|
|
Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Tange]
16/05/2019 03:46
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Dumt å være første man til Møller altså. Badapishh:-)
|
|
|
[Re: Ripen]
16/05/2019 05:28
|
gare
More than words
|
More than words
Det høres rart ut(og ikke minst svært rigid)med kontraktsbrudd i en sånn sak?? Det er jo Audi som ikke klarer å levere i henhold til plan, og plutselig risikerer man å måtte vente i nesten et halvt år? Det virker jo da nesten useriøst å true med straff for å avbestille??
Nå har vel formodentlig Møller sitt på det tørre rent juridisk her, men det lukter ikke akkurat av god kundebehandling(som for så vidt føyer seg inn i en rekke av ting jeg har hørt om Møller da …)
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
16/05/2019 08:53
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
En kollega bestilte Audi e-tron når det ble åpnet for det, da ble han forespeilet levering i juni.
Så prøvekjørte han bilen straks det ble mulig, spesifiserte utstyr osv og skrev kontrakt. Men nå var leveringstiden endret til august/september.
I dag fikk han beskjed om at bilen er ytterligere forsinket, sannsynlig levering er i november, desember eller i verste fall januar 2020. Om han avbestiller nå må han ut med 60k for kontraktbrudd.
Ikke så lett å lage elbil, Audi? Jeg synes det er nesten like ille at folk fortsetter å forhåndsbestille og blir overrasket når slikt skjer. Det er selvfølgelig ikke greit at produsentene kan holde på sånn men på dette tidspunktet så er det jo ganske tydelig at det er litt sånn når man forhåndsbestiller elbil ... Og som personen over meg sier, Møller har nok sitt på det rene her, og det faller vel også inn under hva som er å forvente av dem såvidt jeg har skjønt. Jeg har snakket med flere som var kjempefornøyde VW-eiere inntil de måtte ha noe med Møller å gjøre. Edit: Det virker som standarden for en del elbillanseringer nå også har blitt at det som leveres først er spesifikke konfigurasjoner, og alle som vil bestemme noe selv må belage seg på å vente en uspesifisert og flytende mengde med tid.
Redigert av Jacobsen; 16/05/2019 09:02.
|
|
|
16/05/2019 09:46
|
Dan
More than words
|
More than words
Morsom betrakning fra en som kjørte Oslo-Trondheim uten ladestopp med en Model 3: "Jeg observerte også at det er slitsomt å kjøre sammenhengende så langt. En superkort tissepause på fjellet var nødvendig, men ellers ble turen gjennomført sammenhengende. Nå forstår jeg hvordan ferieturer føles for de som har dieselbil og er opptatt av å unngå pauser. Ikke tilrådelig!" Hele artikkelen her. Det skal sies at han for å klare distansen hadde ekstra høyt dekktrykk, holdt seg under 100 km/h og var heldig med temperatur og vær.
|
|
|
[Re: vortex surfer]
16/05/2019 10:06
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Dumt å være første man til Møller altså. Badapishh:-) Tesla er vel det nye Møller? Tesla kom jo dårligst ut av alle bilmerkene i siste kundetilfredshet- og lojalitetsundersøkelse nylig. Laveste poengsum på kundetilfredshet.
|
|
|
[Re: Jacobsen]
16/05/2019 10:06
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
En kollega bestilte Audi e-tron når det ble åpnet for det, da ble han forespeilet levering i juni.
Så prøvekjørte han bilen straks det ble mulig, spesifiserte utstyr osv og skrev kontrakt. Men nå var leveringstiden endret til august/september.
I dag fikk han beskjed om at bilen er ytterligere forsinket, sannsynlig levering er i november, desember eller i verste fall januar 2020. Om han avbestiller nå må han ut med 60k for kontraktbrudd.
Ikke så lett å lage elbil, Audi? Jeg synes det er nesten like ille at folk fortsetter å forhåndsbestille og blir overrasket når slikt skjer. Det er selvfølgelig ikke greit at produsentene kan holde på sånn men på dette tidspunktet så er det jo ganske tydelig at det er litt sånn når man forhåndsbestiller elbil ... Og som personen over meg sier, Møller har nok sitt på det rene her, og det faller vel også inn under hva som er å forvente av dem såvidt jeg har skjønt. Jeg har snakket med flere som var kjempefornøyde VW-eiere inntil de måtte ha noe med Møller å gjøre. Edit: Det virker som standarden for en del elbillanseringer nå også har blitt at det som leveres først er spesifikke konfigurasjoner, og alle som vil bestemme noe selv må belage seg på å vente en uspesifisert og flytende mengde med tid. Jeg er ikke så sikker på at Møller har sitt på det tørre, det vil blant annet bero på hva som står om leveringstid i kontrakten. Det blir jo litt lek med ord, men avbestilling er jo noe helt annet enn heving som følge av forsinkelse.
|
|
|
[Re: Marøder]
16/05/2019 12:09
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Dumt å være første man til Møller altså. Badapishh:-) Tesla er vel det nye Møller? Tesla kom jo dårligst ut av alle bilmerkene i siste kundetilfredshet- og lojalitetsundersøkelse nylig. Laveste poengsum på kundetilfredshet. Problemet her er at du sammenligner forhandler med merke. At Møller har et dårlig rykte er ikke fordi VAG er dårlig men fordi mange firmaer i Norge ennå ikke har skjønt hvordan det fungerer med service (les: de kan ikke stave det riktig en gang; sørvis) og Møller er en av de. Tesla er et merke og det er godt mulig at Tesla suger overalt men det er også mulig at Tesla Norge lider av samme innstillingen som Møller lider av fordi Tesla Norge holder til i, akkurat ja, Norge. Men om jeg ikke tar feil så gjald det det der med forhåndsbestilling og der trur jeg Tesla er hakke bedre enn Møller ser ut til å være.
|
|
|
[Re: Tange]
16/05/2019 12:14
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Problemet her er at du sammenligner forhandler med merke. At Møller har et dårlig rykte er ikke fordi VAG er dårlig men fordi mange firmaer i Norge ennå ikke har skjønt hvordan det fungerer med service (les: de kan ikke stave det riktig en gang; sørvis) og Møller er en av de. Tesla er et merke og det er godt mulig at Tesla suger overalt men det er også mulig at Tesla Norge lider av samme innstillingen som Møller lider av fordi Tesla Norge holder til i, akkurat ja, Norge.
Men om jeg ikke tar feil så gjald det det der med forhåndsbestilling og der trur jeg Tesla er hakke bedre enn Møller ser ut til å være. I tillegg tror jeg Tesla sitt resultat i stor grad er preget av problemene med levering av Model 3. I fjorårets kundebarometer var de 3. beste bilmerke og 4. best totalt. Godt mulig de har gitt fullstendig opp på service siden den gang, men det virker litt usannsynlig.
|
|
|
16/05/2019 17:05
|
avdem
Avhengig
|
Avhengig
Eller det kan forklares med voksesmerter hos Tesla og godt inngrodd arroganse i Møller systemet....
|
|
|
16/05/2019 19:35
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
En annen teori er at det nå er flere vanlige folk som kjøper Tesla enn tidligere. De har mindre toleranse for dårlig servise enn idealistene som kjøpte tidlig. Sikkert en av flere forklaringer.
|
|
|
[Re: Marøder]
21/05/2019 07:15
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
En annen teori er at det nå er flere vanlige folk som kjøper Tesla enn tidligere. De har mindre toleranse for dårlig servise enn idealistene som kjøpte tidlig. Sikkert en av flere forklaringer. Tesla sitt serviceapparat i Norge er i krise, og har vært det ganske lenge. Den krisen var der før det var levert en eneste Model 3 på norsk jord. De må bryte ut av den negative spiralen, og den koden må de løse på ett eller annet vis. Det er ikke slik at alle opplever det slik, men tilstrekkelig mange til at det åpenbart er et problem. Har hatt Tesla i drøye to år nå, vært på planlagt verkstedbesøk en gang og det var ikke allverden. En helt ordinær service samt noe garantismåplukk som de visste hva var på forhånd tok i alt 14 dager (de ringte to ganger for å gå igjennom dette i god tid før innlevering)- min bil stod parkert i et parkeringshus 13 av de 14 dagene. Da jeg først fikk den igjen hadde de laget riper på begge forskjermene. Jeg fikk lånebil etter ca. en uke. På tross av dette vurderer jeg allikevel å kjøpe Tesla neste gang, med mitt bruksmønster så kan ikke hverken Jaguar eller Audi matche dette, og på tross av amerikansk byggekvalitet har de tilført bilindustrien noe som konkurrentene fremdeles ikke helt klarer eller vil matche.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
27/05/2019 09:16
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Mon tro hvordan Musk's avgang fra Tesla vil påvirke Teslas fremtid? Hvem har de i rekkene som kan fronte like sterkt og entusiastisk?
|
|
|
27/05/2019 09:36
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Mon tro hvordan Musk's avgang fra Tesla vil påvirke Teslas fremtid? Hvem har de i rekkene som kan fronte like sterkt og entusiastisk? ...og når jeg skulle kopiere inn linken til artikkelen så fant jeg den ikke... Om dette ikke straks kommer stort i alle medier så har jeg kanskje gått på en fæik njus smell;-)
|
|
|
[Re: ]
27/05/2019 11:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
I og med at fronten på Teslaen er intakt og fronten på Grand Cherokee-en ikke er det, ser det ut til at det er sistnevnte som har skjenet over.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
27/05/2019 12:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tesla`n mistet forhjulet i sammenstøtet (forhjulet ligger bak Cherokee`en), og Teslaen har kysset videre over motsatt kjørefelt ut i grøfta og opp igjen i motsatt kjørefelt. Uten å ha forsøkt det, regner jeg med at det er nokså utfordrende å holde seg i eget kjørefelt når en mangler et forhjul. Hvordan får man til å kjøre inn i en bil i motgående kjørefelt å skade fronten på bilen samtidig som man skader fronten på den andre?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
27/05/2019 16:29
|
Dan
More than words
|
More than words
Ser ingen skader i front på Cherokee`en, panseret er åpnet for å koble fra batteriet Det er vel slik at man må koble ut batteriet så ikke kombinasjonen batteri og drivstofflekkasje resulterer i brann. Eller nei, slik kan det ikke være. Det er jo bare Teslaer som brenner. Det har jeg lest i avisen.
|
|
|
27/05/2019 17:53
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Mon tro hvordan Musk's avgang fra Tesla vil påvirke Teslas fremtid? Hvem har de i rekkene som kan fronte like sterkt og entusiastisk? ...og når jeg skulle kopiere inn linken til artikkelen så fant jeg den ikke... Om dette ikke straks kommer stort i alle medier så har jeg kanskje gått på en fæik njus smell;-) Ja, mye fake news rundt dette og fake bitcoin give aways.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
[Re: daktari]
28/05/2019 03:32
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Mon tro hvordan Musk's avgang fra Tesla vil påvirke Teslas fremtid? Hvem har de i rekkene som kan fronte like sterkt og entusiastisk? ...og når jeg skulle kopiere inn linken til artikkelen så fant jeg den ikke... Om dette ikke straks kommer stort i alle medier så har jeg kanskje gått på en fæik njus smell;-) Ja, mye fake news rundt dette og fake bitcoin give aways. Jepp, det var bitcoin han skulle satse alt på nå, og hadde kjøpt seg inn med millioner av dollar... Hørte på radioen at det var de eldre i som var minst kildekritiske, jeg er tydeligvis en av de :-( Snakk om å gå rett på.
|
|
|
21/06/2019 13:32
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Hvilke økonomiske kriterier må jeg få med i regnearket for å regne på forskjellige biler? Kansje noen har et ferdig oppsatt regneark der jeg kan sette inn relevante verdier? funderer på om Avensisen skal få avløsning.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
22/06/2019 18:17
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvilke økonomiske kriterier må jeg få med i regnearket for å regne på forskjellige biler? Kansje noen har et ferdig oppsatt regneark der jeg kan sette inn relevante verdier? funderer på om Avensisen skal få avløsning. Søk etter ‘elbilkalkulator’ så finner du en fra smartepenger.no.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
22/06/2019 19:59
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Hvilke økonomiske kriterier må jeg få med i regnearket for å regne på forskjellige biler? Kansje noen har et ferdig oppsatt regneark der jeg kan sette inn relevante verdier? funderer på om Avensisen skal få avløsning. Søk etter ‘elbilkalkulator’ så finner du en fra smartepenger.no. Ja har funnet den og brukt den:) Det er fortsatt lønnsomt å kjøre nedbetalt ferdigbulka Avensis, men det var overaskende liten differanse. Tesla model Y virker å komme i akkurat rett tid for oss.
- Stefan
|
|
|
23/06/2019 19:09
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Forresten - snakket med Thules mann på Utflukt i dag. Han sier at Thule nok ikke kommer til å lage takstativ til Model 3 - da festene er for dårlige til at det blir bra nok for Thules standarder. Bra da at nye 3ere har hengerfester, men synd for dem som kjøpte tidlig.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
23/06/2019 20:29
|
Dan
More than words
|
More than words
Forresten - snakket med Thules mann på Utflukt i dag. Han sier at Thule nok ikke kommer til å lage takstativ til Model 3 - da festene er for dårlige til at det blir bra nok for Thules standarder. Bra da at nye 3ere har hengerfester, men synd for dem som kjøpte tidlig.
Takstativ fra Tesla er tilgjengelig. Har allerede møtt mange Model 3 med sykler på taket, så det er ikke noe problem. Når det gjelder hengerfeste så tror jeg at de som er opptatte av hengerfeste har latt være å kjøpe Model 3 og enten kjøpt noe annet eller ventet. Selv plages jeg ikke nevneverdig av at vår bil er levert uten muligheten til å montere det og jeg tror ikke at det kommer til å ha noe å si for salgsverdien. Det kommer alltid til å finnes godt om kjøpere som er helt uinteresserte i hengerfeste og som gjerne sparer 8-10 000,- på å ikke få det.
|
|
|
[Re: Dan]
23/06/2019 20:48
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Takstativ fra Tesla er tilgjengelig. Har allerede møtt mange Model 3 med sykler på taket, så det er ikke noe problem. Vet det, det betyr dog ikke nødvendigvis at det er bra. Thule-mannen snakket om dårlige gjenger, variabel kvalitet, for grunt boltehull osv. Jeg ville tro at Thule ville være interessert i å lage stativ til Tesla - han nevnte at de også har sluttet med stativ til S av samme grunn - altså tvilsom kvalitet på takfestene. Jeg har sett at tilsvarende har blitt påpekt av kjøpere av Teslas eget stativ. Men med hengerfeste er det ikke noe stress å trygt frakte 3-4 sykler bakpå 3-ern.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
24/06/2019 07:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg hører rykter om at Tesla bruker mye batteri på å stå stille. Vi bruker bilen lite i hverdagen, men vi har enn så lenge ikke lading i garasjen, og bilen kan fort stå stille i 3-4 uker av gangen - mest om vinteren. Er ikke lysten på å ta en "ladetur" for å holde bilen brukbar.
Vi har en Passat GTE som er ferdig med lease i november, men er utrolig usikker på hvilken arvtaker vi skal ha. Er mest gira på en nyere bruktbil, og jeg er ikke lysten på en bensinbil, selv om min bedre halvdel synes det er greit, siden vi bruker bilen så mye. Det er ikke økonomi som gjør at jeg vil ha el-bil, men miljø. Ikke vits i å bruke eksosbil hvis man har muligheten til å la være. Derfor er det ikke krav for min del at man må kunne lade gratis. En tur innom hurtiglader en gang iblant er jo ikke så ille.
jeg forstår også at det skal være mulig å kunne skaffe hengerkule for å henge sykkelstativ bakpå på Model S. Ser at det er kjøpers marked på Model S på bruktmarkedet, og den skal jeg muligens kunne få plassert i garasjen. Den har også bagasjeplass og rekkevidde - som er viktige krav for vår bilbruk.
Redigert av baronKanon; 24/06/2019 07:27.
|
|
|
[Re: Dan]
24/06/2019 07:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Takstativ fra Tesla er tilgjengelig. Har allerede møtt mange Model 3 med sykler på taket, så det er ikke noe problem.
Den store forskjellen er energiforbruk og vindsus. Begge deler er en helt annen verden med syklene bakpå. Glasstak er fint og flott helt til du skal ha noe oppå.
|
|
|
[Re: baronKanon]
24/06/2019 10:09
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg hører rykter om at Tesla bruker mye batteri på å stå stille. Vi bruker bilen lite i hverdagen, men vi har enn så lenge ikke lading i garasjen, og bilen kan fort stå stille i 3-4 uker av gangen - mest om vinteren. "Vampire drain" er en kjent problemstilling - og der er Tesla "verre" enn andre - men det er nok fordi den har mye mer systemer rundt enn andre biler. Du kan sette bilen i dyp dvale - og da forbruker den minimalt. Problemet er hvis du lar den stå og fyre opp Sentry Mode med jevne mellomrom, og kanskje sjekker appen som i sin tur vekker bilen. Da spises det watt-timer både her og der. Vi har litt samme bruksmønster - vår X står stort sett ubrukt gjennom uka. På en typisk uke uten at X'n står i kontakten (noe den som oftest gjør) så mister vi kanskje et sted rundt 1-3kWh, vinterstid noe mer. Dette er jo bare et problem dersom du lar bilen stå i 3-4 uker, småsjekker underveis, og PLUTSELIG bestemmer deg for at du skal på langtur med behov for full tank med avreise samme dag. En slik kalender har ikke jeg. Typisk for vårt bilhold er at langturene er spikret ukesvis i forveien, til nøds en uke i forveien. Da setter jeg lading til "trip" dagen i forveien, og lader sakte opp til full state of charge.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: GeirK]
24/06/2019 10:17
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den store forskjellen er energiforbruk og vindsus. Begge deler er en helt annen verden med syklene bakpå. Glasstak er fint og flott helt til du skal ha noe oppå.
Jeg passerte en eldre familiesuv på motorveien fra Elverum og nedover i helga - først trodde jeg det var vindsus fra vår bil som oppstod i 110-sona - og kommenterte "Det er jo forholdsvis lite vindstøy selv i 110km/t" til fruen ved siden av - men da jeg kom nærmere og passerte bilen, forstod jeg at støyen kom ikke fra vår bil....Vi hadde 4 sykler på kroken, og forbruket lå rundt 280-290.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
24/06/2019 15:36
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Takstativ fra Tesla er tilgjengelig. Har allerede møtt mange Model 3 med sykler på taket, så det er ikke noe problem. Vet det, det betyr dog ikke nødvendigvis at det er bra. Thule-mannen snakket om dårlige gjenger, variabel kvalitet, for grunt boltehull osv. Jeg ville tro at Thule ville være interessert i å lage stativ til Tesla - han nevnte at de også har sluttet med stativ til S av samme grunn - altså tvilsom kvalitet på takfestene. Jeg har sett at tilsvarende har blitt påpekt av kjøpere av Teslas eget stativ. Men med hengerfeste er det ikke noe stress å trygt frakte 3-4 sykler bakpå 3-ern. Da hadde nok ikke Thule-mannen sett festene på TM3  Har festet takstativ på min fars TM3, det er ikke hull der i det hele tatt. Man trer festene inn under glasstaket, som en slags krok med gjengetapp som stikker opp, og setter takstativfoten med på den. Når det er sagt så skjønner jeg godt at Thule ikke vil lage stativ. Makan til dårlig patent. Stativet skal trekkes til med 6Nm. Jeg hadde ikke turt å trekke til uten momentnøkkel. Ser for meg at om taket sprekker så vill de lure seg unna garanti uansett... Har selv Thule stativ på min S, ser ikke problemet der. Festene er veldig bra. Men man bør smøre litt olje på gjengene før man monterer.
|
|
|
25/06/2019 13:16
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har nå kjørt med model 3 orginalt takstativ i noen måneder nå. Med sykler på taket og med takboks. Har ikke blitt noe slark i det, så ser jo godt ut så langt? De festene er lagt der orginalt med piler på hvor de skal inn i taket, så det er nok et eller annet solid der nede som funker. Men jeg også var litt nervøs da jeg strammet de skruene 
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
|
|