trenger å obserere, men likevel tror de vet.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2553302 09/05/2019 20:04
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Dette er i motsetning til religiøs tro, hvor det å søke seg mot 0 eller 100 blir sett på som å være en tviler, å være svak i troen. For de religiøse så er troen noe som skal bevares. Uvissheten skal tåles. Og uvisshet skrevet litt annerledes blir uvitenhet.

Og dette trur du på?

Åpenbart. Men jeg er uenig. For mange er de ike uvishet men absolutt sikkerhet i troen. Som Paul skrev til menigheten i Rom:

For jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er, eller det som komme skal, eller noen makt, 39verken høyde eller dybde eller noen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2553332 10/05/2019 05:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Fordi?

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: ] #2553366 10/05/2019 08:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous
Sitat: GeirK
Tror du fremdeles at sola styrer klimaet på jorda?

Jeg tror på naturlige klimaendringer, som mange andre:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden...vaere-naturlige

PS. Når en liten ert som månen i sterk grad påvirker livet vårt, hvorfor skulle ikke selveste giganten Sola også gjøre det?

Det er ingen tvil om at sola påvirker livet på jorda, men du må ta inn over deg at temperaturen på jorda har steget til tross for at innstrålt energi har vært mer eller mindre helt konstant de siste 150 år. Da kan ikke sola være det eneste som styrer temperaturen.

PS. Hva Putin sier om saken er like relevant som hva Bjarne Brøndbo sier, så jeg forstår ikke helt hvorfor du tar med den linken i argumentasjonen din.

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2553382 10/05/2019 09:09
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: anonymous
Tror du fremdeles at sola styrer klimaet på jorda?

Jeg tror på naturlige klimaendringer, som mange andre:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden...vaere-naturlige

PS. Når en liten ert som månen i sterk grad påvirker livet vårt, hvorfor skulle ikke selveste giganten Sola også gjøre det?

Det er ingen tvil om at sola påvirker livet på jorda, men du må ta inn over deg at temperaturen på jorda har steget til tross for at innstrålt energi har vært mer eller mindre helt konstant de siste 150 år. Da kan ikke sola være det eneste som styrer temperaturen.

PS. Hva Putin sier om saken er like relevant som hva Bjarne Brønbo sier, så jeg forstår ikke helt hvorfor du tar med den linken i argumentasjonen din.
Bjarne Brøndbo har faktisk utdannelse innen fysikk, og var medforfatter på to forskningsartikler på klima før han slo gjennom som musiker. Så sjekk referansene dine.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Girona] #2553388 10/05/2019 09:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Bjarne Brøndbo har faktisk utdannelse innen fysikk, og var medforfatter på to forskningsartikler på klima før han slo gjennom som musiker. Så sjekk referansene dine.

Dette lærer de vel ikke en gang bort på Google University, gjør de?

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2553415 10/05/2019 11:05
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: zero

Vel, all vitenskap har som mål å fjerne behovet for at man må tro, men observere virkeligheten. Selv om den filosofiske diskusjonen er nødvendig for vitenskapelig arbeid er vitenskapelig metode basert på at hvis du tror noe, så må det også kunne bekreftes eksperimentelt.

Hvis vi tar emne for denne tråden så skal det ikke så mye til for å velte teorien om artenes evolusjon. Hvis vi finner en fossil av en art som ikke passer med artenes evolusjonære utvikling må vi innse at teorien slik den er i dag ikke stemmer.

Det er ikke vanskelig å falsifisere teorien om at alle historiske beskrivelser fra bibelen stemmer med virkeligheten.

Å beskrive vitenskapelig metode som noe en må tro på er som å beskrive språk som noe en må tro på. Det er en metode, akkurat som språk er en kommunikasjonsmetode.

Ein er avhengig av å tru på ein variant av naturalisme. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Naturalisme_(filosofi)

Er filosofi noe man tror på?

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Girona] #2553431 10/05/2019 12:09
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie

Er det flaut å skrive at man har studert fysikk?

https://no.linkedin.com/in/bjarne-br%C3%B8ndbo-90384b17

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2553460 10/05/2019 14:13
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Fordi?

Det måtte i tilfelle vere fordi du skriv at det aldri kan bli grunnar for å tru vatnet er forgifta.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: zero] #2553461 10/05/2019 14:15
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: zero

Er filosofi noe man tror på?

Kvifor spør du?

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2553563 11/05/2019 09:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det måtte i tilfelle vere fordi du skriv at det aldri kan bli grunnar for å tru vatnet er forgifta.

Hvis jeg får kunnskap om at vannet er forgiftet, tror jeg fremdeles ingen ting om vannet. Da VET jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2553572 11/05/2019 10:06
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

Hvis jeg får kunnskap om at vannet er forgiftet, tror jeg fremdeles ingen ting om vannet. Da VET jeg.
Og nå vet du at vannet er uforgiftet?

Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support