Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Evolusjonshysteri, enig?

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2552920 08/05/2019 09:30
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK
Sitat: Girona

Jeg fant ingen studier der som konkluder med at evulusjonsteorien er feil og at skapelsesberetningen er fakta.

Har du funnet disse?
Jeg har aldri sagt at evolusjonsteorien er feil. Hvor har du det fra? Kan du være så snill og slutte med stråmenn nå?

Du sier at "Konsensus blant teologer er vel at Bibelen har rett. Så da er dette strengt tatt ingenting å diskutere."

Jeg forstår dette som at du påstår at konsensus er at teologer mener at Bibelen har rett og evolusjonsteorien tar feil.

Hva er det jeg misforstår?
Du tror det er en motsetning mellom Bibelen og evolusjonsteorien. Det er det ikke.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Girona] #2552921 08/05/2019 09:42
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2552931 08/05/2019 10:15
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
devilsmile

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: skubisan] #2552932 08/05/2019 10:20
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie

Minnesota, er det ikke mange nordmenn som endte opp der?

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Girona] #2552961 08/05/2019 12:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du tror det er en motsetning mellom Bibelen og evolusjonsteorien. Det er det ikke.

Nei. Det tror jeg ikke. Slutt å gjette på hva jeg tror.

Hva mener du når du skriver at "Konsensus blant teologer er vel at Bibelen har rett. Så da er dette strengt tatt ingenting å diskutere."?

Hva er det Bibelen har rett i?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2552965 08/05/2019 12:43
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Nei. Det tror jeg ikke. Slutt å gjette på hva jeg tror.

Hva mener du når du skriver at "Konsensus blant teologer er vel at Bibelen har rett. Så da er dette strengt tatt ingenting å diskutere."?

Hva er det Bibelen har rett i?

Enig i at man bør begrense gjetningen på hva andre tror, men akkurat i dette tilfellet svarer han jo på et direkte spørsmål - så da er man kanskje til en viss grad unnskyldt..

«Hva er det jeg misforstår?»

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2552976 08/05/2019 13:07
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Konsensus blant teologer er vel at Bibelen har rett. Så da er dette strengt tatt ingenting å diskutere. Neste tema takk!

Feil. Konsensus blant geologer, biologer, paleontologer er at evolusjonen har foregått over milliarder av år. DERFOR er det ingen ting å diskutere. Akkurat som i klimadebatten.

Her er det skiting i eige reir på gong...

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2552978 08/05/2019 13:22
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

Slutt å gjette på hva jeg tror.
Beklager, jeg skal slutte å svare på spørsmålene dine.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Girona] #2552987 08/05/2019 15:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

OK. Når forstår jeg. Beklager. Hadde du skrevet "Du tror jeg mener det er en motsetning mellom bibelen og evolusjonsteorien", så hadde det vært helt klinkende klart at du svarte på spørsmålet.

Hva er det du mener Bibelen har rett i som følge av teologkonsensus - er det ikke evolusjonsteorien vi diskuterer?

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2552988 08/05/2019 15:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Klinkekule

Her er det skiting i eige reir på gong...

På hvilken måte?

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2552993 08/05/2019 15:36
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

På hvilken måte?

Du antek kva han meiner sjølv om han ikkje har skrive det.

Du framstår for ofte litt overlegen nå du meiner du er tillagt meininger du ikkje har skrive. Det må kanskje vere lov det, men då børe ein vere pinlig nøyaktig sjølv.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2552999 08/05/2019 17:19
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: Tange
Sitat: skubisan
e9. Spesielt at planter og trær kom før sola synes jeg er underkommunisert.

Og hva er problemet med det?

Ikke fått svar ennå.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2553027 08/05/2019 20:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du antek kva han meiner sjølv om han ikkje har skrive det.

Du framstår for ofte litt overlegen nå du meiner du er tillagt meininger du ikkje har skrive. Det må kanskje vere lov det, men då børe ein vere pinlig nøyaktig sjølv.

Det må man, og dersom jeg snubler her, ønsker jeg å bli kritisert. Jeg ser bare ikke at jeg har tillagt Girona noen meninger i den uttalelsen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2553036 08/05/2019 21:23
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Det må man, og dersom jeg snubler her, ønsker jeg å bli kritisert. Jeg ser bare ikke at jeg har tillagt Girona noen meninger i den uttalelsen.

Girona har vel berre slengt ut et utsagn om at Bibelen har rett, og ikkje sagt noko om kva dette rette er.
Eg tolkar det som humor, men kan ikkje seie at det er mulig å faktiske lese ut av teksten, litt meir meining enn det som er ordrett må ein putte inn sjølv?

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2553049 09/05/2019 05:55
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: skubisan
e9. Spesielt at planter og trær kom før sola synes jeg er underkommunisert.

Og hva er problemet med det?

Ikke fått svar ennå.

Hvis man går ut fra at det er en allmektig skaper på ferde her er det vel null problem å skape planter og trær før sola? Hun bare fikser det slik at det går greit frem til sola kommer!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Tange] #2553053 09/05/2019 06:14
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kor kom lyset frå på dag 1 da?

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2553076 09/05/2019 07:12
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

OK. Når forstår jeg. Beklager. Hadde du skrevet "Du tror jeg mener det er en motsetning mellom bibelen og evolusjonsteorien", så hadde det vært helt klinkende klart at du svarte på spørsmålet.

Hva er det du mener Bibelen har rett i som følge av teologkonsensus - er det ikke evolusjonsteorien vi diskuterer?
De aller fleste teologer mener at Bibelen har rett i at Gud har skapt jorda, og dyrene og alt annet.

Når det er sagt, så var kommentaren min først og fremst en metakommentar til diskusjonen, at du har forsøkt å innføre en norm her som handler om at vi ikke skal diskutere eller utfordre noe som det finnes faglig konsensus på.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Girona] #2553088 09/05/2019 07:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
De aller fleste teologer mener at Bibelen har rett i at Gud har skapt jorda, og dyrene og alt annet.

Ja - men det betyr ingen ting. Virkeligheten bryr seg ikke om hva noen tror

Når det er sagt, så var kommentaren min først og fremst en metakommentar til diskusjonen, at du har forsøkt å innføre en norm her som handler om at vi ikke skal diskutere eller utfordre noe som det finnes faglig konsensus på.

Det må man gjerne gjøre, men hvis man tror at man som lekperson har snublet over noe som vitenskaplig konsenus har oversett, så har man en aldeles overdrevet nærmest arrogant tro på seg selv og sine egne evner, og kommer til å slite fryktelig i en diskusjon. Man har da inntatt en posisjon man ikke vil være i stand til å forsvare.

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2553091 09/05/2019 07:42
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

Ja - men det betyr ingen ting. Virkeligheten bryr seg ikke om hva noen tror.
Klart det spiller noen rolle hva man tror. For eksempel må man som vitenskapsperson tro at det er mulig å gjøre observasjoner som har objektiv verdi. Vitenskapen står ikke på egne bein, den hviler på et fundament som til syvende og sist handler om tro. Dette er en filosofisk diskusjon jeg håper du har vært gjennom på et eller annet tidspunkt.

Det må man gjerne gjøre, men hvis man tror at man som lekperson har snublet over noe som vitenskaplig konsenus har oversett, så har man en aldeles overdrevet nærmest arrogant tro på seg selv og sine egne evner, og kommer til å slite fryktelig i en diskusjon. Man har da inntatt en posisjon man ikke vil være i stand til å forsvare.
Nå snakker du om noen stråmenn du har konstruert, og ikke noen reelle debattanter på dette forumet. Greit nok, har blitt vant til at det er del av din modus operandi. Men forventer da at du ikke utfordrer eller stiller spørsmål ved teologisk konsensus fremover.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Girona] #2553096 09/05/2019 07:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Klart det spiller noen rolle hva man tror. For eksempel må man som vitenskapsperson tro at det er mulig å gjøre observasjoner som har objektiv verdi.

Man vet at man kan gjøre observasjoner som har objektiv verdi. Å tro er å fylle et hull i kunnskapen med en gjetning.

Og igjen. Virkeligheten påvirkes ikke av hva noen tror om den.

Nå snakker du om noen stråmenn du har konstruert, og ikke noen reelle debattanter på dette forumet.

Jeg har observert debattanter på dette forumet som klart gir uttrykk for at de sitter på kunnskap som går i mot vitenskaplig konsensus.

Greit nok, har blitt vant til at det er del av din modus operandi. Men forventer da at du ikke utfordrer eller stiller spørsmål ved teologisk konsensus fremover.

Det har jeg ikke gjort, og det har jeg heller ikke tenkt å gjøre. Teologisk konsensus er at Bibelen hevder at Gud skapte himmel og jord, og det er det vanskelig å protestere mot.

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2553098 09/05/2019 08:02
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

Klart det spiller noen rolle hva man tror. For eksempel må man som vitenskapsperson tro at det er mulig å gjøre observasjoner som har objektiv verdi.

Man vet at man kan gjøre observasjoner som har objektiv verdi. Å tro er å fylle et hull i kunnskapen med en gjetning.

Og igjen. Virkeligheten påvirkes ikke av hva noen tror om den.
Hvordan vet du det? Hvordan vet du at ikke virkeligheten hadde vært en annen om du hadde trodd noe annet om den? Dette er et tema med stor filosofisk dybde, og jeg har ikke kapasitet til å ta den nå, men den påstanden din kortslutter noen filosofiske diskusjoner som har lang historie.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Girona] #2553100 09/05/2019 08:07
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Klart det spiller noen rolle hva man tror. For eksempel må man som vitenskapsperson tro at det er mulig å gjøre observasjoner som har objektiv verdi. Vitenskapen står ikke på egne bein, den hviler på et fundament som til syvende og sist handler om tro. Dette er en filosofisk diskusjon jeg håper du har vært gjennom på et eller annet tidspunkt.

Vel, all vitenskap har som mål å fjerne behovet for at man må tro, men observere virkeligheten. Selv om den filosofiske diskusjonen er nødvendig for vitenskapelig arbeid er vitenskapelig metode basert på at hvis du tror noe, så må det også kunne bekreftes eksperimentelt.

Hvis vi tar emne for denne tråden så skal det ikke så mye til for å velte teorien om artenes evolusjon. Hvis vi finner en fossil av en art som ikke passer med artenes evolusjonære utvikling må vi innse at teorien slik den er i dag ikke stemmer.

Det er ikke vanskelig å falsifisere teorien om at alle historiske beskrivelser fra bibelen stemmer med virkeligheten.

Å beskrive vitenskapelig metode som noe en må tro på er som å beskrive språk som noe en må tro på. Det er en metode, akkurat som språk er en kommunikasjonsmetode.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Girona] #2553106 09/05/2019 08:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvordan vet du det? Hvordan vet du at ikke virkeligheten hadde vært en annen om du hadde trodd noe annet om den? Dette er et tema med stor filosofisk dybde, og jeg har ikke kapasitet til å ta den nå, men den påstanden din kortslutter noen filosofiske diskusjoner som har lang historie.

Her bare holder jeg meg til nullhypotesen, som jeg alltid gjør. Den trenger man ikke bevise. Den kan bare motbevises. Meg bekjent finnes det ingen bevis mot denne.

Hvis man skal bli filosofisk, er det INGEN påstander som er objektivt riktige siden det godt kan hende at vi lever i en slags Matrix-tilværelse.

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2553108 09/05/2019 08:39
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

Her bare holder jeg meg til nullhypotesen, som jeg alltid gjør. Den trenger man ikke bevise. Den kan bare motbevises. Meg bekjent finnes det ingen bevis mot denne.

Hvis man skal bli filosofisk, er det INGEN påstander som er objektivt riktige siden det godt kan hende at vi lever i en slags Matrix-tilværelse.
Nettopp. Så man er nødt til å tro et eller annet, uansett hvor mye man støtter seg på vitenskapelig metode.

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2553109 09/05/2019 08:40
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Nullhypotesen? Korleis kjem du fram til den objektivt rette nullhypotesa?

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2553112 09/05/2019 08:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nullhypotesen? Korleis kjem du fram til den objektivt rette nullhypotesa?

En hypotese som ikke kan bevises, bare motbevises, ER en nullhypotese.

"Det finnes ingen Gud" er en nullhypotese.

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Girona] #2553113 09/05/2019 08:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Så man er nødt til å tro et eller annet,

Nei. Det er man ikke nødt til. Jeg tror ingen ting. Jeg vet noen ting og så er det en mengde ting jeg ikke vet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: zero] #2553116 09/05/2019 08:48
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: zero

Vel, all vitenskap har som mål å fjerne behovet for at man må tro, men observere virkeligheten. Selv om den filosofiske diskusjonen er nødvendig for vitenskapelig arbeid er vitenskapelig metode basert på at hvis du tror noe, så må det også kunne bekreftes eksperimentelt.

Hvis vi tar emne for denne tråden så skal det ikke så mye til for å velte teorien om artenes evolusjon. Hvis vi finner en fossil av en art som ikke passer med artenes evolusjonære utvikling må vi innse at teorien slik den er i dag ikke stemmer.

Det er ikke vanskelig å falsifisere teorien om at alle historiske beskrivelser fra bibelen stemmer med virkeligheten.

Å beskrive vitenskapelig metode som noe en må tro på er som å beskrive språk som noe en må tro på. Det er en metode, akkurat som språk er en kommunikasjonsmetode.

Ein er avhengig av å tru på ein variant av naturalisme. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Naturalisme_(filosofi)

Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: GeirK] #2553121 09/05/2019 08:58
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

En hypotese som ikke kan bevises, bare motbevises, ER en nullhypotese.

"Det finnes ingen Gud" er en nullhypotese.

Det var ikkje svar på spørsmålet. Og kvifor i alle verden skal ein ikkje kunne velge ei nullhypotese som kan bevisast?

Redigert av Klinkekule; 09/05/2019 08:59.
Re: Evolusjonshysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2553123 09/05/2019 09:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Og kvifor i alle verden skal ein ikkje kunne velge ei nullhypotese som kan bevisast?

Hva er et godt eksempel på en slik?

- Robert Green Ingersoll
Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support