UNAAS
|
Re: UNAAS
[Re: ghisdal]
23/05/2019 18:04
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At salget går bra og at de har mye å gjøre er det liten grunn til å tvile på. Det er like åpenbart at gutta på ingen måte har klart å håndtere den veksten de opplever. Du trenger knapt stikke huet inn døra for å konstatere det, hvilket er synd for de har fine varer og stor entusiasme.
Generelt er jo sykkelbransjen en magnet for næringsdrivende med veldig gode intensjoner, men med tilsvarende svake forretningsevner og sans for orden og reda. Gamle Sørensen sykler og Raske sykler i Pilestredet var ganske langt unna å vinne priser for presis forretningsdrift og sømløse kundeopplevelser.
|
|
|
23/05/2019 20:32
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Nå har vi drevet med sykkel i ti år. Så vi har plukket opp litt på veien.
Hovedproblemet for oss og alle andre norske sykkelbutikker er at Norge er såpass høykostland og vi skal konkurrere mot utenlandske nettbutikker som ikke har i nærheten av det samme driftskostnadene. Vi ikke kan ansette en masse mennesker fordi vi har to måneders høysesong. Da er det bedre med litt kaos i noen uker av året for å sikre en stabil drift for både de ansatte og firma de resterende ukene av året. Det er heller ikke lett å skulle ansette personer på flekken og samtidig gi de opplæring når det er som mest å gjøre ellers. Men vi har vokst hver eneste driftsår, og så får man gjøre visse justeringer for å gjøre det bedre den kommende sesongen.
|
|
|
[Re: Stupfull]
23/05/2019 20:35
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Det er jo forståelig å gå på en smell, men på et viss punkt når det kommer til salg er det jo greit å stoppe salget hvis noe skal produseres når bestillingene blir for store.
Hvis jeg går på nettbutikken står det at hvis jeg handler nå sendes varen om 18t. Er ei klokke som teller ned ( se bildet)
For meg tolker jeg det slik at dere bygger og sender innen 18t.
Stemmer dette?
Hvis den han over hevder er riktig kan dere jo ikke dra kortet er forventningen til service er over det kunden betaler for produktet.
Har dere godkjent heving av kjøp er det bare å sende tilbake penga, eller mener dere at er for mye service og forlange? Det stemmer for nesten alt av varer, men vi har dessverre ikke klart å oppdatere og justere klokken for de som ikke er det. Vi har rundt 36 forskjellige hjulmodeller i tillegg til custombygg, og dessverre har det vært 4-5 modeller vi har hatt leveringsproblemer med.
|
|
|
[Re: larsdx]
23/05/2019 20:36
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Jo, Unaas har vært konkurs. Du skrev det selv tidligere i denne tråden. At du har tatt over i et nytt firma forandrer ikke på at Unaas gikk konkurs. Espen Unaas er konkurs. Bedriften var eid 100%. Bedriften har gått veldig bra de siste årene, men krav fra flere år tilbake som det fortsatt er uenighet i.
Jeg tar over i et nytt firma, og følger opp videre forpliktelser. Ja, kanskje dårlig formulert. For å gjøre det mer klart var firmaet registert som et ENK, og det var ikke firmaets forpliktelser som gjorde at jeg måtte ta over.
|
|
|
23/05/2019 20:44
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
vet veldig godt hvor vanskelig balansegang det er for en liten bedrift med tanke på mengden ansatte og utgifter, men man bør virkelig passe på at man ikke sparer seg til fant. Dårlig service og manglende kommunikasjon i løpet av høysesongen, med tilhørende misfornøyde og ikke tilbakevendenede kunder koster fort mer en et ekstra årsverk for å få bukt med trykket.
|
|
|
23/05/2019 20:45
|
Joachim.B
Fersking
|
Fersking
til lim3.
Du/dere sendte meg akkurat en epost om at dere har sendt hjulsettet til meg. Dette skjedde ALDRI. Kan godt legge med screenshot her i tråden av epost fra dere hvor det står svart på hvitt at det aldri ble sendt og at dere ikke selv vet hvorfor det ikke ble sendt. Det skal ha blitt stående i butikken med en lapp på hvor det stod "vent" eller noe lignende. Hvis dere nå skal tviholde på at det ble sendt så forlanger jeg dokumentasjon på dette, ettersom jeg aldri mottok hentemelding fra posten, eller epost fra dere om at det ble sendt. Settet stod fortsatt i butikken da jeg avbrøt kjøpet.
|
|
|
23/05/2019 20:55
|
Joachim.B
Fersking
|
Fersking
|
|
|
23/05/2019 21:33
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Hei, Joackim
Synd det ble slik. Vi får ikke gjort noe særlig annet enn nå enn å beklage, og stadig jobbe med å bli bedre.
|
|
|
23/05/2019 21:40
|
Joachim.B
Fersking
|
Fersking
Så lenge dere rydder opp så er det greit. Det er lov å gjøre feil. Dette løser dere med bedre kommunikasjon internt, samt klare ryddige rutiner på kjøp/salg og kundeservice.
|
|
|
[Re: lim3]
23/05/2019 21:42
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo, Unaas har vært konkurs. Du skrev det selv tidligere i denne tråden. At du har tatt over i et nytt firma forandrer ikke på at Unaas gikk konkurs. Espen Unaas er konkurs. Bedriften var eid 100%. Bedriften har gått veldig bra de siste årene, men krav fra flere år tilbake som det fortsatt er uenighet i.
Jeg tar over i et nytt firma, og følger opp videre forpliktelser. Ja, kanskje dårlig formulert. For å gjøre det mer klart var firmaet registert som et ENK, og det var ikke firmaets forpliktelser som gjorde at jeg måtte ta over. Det er ikke "dårlig formulert", det er løgn.
|
|
|
23/05/2019 21:49
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Greit. Du får bestemme hvordan du vil se på det. Faktum er uansett at butikken og alt annet rundt er som det alltid har vært, og det er ikke dårlig inntjening som var årsaken.
|
|
|
24/05/2019 12:04
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Merkelig halv offentlig hets mot en lokal sykkelbutikk.
|
|
|
24/05/2019 12:20
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Virker jo som det har vært en del kritikkverdig grums så da er drt jo ikke så rart det stormer litt. Både her og på Facebook (sykkelprat).
Unaas har jo tilogmed svart på kritikken og forklart seg, så det er vel ikke akkurat hets?
|
|
|
[Re: Stupfull]
24/05/2019 12:41
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Spekulasjonene, beskyldningene og ikke minst ordvalget fra deg og andre i denne og andre tråder om Unaas er noe jeg som flerårig kunde av Unaas overhodet ikke kjenner meg igjen i.
At kunder som er misfornøyde gir beskjed, er berettiget og greit. Jeg er trygg på at Unaas vil rydde opp i misforståelser og forsinkelser som har oppstått i en krevende tid.
At andre som ikke har hverken kundeforhold eller annen innsikt i Unaas kaster seg ut i tøylesløse angrep på en lokal sykkelbutikk med entusiastiske fagfolk som arbeider hardt for å etablere og opprettholde et godt tilbud i Norge, er bare merkelig.
Som sagt flere steder før, kan jeg kun snakke på vegne av meg selv. Jeg har kjøpt og fått bygget både sykler og hjul hos Unaas og har møtt en eksepsjonell velvillighet og vilje til personlig service og tilpasning. Jeg har fått nøyaktig det jeg har bedt om, til en god pris, og jeg har lært mye av å kunne prate med fagfolk ansikt til ansikt. Det er en like stor del av historien om Unaas som at andre er misfornøyde med forsinkelser eller annet.
|
|
|
[Re: Sepeda]
24/05/2019 12:53
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At andre som ikke har hverken kundeforhold eller annen innsikt i Unaas kaster seg ut i tøylesløse angrep på en lokal sykkelbutikk med entusiastiske fagfolk som arbeider hardt for å etablere og opprettholde et godt tilbud i Norge, er bare merkelig.
Aktører i et marked må tåle kritikk, særlig når de sprer usannheter og behandler kunder dårlig. Min egen erfaring da jeg prøvde bestille noe fra Unaas var også dårlig og det er flere andre som har fortalt tilsvarende historier her og på andre fora denne våren. Mange her inne på forumet ser ut til å mene det er tabu å kritisere aktører i bransjen, jeg er ikke blant dem.
|
|
|
24/05/2019 12:59
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Enig med Sepeda.
Hvis ikke antydninger om svindel er hets så vet jeg ikke helt.
Unaas fortjener kritikk for hvordan de har operert den senere tiden, men det får være måte på overdrivelser.
Og enig med Sepeda hva gjelder service. Nå finnes det mange trivelige sykkelsjapper i Oslo så skal ikke påstå at Unaas er best, men Unaas er definitivt av de bedre.
Redigert av Havre; 24/05/2019 13:00.
|
|
|
24/05/2019 13:02
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Også helt enig med Sepeda. Usmakelig tråd.
|
|
|
[Re: larsdx]
24/05/2019 13:03
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Aktører i et marked må tåle kritikk, særlig når de sprer usannheter og behandler kunder dårlig. Min egen erfaring da jeg prøvde bestille noe fra Unaas var også dårlig og det er flere andre som har fortalt tilsvarende historier her og på andre fora denne våren. Mange her inne på forumet ser ut til å mene det er tabu å kritisere aktører i bransjen, jeg er ikke blant dem. Mange her inne? Er det noen som mener at man ikke kan kritisere Unaas? Mulig jeg har gått glipp av et innlegg eller to. Jeg skjønner hvorfor du og andre som faktisk har hatt en konkret dårlig opplevelse er irriterte, sinte osv., men det er for meg noe helt annet enn når folk spekulerer i svindel, synkende skip osv. uten noen som helst kunnskap av hva som faktisk skjer hos Unaas.
|
|
|
24/05/2019 13:05
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Sepeda, det skal du få mene, på samme måte som jeg kan mene det jeg vil.
Jeg har aldri vært i den butikken, ei heller vet hvem brødrene bak er.
Men jeg har lest såpass rundtom siden keh startet med sykling at inntrykket ikke er basert på enkeltepisoder.
Jeg stiller like stor krav til et enkeltmannsforetak eller store konsern som amason.
En person eller firma viser som oftes sitt sanne ansikt når ting går til helvette.
Bare de to siste sidene her har det jo kommet frem at samme person som dro konkurskortet drar motsatt kort og hevder det aldri har skjedd. Det blir for meg merkelig.
Skjermbildet jeg tok tidlige om at varen kunne sendes om x timer stemmer ikke for alle hjul bekreftet jo unaas. Det er greit nok, men jeg har store problemer med å forstå at det ikke er mulig å fjerne nedtellinga for disse produktene.
Hadde xxl eller elkjøp gjort noe slik hadde de fått smekk for villedende markedsføring.
Redigert av Stupfull; 24/05/2019 13:09.
|
|
|
[Re: Sepeda]
24/05/2019 13:23
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
@Sepeda: Du skriver at du er "trygg på at Unaas vil rydde opp i misforståelser og forsinkelser". Nå er det jo nettopp manglende evne og/eller vilje til å rydde opp som skaper misnøyen.
Jeg har ikke lest hvert eneste innlegg i denne lange tråden, men mitt inntrykk er at misnøye uttrykkes av tidligere og nåværende kunder som faktisk har personlig opplevelser i sitt kundeforhold til Unaas. Jeg var selv kunde - dvs. jeg forsøkte å være det - for noen år siden, og hadde en særdeles uhyggelig opplevelse. Jeg gidder ikke å dra min historie nå, ettersom det finnes nok eksempler her fra før og mitt eksempel uansett er noen år gammelt. Jeg vil overhode ikke forvarer offentlig hetsing og ufin ordbruk, men kjenner meg godt igjen i beskrivelsen og jeg forstår tidvis kraftig ordbruk, ettersom jeg selv var veldig frustrert da jeg hadde et problem med disse guttene for noen år siden. Jeg synes imidlertid det er litt pussig at noen åpenbart fornøyde kunder gjør et stort nummer ut av at de er så veldig fornøyd med denne butikken, og i den sammenheng stiller seg tvilende til de uheldige historiene. Dårlig service mot en kunde kan rett og slett ikke veies opp av eksepsjonelt god service mot en annen.
Forøvrig er jeg ikke enig i at man kan verken forklare eller unnskylde manglende evne eller vilje til å gjøre opp for seg, (betale tilbake penger man skylder - for produkt man ikke klarer å levere), med at " det er mye å gjøre i høysesongen". Jeg klarer rett og slett ikke å tro at dette har noe å gjøre med å være overarbeidet - det forklares bedre på andre måter (men det skal ikke jeg fyre mer opp under her; ref. jeg vil ikke bidra med offentlig til hets og ufin ordbruk).
Redigert av thamg; 24/05/2019 13:25.
|
|
|
24/05/2019 13:30
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Ser det kom mange negative tilbakemeldinger på mitt valg av ordet svindel.
Jeg får presisere litt for ordens skyld og kanskje moderere bruken av ordet:
Jeg tror ikke de bevist prøver å svindeler noen, det har jeg ikke grunnlag for å mene.
MEN når det kommer til saken lenger opp, slik jeg har forstått det mener jeg man kan kalle det svindel hvis det ikke blir noen løsning til fordel for kunden såfrem til at fakta er på bordet.
Kunde har bestilt en hjulsett til forespeilet tid, dette drøyer og kunder purrer.
Etter hvert ønsker han å avsbestille. Dette får han lov til og det blir nevt i en bisetning at hjulene hans faktisk var ferdig med hadde blitt rotetbort/avglemt i et hjørne.
Det går korrespondanse om at han burde hatt pengene nå etc.
Så blir han nektet tilbakebetaling fordi de mener han har mottatt hjulsettet og må sende dette i retur og hevdet at revisor må sjekke om det er mulig å sende tilbake penger.
Etter denne tvisten blir det sendt ut sendingsbekreftelse fra unaas(dette ble vel gjort denne uka hvis jeg forstår inlegget riktig)
Si at saken slutter her, hva mener dere dette da blir?
Kjipt for kunden og synd trist leit? Uryddig? Svindel?
Redigert av Stupfull; 24/05/2019 14:57.
|
|
|
24/05/2019 13:38
|
mpe
Avhengig
|
Avhengig
Jævlig uryddig i beste fall. Uansett hvor begeistra Sepeda er, får ikke jeg lyst til å handle med Unaas.
|
|
|
24/05/2019 13:48
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Hva slags argumentasjon er det? Vi skal anta at en sak ikke får en løsning for så å spekulere i hva det skal beskrives som?
Hva om Unaas gir han en splitter ny Tesla som plaster på såret? Hva skal vi mene om det da?
Strålende? Uansett for sent til å rette på skaden nå som sykkelsesongen er godt i gang? Hvem trenger Tesla hvis man ikke kan bruke kollektivfeltet?
Poenget mitt er ikke å kritisere de som har konkrete historier. Jeg hadde ikke anbefalt Unaas til en venn som ikke bor i Oslo akkurat nå. Men langt derifra til noen av de andre spekulasjonene her inne.
|
|
|
24/05/2019 13:51
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg velger å høre på dem som faktisk er kunder av Unaas og se på min egen opplevelse gjennom flere år.
Mange av oss har gode opplevelser og det burde være greit at vi gir uttrykk for det. Jeg er en rimelig krevende kunde som vet hva jeg vil ha, og Unaas er blant de få som tilbyr det. Da lever jeg godt med at ting kan ta tid i høysesongen.
Andre har hatt mindre gode opplevelser og er misfornøyde og det er selvsagt helt greit og berettiget at de sier fra. Det er åpenbart forbedringspotensiale.
Andre igjen velger å spekulere med ingen eller begrenset erfaring eller innsikt, og å spre om seg med beskyldinger og ordvalg av en annen verden. Slik er det på forumet i mange saker og ukulturen fra visvas-forumet sprer seg.
Grunnleggende ønsker jeg å se flere gode lokale sykkelbutikker, og ønsker oppstartere og entusiaster velkommen.
|
|
|
24/05/2019 14:14
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er godt vi har en frivillig forumpolitikonstabel som passer på at ingen skriver fæle ting.
|
|
|
24/05/2019 14:27
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
mod
Jeg leser i tråden og ser at de aktive deltakerne er utmerkede egenmoderatorer. Fortsett med det.
/mod
|
|
|
[Re: Valentino]
27/05/2019 06:39
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg skulle ønske meg at Unaas kunne forholdt seg til lovverket i forbindelse med at de oppgir prisene på syklene sine uten moms. Det står eksplisitt i forskriften at pris skal oppgis inkludert mva
Forskrift om prisopplysninger for varer og tjenester (prisopplysningsforskriften)
<Kapittel 1. Innledning <§ 1.Virkeområde <Forskriften gjelder næringsdrivende som er etablert i Norge og selger <varer og tjenester til forbruker. <Kapittel 2 gjelder ikke ved auksjonssalg. <§ 11 første ledd annet punktum gjelder for all prisopplysning for en <tjeneste. Kapittel 3 for øvrig gjelder ikke der det i lov eller forskrift er <fastsatt regler om prisopplysning for en tjeneste. Lov 29. juni 2007 nr. 73 <om eiendomsmegling og lov 19. juni 2009 nr. 103 om tjenestevirksomhet <anses ikke å ha regler om prisopplysning for en tjeneste og forskriften <gjelder. Lov 25. juni 1999 nr. 46 om finansavtaler og finansoppdrag anses <å ha regler om prisopplysning for en tjeneste og forskriften gjelder ikke. § <14 første ledd bokstav b gjelder likevel for banktjenester. <🔗 <§ 2.Formålsbestemmelse <Formålet med forskriften er å fremme god prisinformasjon for å bedre <konkurransen mellom næringsdrivende og gjøre det enklere for <forbrukeren å sammenligne priser. <§ 3.Merverdiavgift mv. <Alle priser det opplyses om skal inkludere merverdiavgift og offentlige <avgifter.
Redigert av gare; 27/05/2019 06:40.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
27/05/2019 11:20
|
Panda
Besatt
|
Besatt
"oppgir prisene på syklene sine uten moms" Hvor gjør de dette da? På finn.no ligger da alle prisene inkl. moms.
|
|
|
[Re: Panda]
27/05/2019 11:47
|
gare
More than words
|
More than words
"oppgir prisene på syklene sine uten moms" Hvor gjør de dette da? På finn.no ligger da alle prisene inkl. moms. Det er jo bra, jeg ser på hjemmesiden de har.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
27/05/2019 15:43
|
Joachim.B
Fersking
|
Fersking
Unaas velger forøvrig forsatt å tviholde på at de har sendt meg et hjulsett som stod i butikken deres da ordren ble avbrutt og slettet i deres systemer...Så nå prøver de å finne ut hvorfor posten ikke har returnert dette hjulsettet......Kanskje fordi de ikke har mottatt noe hjulsett???
Dette er langt forbi det å ikke ha kontroll på sakene sine...Sitter nå med inntrykket av at disse brødrene ikke er annet enn 2 stk kjeltringer.
|
|
|
|
|