Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Watt ok, pulsen følger ikke etter

Watt ok, pulsen følger ikke etter #2551815 03/05/2019 11:28
Ullernåsen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Når jeg de siste ukene har trent intervaller, merker jeg at pulsen ikke følger wattverdiene selv om jeg burde ligge i pulssone i4 og på de mest intense øktene være innom sone i5 (OLT).

Når jeg trener intervaller på langrenn, så kan jeg mer eller mindre prikke inn pulsen i riktig intensitetssone og holde den der så lenge jeg skal. Det samme gjelder løping.

Enten jeg kjører 30/15x10 i tre serier på ca. 120% av FTP, 40/20 eller 4x7 på ca. 101-105% av FTP, så blir ikke pulsen med. Dette burde gitt verdier opp mot 92% eller godt inn i sone i4. Men den holder seg i sone 2-3. Det går greit å gjennomføre øktene på riktig wattverdier og til og med øke litt, men hvis jeg drar til for å komme opp i puls, er ikke beina med og jeg risikerer å ødelegge økta. Jeg har også hatt tilstrekkelig hvile og rolige økter mellom de intense øktene.

Er det noe å bry seg om når watten er som den skal, eller skal jeg legge om slik at jeg oppnår høye pulsverdier?

Re: Watt ok, pulsen følger ikke etter [Re: Ullernåsen] #2551818 03/05/2019 11:40
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Uten at jeg kan gi deg de gode svarene, ville jeg også prøvd å poste dette i forumet for "Trening". Dette er sikkert noe Terrengfolkene også har kompetanse om.

Personlig så bryr jeg meg egentlig ikke om puls, og om økter rundt FTP ga meg "for lav" puls ville jeg smilt, og tolket det som at FTP'en kanskje hadde økt ICON_SMILE Men det kan jo være andre årsaker, men det blir utenfor mitt kompetansenivå.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Watt ok, pulsen følger ikke etter [Re: Ullernåsen] #2551822 03/05/2019 11:52
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvordan er sykkelbeina? Har du nettopp hoppet på sykkelen etter langrennssesongen? Det tar som kjent tid å få i gang sykkelbeina, slik at puls og watt henger mer sammen. Altså til du får utnyttet kapasiteten din helt.

Pulssoner på sykkel kan også gjerne være noe ganske annet enn i langrenn. Det er to vidt forskjellige aktiveter, hvor langrenn aktiverer så godt som hvert et muskelfiber i kroppen = lettere å komme opp i høy puls, og pulssonene gjerne er høyere enn på sykkel. Har du målt langrenns/sykkelpulssoner med laktat?

Har man satt en FTP som man føler er rett, og intensiteten føles rett ut på setet, så ville jeg ikke brydd meg så mye om pulsen.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Watt ok, pulsen følger ikke etter [Re: Ullernåsen] #2551827 03/05/2019 12:11
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Jeg har nok mer greie på puls enn watt, men kan bekrefte at sykkelpuls er noe helt annet enn puls i løping og langrenn. Såpass at det faktisk er vanskelig å sammenligne. Svært forenklet kan man tenke seg at effektiv makspuls, og dermed alle sonene forskyver seg. En annen måte å se det på er at pulsen ikke er det mest begrensende på sykkel, og derfra kan man trekke slutningen gitt av de andre over om å ikke la seg henge opp i pulsmålingene.

Re: Watt ok, pulsen følger ikke etter [Re: Hoaas] #2551830 03/05/2019 12:21
Ullernåsen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Hoaas
Hvordan er sykkelbeina? Har du nettopp hoppet på sykkelen etter langrennssesongen? Det tar som kjent tid å få i gang sykkelbeina, slik at puls og watt henger mer sammen. Altså til du får utnyttet kapasiteten din helt.

Pulssoner på sykkel kan også gjerne være noe ganske annet enn i langrenn. Det er to vidt forskjellige aktiveter, hvor langrenn aktiverer så godt som hvert et muskelfiber i kroppen = lettere å komme opp i høy puls, og pulssonene gjerne er høyere enn på sykkel. Har du målt langrenns/sykkelpulssoner med laktat?

Har man satt en FTP som man føler er rett, og intensiteten føles rett ut på setet, så ville jeg ikke brydd meg så mye om pulsen.

Beina kjennes fine. Jeg startet utesesongen pent i midten av mars med en blanding av ikke for harde intervaller og rolige økter av ulik varighet. På disse øktene hadde jeg bedre kontroll over pulsen. Det er nå de siste ukene da jeg har begynt å trene mer strukturert, at jeg ikke får pulsen opp i de høyeste sonene.

Re: Watt ok, pulsen følger ikke etter [Re: Ullernåsen] #2551845 03/05/2019 13:16
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, når mine ben var fersk i sykkelgamet kjentes jo også de fine ut, men pulsen kunne jo ikke sammenlignes med f.eks langrennspuls. Kunne ligge 30min på 180 i puls med ski og staver, mens på sykkelen var jeg fullstendig utkjørt etter 1min på 170. Men det er så..

Så lenge man kommer opp i riktig watt, så er vel alt bare velstand? Det er vanskelig å si noe på akkurat dette uten å vite grunnlaget og hvordan du har trent frem til nå. Mye trening vil gi lavere puls på samme intensitet.

Du svarer heller ikke på hvordan du har kommet frem til pulssonene dine..

Re: Watt ok, pulsen følger ikke etter [Re: Hoaas] #2551920 03/05/2019 20:43
Ullernåsen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Makspulsen min i både løping og sykling er omtrent det samme. Har ikke målt laktat.

Re: Watt ok, pulsen følger ikke etter [Re: Ullernåsen] #2551922 03/05/2019 20:56
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ullernåsen

Makspulsen min i både løping og sykling er omtrent det samme. Har ikke målt laktat.

Ja, det er min også, men pulssonene mine er vidt forskjellig. Det er heldigvis sånn at man har wattsoner, som er mye mer konsistente enn puls. Eksempelvis er terskelpuls langrenn 180, terskelpuls sykkel 172. Uten at man har målt laktatsonene sine er det greit å heller stole på watten.

Re: Watt ok, pulsen følger ikke etter [Re: Hoaas] #2551979 04/05/2019 08:03
Ullernåsen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Ullernåsen
[quote=Hoaas]

Ja, det er min også, men pulssonene mine er vidt forskjellig. Det er heldigvis sånn at man har wattsoner, som er mye mer konsistente enn puls. Eksempelvis er terskelpuls langrenn 180, terskelpuls sykkel 172. Uten at man har målt laktatsonene sine er det greit å heller stole på watten.

Jeg følger pulssonene etter Olympiatoppens skala for alt jeg gjør (men det er nesten bare sykling). Tok FTP-test ved sesongstart, da gikk pulsen opp i sone i4 med en gang og hodt seg der gjennom hele testen.

Re: Watt ok, pulsen følger ikke etter [Re: Ullernåsen] #2551981 04/05/2019 08:19
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Du er vel i bedre form nå enn i starten av sesongen, da. Siden du selv mener du får tilstrekkelig hvile.

Re: Watt ok, pulsen følger ikke etter [Re: Ullernåsen] #2552277 06/05/2019 06:09
Ullernåsen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hadde en god økt i går der jeg greide å øke watten pr. sett og likevel ha kontroll og uten at den falt mot slutten av økta. Pulsen økte også mer som normalt, men ikke like mye som da jeg tok denne økta i fjor (30/15). Men siden watten går riktig vei og at jeg ikke må mase og presse meg unødig og kroppen kjennes fin ut, bare fortsetter jeg etter planen. Takk for innspill!

Moderator  support, Valentino