Erfaring med leddbåndskade - kne ?
|
Erfaring med leddbåndskade - kne ?
22/02/2019 12:07
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei! Har etter en ulykke i september gått med et halvgærent kne. Endelig fått karret meg til en lege, som mistenker leddbåndskade (har problemer med å rette ut benet, veldig utstødig, kjennes nesten som det skal løsne fra benet, særlig vondt etter sykling og ski (  ). Har jo bare fortsatt for det om, spesielt løping siden det ikke kjentes SÅ ille. Håper ikke skaden kan ha blitt forverret ved kontinuerlig belastning.. har i hvert fall ikke gått over/blitt bedre). Har fått fysiotime på Idrettsklinikken i trondheim, som jeg har inntrykk av at har god kompetanse, og MR, begge neste uke. Så hittil veldig positivt overrasket over hvor fort og greit det gikk å få 'hjelp'! Så til saken; noen som har erfaring med lignende skade? Tok det lang tid før kneet føltes 'normalt' ut? (hvis man forhåpentligvis kan bli det..) Hvordan var opptreningen? Glemte å spørre om jeg bare burde fortsette å trene som før. Nå har jeg jo gått rundt med dette benet i en god stund, så 'vanlig' trening i noen dager til vil vel ikke ha så mye å si.
|
|
|
Re: Erfaring med leddbåndskade - kne ?
[Re: likeråsykle]
22/02/2019 12:16
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Leddbåndskade kan være så mangt. Jeg rev av indre leddbånd i kneet for mange år siden, det blir kun bra igjen om man går med støtteskinne på kneet mens båndet gror av seg selv (før sydde man det, men det tok laaaaang tid å trene seg opp igjen siden båndet da må tøyes tilbake til normal lengde). Jeg tror nesten du må vente på MR før du vet noe mer om hva som er feil og hva som skal til.
|
|
|
22/02/2019 12:28
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Landeveisykling med riktige pedaler(mye flyt) og fysioterapi kan være veien å gå. Sykler du nok kilometer med lav til moderat belastning og unngår feil sittestilling eller dårlig teknikk så blir du nok mye bedre i løpet av en sesong. Men hundre prosent blir du kanskje aldri.
|
|
|
22/02/2019 22:21
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tok noen bånd i kneet for ganske mange år siden på ski Det var ikke korsbåndet men mener å huske det var et som ligger lengre ut på siden Var i alpene og gikk greit å fortsette å kjøre pudder med en skinne jeg kjøpte der nede men var nesten helt umulig de gangene jeg havnet i bakken hvor det hamret og slo Kom hjem og ting ble ikke bedre Fikk krykker og beskjed om å holde meg helt i ro i seks uker og gjerne også bruke skinna jeg hadde kjøpt meg Gjorde som jeg ble fortalt og har aldri kjent noe mer etter det
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
20/03/2019 12:28
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tenkte jeg kunne oppdatere når jeg først har laget en tråd. Viser seg at jeg har "meniskusruptur i ytterste menisken", om det er fra ulykken eller ei vet jeg ikke. Legetime på mandag så finner ut mer da. Noen som vet noe om dette? Noen positive ord jeg kan leve på over helga?
Kneet har respondert dårlig på belastning siste tiden, får vel bare benytte denne tiden på det andre livet har å tilby... Så får jeg bare være optimistisk og håpe på at kneet blir i form til sykling igjen (og helst andre aktiviteter, har fått sommerjobb på sognefjellet, så har egentlig planlagt en sommer med mye fjelltur og ski..).
|
|
|
20/03/2019 13:42
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har operert kne 6 ganger. Både sydd menisk, fjerna biter av den og til slutt fjerna hele.
Min erfaring er at det går ikke over av seg selv. Hvis rupturen er sånn at de bare kan fjerne en bit er du raskt på beina. Syiing har jeg elendig erfaring med, tok en evighet og ble aldri helt bra før den sprakk på nytt. Så fastlegen bør jo henvise deg til ei vurdering for operasjon. Prøvd flere plasser, positiv erfaring med Rosenborg klinikken (nå Aleris). Nå er det de som er de siste som har rota i begge knea mine.
|
|
|
21/03/2019 21:57
|
jan357
Entusiast
|
Entusiast
Jeg fikk for ett år siden en kneskade etter vridning på ski. Diagnose rett etter pekte i retning avrevet korsbånd. Etter tre måneder opptrening fikk jeg innkalling til OUS hvor det ble det bestemt å operere. Viste seg at kun menisk var skadet og at alle sener var intakt. Før operasjon var ikke kneet bra. Kunne bla ikke ta bein curl uten at det gjorde veldig vondt og stivnet om jeg var for lenge på beina. Etter operasjon var følelsen i kneet mye mer riktig. Operasjon skjedde i juni og jeg har trent iherdig etter det. Er enda ikke 100% men blir stadig bedre og kan gjøre stort sett alt jeg vil unntatt løpe og sitte på knærne. Min erfaring er at det er svært viktig å trene og da fortrinnsvis styrke og stabilisering. Vil til slutt skyte av det offentlige tilbudet og OUS. Var først når jeg kom dit korrekt diagnose ble stilt og det ble fart i sakene. Tok en uke fra konsultasjon til jeg lå på operasjonsbordet.
|
|
|
[Re: Kriss]
17/04/2019 08:56
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har operert kne 6 ganger. Både sydd menisk, fjerna biter av den og til slutt fjerna hele.
Min erfaring er at det går ikke over av seg selv. Hvis rupturen er sånn at de bare kan fjerne en bit er du raskt på beina. Syiing har jeg elendig erfaring med, tok en evighet og ble aldri helt bra før den sprakk på nytt. Så fastlegen bør jo henvise deg til ei vurdering for operasjon. Prøvd flere plasser, positiv erfaring med Rosenborg klinikken (nå Aleris). Nå er det de som er de siste som har rota i begge knea mine. Tusen takk for alle svar! Høres ut som denne quoten er mest relevant for meg. Fikk et plutselig nytt knetraume for en uke siden (låsning, har fått en såkalt flipp/bucket handle tear), etter mye tull inne i sykehussystemet så skal jeg nå opereres om en uke. De skal sy den sammen. Også mange uker uten noe bevegelse visstnok. Der ryker kanskje sommerjobben. Kjenner jeg er skeptisk etter å ha lest etter dårlige erfaringer med sying, men får vel bare lite på at de vet hva de gjør. Heldigvis sier de at prognosene mine er gode, jeg er ung, så jeg kan mest sannsynlig få et "ganske funksjonelt kne" igjen. Og at med mye tålmodighet og tid så kan jeg i hvert fall kanskje sykle noe til høsten... Kanskje allerede til sommeren også?
|
|
|
28/04/2019 20:00
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tenkte å føre oppdateringer her, etter å selv ha lest litt erfaringer fra andre. Selv om for de fleste vil jo denne opplevelsen variere en del.
La meg starte med å si, herregud så frustrerende helsesystemet er! Skrev en lang parantes-utledning her, men er egentlig ikke menisk/knerelatert, og egentlig kun for å tilfredsstille mitt eget sytebehov, så... (Selv om jo, jeg er jo glad for at jeg fikk fikset dette, men åh.. en av mange lærdommer dette har gitt; for å få noe gjort så må man egentlig bare mase på)
1. ny MR. Viser innslått bøttehankruptur av discoid lateral menisk. 2. må vente en uke, pga påske. 3. venter. blir operert. de to kirurgene sier at operasjonen var vellykket. Det som ble gjort i mitt tilfelle var at de dro menisken som hadde satt seg fast i et ledd i kneet "på plass", og har sydd den fast. Og så trimmet den litt (for å få en mer 'normal' menisk). (Hadde en litt annerledes operasjon enn det vanligvis er i menisksammenheng, pga. denne 'diskoide menisken' (dvs. en litt større menisk enn vanlig). måtte i tillegg skjære et snitt på siden av benet for at de skulle få mer plass til å arbeide - er man spesielt interessert så kan man google "meniscal retractor". Får i hvert fall kult arr...). 4. Er nå 4 dager post operasjon. Trodde jeg var ganske mentalt forberedt, men hadde jo kun egentlig tenkt på det at jeg må gå på krykker i seks uker etterpå. Hadde ikke sett for meg hvor vonde dagene etterpå skulle være. Og hvor trøtt og sliten man er.. (Men er nok veldig forskjellig fra person til person, og er vel egentlig ikke såå rart etter en operasjon). Og usikkerheten! "Er det meningen at jeg ikke skal kunne løfte benet mitt?", "Skal jeg ha vondt der? Er det normalt å være så hoven?".
I morgen blir det tur til fysio, så det blir spennende. Klarer å løfte benet nå, men det er fortsatt veldig bøyd (slik som før operasjonen), men tenker dette er normalt, er jo veldig hovent også? Så blir nok mest fokus på å få tilbake normal fleksjon og noe for å ikke miste for mye muskler og slikt? Gleder meg uansett på å starte,,
En ting jeg husker spesielt at jeg spurte om er "MEN hva med sykling??!", men operatøren sa det trolig ble for belastende? Og da tror jeg han mente etter de 6 ukene, men er egentlig ikke helt sikker. Skal på kontroll om 3 måneder, så får vel spørre da. Pluss høre med fysio.. Vil bare ikke gjøre noe som risikerer å ødelegge rehabiliteringen.
(Har dog observert at han ene kirurgen har strava, kanskje spørre der hva han egentlig mente med de sykkelgreiene...? Neida, skjønner at det er for rart...)
Om noen har noen erfaringer å komme med, så del gjerne! Spesielt interessert i hvordan tiden med opptrening var. Og hvordan det var å gå etter de 6 ukene? Skal egentlig begynne i en ganske aktiv jobb (eller, mye gåing i hvert fall) 6 uker post-op, så sånn sett sammenfaller det jo perfekt, men ser ikke helt optimistisk på 8-timers dager på bena etter 6 uker uten å ha belastet det? + Noen med forsikring? Hvordan fungerer det med fysio? Har ikke forsikring, men har valgt fysio med driftsavtale, så det ikke skal bli så dyrt..
Positivt: virker som de verste dagene er over, skal bli bra, alt annet i kneet mitt så "upåfallende" ut - bra, kan fortsatt rekke høstsesongen.
Redigert av likeråsykle; 28/04/2019 21:01.
|
|
|
28/04/2019 20:15
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tok leddbåndet i tommelen for noen år tilbake. Legevakta var ganske proffe (når de etter 3. sjekk og lovlig sent) fant ut at det var røket tvert av. Fikk operasjon veldig raskt og den gikk greit (full narkose, jeg besvimer bare jeg ser en lege med noe skarpt uansett) og kjente ingenting etterpå. Fikk resept på noe smertestillende, men tenkte ikke noe mer over det. Dro hjem og tok en kaffe. Og fytti helvete så vond tommelen plutselig ble. Smertene var regelrett kvalmende. Det var som å ha tommelen konstant nede i ei kjøttkvern. Den resepten fikk bein å gå på rimelig kjapt. Neste dag holdt jeg meg hjemme i sympati med selv. De neste seks ukene med gips var trassige, men uten de psyke smertene. I ettertid har jeg tenkt at postoperativt kunne nok helsevesenet tjent på å gi meg litt mer info for at brukeopplevelsen skal bli optimal. Leddbåndet har for øvrig blitt 100 % bra, kjenner overhodet ikke til skaden, selv om tommelen nå ser litt rar ut
|
|
|
[Re: runermm]
28/04/2019 20:58
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Sovnet også med en gang. Sånn sett veldig behagelig. Og samme opplevelse etterpå, "dette var jo ikke så ille!". Meen, det var jo fordi de i tillegg hadde bedøvet benet. Så bra at den har blitt 100% ! Lite spm, av nysgjerrighet, husker du om du fikk henvisning til operasjon hos legevakta? Tenkte at de ikke gjorde slik der, så valgte å ikke dra til legevakta (i etterpåskapens klokskap burde jeg nok det). Dro til legen i stedet, endte med å bli henvist til poliklinikken (hvor det ble en feil så de ikke hadde sett timen min - "kom tilbake etter påska, kanskje?"), så ble jeg henvist til et annet sykehus (hvor de ikke fant denne henvisningen, så måtte bli undesøkt på nytt)
|
|
|
29/04/2019 08:58
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Min mor er fysioterapeut, og jeg har fått noen operasjoner på kne (avrevet lårmuskel, menisk, korsbånd), så det har blitt noen diskusjoner rundt disse temaene. Hun vil f.eks. ikke operere sine dårlige knær fordi det er så krevende å bli bra etterpå.
En operasjon tar minst like lang tid å lege som en alvorlig skade. Hvis man er godt trent før operasjonen kan treningen etter operasjonen gå greit, men det er lett å overbelaste leddet for tidlig. Alt av brusk og leddbånd tar ofte lengre tid å bli bra, ettellerannet med metabolsk vev tror jeg.
Tipper 6-8 uker for normal funksjon. Tåler hard belastning en del seinere enn det.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
21/05/2019 15:01
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Liten oppdatering - nå etter fire uker!
Var hos ny fysioterapeut i dag (fordi jeg har dratt opp igjen til Trondheim, eksamenene må fortsatt dessverre gjennomføres). Gjorde beinpress! På 20kg, så ca 10 på hver, men klarer bare ikke helt å stole på at det ene benet tåler det, så merker at jeg tar i litt mer med det ene enn det andre. Men det kommer seg. Ellers litt andre øvelser for å jobbe med strekken, da ekstensjonen enda ikke er optimal (men er jo pga. hevelse osv.).
Men! Dagens høydepunkt; ca. fem minutter spinningssykkel. Okei, ikke akkurat ett høydepunkt, men et skritt på reisen. Nå skal jeg ikke ha noen time før det er på tide å kaste krykkene! Som faktisk bare er to uker+1 dag til, samme dag som siste eksamen.
Så nå har jeg litt erfaring med fysio både på Østlandet og i Trondheim, begge superhyggelige og virker som de kan faget sitt (sånn hvis noen skulle trenge en anbefaling en gang).
Han her var også mye mer optimistisk med hvor fort jeg kom til å være tilbake til sykling/aktivitet, så det var også fint å høre. (ikke at det er SÅ viktig, men synes det er fint å vite hva en kan forvente + ha noe å se frem til)
|
|
|
19/10/2020 14:47
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Etter en korsbåndsrekonstruksjon (patellargraft) i desember i fjor, har jeg i hele sommer kunnet sykle helt greit og har syklet på sti 2-3 ganger i uka. Føler jeg har kunnet pushe helt greit på, og har perset på det meste av nedoversegmenter på Strava. Har med andre ord følt at rehabiliteringen har gått veien
Pga drittvær den siste tiden, har det vært noen uker med pause i syklingen, med unntak av et par turer på gravelsykkelen. Etter siste turen syntes jeg kanskje jeg kjente antydninger til vondt i kneet, som utarter seg som stikkende smerte på fremsiden av kneet. Denne smerten har nå kommet og litt i to uker.b Begge de to siste stiturene har vært kjipe, da det har vært ubehagelig å sykle nedover da det stikker til i kneet av alt av slag. I dag prøvde jeg å bare ignorere det, men klarer ikke å stole på kneet, og er redd det bare skal gjøre FOR vondt hvis jeg prøver meg på noe sprell.
Noen som har opplevd lignende og har tips til hva denne smerten kan være?
|
|
|
19/10/2020 14:52
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Kan ikke hjelpe med de konkrete smertene der, men vil si du ligger rimelig langt fremme hvis du kan gjøre såpass mye så kort tid etter den operasjonen.
Begynner å bli en del år siden min korsbåndsskade, og heldigvis ingen problemer nå, men gikk litt frem og tilbake de første 12-18mndene vil jeg si. Men jeg kan ikke huske å ha hva du beskriver som nesten akutte smerter noen gang. Det høres ikke helt bra ut.
|
|
|
19/10/2020 15:08
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Jeg hadde veldig dårlig progresjon de første 4 månedene, til tross for jevnlig fysio og egentrening. Kunne bøye kneet akkurat nok til å trå en runde i starten av mai. Etter bare noen turer på sykkel løsnet det ganske bra. Jeg kan fortsatt ikke bøye beinet helt (mangler kanskje 10-15 grader), og er jo relativt svak i det skadde beinet fortsatt. Kan f.eks. ikke ta større dropp eller hopp ennå, da jeg ikke er sterk nok til å holde i mot.
|
|
|
30/10/2020 20:01
|
Bamsemums
Medlem
|
Medlem
Jeg har tatt korsbånd 2 ganger så har litt erfaring. Du mister mye muskler i det skadde beinet og dette må trenes opp igjen. Dette tar tid så du må være tålmodig. Sykling er bra for kneet for å få opp bevegelsen og få ut hevelse. Men du bør legge inn vekttrening for å få opp styrken. Du får ikke det fra sykling. Tren gjerne styrke og balanse med ettbeinsøvelser. Da kjenner du om styrken er lik i begge bein, det bør den være. Jeg vil tro det er fordi musklene er for svake at du får vondt. Du bør ta det med ro til smertene er over.
|
|
|
|
|