Klimahysteri, enig?
|
Re: Klimahysteri, enig?
[Re: GeirK]
02/05/2019 10:45
|
eGo
Veteran
|
Veteran
På dette tidspunktet i debatten, foreslår jeg at du tar de barnslige ad hominem-angrepene dine og stapper dem så langt opp i analåpningen som du fysisk klarer - ETTER at du har tatt ut hodet. Som tydeligvis sitter i veien.
Når du er ferdig med det, kan du på en saklig og voksen måte redegjøre for hva i utsagnet mitt du er uenig i.
...gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør... Dette er ikke et personangrep. Det er en av utallige oppfordringer til Anomyn om å legge vekk personangrepene - med en analogi fra anatomien. Jeg tok det heller ikke som et personangrep. Heller at du tillot deg å opptre på en svært lite saklig og voksen måte mens du samtidig krevde at andre skulle gjøre det motsatte.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
[Re: ]
02/05/2019 10:45
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Du må gjerne komme med noen eksempler på svakheter ved klimamodellene som ikke allerede er beskrevet i IPCC og faglitteraturen. Jeg har da aldri påstått at disse svakhetene ikke er kjent i faglitteraturen. Jeg har påstått at de er kraftig underkommunisert og jeg har vist eksempler på rasjonalet for denne underkommunikasjonen fra fremstående IPCC-forfattere. Det vet jeg, og det var heller ikke en kommentar til deg.
|
|
|
02/05/2019 10:51
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Jeg påstår ikke at interaksjonene er etterprøvbare. Nei, men da er det vel ikke helt renhårig å argumentere for at klimaforskningen er skarp fordi enkeltkomponentene kommer fra skarpe(re) fag? Vi har ingen klode å eksperimentere med. Men jeg forstår ikke hvorfor det gjør klimaforskning til et loddent fag. Termodynamikkens og fluiddynamikkens lover gjelder for kloden. Se argumentasjonen over. Mange av de lodne fagene er jo lodne fordi man ikke har noe å eksperimentere skikkelig med. Det er jo ikke sånn at man kan bli sår fordi faget ikke alltid har effektive modeller av den grunnen? Skulle en hjerneforsker sitt å hisse seg opp over alt han kunne ha funnet ut om han bare fikk lov å eksperimenter på levende mennesker? Du nevnte klimaforskning, økonomi og politikk som lodne fag. Da trekker du implisitt likhetstrekk mellom klimaforskning og økonomi/politikk. Den koblingen ser jeg ikke.
|
|
|
[Re: eGo]
02/05/2019 10:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tok det heller ikke som et personangrep. Heller at du tillot deg å opptre på en svært lite saklig og voksen måte mens du samtidig krevde at andre skulle gjøre det motsatte.
Det er jeg enig i. Jeg gikk tom for saklige fremgangsmåter og forsøkte et alternativ. Jeg tror sluttresultatet er at Anomyn slutter med personangrep, så sånn sett er målet oppnådd. Jeg lytter gjerne til alternative forslag til hvordan man stopper slikt sånn at jeg kan velge en bedre løsning neste gang.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
02/05/2019 11:11
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
den delen av endringene som ikke kan forklares med naturlig variasjon. Hvilke endringer var det igjen? Det ble vel aldri konkludert på om temperaturstigningen vi har sett de siste 150 år er ekstraordinær eller ikke. Nei, ikke her i denne tråden, og det ville også hatt veldig liten betydning om det ble oppnådd en konklusjon her, for da er vi tilbake til det som har vært hovedpoenget hele tiden; den overveiende majoriteten av dem som vet nok om dette til å kunne si noe fornuftig om det mener at det er hevet over rimelig tvil at så er tilfellet. Om da 50 % av legfolk og 2 % av klimaforskerne er uenige er ikke det så relevant om de ikke samtidig kan vise til modeller og utregninger om tilsier at deres teorier er riktigere. Kan vi snart komme litt videre fra "fagfolk sånn og sånn påstår dette og dette", vær så snill? Kan vi holde oss til å diskutere bevisene deres? Jeg har brukt dette eksemplet før: Selv om 98% av astrologer sier at i følge ditt stjernertegn, så vil du i løpet av det nærmeste året måtte håndtere en konfliksituasjon med noen som står deg nær, så betyr ikke det at du må akseptere påstanden. Selv om de er aldri så mye fagfolk på området sitt. De må legge frem bevis!
|
|
|
02/05/2019 11:13
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Om da 50 % av legfolk og 2 % av klimaforskerne er uenige er ikke det så relevant om de ikke samtidig kan vise til modeller og utregninger om tilsier at deres teorier er riktigere.
Det er en overforenkling av det som blir diskutert her. Ja, de fleste er enige i at klimamodellene har noe for seg og stadig blir bedre. Nei, ikke alle er enige i det åpenbare behovet for å dempe kommunikasjon av klimamodellens tilnærminger, usikkerheter og begrensede prediksjonsevne (På da klimahorisonten på 30+ år).
Please, la diskusjonen gå videre, 50% tviler på IPCC, så det er grobunn for diskusjon, men helst saklig og edruelig, takk.
Det er vel litt ulike diskusjoner her (i tillegg til en del støy). anonymous13 kritiserer forskningsformidlingen. Det er et synspunkt jeg respekterer og forstår. Å tvile på IPCC er noe helt annet. Da må man vel nødvendigvis mene man vet bedre selv. Er det virkelig 50% som gjør det?
|
|
|
02/05/2019 11:13
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Det ble vel aldri konkludert på om temperaturstigningen vi har sett de siste 150 år er ekstraordinær eller ikke. Jo. Det har de som har mest greie på årsakene til temperaturstigninger konkludert med at den med overveiende sannsynlighet er. Vel, jeg får formulere meg pinlig presist igjen: Det er i denne tråden ikke lagt frem noen konklusive bevis på at så er tilfelle.
|
|
|
[Re: Girona]
02/05/2019 11:22
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har brukt dette eksemplet før: Selv om 98% av astrologer sier at i følge ditt stjernertegn, så vil du i løpet av det nærmeste året måtte håndtere en konfliksituasjon med noen som står deg nær, så betyr ikke det at du må akseptere påstanden. Selv om de er aldri så mye fagfolk på området sitt. De må legge frem bevis!
Det er rett og slett ei idiotisk samanlikning. Astrologi er ikkje basert på vitenskaplige prinsipp, det er ikke anerkjent av vitenskapsmenn generelt. At CO2 har klimaeffekt er så udiskutabelt som det er mulig å få vitenskaplige teoriar. Så kan ein krangle på om effekten er signifikant. Forskar ein seriøst på dette så vert ein klimaforskar. Ein vert ikkje astrolog av å undersøke astrologi.
|
|
|
02/05/2019 11:27
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har brukt dette eksemplet før: Selv om 98% av astrologer sier at i følge ditt stjernertegn, så vil du i løpet av det nærmeste året måtte håndtere en konfliksituasjon med noen som står deg nær, så betyr ikke det at du må akseptere påstanden. Selv om de er aldri så mye fagfolk på området sitt. De må legge frem bevis!
Er dette seriøst ment? Mener du klimaforskning er like usikkert som astrologi, altså bare tull? Har du bevis på at klimaprediksjonene ikke stemmer? Hva slags bevis er det du etterlyser? Newtons lover kan bevises. Det kan også bevises at de ikke er gyldige i alle tilfeller. Det finnes mange fagfelt hvor ting ikke kan bevises på samme måte, inkludert klimaforskning. Men det betyr ikke at prediksjonene er uten verdi.
|
|
|
02/05/2019 11:35
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
den delen av endringene som ikke kan forklares med naturlig variasjon. Hvilke endringer var det igjen? Det ble vel aldri konkludert på om temperaturstigningen vi har sett de siste 150 år er ekstraordinær eller ikke. Nei, ikke her i denne tråden, og det ville også hatt veldig liten betydning om det ble oppnådd en konklusjon her, for da er vi tilbake til det som har vært hovedpoenget hele tiden; den overveiende majoriteten av dem som vet nok om dette til å kunne si noe fornuftig om det mener at det er hevet over rimelig tvil at så er tilfellet. Om da 50 % av legfolk og 2 % av klimaforskerne er uenige er ikke det så relevant om de ikke samtidig kan vise til modeller og utregninger om tilsier at deres teorier er riktigere. Kan vi snart komme litt videre fra "fagfolk sånn og sånn påstår dette og dette", vær så snill? Kan vi holde oss til å diskutere bevisene deres? Jeg har brukt dette eksemplet før: Selv om 98% av astrologer sier at i følge ditt stjernertegn, så vil du i løpet av det nærmeste året måtte håndtere en konfliksituasjon med noen som står deg nær, så betyr ikke det at du må akseptere påstanden. Selv om de er aldri så mye fagfolk på området sitt. De må legge frem bevis! Det er jo det vi gjør, du har vist til bevis fra klimaskeptiske fagfolk og andre har vist til bevis fra det etablerte fagmiljøet og begge siders modeller og beregninger er beheftet med usikkerhet. Når lekfolk som ikke kan avgjøre hvorvidt de ulike modellene holder mål faglig sett da skal gjøre seg opp en mening om hva de vil tro på så gir det mening å se på sannsynlighetsovervekt; ja, et kan hende at de 2-3 % av fagmiljøet som utgjør klimaskeptikerne har rett, men er det ikke mer sannsynlig at det er de andre som er nærmest sannheten? Særlig når sistnevnte har vist til klare feil og mangler i modellene til førstnevnte? Er det sannsynlig at jeg som lekmann har forstått noe som har gått 97 % av fagmiljøet hus forbi? Og astrologi er fortsatt ikke et fag som forholder seg til vitenskapelig metode ved utarbeidelse av sine hypoteser, den misforståelsen har allerede blitt rettet opp i denne diskusjonen.
Redigert av Torshov-Simen; 02/05/2019 11:39.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Klinkekule]
02/05/2019 11:37
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Det er rett og slett ei idiotisk samanlikning. Astrologi er ikkje basert på vitenskaplige prinsipp, det er ikke anerkjent av vitenskapsmenn generelt. At CO2 har klimaeffekt er så udiskutabelt som det er mulig å få vitenskaplige teoriar. Så kan ein krangle på om effekten er signifikant. Forskar ein seriøst på dette så vert ein klimaforskar. Ein vert ikkje astrolog av å undersøke astrologi. Jeg opplever klimavitenskapen som såpass biased og gjennomsyret av politikk og andre agendaer enn det rent faglige, at jeg ikke tar påstander derfra for god fisk. Og når ble det en begrensning i denne tråden at vi bare skulle snakke om vitenskap? Vi snakker om folk, mennesker som påstår ekstraordinære ting. De kan kalle seg vitenskapsfolk så mye de vil, men så lenge påstandene deres ikke lar seg empirisk bevise, eller har noen praktisk nytte, så spiller titlene deres ingen rolle. At CO2 isolert sett har egenskaper som kan påvirke klimaet har ingen nektet for. Spørsmålet er om de menneskelige utslippene av dette, som bare er en enkeltfaktor blant mange, er den som alene dominerer utviklingen på klimaet framover. Det er det som må bevises. Og det er ikke et bevis at "x antall personer med disse titlene tror det er sånn".
|
|
|
02/05/2019 11:43
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Det ble vel aldri konkludert på om temperaturstigningen vi har sett de siste 150 år er ekstraordinær eller ikke. Jo. Det har de som har mest greie på årsakene til temperaturstigninger konkludert med at den med overveiende sannsynlighet er. Vel, jeg får formulere meg pinlig presist igjen: Det er i denne tråden ikke lagt frem noen konklusive bevis på at så er tilfelle. Med bevisbyrde i den grad du etterlyser ville mye forskning og utvikling raskt stoppet opp. Som nevnt av flere, det er overveiende sannsynlig at menneskelige CO2 utslipp fører til klimaendringer.
|
|
|
02/05/2019 11:44
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg opplever klimavitenskapen som såpass biased og gjennomsyret av politikk og andre agendaer enn det rent faglige, at jeg ikke tar påstander derfra for god fisk
Godt mulig jeg må skifte navn til Pandora og angre resten av livet på å ha åpnet denne esken, men for å lodde dybden i kaninhullet; hvem er disse forutinntatte politikerne som vil påføre verden all mulig styggedom under dekke av å skulle redde miljøet, og hva har de å tjene på det?
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
02/05/2019 11:50
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Jeg opplever klimavitenskapen som såpass biased og gjennomsyret av politikk og andre agendaer enn det rent faglige, at jeg ikke tar påstander derfra for god fisk
Godt mulig jeg må skifte navn til Pandora og angre resten av livet på å ha åpnet denne esken, men for å lodde dybden i kaninhullet; hvem er disse forutinntatte politikerne som vil påføre verden all mulig styggedom under dekke av å skulle redde miljøet, og hva har de å tjene på det? De som har interesser av å flytte makt til overnasjonale fora. De som ønsker kapitalismen dit peppern gror. De som ønsker radikale endringer i vår økonomiske modell. De som ønsker en radikal omfordeling av verdier i verdenssamfunnet. De som ønsker å redusere økonomisk vekst. De som ønsker å snu opp ned på hierarkier. De som ønsker å beholde inntektene sine som klimaforskere. De som ikke ønsker å tape ansikt for all klimakamp som er kjempet til nå. De som ikke har forstått forskjellen på klima og miljø.
|
|
|
02/05/2019 11:55
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Godt mulig jeg må skifte navn til Pandora og angre resten av livet på å ha åpnet denne esken, men for å lodde dybden i kaninhullet; hvem er disse forutinntatte politikerne som vil påføre verden all mulig styggedom under dekke av å skulle redde miljøet, og hva har de å tjene på det? De som har interesser av å flytte makt til overnasjonale fora. De som ønsker kapitalismen dit peppern gror. De som ønsker radikale endringer i vår økonomiske modell. De som ønsker en radikal omfordeling av verdier i verdenssamfunnet. De som ønsker å redusere økonomisk vekst. De som ønsker å snu opp ned på hierarkier. De som ønsker å beholde inntektene sine som klimaforskere. De som ikke ønsker å tape ansikt for all klimakamp som er kjempet til nå. De som ikke har forstått forskjellen på klima og miljø. OK, kommunistene igjen altså; hvordan har en slik marginal gruppe fått slik makt over overnasjonale fora generelt og dette fagmiljøet spesielt, og hvorfor skal kapitalismen og den økonomiske modellen smuldre opp av at man går over fra fossil til miljøvennlig kraft? Elektrisitet er heller ikke gratis å produsere eller bruke?
Redigert av Torshov-Simen; 02/05/2019 11:56.
|
|
|
02/05/2019 11:59
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Godt mulig jeg må skifte navn til Pandora og angre resten av livet på å ha åpnet denne esken, men for å lodde dybden i kaninhullet; hvem er disse forutinntatte politikerne som vil påføre verden all mulig styggedom under dekke av å skulle redde miljøet, og hva har de å tjene på det? De som har interesser av å flytte makt til overnasjonale fora. De som ønsker kapitalismen dit peppern gror. De som ønsker radikale endringer i vår økonomiske modell. De som ønsker en radikal omfordeling av verdier i verdenssamfunnet. De som ønsker å redusere økonomisk vekst. De som ønsker å snu opp ned på hierarkier. De som ønsker å beholde inntektene sine som klimaforskere. De som ikke ønsker å tape ansikt for all klimakamp som er kjempet til nå. De som ikke har forstått forskjellen på klima og miljø. jeg lurer på hva du tror en "klimaforsker" tjener? Det virker ikke særlig lukrativt altså. Om de som driver med klimaforskning var mest interessert i å tjene penger hadde de nok valgt andre karrierer. Mange av dem kunne til og med drevet med de samme fagene men tjent mye bedre på jobber i olje, gass, og gruveindustri.
|
|
|
02/05/2019 12:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du har brukt det eksemplet før og du ble forklart på flere måter hvorfor det ikke er relevant. Det at du kommer trekkende med den ENDA en gang, kan ikke bety annet enn at det er noen helt essensielle prinsipper bak vitenskap som du ikke har fått med deg: Jeg ser ikke bort i fra at dette er en grunn til at du opplever meg som slitsom å diskutere med. Jeg tror jeg hadde opplevd det likedan, hvis jeg, gud forby, skulle gå inn i en debatt med et så håløst utgangspunkt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/05/2019 12:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
De som har interesser av å flytte makt til overnasjonale fora. De som ønsker kapitalismen dit peppern gror. De som ønsker radikale endringer i vår økonomiske modell. De som ønsker en radikal omfordeling av verdier i verdenssamfunnet. De som ønsker å redusere økonomisk vekst. De som ønsker å snu opp ned på hierarkier. De som ønsker å beholde inntektene sine som klimaforskere. De som ikke ønsker å tape ansikt for all klimakamp som er kjempet til nå. De som ikke har forstått forskjellen på klima og miljø. Og DERR var vi inne i konspiland. Det er alltid morsomt. For meg Mener du at klimaforskere ljuger eller pynter på resultatet mot betaling?
|
|
|
02/05/2019 12:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
At CO2 isolert sett har egenskaper som kan påvirke klimaet har ingen nektet for. Spørsmålet er om de menneskelige utslippene av dette, som bare er en enkeltfaktor blant mange, er den som alene dominerer utviklingen på klimaet framover. Det er det som må bevises. Og det er ikke et bevis at "x antall personer med disse titlene tror det er sånn".
Korrekt. Det er ikke bevis nok. Det er heller ikke det som skjer. Hvilke deler av bevismaterialet har du studert?
|
|
|
02/05/2019 12:26
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
De som har interesser av å flytte makt til overnasjonale fora. De som ønsker kapitalismen dit peppern gror. De som ønsker radikale endringer i vår økonomiske modell. De som ønsker en radikal omfordeling av verdier i verdenssamfunnet. De som ønsker å redusere økonomisk vekst. De som ønsker å snu opp ned på hierarkier. De som ønsker å beholde inntektene sine som klimaforskere. De som ikke ønsker å tape ansikt for all klimakamp som er kjempet til nå. De som ikke har forstått forskjellen på klima og miljø. Om du har rett i at det er ein konspirasjon: -Korleis kan du forklare at olje og kolindustrien++ ikkje har klart å få fatt på fleire forskarar?
|
|
|
02/05/2019 12:33
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
IPCC driver forskning på menneskeskapt klimaendring “to understanding the scientific basis of risk of human-induced climate change” Dette er ei 100% nøytral problemformulering!
|
|
|
02/05/2019 12:43
|
bike4man
Entusiast
|
Entusiast
En viss annen person har stort sett bare forurenset tråden, kontinuerlig, fra dag èn.
Vanskelig å mene noe annet. Har fulgt diskusjone fra sidelinjen. Har tenkt å forbli på sidelnjen. Speselt GeriK frmstår som såpass utrivelig her på fourmet at andre kan kvie seg. Ser vi omrisset av angstbitersk person, med mangelfullt uviklede soiale antenner? Håper Geirk er en mer overkommelig person på privaten. :-)
|
|
|
02/05/2019 12:50
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Du har brukt det eksemplet før og du ble forklart på flere måter hvorfor det ikke er relevant. Det at du kommer trekkende med den ENDA en gang, kan ikke bety annet enn at det er noen helt essensielle prinsipper bak vitenskap som du ikke har fått med deg: Jeg ser ikke bort i fra at dette er en grunn til at du opplever meg som slitsom å diskutere med. Jeg tror jeg hadde opplevd det likedan, hvis jeg, gud forby, skulle gå inn i en debatt med et så håløst utgangspunkt. Jeg spør igjen: Hvor kommer den begrensningen fra at tråden kun kan handle om vitenskap? Og de udokumenterte konklusjonene dine kan du la ligge på tankestadiet.
|
|
|
02/05/2019 13:01
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Mulig jeg misforstår deg, men magefølelsen min hadde vært bedre med dette: "to understanding the scientific basis of climate change” Slik at andre forskere også hadde sluppet til, altså de som forsker på å forstå naturlige klimaendringer. At naturlige klimaendringer kom på kartet.
Fungerer for så vidt det også, men det folk lurer på og det denne tråden handlar om er om mennesket påverkar klimaet. Pump og brenn med eller utan konsekvensar. Ein kan uansett ikkje finne ut om det er risk for menneskeskapte endringar utan å sjå på kva som ville skjedd utan menneske.
|
|
|
[Re: bike4man]
02/05/2019 13:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Speselt GeriK frmstår som såpass utrivelig her på fourmet at andre kan kvie seg. Ser vi omrisset av angstbitersk person, med mangelfullt uviklede soiale antenner?
Enten så forklarer du hva i påstandene mine i denne debatten som mangler eller er feil eller så forklarer du hva i logikken min som mangler eller er feil. Hvis du vil diskutere min person, starter du en ny tråd. Dette er en tråd om klimaendringer, ikke om GeirK- For ordens skyld - dersom man kommer fra et ståsted der alle meninger er like viktige, vil man føle meg som utrivelig når jeg sier at det ikke er sånn.
|
|
|
02/05/2019 13:21
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hvor kommer den begrensningen fra at tråden kun kan handle om vitenskap? Det blir veldig vanskelig å komme utenom den begrensningen når du hevder at modeller og beregninger som har fremkommet ved bruk av vitenskapelig metode er feil.
|
|
|
02/05/2019 13:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvor kommer den begrensningen fra at tråden kun kan handle om vitenskap? Hvilke andre ting enn vitenskap mener du det er interessant å bruke som argumenter i denne debatten?
|
|
|
02/05/2019 13:29
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det blir veldig vanskelig å komme utenom den begrensningen når du hevder at modeller og beregninger som har fremkommet ved bruk av vitenskapelig metode er feil. Har han hevdet at de var feil? Jeg prøvde å finne det, men fant de ikke. Å hevde at de er feil er vel ikke noe bedre eller verre enn å hevde at de er korrekte? Hadde ikke premisset vært at gjeldende vitenskapelig konsensus vedrørende klimaendringer er feil så hadde vi vel ikke hatt noen diskusjon?
|
|
|
02/05/2019 13:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hadde ikke premisset vært at gjeldende vitenskapelig konsensus vedrørende klimaendringer er feil så hadde vi vel ikke hatt noen diskusjon?
Bingo. Dette er mulighetene 1. De mest kompetente menneskene med mest data og som har jobbet mest mer med problemstillingen har kommet til en konklusjon av dårligere kvalitet enn konklusjonen til noen deltakere på terrengsykkel.no 2. De mest kompetente menneskene med mest data og som har jobbet mest mer med problemstillingen har kommet til en en konklusjon av bedre kvalitet enn konklusjonen til noen deltakere på terrengsykkel.no Hva er argumentene for at 1 er mest sannsynlig?
|
|
|
02/05/2019 13:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
forsøke å drite ut ved å sammenlikne med vaksinemotstandere.
Jeg driter ikke ut ved å sammenligne de som tviler på vitenskaplig konsenus angående vaksiner med dem som tviler på vitenskaplig konsensus angående klimaendringer. Jeg diskuterer MYE med vaksinemotstandere. Argumentene du bruker i denne debatten er helt klin like i logisk oppbygning. Disse tingene er helt parallelle. Føler man seg utdriti ved at jeg påpeker det, så er ikke det mitt ansvar.
|
|
|
|
|