Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Omtale av ulykker i sykkelritt

Omtale av ulykker i sykkelritt #2552255 05/05/2019 21:32
E
EvenK Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Har vært med på et par ritt og sett noen ulykker, og lurer fælt på hvordan det har gått med vedkommende. Er det slik at dette ikke snakkes om? Finner ingen informasjon ved søk på nett.
Alle gangene har personen fått hjelp på stedet, og har derfor syklet videre, eller fått beskjed om at det ikke er nødvendig med mer hjelp.

Redigert av EvenK; 05/05/2019 21:33.
Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: EvenK] #2552271 06/05/2019 05:57
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: EvenK
Alle gangene har personen fått hjelp på stedet, og har derfor syklet videre, eller fått beskjed om at det ikke er nødvendig med mer hjelp.

Hva er det da å skrive om? Det er ganske normalt med skader i idrett.

Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: Brusdalen] #2552362 06/05/2019 09:44
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Brusdalen
Sitat: EvenK

Hva er det da å skrive om? Det er ganske normalt med skader i idrett.

Enig i det, men jeg antar at ulykker og skadeomfang loggføres. Hadde vært interessant å se hvordan statistikken var mellom de forskjellige disiplinene - XC vs enduro, landevei osv. Litt fordi jeg mener at enduro er mye tryggere enn landevei ICON_SMILE

Når det er sagt, har jeg også kjent på behovet for å få bekreftet at noen er ok etter å ha sett stygge ulykker. Har opplved noen skikkelig grusomme tryn på nært hold, hvor vedkommende har fått hjelp relativt umiddelbart. Sykler jo videre så snart man ser at det er kyndige på plass.

Kona fikk en god venninne på den måten - hun kjørte sammen med en jente fra Frøy for noen år siden (Hennesrittet). Et par km før mål gikk Frøy-jenta skikkelig på trynet, kona kræsjet over henne, men slapp unna ok. Det var sjokk og mye blod, men hjelp kom raskt. Etter målgang brukte kona lang tid på å finne ut hvem Frøy-rytteren var, og lykkes til slutt på Facebook. Siden det har de vært på flere sykkelritt sammen, også på lag ICON_SMILE

Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: EvenK] #2552374 06/05/2019 10:38
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Flott at du tok ansvaret inntil kyndige folk kom frem! Men hva skal man egentlig informere om i ettertid da? Man kan jo ikke informere noe som helst om tilstand eller prognose til vedkommende da det vil være et brudd på pasientrettighetene. Det beste er vel å utveksle kontaktinfo eller hvis det ikke går, gjøre som kona til knutspeed over her.

Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: EvenK] #2552386 06/05/2019 11:15
Panda Offline
Besatt
Besatt
Kontakt rittarrangør.
Er de bare lite bitt oppegående så oppdaterer de selv rittets fb side hvor de skriver et par ord om ulykksalige hendelser.
Dessverre ser det ut som mange rittarrangører er fra jura tiden og ikke har oppdaget at fb finnes og kan brukes til å dele informasjon.

Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: Panda] #2552404 06/05/2019 11:55
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Panda
Kontakt rittarrangør.
Er de bare lite bitt oppegående så oppdaterer de selv rittets fb side hvor de skriver et par ord om ulykksalige hendelser.
Dessverre ser det ut som mange rittarrangører er fra jura tiden og ikke har oppdaget at fb finnes og kan brukes til å dele informasjon.

Dette kan fint gjøres uten å bryte pasientrettighetene tror jeg, jeg er ikke jurist (om en jurist kan si noe er jo det supert!):

Rittarrangør:
I løpet av "Endurorittet Hashtag2019" ble en deltager tatt hånd om av Røde Kors personale i løypa. Vedkommende pådro seg mindre skader og ble tatt med til legevakten for røntgen. Vi ønsker å takke Røde Kors og oppmerksomme og hensynsfulle rittdeltakere for innsatsen.

Om den uheldige er ok med det, kan man legge til det som passer:
Vedkommende er på bedringens vei/gravens rand.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: EvenK] #2552422 06/05/2019 12:34
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Den lovpålagte taushetsplikten gjelder vel bare for helsepersonell. Så det er vel ikke noe i veien for at arrangør kan gi ut informasjon som de besitter. Jeg er usikker på om informasjonen bør ut i sosiale media. Jeg tenker de som har interesse av å vite hvordan det gikk med den skadde bør kanskje oppsøke informasjon selv.

Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: EvenK] #2552429 06/05/2019 12:44
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Innenfor f.eks klatring er det full åpenhet mht ulykker. Kort og godt fordi det er viktig lærdom å hente. Så hele ulykkesforløpet og håndtering burde være av interesse for sykkelmiljøet. https://klatring.no/ulykkesoversikt

Åpenhet er et godt prinsipp

Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: EvenK] #2552475 06/05/2019 15:35
stosu Offline
Besatt
Besatt
Det strider vel ikke mot noe lovverk å informere behjelpelige personer som anonymous13 om det gikk bra med pasienten. Det kunne også tenkes at den skadde ønsket å rette en takk til behjelpelige medsyklister

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: EvenK] #2552479 06/05/2019 16:15
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vil tro de fleste arrangører ønsker å holde info om ulykker nede på et minimumsnivå - Det siste de ønsker er å gi potensielle deltakere inntrykk av at dette er en farlig aktivitet.

Mitt personlige inntrykk er at det å befinne seg midt i et halvgodt felt, tidlig i løpet, i et turritt med lett/flatt terreng i starten er det nærmeste vi kan komme risikosport (jfr. Grenserittet, Farrisrunden etc)

Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: EvenK] #2552488 06/05/2019 17:35
Panda Offline
Besatt
Besatt
Apropos men ikke ritt.
https://www.nrk.no/hordaland/belgisk-tur...affa-1.14540285

Vegvesenets tiltak. Sette opp skilt og kalke tunnelveggen hvit.
Hva med å montere lys!!! ICON_SHOCKED

Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: EvenK] #2552490 06/05/2019 17:59
E
Ebrietas Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Det må nok bygges kultur for å dele informasjon. Arrangør eller hjelpekorps får nok heller ikke vite hvordan det gikk.

Jeg var med på et ritt for to år siden med en relativt stygg ulykke, helikopter osv. Der hadde arrangør vært i kontakt med vedkomne og fått litt info som de delte videre. Inntrykket mitt var att alle satt pris på å høre hvordan det gikk, spesielt de som kom rett bak og stoppet for å hjelpe. Her er det gjerne opp til den skadde og arrangør å finne ut hva som passer og kontakten må gå utenom helsevesenet...

Som deltagere kan vi være obs på at omgivelsene setter pris på noe informasjon. Mulig forbund kan bidra med retningslinjer til klubber og lag?
Jeg er ikke sikker på om det er lurt å bruke sosiale medier til dette.

Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: Panda] #2552501 06/05/2019 18:57
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Panda
Apropos men ikke ritt.
https://www.nrk.no/hordaland/belgisk-tur...affa-1.14540285

Vegvesenets tiltak. Sette opp skilt og kalke tunnelveggen hvit.
Hva med å montere lys!!! ICON_SHOCKED

Bilfører var i åttiåra og hadde dårlig mørkesyn. Merka ikke at han traff en syklist.

Jeg veit ikke hvor jeg skal begynne i denne saken, men det er fryktelig trist. Har selv hiviz-vest og skitkraftig baklykt når jeg skal sykle tunnelturer, men hva om en sykler et nytt sted og plutselig får en tunnel en ikke hadde regna med?

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: Ebrietas] #2552505 06/05/2019 19:06
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Ebrietas
Det må nok bygges kultur for å dele informasjon. Arrangør eller hjelpekorps får nok heller ikke vite hvordan det gikk.

Jeg var med på et ritt for to år siden med en relativt stygg ulykke, helikopter osv. Der hadde arrangør vært i kontakt med vedkomne og fått litt info som de delte videre. Inntrykket mitt var att alle satt pris på å høre hvordan det gikk, spesielt de som kom rett bak og stoppet for å hjelpe. Her er det gjerne opp til den skadde og arrangør å finne ut hva som passer og kontakten må gå utenom helsevesenet...

Som deltagere kan vi være obs på at omgivelsene setter pris på noe informasjon. Mulig forbund kan bidra med retningslinjer til klubber og lag?

enig i at SoMe ikke er greia for å føre skadestatistikk. Men som nevnt over har klatrere svært gode havarirapporter. Er dette overførbart til sykkelverden slik at en får innblikk i hva som forårsaker skade? Burde forumet hatt en havari-tråd der folk kunne redegjøre for hendelsesforløp og læringspunkt?

Mine tryn (eksl. stisykling) har vært pga
- is i sving (bytt til pigg tidligere)
- fortauskant under snø (lite å gjøre med)
- kjede som glapp av storeklinga under stor belastning (strammere rutine på drivverkbytte også på pendlesykkel)
- dame med dugg på bilruta en mørk novembermorgen (fikk tak i et lys på hjelm også)

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: EvenK] #2552506 06/05/2019 19:22
Scottlized Offline
Ivrig
Ivrig
Var en dødsulykke i VR for noen år siden som ble dysset ned, egentlig bra når det var så alvorlig. For de i feltet rundt var det nok traumatisk. Langsgående sprekk mener jeg, i hvert fall dårlig vei der det skjedde.

Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: EvenK] #2552507 06/05/2019 19:26
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: ] #2552517 06/05/2019 21:14
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I alle rittreglement, både tur og aktiv, kreves det at arrangør skal ha beredskapsplan for ulykker, og ha opprettet kommunikasjonslinjer mellom vakter, rittledelse og sanitet

Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: ] #2552527 07/05/2019 03:48
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous13
Sitat: Oystein L
I alle rittreglement, både tur og aktiv, kreves det at arrangør skal ha beredskapsplan for ulykker, og ha opprettet kommunikasjonslinjer mellom vakter, rittledelse og sanitet

Ja, en det er den reaktive sikkerheten. Jeg tenkte mer på kulturen for proaktivt redusere risikoen.

Du ser jo litt av det på rittene med kamikazestarter f.eks. "Det er litt skummelt i starten. Vi må ha mer Røde Kors og be speaker si at folk skal ta det pent ".

Den proaktive måten er "Den starten er litt skummel, hva kan vi gjøre for å gjøre den mindre farlig tro? Mindre puljer kanskje? Flytte starten til et annet sted? Forsøke å få sperret veien i begge retninger?"

Ok, da misforsto jeg.
Det du her nevner er hovedårsaken til at jeg selv kuttet ut enkelte ritt...
Vet temaet har vært oppe i turrittutvalget og på arrangørseminaret

Re: Omtale av ulykker i sykkelritt [Re: Jomar Henriksen] #2552544 07/05/2019 06:28
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Jomar Henriksen
Sitat: Ebrietas

enig i at SoMe ikke er greia for å føre skadestatistikk. Men som nevnt over har klatrere svært gode havarirapporter. Er dette overførbart til sykkelverden slik at en får innblikk i hva som forårsaker skade? Burde forumet hatt en havari-tråd der folk kunne redegjøre for hendelsesforløp og læringspunkt?

Mine tryn (eksl. stisykling) har vært pga
- is i sving (bytt til pigg tidligere)
- fortauskant under snø (lite å gjøre med)
- kjede som glapp av storeklinga under stor belastning (strammere rutine på drivverkbytte også på pendlesykkel)
- dame med dugg på bilruta en mørk novembermorgen (fikk tak i et lys på hjelm også)

Forskjellen på klatring og sykling er jo at det ofte er flere involverte i sykkeluhell og at det foregår (ofte) i veibanen. Da kommer ting som forsikringsoppgjør, politietterforskning inn i bildet og en arangør vil nødig blande seg i dette. Det å da gå ut med hendelsesforløp, årsaker og fordele skyld bør man jo da holde seg unna..

Det betyr ikke at arrangøren ikke følger opp involverte parter, men det kommer kanskje ikke offentlig..

Selv om jeg kan være veldig enig i at det kan være mye å lære av tidligere uhell..

[Linket bilde fra veloviewer.com]

Moderator  support