Å sitte riktig - posisjonstråden
|
Å sitte riktig - posisjonstråden
06/05/2019 09:09
|
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dette er tråden hvor vi spør om råd og hjelp og deler erfaringer om alt som har med sykkeltipasning å gjøre. Vi begynner med å lime inn alt som er sagt i "feil tråd": Samme Madone 3.1 med Fulcrum Racing 3 som jeg har hatt siden '14. Obl. regnvåt platting #vestlandvestland Undrer meg litt på tuppen på sete pekende nedover. Sklir du av hele tiden? Setet skal etter mitt syn være i vater. Da sitter man stabilt og bra. Påstand: setet er for høyt og tuppen må pekes ned for å kompensere for ubehag. Jeg ville senket setet og fått det i vater. Bonus: Ser bedre ut også :-) Takk for innspill. Setet er vinkla 5gr nedover etter tips fra en bikefitter (lest på nett). Var plaga med litt kranglete rygg, men det forsvant da fysio ba meg trene opp mage. Med ett min planke hver dag forsvant problemet, men får meg ikke til å vatre setet pga frykt for å føkke ting til.
Vurderer å ta en bikefit. Er det noe å hente på det?
Med det setet jeg har må det stå litt opp for at jeg ikke skal gli nedover og da få all vekt på et sted i underlivet man ikke ønsker vekt. Jeg ser derimot ingen problemer med å ha 5 grader ned så lenge det ikke betyr at du belaster det myke partiet av underlivet og/eller får smerter i skuldrene.
Skal dog være obs på skuldrene. Kan fort pådra seg skader på sikt hvis man heletiden "tar imot" for mye vekt med armene.
Mange proffer som sykler med mer enn 5 grader ned. Så på ingen måte umulig. Ikke at din oppstilling ser veldig aggressiv ut på det bildet - slik at det muligens ikke er nødvendig med setet nedover. Jeg har ca -2.7 grader vinkel i samme retning. Av litt samme årsaker som nevnt. Har jeg flatt sete, får jeg for mye press på steder man ikke ønsker press, når jeg sitter i bukken. -2.7 grader kom jeg frem til med å vinkle gradvis nedover inntill problemet ga seg. Etter det har jeg bare brukt samme posisjon, og trives med det. Aldri tatt noe bikefit, så skal ikke utelukke at setet kan være for høyt, men det føles ihvertfall rart/ukomfortabelt om jeg prøver å sette det lavere. Motsatt problem for meg. Ved å ha setet litt opp får jeg vekta på riktig sted. Vi snakker om millimeter her så mitt er omtrent flatt.
«Problemet» med bikefit er at man aldri får samme svar. Riktignok glimrende hvis man drar til noen som lærer bort for å gi bedre forståelse av sin egen posisjon. Har aldri vært på en sykkeltilpasning (det er det det heter) hvor jeg ikke har lært noe. Sånn generelt er flate seter som peker nedover eg tegn på at det er noe som ikke stemmer. Hvor sant er det? Jeg vet man ikke nødvendigvis burde sammenligne seg med proffene, men en del av de kjører nå med rimelig ekstrem "tilt" nedover. Ja, og så er de ekstremt veltrente, og de skal først i mål, eller riktigere: jobben deres er gjerne å dra feltet på flatene i time etter time, og generell helbred er langt fra første prioritet. Nå som UCI tillater større vinkel på setet, vil vi fortsette å se setetuppen synke hos proffene og amatørene vil følge etter. Vi trenger en skikkelig tråd på forumet om sykkeltilpassing (hint, moderator!) og det går for langt å ta debatten her, men selv synes jeg f.eks. dette er en nyttig introduksjon akkurat hva gjelder setevinkel: Bicycle Saddle Tilt - What do the pros do? What should you do? Jeg tror ikke jeg har vært alene om å forsøke å bøte på feil setefasong med å tilte det litt nedover, med det resultat at problemet ble flyttet til nakke/skuldre. Etter prøve/feile med ulike seter gjennom flere år har jeg funnet min favoritt, og har det på alt av sykler. Det er nå montert mer eller mindre vannrett (og heller tiltet marginalt oppover enn nedover)
Fysiske skavanker er heller ikke uvanlig blant oss vanlige dødelige, og det er ikke alltid like forenlig med sykkeltilpasning. Selv måtte jeg gi beng i klussejustering, og gå tilbake til egentilpasning. Jeg har en knust ankel, og h/v fot har ikke lenger samme stilling (er litt "høyrevridd", og må justere klossne deretter). Vet av egen erfaring hva marginal feilbelastning kan medføre, var vær ved å bryte TransAlp på grunn av noe så banalt av en skokloss.... Det er vel kanskje litt enkelt å si at noe "burde være" slik eller slik, da alle kropper er forskjellig.
Sykkelen burde passe kroppen som sitter oppå, på den måten skrotten har tenkt å sykle sykkelen.
Så har vel også enkelte rammeprodusenter nå begynt å kjøre brattere seterør enn 73.5, og det er slik jeg skjønner blant annet for å flytte rytteren framover (åpne hoftevinkelen), noe som igjen kan favorisere en viss fremovertilt (ref hva proffene gjør, ref hva triatletene har drevet med lenge)? Ja, og så er de ekstremt veltrente, og de skal først i mål, eller riktigere: jobben deres er gjerne å dra feltet på flatene i time etter time, og generell helbred er langt fra første prioritet. Utvilsomt, men så er det få av oss andre som sykler 3-4t hver dag. Nå argumenterer ikke jeg for at setet skal bøye nedover, men synes ikke man kategorisk kan si at det er "feil". Selv om man nok burde være svært oppmerksom på hvordan skuldre og nakke håndterer en slik stilling over tid (og selvsagt ubehag i underlivet). Min lokale selverklærte sittestillingsekspert da jeg bodde i Sydney, Steve Hogg, hadde en enkel test for om man var sterk nok i mage/rygg, samt hadde riktig sittestilling. Man skulle sitte på setet og trå i vanlig frekvens 80-100 rpm i ca 30 km/t på flat vei. Med hendene i bukken skulle man så slippe styret og ta hendene rett ut til sidene. Da skulle man opprettholde omtrent samme vinkel i rygg/hofte. Målet er å sitte godt planta på setet, stabilt uten vugging og med begge sittebeina i kontakt med setet. De fleste med setet pekende nedover vil skli mot overrøret i denne testen, noe som indikerer at de bruker armene til å holde seg oppe på setet. Når jeg sykler foretrekker jeg å bruke armene så lite som mulig. Ideelt sett bør overkroppen bære seg selv. Dette oppnår man som regel med setet passe langt bak, samt i tilnærmet vater. Med setet pekende nedover sitter man mer eller mindre i spenn i kroppen. Man bruker armer og rygg til å stadig dytte rumpa inn på og oppover setet. Hvis nedoverpekende sete er eneste måte å unngå ballesmerter på bør man se på styrehøyde, setehøyde, selve setet, stem-/rammelengde. Den testen er det mange som anbefaler (ihvertfall varianter av den), og jeg har selv benyttet den for min egen tilpassing. Men den varianten jeg har hørt (og fulgt) er litt annerledes. Den gjøres på rulla (får ikke "løftekraften" fra 8 sekundmeters vind, men man holder da på hoods, fremfor i bukken. Når man slipper hoods skal man da klare å reise kroppen (sakte) opp ved hjelp av rygg/magemuskler mens man tråkker. Klarer man ikke det, så bærer hender/skuldre for mye av vekten.
Ellers er jo sittestilling (litt avhengig av sykkeltype) ett kompromiss. Jeg har langt høyere (mer komfortabel) sittestilling på CX'en min enn jeg har på racer'n. Derfor bruker jeg heller ikke noe fremovertilt på CX'en. Racer'n min sykles maks rundt 200km i slengen, og for den avstanden er den komfortabel nok. For meg blir det feil å heve styret på den for å evt. flate ut setet, all den tid -2.7 grader på setet ikke skaper noen problemer for meg (så vidt jeg har erfart). Jeg sklir jo ikke av setet med den vinkelen, det er nok friksjon mellom sete og bib til at jeg sitter godt på plass.
Så tar jeg gjerne en sykkeltilpassing en dag, og håper jo det kommer noe godt ut av det. Men om anbefalingen til tilpasseren er "nå hever vi styret ditt 3cm for å øke komforten din", så sier jeg isåfall "takk for meg".
|
|
|
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden
[Re: Valentino]
06/05/2019 09:13
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Jeg føler jeg har rimelig rett stilling, men merker når jeg er ute på langtur at jeg lett får "høye skuldre", dvs at jeg trekker hodet ned og spenner skuldrene. Sliter litt med å finne ut hva som kan gjøres for dette, er det kortere eller lengre reach?
// Too many roads, too little time
|
|
|
06/05/2019 09:37
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har gjennom årene vært gjennom det meste av setevinkler, fra oppoverbøyd når jeg var helt fersk, til flatt i en del år, til svakt nedovervinklet nå de siste par årene. Litt mindre vinkel enn på bildet her (ligger bilde på side 1 under 2019-racere) (tipper 1-2 grader)
Har forsåvidt aldri hatt problemer med noen posisjoner i form av smerter etc, men handler om hva som er mest komfortabel. Har middels fleksibilitet, men brukbar styrke i overkropp og problemfrie skuldre og rygg.
Svak nedoverbøy syns jeg er mest komfortabel i litt mer aggressive posisjoner. Føler ikke at jeg sklir av, men ville gjort det om jeg vinklet mer. Glatte seter ville også forandret dette.
|
|
|
06/05/2019 09:40
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Dette er veldig interessant. Jeg har grubla litt på dette de siste par årene. Før, helt fra jeg var gutt, streifet aldri tanken meg at det skulle være ubehagelig å sitte på en sykkel. Alt fra Apache, DBS racer og etterhvert div. MTBs funka brillefint. Så blir man vel "gammal" og stiv, men herregud så mye jeg har skrudd på mine nye sykler. Primært problem på dem alle, vondt i håndledd/hender. Jeg tror greia for meg gjennomgående har vært at jeg har hatt setet for høyt, og har først nylig blitt kjent med 0,883 x inseam lenght for å sette setet i riktig høyde. Men det kjennes litt rart ut, som i litt lavt, men sittestillingen blir selvfølgelig ganske annerledes. Jeg er i innkjøring, for tiden også med nytt sete (Bontrager Montrose Elite).
|
|
|
06/05/2019 09:44
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Min fantastiske nye metode for å få riktig positur (for meg i alle fall) er å sjekke om man sitter balansert og behagelig i relaxed hoods posituren og at overarmene er så godt som vertikale. oppdaget at jeg hadde setet alt for langt bak, trengte litt kortere stem og at jeg fint kunne senke styret noen cm. sitter nå mye mer behagelig og aerodynamisk, og har sluttet med "høye skuldre".
|
|
|
06/05/2019 10:01
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Som landeveis-noob fikk jeg raskt vondt i korsryggen. Etter litt søking fant jeg at jeg ikke er den eneste, og at man bør/må sitte med riktig svai i ryggen. Jeg prøver nå å følge dette, og det kjennes bedre ut for meg. Kan være kjekt å vite, men mer erfarne må gjerne bekrefte eller korrigere. Høyre posisjon er korrekt: Kilde: https://azopt.net/cycling-back-pain/
Redigert av Kodo; 06/05/2019 10:03. Rediger grunn: svai
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
[Re: Kodo]
06/05/2019 10:42
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som landeveis-noob fikk jeg raskt vondt i korsryggen. Etter litt søking fant jeg at jeg ikke er den eneste, og at man bør/må sitte med riktig svai i ryggen. Jeg prøver nå å følge dette, og det kjennes bedre ut for meg. Kan være kjekt å vite, men mer erfarne må gjerne bekrefte eller korrigere. Høyre posisjon er korrekt: Kilde: https://azopt.net/cycling-back-pain/ Har også sette denne anbefalingen, men ser jo ikke en eneste sjel som sykler i en sånn posisjon 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
06/05/2019 11:00
|
Kodo
|
Herr Utstyrsredacteur viser vei
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
06/05/2019 11:29
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Nesten så jeg vil kalle den anbefalingen latterlig. Veldig få som er skapt slik at man kan sykle i en posituren. Og jeg lurer litt på hvor "utstyret" tar veien?
Så ser jeg poenget med å overdrive på et bilde for at folk skal komme seg litt bort fra posituren vist til venstre. Diverse versjoner av den ser man ofte på tur. Nesten så jeg vil påstå at man ser den i verre versjoner enn hva man ser på det bildet.
|
|
|
[Re: Kodo]
06/05/2019 11:48
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Herr Utstyrsredacteur viser vei
Haha. Jeg sykler nok ikke i denne posisjonen selv. Men etter at jeg fikk kneproblemer vinteren 1998 har jeg nerdet veldig mye på egen sittestilling, samt snakket og diskutert med mange eksperter på området. Steve Hogg i Australia Ben Clarsen, fra Australia, men i Norge ;-) Andy Pruit og hans medsammensvorne i Specialized Thomas Bundgaard i Velofit i Danmark, tidligere Specialized Pedro Matos på Specialized brand store Heidi Sandstø på SFit. I tillegg har jeg prøvd og feilet mye selv, både med såler, sko, seter, rammer, styrer, setehøyde, seteposisjon, styrehøyde osv osv. Jeg har de siste ti årene slitt med ryggproblemer og falsk isjas - kneproblemene ble jeg heldigvis kvitt en gang mellom 2002 og 2004. Min erfaring er at det ikke alltid er best komfortmessig med kort rammelenge/stem og høyt styre. Jeg får ofte mindre ryggvondt med litt bedre strekk. Sete i vater har dog vært omtrent det eneste konstante helt siden midten av 90-tallet . Setehøyde har variert fra 78 cm, til 76 og tilbake til 77,5 som jeg sitter på nå. De siste årene har jeg sittet på 152mm brede Specialized-seter på landeveien og 143 mm brede på terrengsykkelen. Jeg sitter bedre med noe økt Q-faktor på landeveissykkelen, og er avhengig av mye oppbygging under fotbuene. Nå ser sykkelen min slik ut. Jeg har etter dette vridd styret ørlite grann oppover, for å rette opp nedre del av bukken. 
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
06/05/2019 11:54
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan har du gjort det med oppbygging under fotbuen? Har selv svært høy vrist/fotbue, og har prøvd diverse såler. De fleste med "max støtte" for høy fotbue merker jeg ikke at støtter noe i det hele tatt..Altså de tar ikke i fotbuen engang.
|
|
|
06/05/2019 12:07
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Begynte å sykle for 3 år siden (midtlivskrise vil noen sikkert si), men har økt antall timer på sykkelen ganske raskt. Ca 650 timer i 2018 og ligger vel an til minst det i år også. Har vært heldig og ikke hatt større problemer med hverken rygg eller knær på sykkelen. Eneste jeg har gjort med syklene er å justere setehøyde ved hjelp av tips på internet (ikke gjort noe med spacere, stem, sete frem/tilbake, etc). Sitter godt og behagelig på sykkelen.
Har lurt veldig på dette med bikefit. I forhold til hvor mye jeg sitter på sykkelen så har jeg ikke problemer med å forsvare kostnaden, men usikker på om det er noe poeng så lenge jeg ikke har noen plager. På den annen side er det kanskje dumt å vente til plagene oppstår før man får sett på dette?
|
|
|
06/05/2019 12:30
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvordan har du gjort det med oppbygging under fotbuen? Har selv svært høy vrist/fotbue, og har prøvd diverse såler. De fleste med "max støtte" for høy fotbue merker jeg ikke at støtter noe i det hele tatt..Altså de tar ikke i fotbuen engang. Jeg har nedsenket fotbue - aka plattfothet, samt er tverplattfot, altså med nedsenket bue på tvers av tåballene. Jeg bruker Specialized-sko som har 1,25 mm kile innebygget i selve skoen, i tillegg bruker jeg Specializeds grønne innleggssåler, eller egen custom-såle som jeg har fått laget.
|
|
|
06/05/2019 13:21
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan har du gjort det med oppbygging under fotbuen? Har selv svært høy vrist/fotbue, og har prøvd diverse såler. De fleste med "max støtte" for høy fotbue merker jeg ikke at støtter noe i det hele tatt..Altså de tar ikke i fotbuen engang. Jeg har nedsenket fotbue - aka plattfothet, samt er tverplattfot, altså med nedsenket bue på tvers av tåballene. Jeg bruker Specialized-sko som har 1,25 mm kile innebygget i selve skoen, i tillegg bruker jeg Specializeds grønne innleggssåler, eller egen custom-såle som jeg har fått laget. Aha, motsatt av meg altså  Sliter litt med at tåballene blir noe nummen og fotsålen/buen litt vond på lange landeveisturer, men så langt ikke funnet noen god løsning.
|
|
|
06/05/2019 13:27
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Har selv slitt med at utsiden av fotbladet på venstre fot blir vondt, samt numne tåballer.
Å bli kvitt numne tåballer har for meg vært snakk om å få sko som er store (brede) nok. SIDI som jeg blant annet bruker er ganske smale, mens vi skandinaver nok typisk har litt bredere føttere enn italienerne. I SIDI gikk jeg opp 1/2 størrelse, og det løste mitt problem. Til sammenligning har jeg ett par Giro-sko som er 1/2 str. mindre enn SIDI-skoene og er problemfrie for meg.
For å bli kvitt vondter i utsiden av fotbladet har jeg flyttet cleats, for å få foten lenger vekk fra kranken, i ett forsøk på å få belastningen fordelt over større del av fotbladet, fremfor for mye i ytterkant. Samtidig har jeg bygd opp under fotbuen, slik at den også skal være med å fordele noe av belastningen. Disse grepene løste problemene mine.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
06/05/2019 14:16
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er humbled and honored over at min litt selsomme setevinkel skulle vokse og bli til en helt egen tråd. Nei og nei....
Greia med alt dette er vel at det er vanskelig å måle mens en er in situ. En bør helst ha en dertil egna talsperson til å observere. Hvordan gjør folk det. Filmer man seg selv mens en sykler på rulla?
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
06/05/2019 14:49
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er humbled and honored over at min litt selsomme setevinkel skulle vokse og bli til en helt egen tråd. Nei og nei....
Greia med alt dette er vel at det er vanskelig å måle mens en er in situ. En bør helst ha en dertil egna talsperson til å observere. Hvordan gjør folk det. Filmer man seg selv mens en sykler på rulla? Filmer på rulla med slowmo, bruker kinovea til å måle vinkler.
|
|
|
[Re: vviz]
06/05/2019 14:52
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har selv slitt med at utsiden av fotbladet på venstre fot blir vondt, samt numne tåballer.
Å bli kvitt numne tåballer har for meg vært snakk om å få sko som er store (brede) nok. SIDI som jeg blant annet bruker er ganske smale, mens vi skandinaver nok typisk har litt bredere føttere enn italienerne. I SIDI gikk jeg opp 1/2 størrelse, og det løste mitt problem. Til sammenligning har jeg ett par Giro-sko som er 1/2 str. mindre enn SIDI-skoene og er problemfrie for meg.
For å bli kvitt vondter i utsiden av fotbladet har jeg flyttet cleats, for å få foten lenger vekk fra kranken, i ett forsøk på å få belastningen fordelt over større del av fotbladet, fremfor for mye i ytterkant. Samtidig har jeg bygd opp under fotbuen, slik at den også skal være med å fordele noe av belastningen. Disse grepene løste problemene mine. Joda, har kjøpt Lake cx237 wide, og de er bred nok. Men tåballer tar nok mye av presset når det kun er de og hæl som har kontakt med skoen  må kanskje ty til varmetilpassede såler for å få ordentlig støtte.
|
|
|
06/05/2019 16:48
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Øyvind, kan jeg få spørre: hvor lange bein har du? Og høyde?
|
|
|
[Re: Trond Helge]
06/05/2019 18:55
|
rogerha
Avhengig
|
Avhengig
Jeg føler jeg har rimelig rett stilling, men merker når jeg er ute på langtur at jeg lett får "høye skuldre", dvs at jeg trekker hodet ned og spenner skuldrene. Sliter litt med å finne ut hva som kan gjøres for dette, er det kortere eller lengre reach? Ikke sikkert at det som funket for meg er det riktige for deg, men anyway. Jeg fikk meg (b)landeveisykkel for fire år siden og siden jeg har syklet mest sti og grus hadde jeg en ganske avslappet sittestilling først med en del spacere under styret og setet litt for lavt viste det seg. Etter litt prøving og feiling fikk jeg en bikefit og fikk meg en aha-opplevelse. Vi endte med å heve setet litt, samt senke styret en god del. En mer aggressiv sittestilling ble mer behagelig altså. Den gamle sittestillingen ble litt for kort og oppreist og da kompenserte med å trekke hodet ned.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
|
|
|
07/05/2019 06:42
|
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvordan har du gjort det med oppbygging under fotbuen? Har selv svært høy vrist/fotbue, og har prøvd diverse såler. De fleste med "max støtte" for høy fotbue merker jeg ikke at støtter noe i det hele tatt..Altså de tar ikke i fotbuen engang. Slik du beskriver det kan jeg tenke meg at du kunne fått medisinske fotsenger. Jeg hadde min første sykkeltilpasning så sent som i 2012, da jeg hadde syklet "belgisk" langt bak og lavt siden jeg begynte med sykkel handlet i Norges Flandern Sandnes en hang på nittitallet. Det tok litt tid å venne seg til å sitte 2 cm høyere og 1,5 cm lenger fram enn før, jeg måtte ta det gradvis. Den posisjonen brukte jeg til 2016, da et besøk hos Pedro Matos (allerede nevnt av Redattore Technica) på Lysakerlokket trimmet posisjonen min ca 3 mm lavere foran. Men til poengene, Hoaas: Min første sykkeltilpasser var også medisinsk ortoped og det første han gjorde var å vurdere føttene mine. Svært høy og stiv fotbue, som bør støttes. Han ga meg henvisning slik at jeg fikk støpt meg medisinske fotsenger. Da jeg senere var hos Pedro Matos la han til side alle disse fine BG Fit-sålene sine for "Fotsenger trumfer alt". Jeg tror han sa det slik. Det han gjorde til slutt var å finne fram en forfotkile til min venstre sko, for fotsengene jeg hadde da tok ikke nok hensyn til mitt lett flagrende venstre kne. Fotsengene jeg bruker nå har denne korreksjonen innebygd. Så: Finn en sykkeltilpasser som har ordentlig greie på føtter og kan henvise til ortopedisk lege om nødvendig, slik at du kan få såler tilpasset deg på medisinsk grunnlag. Jeg tror egenandelen er omtrent 500 kroner per par. Så sitter du riktig og du får ikke vondt i føttene.
|
|
|
[Re: HM1100]
07/05/2019 07:09
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Øyvind, kan jeg få spørre: hvor lange bein har du? Og høyde? Jeg er 184 cm og har beinlengde, altså målt fra skrukken til bakken på 87 cm. Gorillafaktor på litt over 1 - altså vingespenn på ca 186-188.
|
|
|
07/05/2019 07:46
|
Kake
Veteran
|
Veteran
@sykkeloyvind
Ser vi har "identiske" mål 184/87, ca samme vingespenn. (dog kan nok multiplisere vekta med en faktor x).
Ca hva har du i reach / drop.
(For min del så er det komfort > fart)
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
[Re: Kake]
07/05/2019 07:56
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
@sykkeloyvind
Ser vi har "identiske" mål 184/87, ca samme vingespenn. (dog kan nok multiplisere vekta med en faktor x).
Ca hva har du i reach / drop.
(For min del så er det komfort > fart) Fra setetupp til styre har jeg 57 cm. Jeg har vel ca 10 cm i dropp.
|
|
|
07/05/2019 08:02
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Interessant. Jeg er 188/189, inseam lenght 88 og 204 mellom fingertuppene. Altså, vi snakker nesten Michael Phelps liga her. På Unaas sa de lange armer var perfekt for å sette opp sykkelen. Men jeg sliter med vondt i rumpa!! Og blir sliten i håndleddene, så et eller annet er feil. Kanskje jeg blir nødt til å prøve "bike-fit".
|
|
|
07/05/2019 08:15
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Interessant. Jeg er 188/189, inseam lenght 88 og 204 mellom fingertuppene. Altså, vi snakker nesten Michael Phelps liga her. På Unaas sa de lange armer var perfekt for å sette opp sykkelen. Men jeg sliter med vondt i rumpa!! Og blir sliten i håndleddene, så et eller annet er feil. Kanskje jeg blir nødt til å prøve "bike-fit". Vondt i rumpa får vi alle nå og da. Til og med proffene sliter med dette. Det er likevel viktig å skille mellom muskulært vondt og gnisse-/pressvondt. Lange armer gir ofte gode muligheter til en profflignende sittestilling med langt stem og stort dropp, det betyr ikke at dette nødvendigvis er bra for deg.
|
|
|
07/05/2019 08:16
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
om man ikke vil punge ut for en full sykkeltilpasning og vil sjekke ut posisjonen sin selv så er fast bike fit et greit alternativ. viser vinkler og avstander på alle ledd, så det er litt lettere å se hva som skjer når man flytter på setet og styret.
|
|
|
07/05/2019 08:18
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Kan kanskje finnes flere årsaker, men typisk problem hvis du har for mye vekt på armene.
a) glir du ned mot styret grunnet at salen er vinklet nedover? b) sitter du for høyt og ender dermed opp med å ligge over styret? c) er setet for langt frem slik at vekten ikke er riktig balansert over krank?
Spesielt c) kan virke litt motstridene. At man ved å flytte seg lengre bakover får mindre vekt over styret (ettersom man må strekke seg lengre). c) er også litt kronglete da det vil forandre tråkket, men ikke gitt at du sitter riktig i forhold til tråkket nå heller.
Bikefit er aldri en dårlig ide hvis man har penger nok og ikke forventer å få en "fasit" som for alltid vil fungere.
|
|
|
07/05/2019 08:35
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Bra tips. Takk! Jeg har hatt setet for høyt, men har justert ned nå. Til ca 77,5 cm, jmf "korte" bein. Og setet er i vater, 100%. Men det kan hende setet er litt langt frem, jeg har nettopp skrudd det en liten cm bakover. Er på mitt 3. sete i år, satt på et Bontrager Montrose, 138 mm i morges. Kjenner et veldig direkte press på sitteknutene, men får gi det endel flere km. før konklusjon. bjarnetv: er det appen du tenker på?
|
|
|
07/05/2019 08:46
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Er på mitt 3. sete i år, satt på et Bontrager Montrose, 138 mm i morges.
138 mm er ganske så smalt. Er dette et resultat av sitteknutemåling eller tilfeldig? Jeg er smal over rumpa, men bruker likevel 153mm brede seter. Da unngår man det som guru Andy Pruit omtalte som wood-clever-effekten. Pruit beskrev konkret Fizik Arione-setet, men for smalt sete kan ha ved-kløyver-effekt på bekkenet. Du som både har hugget ved og kan din anatomi kan sikker se for deg hva som skjer når man presser noe smalt opp mellom sitteknutene.
|
|
|
|
|