Klimahysteri, enig?
|
Re: Klimahysteri, enig?
[Re: Anomyn]
02/05/2019 06:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvem er det som søler til debatten, Geir? Det er du med dine gjentatte personangrep. Kan du redegjøre for hva i utsagnet mitt du er uenig i - fremfor å diskreditere det basert på min faglige bakgrunn. Sånn som voksne folk gjør i en saklig diskusjon?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/05/2019 06:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan du forklare hva du lander på av konklusjon og på hvilken måte denne avviker fra IPCCs konklusjon når du anvender "universitets-avgangseksamener inne denne temagruppen samt mangeårig arbeid med glasiologi, hydrologi og meteorologi og ikke minst modellering av avrenning fra nedbørsfelter med glasiale komponenter"?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
02/05/2019 06:31
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Det er du med dine gjentatte personangrep. Vel, utsagnet under fra Geir taler vel for seg selv.... ...foreslår jeg at du tar de barnslige ad hominem-angrepene dine og stapper dem så langt opp i analåpningen som du fysisk klarer - ETTER at du har tatt ut hodet.
Redigert av Anomyn; 02/05/2019 06:33.
|
|
|
[Re: ]
02/05/2019 06:49
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
GK har gjort sitt aller beste (dårligste) på å forsøple tråden. Arrogant og ufin, gikk han hardt ut fra første sekund, uten kunnskap, men med klokkertro på IPCC, og at kun CO2 er «synderen». Diskreditering av alt og alle som hadde en mer objektiv vinkling. Her har du nok misforstått betydningen av objektivitet, å tviholde på sin egen oppfatning når den soleklare overvekten av tilgjengelig bevismasse tilsier at man tar feil er det motsatte av å være objektiv.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
02/05/2019 06:57
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etterhvert som han oppdaget at han ikke fikk massiv støtte, at han faktisk stod alene i et hjørne, eskalerte den aggressive tonen i et forsøk på å piske folk til stillhet.
Dette trur du ikkje på sjølv eingong.
|
|
|
02/05/2019 07:09
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror anonymous troller. Sannsynligvis er hele tråden trolling.
|
|
|
[Re: skubisan]
02/05/2019 07:32
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror anonymous troller. Mer trolig at "skubisan" troller...
Redigert av Anomyn; 02/05/2019 07:32.
|
|
|
02/05/2019 07:37
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det hender. Men når du prøver å henge ut folk på den måten du har gjort i denne tråden så får du nesten stå for at du er en møkkamann.
|
|
|
[Re: skubisan]
02/05/2019 07:41
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Det hender. Men når du prøver å henge ut folk på den måten du har gjort i denne tråden så får du nesten stå for at du er en møkkamann. Hva med deg selv. Føler du ikke at du selv faller godt inn under din egen betegnelse av andre?
Redigert av Anomyn; 02/05/2019 07:42.
|
|
|
[Re: GeirK]
02/05/2019 07:41
|
eGo
Veteran
|
Veteran
På dette tidspunktet i debatten, foreslår jeg at du tar de barnslige ad hominem-angrepene dine og stapper dem så langt opp i analåpningen som du fysisk klarer - ETTER at du har tatt ut hodet. Som tydeligvis sitter i veien.
Når du er ferdig med det, kan du på en saklig og voksen måte redegjøre for hva i utsagnet mitt du er uenig i.
...gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør...
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
[Re: eGo]
02/05/2019 07:43
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Treffende, "eGo", meget treffende.
Redigert av Anomyn; 02/05/2019 07:43.
|
|
|
02/05/2019 07:52
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det hender. Men når du prøver å henge ut folk på den måten du har gjort i denne tråden så får du nesten stå for at du er en møkkamann. Hva med deg selv. Føler du ikke at du selv faller godt inn under din egen betegnelse av andre? Jeg kan være krass og bevisst flåsete og jeg har lav toleranse for faktaresistente gubber på internett. Spesielt her. Men jeg søker ikke opp folk for å eksponere de. Det er et forbanna lavmål jeg får brekninger av.
|
|
|
02/05/2019 08:05
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etterhvert som han oppdaget at han ikke fikk massiv støtte, at han faktisk stod alene i et hjørne, eskalerte den aggressive tonen i et forsøk på å piske folk til stillhet.
Dette trur du ikkje på sjølv eingong. Jo, men jeg burde vært klarere: vedkommende var i starten alene om å massivt bombardere alle tvilere, men overraskende (for han) var det ingen som kastet seg på samme tog, vedkommende ble alene i kupeen, på vei bort fra begivenhetene og endte i grøfta (anal stadiet). Dere har fått massiv motstand fra første side. Men all argumentasjon preller av på aluminiumsfolien og det er ikke alle som orker å holde det gående i evigheter. Så ble det ble ganske stille etter de utmerkede innleggene til Pontiff. At dere allikevel klarte å sveive igang igjen ettterpå er nesten utrolig.
|
|
|
02/05/2019 08:23
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men det er jo en ideologisk forskjell kanskje. Det er i hvert fall noen ideologier som har større hang til å sette folk i grupper enn andre. Et nyttig verktøy for å dehumanisere sine meningsmotstandere og moralsk tillate seg hardere virkemidler enn det som ville vært etisk overfor sine likemenn.
Vi har alle våre kjepphester.. 
|
|
|
02/05/2019 08:37
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det har du rett i, Pontiff og andre skal ha heder og ære for saklige innlegg med argumenter, dette er bare positivt, det er jo debatt. En viss annen person har stort sett bare forurenset tråden, kontinuerlig, fra dag èn.
De fleste her har lang nok fartstid på forumet til å vite at GeirK og jeg ikke er kompiser, og gudene skal vite at det var et lite raffinert (og i tillegg grandiost utaktisk) innlegg han hadde, men å prøve og gi ham skylda for at denne tråden havnet i personhets og skikkastingsgrøfta er bare stusselig.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
02/05/2019 08:41
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Dere har fått massiv motstand fra første side. Dere, hvem er det? Jeg trodde det var argumenter som skulle få motstand. Ikke folk? "Dere" som i "Dere som har argumentert mot at klimaendringene er menneskeskapte", det er hverken en nedlatende, ideologisk eller på annen måte ufin måte å ordlegge seg på.
|
|
|
02/05/2019 08:53
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
"Dere" som i "Dere som har argumentert mot at klimaendringene er menneskeskapte", det er hverken en nedlatende, ideologisk eller på annen måte ufin måte å ordlegge seg på. Er det så mange av de her da? Vet ikke, det er vel noe slik som 4-6 stykker som har argumentert heftig mot det, og når det eksakte antallet uansett ikke er så relevant så referer man til dem som "dere" framfor å liste opp alle navnene individuelt. Så kan man selvfølgelig lage et semantisk sidespor vedrørende klimaendring er vs klimaendring ene og delvis vs helt menneskeskapt, men det er ganske unødvendig når både dagligtale og avklaringene i denne tråden gjør det rimelig klart at man snakker om den delen av endringene som ikke kan forklares med naturlig variasjon.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
02/05/2019 08:59
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
den delen av endringene som ikke kan forklares med naturlig variasjon. Hvilke endringer var det igjen? Det ble vel aldri konkludert på om temperaturstigningen vi har sett de siste 150 år er ekstraordinær eller ikke.
|
|
|
[Re: Girona]
02/05/2019 09:39
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
den delen av endringene som ikke kan forklares med naturlig variasjon. Hvilke endringer var det igjen? Det ble vel aldri konkludert på om temperaturstigningen vi har sett de siste 150 år er ekstraordinær eller ikke. Nei, ikke her i denne tråden, og det ville også hatt veldig liten betydning om det ble oppnådd en konklusjon her, for da er vi tilbake til det som har vært hovedpoenget hele tiden; den overveiende majoriteten av dem som vet nok om dette til å kunne si noe fornuftig om det mener at det er hevet over rimelig tvil at så er tilfellet. Om da 50 % av legfolk og 2 % av klimaforskerne er uenige er ikke det så relevant om de ikke samtidig kan vise til modeller og utregninger om tilsier at deres teorier er riktigere.
|
|
|
02/05/2019 10:01
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
mener du det er et "loddent" fag? Klimamodellene bygger på fysikk, kjemi og biologi. Enkeltkomponentene i modellene er etterprøvbare. Hva konkret i klimaforskning er det du ikke stoler på?
Det er du som påstår at siden klimamodellene er bygd av etterprøvbare enkelkomponenter, så vil også interaksjonene mellom de være etterprøvbare. Hør spøken om at fysikk er anvendt matematikk, kjemi er anvendt fysikk, biologi er anvendt fysikk og psykologi er anvendt biologi? https://xkcd.com/435/ Jeg påstår ikke at interaksjonene er etterprøvbare. Vi har ingen klode å eksperimentere med. Men jeg forstår ikke hvorfor det gjør klimaforskning til et loddent fag. Termodynamikkens og fluiddynamikkens lover gjelder for kloden. La oss ta et eksempel; vi vet at skyer dannes når luften satureres. Skyer har både en oppvarmende og nedkjølende effekt på kloden, avh av tid på døgnet, høyde på skyene, type sky, hvor på kloden man er etc. Vi vet ikke hvordan skydekket vil forandre seg med oppvarmingen pga CO2, men prøver å predikere det med klimamodeller. Prediksjonene er usikre, og en av årsakene til at klimasensitivteten ifølge IPCC varierer fra 1.5 til 4.5 grad. Dette er forskerne åpne om, og de jobber selvsagt med å forbedre modellene. Se feks https://cosmosmagazine.com/climate/how-clouds-complicate-global-warming . Resultatene derfra tyder på at CO2-utslipp iht 2-graders målet fra Parisavtalen i realititen vil føre til 3 grader oppvarming.
|
|
|
02/05/2019 10:07
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Enkeltkomponentene i modellene er etterprøvbare.
Er de virkelig det, alle sammen? Usikker. Vet du? Det er du som påstår at de er etterprøvbare. Svært overraskende. Vet du da noe andre ikke vet? Så sier du at du er "usikker" på det. Betyr det at du vil moderere ditt eget utsagn? Beklager, upresist av meg. Det burde stått "stort sett etterprøvbare". Du må gjerne komme med noen eksempler på svakheter ved klimamodellene som ikke allerede er beskrevet i IPCC og faglitteraturen.
|
|
|
02/05/2019 10:12
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Hei
Dere skal få diskutere vær og klima så mye dere bare gidder. Men her er en oppfordring:
På godt og vondt, vil kanskje noen si, så har vi noen ganske enkle kjøreregler på dette forumet: «Bruk hodet. Vær grei. Vanlig folkeskikk gjelder her som ellers i verden. Vær hyggelig, og bruk nettsiden til å spre positive vibber!»
Reglene er fryktelig enkle å forstå, og det er heldigvis veldig sjeldent vi har behov for å gå inn i diskusjoner og moderere/sende advarsler/utestenge brukere.
Dette er en påminnelse – om dere bruker 10 sekund på å tenke gjennom om de påfølgende postene deres er i tråd med eller bryter med punktene over før dere trykker på "Send", så både håper og tror jeg at det vil føre til en bedre debatt og hyggeligere tone for alle involverte.
Jeg er overhodet ikke interessert i en metadiskusjon om forumregler/moderering/ytringsfrihet eller hva det måtte være. Fortsett gjerne diskusjonen, men ta med denne oppfordringen på veien.
// Kristoffer
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
02/05/2019 10:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
En viss annen person har stort sett bare forurenset tråden, kontinuerlig, fra dag èn.
Ja - når man går høyt på banen med argumenter man ikke kan underbygge, så er det naturlig å ta på seg offerrollen og legge skylda på de som krever at påstandene underbygges. Når du som lekmann tror du har funnet ut noe som IPCC har oversett, så opphøyer du deg til en status du ikke har gjort deg fortjent til. Det at du ikke tåler å høre det, er ikke noe jeg tar ansvar for.
|
|
|
02/05/2019 10:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tilbake til ditt utsagn om at den vitenskaplige metode her er lite hensiktsmessig.
Er du enig i at vi kun har disse tre alternativer til å forsøke å forstå hvordan menneskelig aktivitet påvirker klimaet:
1. Bruke den vitenskaplige metode 2, Bruke en alternativ metode 3. Ikke gjøre noe ting
|
|
|
02/05/2019 10:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det ble vel aldri konkludert på om temperaturstigningen vi har sett de siste 150 år er ekstraordinær eller ikke. Jo. Det har de som har mest greie på årsakene til temperaturstigninger konkludert med at den med overveiende sannsynlighet er.
|
|
|
02/05/2019 10:26
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Om da 50 % av legfolk og 2 % av klimaforskerne er uenige er ikke det så relevant om de ikke samtidig kan vise til modeller og utregninger om tilsier at deres teorier er riktigere.
Det er en overforenkling av det som blir diskutert her. Ja, de fleste er enige i at klimamodellene har noe for seg og stadig blir bedre. Nei, ikke alle er enige i det åpenbare behovet for å dempe kommunikasjon av klimamodellens tilnærminger, usikkerheter og begrensede prediksjonsevne (På da klimahorisonten på 30+ år). Ennå flere ville vært negative til uhensiktsmessige klimatiltak om de var klar over usikkerheten som ligger i modellene, virkningene av tiltaken og hvordan menneskenaturen gjør at moralisering/demonisering/latterliggjøring langt i fra er nyttige virkemidler Det dreier seg i bunn og grunn om avgjørelser basert på sannsynlighetsovervekt, og det er ikke noe ukjent fenomen i samfunnslivet. Hele det juridiske systemet bygger på behandling av saker hvor det sjelden finnes en fasit, men hvor tiltak treffes på bakgrunn av hva som fremstår som den mest sannsynlige årsakssammenhengen. Og det er jo ikke akkurat slik at teoriene til dem som forkaster de etablerte klimamodellene er beheftet med mindre usikkerhet.
|
|
|
02/05/2019 10:27
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Så hva er det egentlig vi diskuterer...? Har du forsøkt lese gjennom tråden før du stilte spørsmålet? Ja, men kan ikke garantere at jeg har lest alle innleggene dine. Inntrykket mitt er at du mener klimaforskningen og de resulterende prediksjonene er altfor usikre og dermed ubrukelige. Dette i motsetning til feks klimarealistene som mener IPCC tar feil.
|
|
|
02/05/2019 10:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Diskreditering av alt og alle som hadde en mer objektiv vinkling.
Nå tuller du. Det er JEG som har en objektiv vinkling her. Når du innser at du ikke kan vinne en diskusjon der du mener at du har rett og vitenskapen tar feil, så vil dette bli mye enklere for deg. Jeg gjør det superenkelt for meg selv med å IKKE surre meg inn i den villfarelsen det er å tro at jeg har snublet over noe som vitenskapen har oversett - for da slipper jeg å forsvare et standpunkt jeg ikke kan forsvare. Jeg kan heller lene meg tilbake og be de som lever i den troen om å underbygge hvordan de kom frem til et annet resultat enn IPCC. For de kan de ikke. Men du verden hvor sure de blir når de ikke kan det og i tillegg ikke har mot til å innrømme det.
|
|
|
[Re: eGo]
02/05/2019 10:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
På dette tidspunktet i debatten, foreslår jeg at du tar de barnslige ad hominem-angrepene dine og stapper dem så langt opp i analåpningen som du fysisk klarer - ETTER at du har tatt ut hodet. Som tydeligvis sitter i veien.
Når du er ferdig med det, kan du på en saklig og voksen måte redegjøre for hva i utsagnet mitt du er uenig i.
...gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør... Dette er ikke et personangrep. Det er en av utallige oppfordringer til Anomyn om å legge vekk personangrepene - med en analogi fra anatomien.
|
|
|
02/05/2019 10:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis jeg skal gidde å debattere med deg videre, så må du bygge kompetanse slik at du kan bidra med litt eget innhold i debatten.
Hvilken kompetanse er det du har er som jeg ikke har?
|
|
|
|
|