Jeg fant ingen tråd for dette rittet - 200+km hovedsakelig i Østfold, med 13 gruspartier. Jeg er påmeldt og gru-gleder meg, det er en stund siden jeg syklet så langt i ett strekk.
Her er nettstedet, de har gjort god jobb her, bla med video av hvert eneste grusparti - veldig bra.
Testet bakken opp fra Årungen - "angrep" fra bil ved Vinterbro
Jeg syklet ruta Tomter-Ski-Vinterbro-Årungen-Ås-Kroer-Elvestad-Tomter forrige søndag 7 april, for å sjekke bakken opp fra Årungen, den er jo den første utfordringen i denne løypa. Bakken gikk vel ganske greit, den er jo temmelig bratt, men har asfaltdekke, så om man ikke lener seg for mye framover og får hjulspinn, så kommer man seg opp.
Jeg hadde imidlertid en lite hyggelig hendelse ved Vinterbro. Jeg kom nedover fra Nordbykrysset via industrifeltet og rotet litt ved rundkjøringene over E-6, så jeg kom meg ikke inn på sykkelveien sørover med en gang. Det er jo ganske trangt forbi Vinterbro-senteret og videre mot Årungen, så der ville jeg ta sykkelveien, selv om den ikke var kostet. Jeg var imidlertid altså på hovedveien og opplevde da at en eller annen kastet noe på meg bakfra fra en bil som passerte, en pose med et eller annet vått inni. Posen sprakk så jeg ble våt på ryggen, og plastrestene forsvant uten å vikle seg inn i noe. Det var nok ikke så mye væske, men jeg kjente det godt og kom litt ut av det; heldigvis uten å tryne. Jeg ble også litt forfjamset og fikk ikke merket meg verken nummer eller merke på bilen, kun at den var hvit. Jeg kom meg da fort over på sykkelveien og hadde ikke flere hendelser på turen.
Jeg har aldri opplevd noe slikt før - en og annen bilist har vel sprutet spylevæske på feltet i ritt jeg har syklet, men å få noe kastet på meg fra en bil var litt verre. Det gikk altså bra, men heretter skal jeg nok komme meg raskt inn på den sykkelstien på denne strekningen.
Hei, sånne ting er bare så kjipt og dessverre er det slik at det holder med én idiot for å ødelegge opplevelsen av en ellers fin tur. Vel, ville bare tipse deg om at ned fra Nordby mot Vinterbro er det bedre å ta industriveien inn v McDonalds/Shell og videre forbi stasjonen til Statnett etc. Den bringer deg ned på en relativt ny g/s-bro over tunnelåpningen og rett inn på g/s-vei. Sjekk Google for detaljer. (Men er dette egentlig riktig tråd for dette :-/ )
Jeg tok en tur i de deler av løypa som ligger rundt Tomter, her er en føre-rapport. Dette er fra onsdag 10 april, altså en uke siden i dag.
Sektor 11 - Tomterlinna Tørt og fint, hardpakket grus. Farlig kryss helt i enden, hvor man kommer ned en bakke på grusdekke, så 90grader venstre over Lillebybrua (10m lang, med grus på betong), så 90grader høyre ut på Fv120 med asfaltdekke. Jeg tok det iallfall veldig med ro her, løsgrus og racer er ingen god kombinasjon.
Sektor 10 - Tomterspurten Enkel sak, slakt nedover fra Tomter Kirke og så over nybrua ved gamle Bliksland stasjon. Sektoren er over før du får sukk for deg, her er det raka rør.
Sektor 9 - Svenneby Litt misvisende navn, siden mesteparten av denne sektoren er småkupert transport til Myra, så en skikkelig trøkk opp Strevoppbakken, fulgt av et 2km strekk på sandete skogsvei, før man så svinger ned mot Svenneby gård og matstasjon. Her var det fint og tørt i starten ved Bliksland og Myra, det ble imidlertid litt mer sleipt på toppen av Strevoppbakken. Og skogsveien gjennom skauen hadde fremdeles tre partier med råtten snø og is, jeg klarte såvidt å tråkke meg gjennom. Og der det ikke er snø og is er det vått og gjørmete; underlaget er jo fin sand (tenke badestrand i syden), så her hadde jeg dårlig framdrift med 28mm slicks.
Jeg skal ta en runde til senere i uka for å sjekke; det smelter lite om dagen, så jeg er ikke sikker på at snøen er helt borte, det vil vise seg.
Slutten av sektor 9 er også gansk skummel, to 90grader svinger venstre, høyre inn på Svenneby bru, så 90grader høyre ut på asfalt på Fv120 igjen. Så følger 2km false flat før man svinger 90gr høyre inn i Jarbakken og 70 høydemeter venter; det blir 'gøy'...
Stusset forøvrig sist jeg leste rittmanualen (mulig den er oppdatert). Mener det sto det var påbudt med 400W lys(?!) Må vel være en skrivefeil i såfall? Det starter og slutter (forhåpentligvis) under dagslys tross alt?
Jeg mistenker at lyspåbudet er arvet fra manualen til Oslo-Lærdal, la oss håpe lys ikke er nødvendig på vei til Mysen!
Ellers så satser jeg på Corsa i 28 eller 30 (hvis de kommer i handel i neste uke) og 52/36-11/30. Vassumbakken er løypas tøffeste(?), men den kommer jo veldig tidlig. Er en seig jævel ved Svenneby og en riktig drøy sak like før 200 km...
Etter hva jeg skjønt er det ikke seeding, du bestemmer ved påmelding hvilken pulje du vil starte i.
Det blir 25 eller 28mm på meg, med mindre det bøtter ned uka i forkant. Da blir jeg heller hjemme det heller CX tror jeg
Utvekslingen er 44 - 33T. Som er noe høyere enn jeg hadde ønsket meg. Vassumbakken gikk i snitt på 60 rpm og på det verste nede i 48 rpm når jeg syklet gjennom første del av løypa for noen dager siden.
Jeg syklet sektor 9 - Svenneby igjen på fredag 19, det er fremdeles vått, isete og gjørmete; jeg klarte ikke å sykle gjennom hele. Jeg fikk også gjørme under skoa, så fikk ikke festet inn i pedalene etterpå. På slutten av sektorene er det grov pukk, men jeg kom meg gjennom uten punktering.
Syklet sektor 9-13 i revers i dag. Svenneby er overraskende grov mot slutten og har flere ordentlige sugende og våte partier. Tørker nok opp en del i løpet av uka, men blir krevende der. Sektor 12 har nylagt/vendt dekke og her blir det lett å tverre forhjulet. Første sektoren, altså nr. 13, var mye grovere enn jeg forventet, men går i hovedsak slakt nedover, så er det bare å holde løst og ledig i styret og med god svikt i knærne
Var ute og syklet den delen av løypa jeg ikke hadde prøvd før i går. Men ser i etterkant at jeg tok en omvei som tydeligvis ikke skal være med. Usikker på hvordan den har sneket seg inn i gpx-fila jeg brukte.
Dette er på det sørvestlige punktet, etter Linnekleppen. Så det var tydeligvis en liten bomtur. Det var uansett rimelig grovt (på linje med "pung"), så jeg klager ikke på at vi slipper det på lørdag.
Hmm. De viser en løypeprofil på hjemmesiden sin, og de tilbyr den for nedlastning i GPX og KML. Men GPX-fila og KML-fila er ikke helt samme løypa KML-fila ser ut til å stemme overens med løypa som visualiseres på hjemmesiden, mens GPX-fila har noen avvik...
Så er løypemerkingen på plass, et par gule piler i hvert kryss, det skulle gå an å finne fram her. Værmeldingen ser vel heller ikke så verst ut, muligens mildt og vått, det er iallfall bedre enn kaldt og vått.
Her noen bilder nær Mjærvann, helt nordvest i Østfold.
Etter nedkjøring fra matstasjon på Svenneby, inn over Svenneby bru og til høyre inn på Fv120:
Et par km lengre nord, ved Mjær, til høyre her og så opp Jarbakken:
Redigert av Erlend L; 26/04/201916:38. Rediger grunn: Korrigert rekkefølge på de to siste bildene
Så en del med brede dekk i dag, men mange av de ga seg halvveis tror jeg. I antall minutter utgjør grus-sektorene ganske lite, men det var åpenbart tid å hente med litt grovt verktøy, særlig i sektorene mellom Svenneby og Mysen, her var det mye løst og bratt, både opp og ned.
Alt i alt synes jeg det var en vårklassiker verdig og stiller igjen, men med litt bedre grunnlag. Solokjøring i fire timer med kramper er lite lidenskap og mye lidelse.
Det var stor forskjell i dekkvalg. Men tror de fleste kjørte "landeveisdekk". Jeg syklet selv 25C, og det var i miste laget på de løse gruspartiene. På en annen side så det ikke ut som 30C var spesielt mye bedre der. Eneste i gruppen jeg syklet som hadde noe massiv fordel, var en CX med G-one dekk som jeg antar var 38mm varianten. Han sklei jo greit over den løse sanda.
Men så er jo problemet at med mindre man skal gjøre som @runermm, så klarer man kanskje å kjøre fra gruppa si i de gruspartiene, men deretter blir man sittende aleine og kjøre inntill gruppa bak (sannsynligvis) kjører en inn igjen på asfalten som følger.
I vår gruppe (som var i den bakre enden), så roa vi uansett ned litt etter gruspartene for å få med igjen de som kanskje hadde mista 30s der. På den måten fikk vi flere ryttere med i rulla på asfalten, og tror kanskje det lønte seg for totaltiden. For oss var det uansett mest "tur" og mindre "ritt", så venta vel aller mest for å være hyggelige
For the record: Jeg gjorde også som deg i første halvdel, vi var en fin gruppe som kjørte godt sammen, men hadde ulike ferdigheter på grusen. Vi ventet så inn alle slik at det ble en fin rulle igjen. Dette sprakk dessverre opp da vi nærmet oss Mysen første gang, da var det mange som ga seg der eller hang seg på sterkere grupper. Dermed forsvant hele rulla mi og jeg ble liggende alene å kjempe i motvinden de siste 10 milene.
Vinneren (Jan Olav Beitmyren) kjørte de siste 80km på minste drevet bak, da bakgiret havarerte. Så han hadde bare 2 klinger foran å gire på. Løp i de bratteste bakkene.
Beitmyren er jo en seig jævel, men tror ikke han løp noe mer enn andre. Det var en kort, bratt bakke etter Solbergfoss, som må ha blitt gruslagt natta før. Sykla du opp der hadde du skodd deg med dekk godt over 30 mm vil jeg tro. Det var godt med kneiker de siste 8-10 milene og, men neppe noe som JOB ikke kunne håndtere.
Beitmyren er jo en seig jævel, men tror ikke han løp noe mer enn andre. Det var en kort, bratt bakke etter Solbergfoss, som må ha blitt gruslagt natta før. Sykla du opp der hadde du skodd deg med dekk godt over 30 mm vil jeg tro. Det var godt med kneiker de siste 8-10 milene og, men neppe noe som JOB ikke kunne håndtere.
Om du tenker bratta i Himmelspretten (kan tenke det var det de tenkte på da de navnga sektionen) så var Sporet med stor S helt til venstre. Alt annet var vel 'dømt til knall og fall'.
Og i den sammenhengen kan det sikkert nenves at riktig sporvalg var, om ikke elementær, i hvert fall veldig viktig på det strekket. mange nok som slet litt med subbusen også på flatmark.
Var nok Himmelspretten, ja. Jeg sikta godt inn mot høyre side. Kav sjanseløst. Ellers var det jo ymse sykling. Var mange som ikke var komfortable på sand- og grusveiene. På asfaltsvingene med innlagt løsgrus ned fra Svenneby gikk det riktig galt for de to som lå i front. Svalestup over autovernet, etter sigende uten større fysiske skader, men det ble nok ikke flere bruddforsøk den dagen.