Hvorfor ble klimatråden stengt a?
|
Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a?
[Re: ]
08/05/2019 07:24
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
I denne diskusjonen som vi nå forholder oss til har ikke Sepeda oppsøkt deg Åh, hvilken diskusjon er det du sikter til? Denne, som jeg startet, eller klimatråden han snakket nedsettende om innholdet i, hvor jeg var en aktiv deltaker? Er du igang med å definere deg bort fra emnet igjen? Se rettelse
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
08/05/2019 07:32
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Er du igang med å definere deg bort fra emnet igjen?
Nei, men jeg må sørge for at du forholder deg til det. Jeg har altså kommentert dine kommentarer til Sepeda i denne tråden, om du drar med deg grudge fra tidligere tråder kan ikke jeg svare for det.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
08/05/2019 07:59
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg har altså kommentert dine kommentarer til Sepeda i denne tråden I tråden jeg startet, som omhandler en annen tråd som jeg var svært aktiv i, så kommer Sepeda med nedsettende kommentarer om de generelle menneskelige egenskapene og den formelle kompetansen til deltakerne, og så skal/kan jeg ikke svare han ved navn? Som sagt rammer Sepedas kommentar i utgangspunktet meg akkurat like mye som den rammer deg. Og du kan jo gjerne svare ham med navn om du gjør det på en anstendig måte.
|
|
|
08/05/2019 08:02
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Nei, men jeg må sørge for at du forholder deg til det.
Haha, jeg har virkelig klart å komme under huden på deg? (Jaja, jeg vet du aldri i verden kommer til å innrømme det). Du ser ikke at du sitter og forsøker å styre definisjonen på hva som kan snakkes om, hvordan det kan snakkes, helt uten at noen har bedt deg om det? Jeg ønsker å beholde dette forumet omtrent i den formen som det er nå og er derfor litt bekymret over å se utviklingen i omgangstonen går i retning av andre fora der meningsfull utveksling etterhvert har blitt umulig. Om det er å sitte på en hvit hest så er det et dyr jeg gjerne blir sittende på.
|
|
|
08/05/2019 08:18
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Bare en kjapp oppklaring siden denne tråden også utvikler seg til å handle om enkeltpersoner og det hyppig refereres til meg.
Jeg ser at en av brukerne oppfatter mine kommentarer her som spesifikt rettet mot ham. Det er faktisk ikke tilfellet. Det er generelle observasjoner og refererer ikke til ham spesifikt. Og siden jeg vet at den forklaringen ikke aksepteres: Enhver kan lese "klimatråden" selv, men den resulterte altså i at en annen bruker ikke lenger er blant oss på forumet. Ingen ønsker at tråder skal utarte i den grad og få slike følger.
Jeg har tidligere omtalt et par stengte tråder som lavmål (ja, ja, de om kroppsformen til kvinnelige partiledere...). Det var en karakteristikk av trådenes tema og nivå på enkelte av kommentarene, ikke om enkeltbrukeres personlige egenskaper. Om det kan leses på annet vis, beklager jeg det.
|
|
|
08/05/2019 08:31
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg ønsker å beholde dette forumet omtrent i den formen som det er nå Så ditt ståsted er viktigere enn andre som synes forumet har mistet noe? F.eks friske diskusjoner? Friskhet er fint det, det er når temperatur i seg selv ser ut til å være målet og man ikke skyr noen midler for å oppnå det at den negative utviklingen begynner.
|
|
|
[Re: Sepeda]
08/05/2019 08:53
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Sepeda: «Om det kan leses på annet vis, beklager jeg det.» Sist gang noen beklaget ble tråden stengt. Spent på om det skjer igjen nå 
|
|
|
08/05/2019 09:47
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Friskhet er fint det, det er når temperatur i seg selv ser ut til å være målet og man ikke skyr noen midler for å oppnå det at den negative utviklingen begynner. Ja, man kunne jo startet med å unngå å slå ned på trenden om flette inn en masse meta-diskusjoner og heller latt trådens emne få utspille seg. Tipper det hadde roet temperaturen adskillige hakk de fleste gangene. Hvor fritt man kan la tråden utvikle seg avhenger jo av hvor lojale debattantene er til å holde seg til temaet og hvorvidt eventuelle sidespor er mest egnet til å belyse temaet på en ny måte eller å trekke oppmerksomheten bort fra opprinnelige påstander og logiske brister eller selvmotsigelser i underbyggingen av disse. Og uavhengig av antall sidespor så er det fullt mulig å enten diskutere eller avvise disse på en nogenlunde respektfull måte, det tror jeg hadde vært et mer effektivt klimatiltak (pun intended).
Redigert av Torshov-Simen; 08/05/2019 10:22.
|
|
|
08/05/2019 10:44
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hvor fritt man kan la tråden utvikle seg avhenger jo av hvor lojale debattantene er til å holde seg til temaet og hvorvidt eventuelle sidespor er mest egnet til å belyse temaet på en ny måte eller å trekke oppmerksomheten bort fra opprinnelige påstander og logiske brister eller selvmotsigelser i underbyggingen av disse.
Altså at tråden berettigelse, tydeligvis anstendighet og deltakernes svekkede sjelsevner blir temaet Snakker vi da om denne tråden eller den opprinnelige klimatråden?
|
|
|
08/05/2019 11:26
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Problemet med dette, er jo at de som er motstandere av at ting blir snakket om, dermed vet at de kan gå inn og lage så mye støy at den opprinnelige diskusjonen blir avskåret fra å fortsette. Så da har man på et vis vunnet, ved å hevde den samme ytringsmuligheten som man ønsker å avskjære andre fra å bruke. Det var da slett ikke det som skjedde i "klimatråden". Den kjørte debattantene i grøfta helt på egenhånd med lag på lag av personangrep helt til redaksjonen grep inn etter innstendig oppfordring til debattantene om å oppføre seg alminnelig sivilisert. Ingen har noe imot klimadebatt. De samme debattantene kler offerrollen særs dårlig og det opphøyde forsvaret av gjørmebad som ytringsfrihet er ikke troverdig. Hva gjelder tråden om kroppsform på kvinnelige partiledere, var den etter hvert så ufin at flere av oss reagerte, ja. Ville stått dårlig til med forumet om vi alle skulle finne stor glede i å flire over kroppsform.
|
|
|
08/05/2019 11:53
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Snakker vi da om denne tråden eller den opprinnelige klimatråden? Denne tråden handler jo om den andre trådens berettigelse, så litt vanskelig å skille eller? Vi må i hvertfall være enige om hva vi diskuterer. Jeg diskuterer utfra at denne tråden har spørsmålsformuleringen "hvorfor ble klimatråden stengt". På det spørsmålet leverte Sepeda en mulig forklaring, hvorpå du responderte med det jeg oppfattet som to personangrep på Sepeda, hvilket i sin tur gjorde at jeg presenterte en teori om at omgangstonen til, blant andre, deg som debattant kan være svaret på trådens innledende spørsmål. Og grunnen til at jeg lurte på hvilken tråd vi diskuterer er at Sepeda, så vidt jeg kan se, ikke bidratt med avsporinger eller noe som helst annet i klimatråden, kun i denne metatråden som du altså har invitert til ved å stille et spørsmål som jeg antok du ville ha et svar på, og da ser jeg ikke helt hva galt han har gjort.
Redigert av Torshov-Simen; 08/05/2019 12:06.
|
|
|
08/05/2019 12:02
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
...diskutere eller avvise disse på en nogenlunde respektfull måte, det tror jeg hadde vært et mer effektivt klimatiltak (pun intended). Det er her det blir surr, for problemet med trådene har jo ikke vært innholdet sånn objektivt sett. Problemet er at subjektive meninger koblet med krenkethet som hard valuta, har gjort terskelen alt for lav for å gå inn å forstyrre en debatt med påstander om grader av mangel eller overskudd på respekt, anstendighet og sjofelhet. Hvor altså "steng tråd", "slutt å si sånn", "kast ut brukeren", er eksplisitte ønsker om sensur begrunnet med moral. Ikke noe lovmessige brudd, ikke noe verre ting en ordskifte i mang en demokratisk nasjonalforsamling. Og dette på et forum hvor man aktivt må gå inn i debatten for å bli forstyrret eller påvirket av den. Problemet med dette, er jo at de som er motstandere av at ting blir snakket om, dermed vet at de kan gå inn og lage så mye støy at den opprinnelige diskusjonen blir avskåret fra å fortsette. Så da har man på et vis vunnet, ved å hevde den samme ytringsmuligheten som man ønsker å avskjære andre fra å bruke. Og dette er jo blitt en akseptert metode for diskurs. Man kan vinne frem både ved å hevde moralsk rett, ved å forstyrre og påvirke premissgivere (f.eks moderatornene her inne) nok til at de ikke orker gjøre annet enn å stenge ned diskusjonen. Eller man kan bare forstyrre diskusjonen med moralisering til den går i oppløsning. Men da skjønner jeg ikke helt hvor du vil. Ønsker du at trådene skal flyte fritt så vil det jo nødvendigvis også dukke opp meninger og innlegg som man opplever som uønskede og/eller irrelevante. Eventuelt så må de modereres mer aktivt med hensyn til hva som tillates, og ettersom dette forumets regler bygger i stor grad på anstendighet og moral er jeg usikker på om du kan få i pose og sekk her (med forbehold om at jeg har tolket deg feil).
|
|
|
08/05/2019 12:51
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
...og da ser jeg ikke helt hva galt han har gjort. Han har ikke gjort noe galt, jeg har ikke gjort noe galt. Vi har begge sagt det vi mener, innenfor rammene av normalt dagligdags munnhuggeri. At én finner det hensiktsmessig å pakke inn drittpakka uadressert og med sløyfe og parfyme er ikke spesielt relevant mener jeg. Ok, det er vel i et slikt øyeblikk vi bare får være enige om at vi er uenige
Det er din moral som får deg til å føle at det er nødvendig å intervenere i ordskiftet, så du får nesten forklare hvorfor du føler det presserende å presse den på andre som ikke har bedt om den?
Nei, jeg besvarer denne trådens spørsmål om hvorfor klimatråden ble stengt med å henvise til at omgangstonen din tidvis er av en slik karakter at den slik jeg ser det bryter med dette forumets regler. Så kan du være enig eller uenig i min tolkning av forumreglene, men du kan ikke hevde at du ikke har bedt om min mening når du har stilt det spørsmålet du har gjort.
|
|
|
08/05/2019 13:23
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Er man sinnsykt hårsår, ikke vær med i debatter/diskusjoner.
|
|
|
09/05/2019 07:08
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Tråden gikk over fra diskusjon til ensidig kverulering. Av de 1090 innlegg (før den ble stengt), dumpet èn enkelt person hele 244 innlegg, det er 22%, nesten 1/4 av alle innlegg, snakk om å kuppe tråden :-) Ikke for å kverulere, men akksenttegnet over e-en skal være accent aigu, ikke accent grave. én ikke èn 
|
|
|
[Re: Sepeda]
09/05/2019 09:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det var da slett ikke det som skjedde i "klimatråden". Den kjørte debattantene i grøfta helt på egenhånd med lag på lag av personangrep helt til redaksjonen grep inn etter innstendig oppfordring til debattantene om å oppføre seg alminnelig sivilisert. I
Og etter denne oppfordringen?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/05/2019 09:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tråden gikk over fra diskusjon til ensidig kverulering. Av de 1090 innlegg (før den ble stengt), dumpet èn enkelt person hele 244 innlegg, det er 22%, nesten 1/4 av alle innlegg, snakk om å kuppe tråden :-) Hvilken andel mener du er akseptabel?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/05/2019 09:59
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
9,7% tipper jeg. 9,8% på en god dag. Forventer du faktisk et svar på en andel her.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
09/05/2019 10:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
9,7% tipper jeg. 9,8% på en god dag. Forventer du faktisk et svar på en andel her. Hvis noen har resonnert seg frem til at en viss andel er for mye, må de nødvendigvis ha en formening om hvilken andel som er akseptabel.
|
|
|
[Re: GeirK]
09/05/2019 11:03
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
9,7% tipper jeg. 9,8% på en god dag. Forventer du faktisk et svar på en andel her. Hvis noen har resonnert seg frem til at en viss andel er for mye, må de nødvendigvis ha en formening om hvilken andel som er akseptabel. Det ble sagt at én bruker hadde 22 % av innleggene, men det ble ikke sagt at det var for mye.
Redigert av Øyvind V; 09/05/2019 11:06.
|
|
|
09/05/2019 11:23
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Ønsker du at trådene skal flyte fritt så vil det jo nødvendigvis også dukke opp meninger og innlegg som man opplever som uønskede og/eller irrelevante.
Ja, selvfølgelig, den risikoen løper man alltid når man forsøker å uttrykke ståsted, meninger og formidle fakta slik en ser det. Men jeg ser ikke noen god grunn til å tolererer åpenbar moral-trolling, i tråder som diskuterer helt dagligdagse ting, men selvfølgelig uten medierådgiver spinn på alt. Det er vanlig at folk kan bli irriterte og hissige av å ikke bli forstått eller hørt, så at noen drar avgårde og går litt over streken, er jo noe man bare må regne med. Hvis ikke forventer man at alle folk ligger på over middels på alt, og det gjør ikke folk. Halvparten er dårligere enn medianen på alle ting. Det burde ikke diskvalifisere fra å få lov å delta. Eventuelt så må de modereres mer aktivt med hensyn til hva som tillates, og ettersom dette forumets regler bygger i stor grad på anstendighet og moral er jeg usikker på om du kan få i pose og sekk her (med forbehold om at jeg har tolket deg feil). Forumreglene er jo først og fremst lovstridige, all den tid de baser seg på implisitt samtykke til personvernerklæringen. Samtykket skal være eksplisitt og jeg har aldri fått en melding eller mail hvor jeg eksplisitt samtykker. Om friflyt mener de har en lovanvendelse som overstyre den generelle loven, tror jeg de bør tenke hardt på om de har forstått lov- og regelverk rett. Jeg mener bestemt at jeg måtte hake av for at jeg hadde lest og godkjent nettstedets retningslinjer da jeg opprettet bruker, men det bli så lenge siden at jeg kan huske feil. For meg fremstår det som et større tankekors at man framfor å reflektere litt over implikasjonene av det faktum at det i det hele tatt var nødvendig å gripe inn og håndheve forumreglene for å få voksne mennesker til å utvise vanlig alminnelig folkeskikk i en diskusjon anser det å diskutere disse reglenes legitimitet som den mest relevante responsen.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
09/05/2019 11:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det ble sagt at én bruker hadde 22 % av innleggene, men det ble ikke sagt at det var for mye.
"For mye" i den betydning at det ble "ensidig kverulering".
|
|
|
09/05/2019 12:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
I andre deler av forumet, som faktisk handler om sykling, er du usynlig. Så den vitenskapelig konsensus er at det du driver med er nettopp Snikksnakk, pølsevev,sludder og vås.
Det ser ut tll å gå begge veier. https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=userposts&id=43158&view=posts&page=1
|
|
|
09/05/2019 12:15
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her bør Geir skjerpe seg ja. Eg foreslår at han heller tek turen innom stilpolititråden i racerforumet og diskuterer farge på sykkelseter og andre viktige samfunnspørsmål.
|
|
|
10/05/2019 09:03
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg mener bestemt at jeg måtte hake av for at jeg hadde lest og godkjent nettstedets retningslinjer da jeg opprettet bruker, men det bli så lenge siden at jeg kan huske feil.
Det gjorde både du og jeg og alle. Men det samtykket er ikke lenger gyldig etter ny personvernforordning. Du kan ikke ha unngått å legge merke til hvor mye samtykke du har måtte gi på nytt det siste året? For meg fremstår det som et større tankekors at man framfor å reflektere litt over implikasjonene av det faktum at det i det hele tatt var nødvendig å gripe inn og håndheve forumreglene for å få voksne mennesker til å utvise vanlig alminnelig folkeskikk i en diskusjon anser det å diskutere disse reglenes legitimitet som den mest relevante responsen. Selvfølgelig har jeg reflektert over det. Og kommet fram til lemfeldig håndheving av emner i minst like stor grad som innhold. At noen setter det høyere å beskytte de mest lettstøtte fremfor å la diskusjoner gå med helt normal temperatur og helt normalt dagligtale innhold, er et mye større problem. + at det er litt ekkelt med voksne mennesker som oppsøker andre voksne mennesker for å påtrykke de sin versjon av folkeskikk. Nå var det altså en samlet redaksjon som mente at klimadiskusjonen gikk så langt utenfor normal temperatur og normal dagligtale at den burde stoppes. Har det noen gang hendt at du har spurt deg selv om det kan tenkes at dine definisjoner muligens ikke utgjør samfunnsnormalen?
Redigert av Torshov-Simen; 10/05/2019 09:03.
|
|
|
10/05/2019 09:21
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Nå var det altså en samlet redaksjon som mente at klimadiskusjonen gikk så langt utenfor normal temperatur og normal dagligtale at den burde stoppes. Har det noen gang hendt at du har spurt deg selv om det kan tenkes at dine definisjoner muligens ikke utgjør samfunnsnormalen? Så du vil stoppe og blokkere de som ikke tilhører samfunnsnormalen, men allikevel ikke gjør noe ulovlig? Når sa jeg det, og når ble det denne diskusjonens tema? Denne diskusjonen dreier seg om redaksjonen håndhevelse av forumreglene, og i den sammenhengen står du selvsagt fritt til å mene at juridiske teknikaliteter vedrørende samtykke er det mest sentrale, men ville forumreglene ha vært annerledes eller ville du sluttet å bruke forumet om det man hadde fylt ut en ny godkjenning? Det bærende premisset her er jo hvorvidt det er din eller redaksjonens definisjon av vanlig folkeskikk som skal gjelde som forumregler, hva er det som i dine øyne som tilsier at det skal være din?
|
|
|
10/05/2019 09:28
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Når sa jeg det, og når ble det denne diskusjonens tema?
Det var du som begynte å brukte samfunnsnormalen som argument. Ikke jeg. Hva mener du med å trekke inn meg i forhold til samfunnsnormalen, når det ikke er et argument? Temaet er bruk av forumet og reglene for det. Det er en sak mellom brukerne og redaksjonen, ikke mellom brukerne og meg, så din kommentar om hva jeg ønsker er irrelevant. Redaksjonens forumregler bygger på deres forståelse av hva som er akseptabel omgangstone i samfunnet, hva er det som i dine øyne som tilsier at de heller skal bruke din forståelse?
|
|
|
10/05/2019 09:58
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Redaksjonens forumregler bygger på deres forståelse av hva som er akseptabel omgangstone i samfunnet Hvor står det? Hvorfor er det relevant? Ordlyden tilsier at det har vært retningsgivende under utforming av reglene, men det er uansett irrelevant for diskusjonens tema. Hvorfor mener du at din definisjon av god omgangstone skal benyttes fremfor redaksjonens?
|
|
|
10/05/2019 10:08
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Fordi du bruker det som argument? Ellers vet jeg nesten ikke hva jeg skal svare på. Du kan gjerne stryke det om du tror det gjør noen forskjell, men det endrer ikke på trådens grunnpremiss som du tilsynelatende prøver å unngå å svare på: hva er det som tilsier at din vurdering av hva som er akseptabelt på forumet skal tillegges mer vekt enn redaksjonens?
|
|
|
10/05/2019 10:22
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Du kan gjerne stryke det om du tror det gjør noen forskjell Det er nesten du som må bestemme om du synes det er et argument eller ikke. Erfaringsmessig er det veldig greit å få avklart sånne ting klokkeklart med deg. Jeg har ikke sagt at det er et argument, jeg har sågar sagt at det er irrelevant for trådens tema som du enda har tilgode å svare på; hvorfor skal din definisjon av hva som er akseptabelt på forumet tillegges mer vekt enn redaksjonens?
|
|
|
|
|