Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 11 1 2 3 4 5 10 11

Å sitte riktig - posisjonstråden

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Spoooky] #2560238 13/06/2019 15:12
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Høres ut som et sålebehov.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2560654 16/06/2019 21:36
Spoooky Offline
Fersking
Fersking
Har målt masse på føttene mine i helgen. Den ene er ca. 275mm (Størrelse 44) mens den andre er ca. 280mm (Størrelse 45).

Vanlig bredde på Lake sine sko i de størrelsene er 101 og 103mm. Mens mine føtter er 111mm på det bredeste! Som er wide eller extra wide i føle Lake sitt sizing chart. Ikke rart det gjør vondt da.
https://lakecycling.com/pages/sizing-charts

Har tatt ut sålene på mine Shimano XC7 og S-Works 6 og tråkket på de for å sjekke. Begge er størrelse 45. Føttene stikker langt utfor sålen på bredden, som også bekrefter at jeg ikke er noe regular. Ikke i hælen da, der er jeg ganske smal. Hvor XC7 føles løs mens S-Works 6 føles perfekt ut. Har hørt mange syns den er for smal i hælen.

Så det virker ganske klart at jeg har brede føtter. Mens Shimano og S-Works tilbyr wide versjoner har visstnok de bare mer materiale og volum på toppsiden. Mens sålene er like smale. Det virker bare å være Lake og Bont som tilbyr genuint bredere sko.

Det merkelige er at ingen norske forhandlere selger wide versjoner av Lake sko? Utenom de store vinterstøvlene MXZ303. Fant en lokalbutikk som selger 3 forskellige Lake sko. Forhåpentligvis klarer jeg å kombinere info fra å teste de til at jeg kan bestille noen som passer fra utlandet.

Redigert av Spoooky; 16/06/2019 22:12.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Spoooky] #2560701 17/06/2019 09:23
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Svaret er Bont Wide. Du har samme dimensjon på føttene som meg, omtrent, og havner på størrelse 45 Wide i Vaypor S f.eks. Jeg har disse skoene selv, og er svært fornøyd.

https://www.bontcycling.com/items/support/size-wizard/index.html

Filosofien bak konstruksjonen av Bont sykkelsko er litt annerledes enn tradisjonelle sykkelsko. Kan lese litt om det i denne anmeldelsen f.eks.

https://cyclingtips.com/2015/05/bont-vaypor-s-shoe-review/

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2560709 17/06/2019 09:53
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Ganske nummen lillefinger i dag etter Vättern i helgen, som såvidt jeg vet er carpal tunnel syndrome (dvs nervene under håndleddet har vært i klem). Dette skyldes nok at jeg har for mye vekt på armene når jeg sykler, alternativt bøyer håndleddet for mye?

// Too many roads, too little time
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Trond Helge] #2560710 17/06/2019 10:12
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: Trond Helge
Ganske nummen lillefinger i dag etter Vättern i helgen, som såvidt jeg vet er carpal tunnel syndrome (dvs nervene under håndleddet har vært i klem). Dette skyldes nok at jeg har for mye vekt på armene når jeg sykler, alternativt bøyer håndleddet for mye?

Jeg sliter også med at hånden blir nummen, spesielt under ritt hvor jeg sitter mer statisk og kanskje litt anspent. Jeg rister hendene for å bli kvitt den følelsen.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: imag] #2560713 17/06/2019 10:29
Spoooky Offline
Fersking
Fersking
Sitat: imag
Svaret er Bont Wide.

Ja har kikket på det også, men finner ingen norske butikker som selger verken Lake eller Bont i wide? Og ingen lokale butikker selger Bont i hele tatt. Dermed virker Lake tryggere, fordi der kan jeg i hvert fall prøve regular versjonene. Og en wide versjon av vintermodellen deres. Hadde noen norske nettforhandlere solgt Bont wide så kunne jeg testet og bare returnert. Men med utlandet kommer toll og dyr retur etc.

Genial den size wizarden Bont hadde da.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: joje] #2560723 17/06/2019 11:19
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: joje

Jeg sliter også med at hånden blir nummen, spesielt under ritt hvor jeg sitter mer statisk og kanskje litt anspent. Jeg rister hendene for å bli kvitt den følelsen.

Legger for mye vekt på hendene. Tren magemuskler!

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: jan erik] #2560724 17/06/2019 11:20
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: jan erik
Sitat: joje

Magen er stor nok som den er om den ikke skal trenes større ;-)

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2560733 17/06/2019 11:38
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Legg på et par hundre watt til så tar du av litt vekt på henda, enkelt og greit

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: jan erik] #2561801 23/06/2019 18:59
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: jan erik

Det må da finnes en annen løsning.. ICON_SMILE
Styrketrening utgår..

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Kriss] #2561813 23/06/2019 20:14
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
"Morsom" anekdote: Var hos Spesh for et par år siden og skulle da være prøvekanin for å vis trykkforskjeller mot kontrollhendlene uten og med (de utmerkede) Grail-hanskene deres. Jeg la halvparten så mye trykk på styret som den gjennomsnittlige rytter.

Kanskje det er derfor jeg ikke har trøbbel med numne hender, kan sitte i bukken 70% av Styrkeprøven etc. osv. Jeg trener ikke styrke, jeg er forferdelig dårlig til å tøye, men jeg sitter nå ikke som en prest heller.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2561947 24/06/2019 11:46
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Valentino
"Morsom" anekdote: Var hos Spesh for et par år siden og skulle da være prøvekanin for å vis trykkforskjeller mot kontrollhendlene uten og med (de utmerkede" Grail-naskene deres. Jeg la halvparten så mye trykk på styret som den gjennomsnittlige rytter.

Kanskje det er derfor jeg ikke har trøbbel med numne hender, kan sitte i bukken 70% av Styrkeprøven etc. osv. Jeg trener ikke styrke, jeg er forferdelig dårlig til å tøye, men jeg sitter nå ikke som en prest heller.

Ser ut som mange har setet ganske mye bøyd nedover så må jo nesten gi mye vekt på hendene..

Har selv prøvd og feila litt i vinter. Var på bikefit (med annen sykkel) i januar og ble godt fornøyd. Ny sykkel og begynte å småjustere noen millimetre her og der og endte opp blant annet 3-4 mm ned, kom også på at jeg syns et annet sete var bedre da jeg satt mer i ro på det.
Alt føltes bra, men etter Mjøsa rundt var beina helt vrak, spesielt langt ned i setemuskulatur og bakside lår.
Forrige helg var det på med det gamle sete, opp de 4 mm igjen og noen mm fram og kjente med en gang at det ble bedre å være bakside lår.
Litt amatørmessig å lure på hvor høyt man skal sitte uka før Oslo, men bedre sent enn aldri.. ICON_SMILE
Nå tror jeg ikke jeg skal skru noe mer på det sete..!

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2564379 06/07/2019 18:31
R
RuneStrandli Offline
Medlem
Medlem
R
Ny racer (supersix EVO), den er litt større i størrelsen enn den gamle og sitter nok litt mindre aggressivt.

Sittestillingen føles i utgangspunktet fin og sitter oftere i bukken enn før, men:

Opplever at jeg blir mer sliten i baksiden av lårene og i leggene enn før.

What to do?
Justere på setet? Opp/ned, frem/tilbake?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: RuneStrandli] #2564393 06/07/2019 20:25
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: RuneStrandli
Ny racer (supersix EVO), den er litt større i størrelsen enn den gamle og sitter nok litt mindre aggressivt.

Sittestillingen føles i utgangspunktet fin og sitter oftere i bukken enn før, men:

What to do?

Har du nye sko også? Har du kanskje klossen lenger frem enn før, eller lenger bak? Kommer an på hvor i leggene du blir sliten. Vondt på baksiden av lårene skyldes ofte for høyt sete ja. Litt ned, men ville ikke tro det er lurt å flytte deg bakover. Vanskelig å si uten å se stillingen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2564401 06/07/2019 21:17
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Siden vi først er i gang med å blande inn brede sko; jeg har byttet fra Shimano RH320 Wide til SH-RC901 wide, og opplever problemer med såler. De gamle skoene ble fotformet i en vakummaskin, og satt bokstavelig talt som støpt. De nye har noen tynne og harde såler som gir meg smerte under tåballene og storetåa etter ca. 10 mil, og det blir for trangt med de gamle sålene (i tillegg til at de er ganske utslitte)

Kan man få ortoped til å lage en tilpasset innleggsåle eller fotseng, eller vil de lage noe som ikke funker til sykling? Har tidligere brukt diverse Specialized- og Solestar-såler som har vært ukomfortable.

Create the problem and sell the solution
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: DuffMcShank] #2564407 07/07/2019 04:01
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Mine medisinske fotsåler er tilpasset sykling.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2564415 07/07/2019 08:15
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Har nettopp kjøpt G8 såler som jeg foreløpig er kjempefornøyd med. De kan du selv bygge opp i fotbuen med medfølgende kiler i forskjellige størrelser. Kilene klikkes på plass, men du har mulighet til å tilpasse de hvor på sålen du vil ha de, dvs hvor langt frem eller bak støtten skal sitte samt hvor langt inn eller ut den skal sitte.

Mange som anbefaler disse bla Steve Hogg: https://www.stevehoggbikefitting.com/bikefit/2013/01/arch-support-esoles-vs-g8s-and-superfeet/

Her kan du se litt om tilpassingen, best om en ekspert gjør det, men kan fint gjøres selv også.
https://www.youtube.com/watch?v=4slPPpd_...ndex=4&t=0s

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: sykkeloyvind] #2564416 07/07/2019 08:21
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: RuneStrandli

What to do?

Har du nye sko også? Har du kanskje klossen lenger frem enn før, eller lenger bak? Kommer an på hvor i leggene du blir sliten. Vondt på baksiden av lårene skyldes ofte for høyt sete ja. Litt ned, men ville ikke tro det er lurt å flytte deg bakover. Vanskelig å si uten å se stillingen.

Mange ting kan spille inn her.
Det kan være at når du sitter oftere i bukken så får du økt strekk på baksiden av rygg, rumpe og hamstring. Om du ikke er fleksibel nok kan det gi problemer.
Kan være setet er for langt tilbake og litt høyt som nevnt ovenfor, at det må litt frem/ned, men det bør måles vinkel og kne- krankarm. Øyvind har vel en video et sted av hvordan du gjør det?
Det kan også være klossene som må justeres.

På generelt grunnlag så er vi alle forskjellige, så like mål betyr ikke lik innstilt sykkel. Er mange andre forskjeller som spiller inn, som feks fleksibilitet, kjernestyrken, og andre kroppslige forskjeller her og der.

Man må ikke ta en bike-fit, men det kan være lurt. Man får sjelden 100% fasit av det men små justeringer kan gjøre store forskjeller for noen.

Hilsen ex-bikefitter

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2564417 07/07/2019 08:24
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Mine medisinske fotsåler er tilpasset sykling.

Noen spesifikk ortoped som er flink på dette? Og hva blir prisen dersom man ikke NAV-er de?

Create the problem and sell the solution
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2564423 07/07/2019 11:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Mine (...) fotsåler er tilpasset sykling.

Jeg trodde et øyeblikk du snakket om dine genetiske fortrinn ICON_SMILE

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2564426 07/07/2019 11:56
R
RuneStrandli Offline
Medlem
Medlem
R
@sykkeløyvind & @gew88:

Skoa er 8 år gamle og klossene har stått på et par år også. Skal prøve meg noen mm ned og kanskje litt frem.

Også kanskje prøve den bikefit appen en regnværsdag, tenkte å prøve litt selv før jeg går all inn på pro bikefit

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2564494 08/07/2019 06:05
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Får ofte vondt under tåballene og tærne etter 15+ mil sykling. Kan det fixes med såler, eller er det mer sannsynlig noe med posisjonen min som gjør at jeg tråkker for mye på framfoten? (eller er det bare normalt å begynne å få diverse vondter etter noen timer på sykkelen)

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2565176 15/07/2019 09:26
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Fant en fiffig måte å måle drop på.

Ta med sykkelen inn i hus. Still den rett opp. Bruk et "laservater" med avstandsmåler og mål avstand fra sete og til tak, så styre til tak. Subtraher de to tallene.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2565197 15/07/2019 12:36
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Funker like bra med målebånd eller tommestokk til gulvet, men forstår at det er litt gøyere med laser ICON_WINK

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: DuffMcShank] #2565284 16/07/2019 06:35
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ser at jeg (slik det ofte er med meg) har skrevet fotsåler der jeg har ment å skrive fotsenger. Medisinske fotsenger altså.

Har ikke peil på hva slikt koster uten medisinsk begrunnelse, men vil tro at de er laangt dyrere enn f.eks Spesh sine såler.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2569219 16/08/2019 06:27
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg føler jeg har altfor mye trykk på styret som igjen fører til at jeg ikke er så avslappet i armene som jeg burde. Når jeg slutter å trø, opplever jeg at det er mye lettere å slappe av i armene. Det blir på en måte mye lettere å holde overkroppen stabil når jeg kan "støtte" meg på beina. Så fort jeg begynner å trø igjen er det som om tyngdepunktet flyttes fremover som igjen gir mer trykk på styre..

Tips til justeringer?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2569227 16/08/2019 06:56
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Er motsatt av det jeg opplever. Hvis jeg blir sittende for mye over styret så er problemet verst når jeg ikke trør.

Jeg vil påstå kjernepunktet for problemer med for mye vekt over armene starter i hvor og hvordan salen er plassert (blå runding). Litt av utfordringen her er at det ikke nødvendigvis er en enkelt «feil» som skaper problemet, men en kombinasjon av flere. F.eks kan det å ha salen for langt frem ikke være et problem for armene hvis salen også er for lav – da vil man kun bli sittende høyt med overkroppen. Er salen derimot i riktig høyde eller enda verre for høy vil man da få vekten klart fremover.

1) Salen står for langt fremme. Det som skjer da er at vekten kommer for rett over kranken som igjen fører til at du «faller» fremover. Setter du salen for langt tilbake er det helt umulig å få vekt over armene. Man ender opp med å måtte strekke seg, men du klarer da ikke å legge vekt over.
2) Salen kan ha for mye tilt fremover slik at du «sklir» inn i styret. Jeg tipper det er det mest vanlige problemet, men høres ikke ut som det er det som er ditt problem.
3) Salen står for høyt. Igjen vil du da falle fremover.
4) Stemmet er for langt. Usikker på om det i seg selv fører til problemet, men det kan føre til at du setter salen for langt frem.
Jeg synes det å sykle uten hender gir best følelse om salen står riktig i forhold til kranken/tråkket. Glir man fremover er det typisk 1 eller 2. Blir det for mye press i setet er det et tegn for meg på 3.

Redigert av Havre; 16/08/2019 06:57.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2569236 16/08/2019 07:21
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
Gode innspill! Jeg har vært inne på tanken om at 4) kan være det som gir meg problemer. Altså en slags kombinasjon av setet for langt frem og for langt stem. Er ganske sikker på at både setehøyden og vinkelen på setet er ok

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2569248 16/08/2019 08:04
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Greit å prøve seg litt frem. Anbefaler at det gjøres i små steg og at man kun justerer en ting om gangen. Ofte ikke mye som skal til.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2569415 16/08/2019 17:49
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Å ha setet framover letter problemene for min del. Hvis sykkelen er for lang må man strekke armene fram og tyngdepunktet flyttes mer fram fra setet og over på armene som igjen belaster nakke rygg og skuldre. Med setet fram kan man flytte tyngdepunktet bak og man får vekta mer ned i setet istedet for over styret.

Side 3 av 11 1 2 3 4 5 10 11

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå