Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!!

Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! #2549511 25/04/2019 05:27
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Har en sti jeg liker å sykle, og det er noen få som sykler der, men ikke supermange. Møter aldri en kjeft der. Midt i stien er det en liten steinkant som trenger en del øvelse for å knekke, og mange klarer ikke denne. Nå er det jævlig mye steiner der for å gjøre det enklere å komme opp.

I tillegg har det kommet en skikkelig "stravalinje" på slutten, der det går en sløyfe rundt, men folk har begynt å sykle rett over. Der skal det sies at det er lett å ikke få med seg stien når man kommer i "full fart" ut av skogen, så der bør man kanskje legge ut noen kjepper for å lede folk inn på stien igjen.

KOM på dette strekket er ikke avgjort der, og den er satt lenge før disse forenklingene kom. Og ingen er i nærheten av å ta KOM engang. Så hvorfor forenkle. Hvis noen ikke kommer opp der, så får dere heller lære dere. Jeg kan vise godlinja opp utenstein (sykler opp der på siden av steinene i går, faktisk)

Bare slutt med det! Hvis dere ikke klarer å sykle stiene, så enten bær sykkelen eller øv. Ikke gjør det lettere.

Stien det er snakk om er Enduro Ned/Lutvann Enduro i Østmarka.

HOLD OPP Å ØDELEGGE STIENE!
ICON_MAD ICON_MAD ICON_MAD
fuckyou fuckyou fuckyou

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: baronKanon] #2549527 25/04/2019 06:36
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Som du påpeker - viktig å stoppe "Stravalinjer" tydelig. Det er ikke bare syklister som lager disse, men også fotfolk, og til en viss grad - rådyra ICON_SMILE

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: baronKanon] #2549679 25/04/2019 12:10
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Støttes. Har ein sti i Trondheim som hadde nokre litt middels store trær rett ved seg, krevde ein litt teknisk manøver med styret for å kome seg rundt utan å treffe med styret eller miste fart. Var eit av høgdepunkta på stien...i haust vart begge trærne sagd vekk av nokon, no er det tut&kjør. Krever null anstrengelse :/

Redigert av TrondAM; 25/04/2019 12:10.
Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: baronKanon] #2549690 25/04/2019 12:38
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Slike saker understreker behovet for stikompetanse. At folk tenker og studerer hva som utgjør en god sti. Jeg ryddet nylig unna en forenkling av sti her i Trondheim. Der var et godt kjent crux fyllt opp med stein, til tross for at det er etablert en fin alternativ linje rundt det. Jeg velger å tro at slike handlinger skyldes uvitenhet og at medisinen er å bidra til dugnader og guiding slik at man kan møte folk og diskutere sti ute i felten. Jeg tror at det er veldig lett å komme til en felles forståelse ute på stien. På facebook og andre nettforum er det omtrent umulig.

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: baronKanon] #2549692 25/04/2019 12:44
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En ting til: Jeg tror at vi oftere må ta i bruk fysisk veileding som guider syklistene. Den beste guidingen er jo en fin sving med litt kant på - dosering om du vil. Det trenger ikke å være en hindring, noe mange sjarte sjeler opplever som aggressivt og autoritært.

Jeg tror også at man noen steder må akseptere at stien endres og at den dermed fremstår som enklere. Ikke endres for å gjøre den enklere, men for å bidra til at syklistene styres naturlig og for å gjøre den mer robust. Men når noen vil endre noe så synes jeg det minste man kan gjøre er å invitere med flere brukere i prosessen. Jeg har heldigvis blitt stoppet flere ganger av syklister som er bedre enn meg og det er jeg glad for i dag.

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: baronKanon] #2549694 25/04/2019 12:47
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Stier er vel noe som gjennom all tid har endret seg kontinuerlig. Stier har oppstått, forsvunnet og endret seg alt avhengig av behov og bruk, - av både mennesker, dyr og kjøretøyer (som f.eks sykler..)

Jeg er enig at det som hoveregel ikke bør være god stisyklings-kotyme å endre en sti fordi det skal bli lettere å sykle der.

Samtidig, hvis et spor over tid er greiere enn et annet, for fortgjengere, dyr, syklister... så vil stien ubønnhørlig endre seg, - sånn har det vel alltid vært?

Noen ganger endres stier helt bevisst av stibyggere, for at de skal bli lettere å bruke av stisyklister, - hvor går grensen?

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: baronKanon] #2549695 25/04/2019 12:50
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Grensen går mye i hva man har rett til fra Allemannsretten. I tilfellet her, har det ikke tilført annet enn at et teknisk hinder har blitt dritlett, hvilket er håpløst. Det har ingen glede for fotgjengere, og siden det er steingrunn, vil det ikke ha så mye å si mtp drenering og sånn.

Jeg har i vanvare fordummet en sti en gang i tiden fordi jeg syntes den var for vanskelig, men heldigvis gjorde noen noe med det - og jeg fikk bare lære meg å forsere hinderet. Og det har gjort meg til en bedre syklist. Heldigvis ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: baronKanon] #2549704 25/04/2019 13:07
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Helt enig i at stier alltid har endret seg og at noe endring må en leve med. Men jeg forventer at stisyklister har et langt mer bevisst forhold til stien enn det andre brukere har. Stien er jo opplevelsen. Her i Trondheim har mange prøvd å avfeie frustrasjon av at smalstier blir ødelagt ved å peke på at stier endrer seg, men når en sti blir rettet ut og gjort 4x så brei i løpet av noen uker så er det veldig langt unna "naturlig" evolusjon av stier. Og jeg gjentar: Selv om andre brukere også endrer på stier så synes jeg det er rimelig å forvente at en STIsyklist har evne til å tenke litt over hvordan de bruker stier.

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: baronKanon] #2549706 25/04/2019 13:09
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Huffameg, dette var ikke bra at noen ødelegger din private sti i skogen. Har full forståelse for din irritasjon over at ikke alle er like dyktige som deg og ser seg nødt til å gjøre ufarbare crux farbare ved å legge ut jævlig mye steiner der for å gjøre det enklere å komme opp.

De må bare slutte med det, hvis de ikke klarer å sykle stiene så kan de jo bare holde seg hjemme

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: Syklus] #2549707 25/04/2019 13:12
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Syklus

Noen ganger endres stier helt bevisst av stibyggere, for at de skal bli lettere å bruke av stisyklister, - hvor går grensen?

Jeg tror/håper ikke at stibyggere (antar at det er en bevisst gruppe) endrer stier for å gjøre dem enklere, men at det noen ganger (ofte?) kommer som en konsekvens av at de vil styrke stien og gjøre den morsommere. Morsommere er ikke lik enklere.

PS: Unntak er selvsagt der stibyggerne kan ha en plan om å få til et komplett spekter av stier og peker ut en konkret sti som et tilbud til nybegynnere, barn og andre brukere med spesielle behov. Ved slike tilfeller, der det ligger en godt forankret plan bak, synes jeg også er grei forenkling.

PS2: Noen ganger kan man også argumentere med at det å lage enklere oppover-stier kan bidra til å redusere slitasjen på nedover-stiene. Igjen må se på helheten og noen ganger inngå kompromiss.

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: Flamini] #2549709 25/04/2019 13:14
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Flamini

De må bare slutte med det, hvis de ikke klarer å sykle stiene så kan de jo bare holde seg hjemme

Eh, ja?
Evnt velge andre stier som passer ferdighetsnivået... evnt gå av sykkelen og gå over crux'et.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: Flamini] #2549711 25/04/2019 13:16
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Huffameg, dette var ikke bra at noen ødelegger din private sti i skogen. Har full forståelse for din irritasjon over at ikke alle er like dyktige som deg og ser seg nødt til å gjøre ufarbare crux farbare ved å legge ut jævlig mye steiner der for å gjøre det enklere å komme opp.

Ja, for det er jo et sti-underskudd i området så man bør jo gjøre de få stiene man har så lette som mulig: https://mtbmap.no/#16/59.8987/10.8645

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: baronKanon] #2549719 25/04/2019 13:49
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sånne ting er veldig irriterende og unødvendig.
Noen steiner som er stabla opp er heldigvis lett å reversere, har gjort det selv ved noen anledninger (altså fjerna "forbedringene").
Verre er det når folk tar seg enda mer til rette, et stygt eksempel jeg har sett lokalt var en sti med en smal åpning mellom to trær, akkurat bredt nok selv for moderne breie styrer. Her fant jeg plutselig det ene treet sagd ned - ei fullvoksen bjørk. Sånt er IKKE greit, og jeg er 99% sikker på at dette skyldes stravamafiaen. Fuck Strava!

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: baronKanon] #2549724 25/04/2019 14:42
M
Martin222 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Men er ikke poenget med stibygging nettopp å gjøre ting enklere og mer flytende?

https://www.google.com/search?q=trail+bu...920&bih=938

Det ser jo slik ut?

Her har det vel skjedd en misforståelse / konflikt mellom to brukernivåer. Men å bygge klopper, bruer, svinger, m.m. er jo alle med på å gjøre en naturlig sti mindre karakterbyggende.

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: Flamini] #2549727 25/04/2019 14:49
Flo Offline
Ringrev
Ringrev

Seriøst? ICON_LAUGH Ja, om man ikke klarer et crux så får man jammen øve til det sitter. Det er jo mye av det stisykling handler om, å mestre nye hindringer og bli bedre. Eller mener du at det er den til en hver tid dårligste syklist i et område som skal få definere hvor farbar en sti skal være?

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: Flo] #2549728 25/04/2019 15:07
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Flo

Seriøst? ICON_LAUGH Ja, om man ikke klarer et crux så får man jammen øve til det sitter. Det er jo mye av det stisykling handler om, å mestre nye hindringer og bli bedre. Eller mener du at det er den til en hver tid dårligste syklist i et område som skal få definere hvor farbar en sti skal være?

ICON_LAUGH ikke så veldig seriøst ment egentlig;
det som er utfordrinde crux for durkedrevne syklister er en umulighet for andre. i beste mening og til manges glede vil det være naturlig for enkelte å utbedre crux med "å legge ut jævlig mye steiner" der for å gjøre det enklere å komme opp.

så spørs det hvem som er seriøs og hvem det er som er sutrepung i akkurat dette tilfellet

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: Martin222] #2549729 25/04/2019 15:07
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Martin222
Men er ikke poenget med stibygging nettopp å gjøre ting enklere og mer flytende?

https://www.google.com/search?q=trail+bu...920&bih=938

Det ser jo slik ut?

Her har det vel skjedd en misforståelse / konflikt mellom to brukernivåer. Men å bygge klopper, bruer, svinger, m.m. er jo alle med på å gjøre en naturlig sti mindre karakterbyggende.

Det er vel omtrent umulig å vite hva som er bakgrunn og mål ut fra bilder av resultatet. Mener du at dette søket definerer hva som er stibygging? Det blir som å si at Rampage definerer hva som er terrengsykling?

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: erikskon] #2549760 25/04/2019 17:47
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erikskon
Her i Trondheim har mange prøvd å avfeie frustrasjon av at smalstier blir ødelagt ved å peke på at stier endrer seg, men når en sti blir rettet ut og gjort 4x så brei i løpet av noen uker så er det veldig langt unna "naturlig" evolusjon av stier. Og jeg gjentar: Selv om andre brukere også endrer på stier så synes jeg det er rimelig å forvente at en STIsyklist har evne til å tenke litt over hvordan de bruker stier.

Det viktige her, og som IMBA gjør poeng ut av, er å beholde farts- og siktreduserende hindre på og rundt stien slik at farten naturlig blir lavere. Ikke rydd for mye vegetasjon på sidene, rut stien mellom trær istedetfor å felle et av de.

På den annen side hadde det ikke blitt mye bra stisykling i regnbyen uten omfattende steinsetting og «forenkling» av det som av besøkende oppleves som ikke-forserbare crux. Når utgangspunktet er dobbel svart, som bare en håndfull klarer er det noe annet enn å forenkle allerede enkel sti

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: Flamini] #2549764 25/04/2019 17:54
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
så spørs det hvem som er seriøs og hvem det er som er sutrepung i akkurat dette tilfellet
Hva faen er meningen med en sånn kommentar?

Problemet ligger i:
1. Folk tar seg til rette. Det er ikke jeg som bestemmer over stien, men heller ikke de som tar seg til rette. Der har Allemannsrette gitt oss både rettigheter og plikter.
2. God kotyme er å la en sti være som den er. Hvis du ikke klarer å sykle det, gå - eller lær deg linja eller teknikken for å få det til.

Blir jo litt dumt hvis man skulle planere hele kirketrappa for å etterpå kunne skryte av å ha tatt kirketrappa (Her fra en tur der den skulle taes OPPover)).

Det er kult at terrengsykling har blitt mer utbredt, men det virker som om folk ikke helt gidder å jobbe med å lære seg teknikker for at det skal bli gøy og en fullgod opplevelse.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: baronKanon] #2549776 25/04/2019 18:52
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Digg at NOTS ivrer for elmotorsyklister i marka sånn at flere kan komme seg ut, da. Universell utforming er bra for folkehelsa osv.

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: baronKanon] #2549793 25/04/2019 19:39
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: baronKanon
Hva faen er meningen med en sånn kommentar?

det kan være lett å fremstå som sutrete når ordvalget blir aggresivt ICON_LAUGH

jeg kjenner ikke til favorittstien din som nesten ingen andre bruker og som nå ikke gleder deg på samme måte som før, det er jo trist for deg. så kan du jo spørre deg om du har noen større rett til å glede deg over stien enn hun som har gjort den mer farbar og de som nå klarer å sykle opp stien

som nevnt tidligere, det er trolig gjort i beste mening og det er mye mulig at mange setter pris på arbeidet som er gjort. forskjellen på å ødelegge en sti eller å forbedre den beror på hvem som bedømmer utført arbeid og jeg tviler å at det er noen endelig fasit

NOTS kjører forøvrig stibyggerkurs for spesielt innteresserte:)

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: RazeFaze] #2550698 29/04/2019 16:32
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: RazeFaze

Eh, ja?
Evnt velge andre stier som passer ferdighetsnivået... evnt gå av sykkelen og gå over crux'et.

Klarer nå mange crux, følte for å klage, fant ut at jeg bare har blitt dritflink!

Selv bryr det meg mindre om noe blir lettere på grunn av økt bruk, det er nok å ta av. Hyggelig at folk finner veien til Lillo, og skulle noen planere et crux, så finnes det "tusner på tusner" av utfordringer som ikke er justert.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: baronKanon] #2550731 29/04/2019 19:27
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
I Sørkedalen er det ikke så plagsomt mye folk, stiene endrer seg etter vann- og/eller hestebehandling. Av og til blir de lettere andre ganger umulige. Artig med variasjon...

Redigert av Langbein Rise; 29/04/2019 19:27.

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: Langbein Rise] #2551057 30/04/2019 19:01
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Her er tidenes stravaspor fra regnbyen, en morsom runde 20m med pumping opp og ned svaberg i en 270graders sving er erstattet av en 5m straightline over et myrhull, bare fordi det er lettere, vurderer piggtråd....

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: Ynot] #2551404 02/05/2019 10:25
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Det er jo plutselig en helt annen sti, og har da ikke noe på strava å gjøre.

At noen velger å få kortere sti er jo snodig... lenger sti er jo mer og morsommere sti.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: RazeFaze] #2551684 03/05/2019 07:02
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!

At noen velger å få kortere sti er jo snodig... lenger sti er jo mer og morsommere sti.

Har dessverre blitt latterlig mye strava-spor frown

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: hbakken] #2551688 03/05/2019 07:06
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: hbakken

Har dessverre blitt latterlig mye strava-spor frown
Vet. Det er da det er gøy å knuse alle tidene i originalspor ICON_WINK

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: erikskon] #2551729 03/05/2019 08:08
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Slike saker understreker behovet for stikompetanse. At folk tenker og studerer hva som utgjør en god sti. Jeg ryddet nylig unna en forenkling av sti her i Trondheim. Der var et godt kjent crux fyllt opp med stein, til tross for at det er etablert en fin alternativ linje rundt det. Jeg velger å tro at slike handlinger skyldes uvitenhet og at medisinen er å bidra til dugnader og guiding slik at man kan møte folk og diskutere sti ute i felten. Jeg tror at det er veldig lett å komme til en felles forståelse ute på stien. På facebook og andre nettforum er det omtrent umulig.

I mangel på liker-knapp: Tommelopp!

Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: Ynot] #2551754 03/05/2019 08:53
YODA Offline
Veteran
Veteran
hmm det kanskje ser ut som en enduro/DH linje?

skidding er teit
Re: Slutt å gjøre stiene lettere å sykle!!! [Re: Øyvind V] #2551771 03/05/2019 09:18
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V

I mangel på liker-knapp: Tommelopp!

+1. Jeg øyner et NOTS-prosjekt....

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support