- Fungerer godt for enkel tilgang til mat i farten på langtur? - Ikke konflikt med knær? - Ikke konflikt med dekk ved lavt styre? - Fordeler/ulemper med 0,8 l versus 1,2 l? - Erfaring med andre løsninger som fungerer bedre for mat i farten? Bortsett fra baklommer
Jeg var i tvil om det passet for meg. Og med apiduras priser kjøper man kun når man vet hva man vil ha. Derfor fant jo noe som lignet på aliexpress og kjøpte to stykker for å sjekke om konseptet fungerer. Brukte produktet på en 200km brevet her for noen uker siden og skal bruke den også på en 400km brevet som kommer i nær fremtid. Jeg kjører small ramme og den var borti kneet når jeg sto, men ikke verre enn at jeg levde med det. Det er en grei måte å ha smågodt tilgjengelig når man skal sykle veldig langt uten pause. Man kan også henge den på fremsiden av styret hvis du ikke har en stor styreveske der. Da er den ute av veien. Jeg har ikke styreveske pga den kommer i konflikt med dynamolykten. Kvalitetsmessig virker produktet fra kina bra. https://www.aliexpress.com/item/Sahoo-Se....51754c4dyK4SDA
Jepp! Tror jeg har ett par tusen km med den montert. Funker utmerket. Jeg pleier å bruke den som kombinert "matkasse/søppelkasse" på langtur med CX, dog hører jeg konseptet "mat/søppel" i samme kontainer høres litt feil ut Men vi snakker altså emballasjepapiret fra barer/gels, så kan leve med det.
Har hatt den på en ramme som egentlig var for liten for meg, og jeg hadde ingen problemer med å sparke knærne i den. Du ser på bildet hvor jeg har montert min. Med den monteringen vil den uansett ikke komme i konflikt med dekk, da den sitter på siden.
Jeg er superfornøyd! Tipper jeg har den minste versjonen av de.
Det er poenget: Plass til skikkelig mat som ikke går i baklomma
Her er forresten et forsøk på å forklare konseptet med bilder:
Trykk for å se...
Hvis du velger "fullskjermvisning" får du opp funksjonsknappene. Billedknapp er fjerde fra venstre. Når du legger inn link til bilde, pass på at det ikke blir dobbelt opp med http://
Om du vil linke til bilde fra annen nettside/billedbank, må du bruke link som slutter på .jpg eller liknende billedformat.
Om du ikke har slik link, er det enklere å bruke bilde lagret på egen maskin/mobil: 1. Skriv innlegget, velg Filadministrasjon og legg til bildet (først Bla gjennom og siden Legg til fil). Vær oppmerksom på at bildet dessverre ikke må være større enn 1.9 MB. 2. Trykk Send. Innlegget publiseres nå med bildet som et vedlegg som bare vises som en link/tekstrad. 3. Klikk på linken til vedlegget og kopier adressen fra adressefeltet i nettleseren når bildet kommer opp. 4. Gå tilbake til innlegget, velg Rediger, marker hvor du vil at bildet skal være synlig i teksten, velg funksjonsknappen for bilde, legg inn adressen du har kopiert. Trykk Rediger innlegg. Da legges innlegget ut igjen med bildet synlig.
Du kan også bruke Forhåndsvis forandring før du velger Rediger.
Egen tråd Hvordan legge inn bilde? der det både er forklaringer og anledning til å fikle selv til man får det til
Dersom noen skulle ønske seg et par slike flotte kebabstativ/ølholdere så har jeg et par fra Revelate Designs, brukt på kun en tur, til salgs . Da jeg har noe kort sykkel, slår jeg kne borti når jeg står og trør, så jeg må ha en slik toptube-bag i stedet. Riktignok mye mindre egnet til å transportere kebab/øl, men.
Slenger meg på denne. Sett at Planet X har Podsacs til urovekkende lave priser om dagen (f.eks denne). Er det verdt å prøve? Noen som har erfaringer med de?
Ser flotte og gjennomførte oppsett i tråden - spesielt Partypulp
Jeg vil i utgangspunktet gjerne begrense meg til sete- og styreveske. Har gått bort fra tanken om food pouch siden jeg ser at disse lett kommer i konflikt med knærne når jeg står og trår.
Har som nevnt valgt kanadiske Arkel Seatpacker 15, som jeg liker godt. For styreveske, ønsket jeg muligheten til å kunne ta den av og på like raskt som Seatpacker, m.a.o. på sekundet. Arkels egen Rollpacker har mange fordeler - raskt av/på, vesken holdes godt over dekket og det er ingen berøring/slitasje på rammen. Men den er en smule komplisert for meg, og Arkel bekreftet at den ikke lar seg kombinere med tempobøyle.
- Drybag kan på sekundet løsnes eller festes til hylsteret. Deilig å få rask tilgang på tur eller kunne ta den med seg, om man skulle parkere i byen. - Den vesle ekstravesken er festet med praktiske magneter og kan på sekundet løsnes og festes. Ingen ekstra stropper å feste. Liker også enkel glidelås. - Hylsteret er festet med to stropper på styret. Tar altså opp minimalt av plass på styret. Stroppene for å stabilisere hylsteret, har jeg ikke brukt. Ligger uansett helt stabilt i bukkestyre. - Jeg kan etter ønske bytte til en hvilken som helst annen drybag. Om jeg noengang får sykkel med flatt styre igjen, kan jeg altså bytte til større drybag. - Kjekt at Restrap er håndlaget i Leeds. Familiebedrift som startet i en garasje i 2010. - Selges bl.a. av Oslo Sportslager. Stor takk til hyggelige og kunnskapsrike Micha, som ikke bare solgte meg vesken, men også delte Strava-spor til Stockholm. Den turen har han sikkert tatt på sin fine Mason Bokeh.
Utfordringer:
- Som enhver veske som primært henger under styret, må man passe på å unngå berøring med dekk. Jeg har brukte vesken kun på langtur med sykkel med skjermer, der problemet ikke eksisterer. Men på landeveissykkel må jeg trolig redusere mengden bagasje i vesken for å unngå berøring med dekk. - Om man ikke bruker stabiliseringsstroppene, kan man i likhet med lignende vesker få berøring med styrerrøret. Gjelder å beskytte med tape e.l. mot slitasje. - Drybag og ekstraveske oppgis å være vannavstøtende, men ikke vanntette. Nå må det sies at jeg har syklet en hel dag i styrtregn uten at det oppstod mer enn en lett antydning til fuktighet på innsiden. Og jeg opplever ikke kondens i drybag, slik jeg har gjort med komplett vanntette styrevesker.
Er den stabil nok til ting med litt vekt på? Jeg gikk over til Salsa Exp Anything Cradle som skrus fast på styret etter at jeg aldri syntes jeg fikk full styrebag med telt til å sitte skikkelig fast.
Men nå kan det jo såklart være at den Revelate-løsningen jeg hadde ikke var helt egna til middels tungt telt.
Per B.
Re: Bikepacking - hva anbefales?
[Re: perbl]
#255945310/06/201909:42
Jeg har kun brukt 14 liters veske fullstappet med klær. Veier ikke all verden.
Leste i en test at Restrap skal ha testet stroppene for vekt opp mot 50 kilo (!) men kan ikke finne noen anbefalte vektgrenser.
I bukkestyre ligger den stabilt mellom rørene. Med flatt styre bør man gjerne bruke stabiliseringsstroppene. De strekkes mellom holster og gaffel. Det må nødvendigvis medføre en viss slitasje på gaffel og beskyttelsestape e.l. bør brukes.
Salsa'n du nevner er nok mer stabil, men jeg tenkte den var hakket for stor og solid for mitt beskjedne bruk.
Noen som vil hjelpe meg å synse litt med noen ulike bagasjeoppsett, eller komme med andre forslag? Jeg var jo så teit at jeg trosser forumets seneste skepsis mot setebager, og gikk for en sykkel uten særlig rackmontering
Framme har jeg som tidligere nevnt en Salsa EXP Anything Cradle som lar meg stroppe fast en tørrbag med telt og liggeunderlag. Har også en Revelate-sak liggende jeg skal få stroppet fast her for småting.
Det jeg har tenkt å handle inn er en setebag med greit med plass, en rammebag, kanskje av typen som lar meg bruker flasker, og en topprørbag for ymse småsaker.
Har satt opp tre produsenter under med modellene jeg har sett på:
Ikkje avskriv bagasjebrett heilt. Det finst måtar, trur eg. Thule har noko som er laga for montering utan festepunkt på ramma, meiner eg å ha sett. Old Man Mountain hadde iallfall gode løysingar til syklar med gammaldags hurtigkopling. Veit ikkje om dei har vidareutvikla produkta sine til å passa dagens gjennomgåande akslingar. Vidare innbiller eg meg at det må vera mogleg å bruka t.d. eit Surly 8 Pack Rack (eller noko tilsvarande frå Nitto / Velo Orange) festa til setepinne og kjedestag. Dette fungerer sikkert dårleg til sidevesker, men vil vera veleigna til ein rommeleg pakksekk.
Eg har brukt rammebagen til Ortlieb. Bra produkt, men ikkje så veldig stor – og likevel det største eg har plass til i kombinasjon med flaskar. Ekstremt lett, og 100 % tett. Rammebag som fyller heile hovudtriangelet kan fungera godt, men da bør du kanskje ha ei løysing for å ha flasker på styret.
Veske på overrøyret kan du bruka dobbelt opp av: ei mot styreframspringet og ei mot setepinnen. Dette er relativt ukompliserte produkt, og det er neppe avgjerande kven produsenten er – med mindre dei må vera vasstette.
Eg har brukt eit utal setevesker opp gjennom tida. Så lenge dei ikkje er altfor store, lever eg greitt med det, men den eine kjempestore vart berre med på ein tur. Har ein Topeak Backloader på 6 liter. Fornøgd med den, og akseptabel storleik. Men heller ikkje denne blir brukt veldig mykje. Kanskje til sals.
Eg ville kanskje ha venta til sykkelen stod i stua for å finna ut om det finst ein grei måte å få montert bagasjebrett. Lite som slår det.
8-packen monteres nok på samme vis som 24-packen jeg har på tjukkasen, men jeg tror nok ikke de bossene for skjermer på ramma bør brukes til noe med litt vekt.
Har sett en som løste det med rack ved å bruke akslingen på bakhjulet på mtbr, lurer på om det var den Old Man Mountain-saken. Ellers er den Thulesaken du nevner aktuell.
Men såfremt det ikke blir veldig tungt og svaiende, synes jeg egentlig setebag er en grei løsning. Det tyngste og største (telt) vil jeg uansett frakte på styret.
Jeg tror det bør være plass til rammebagen jeg har på tjukkasen i triangelet, så fullstørrelse bag har jeg allerede. Men har litt lyst til å kunne bruke flasker.
EDIT: Og ja, jeg er enig i at topprør-bag ikke er kritisk for kjøp, det var mest å matche settet jeg tenkte på Så det er vel egentlig mest argument for å velge den ene ramme/setebagen kontra den andre jeg er ute etter. Jeg er ikke noen utpreget minimalist, så jeg tror det er like greit å kjøpe de større variantene først.
Jeg er jo opptatt av at ting skal se kult ut på Instagram, derfor jeg vurderer seteveske og.
Redigert av perbl; 19/06/201908:34.
Per B.
Re: Bikepacking - hva anbefales?
[Re: perbl]
#256113719/06/201910:23
Når det gjelder telt så blir det ikke Amok køyen som på bildet, vi er 4 som drar og har med oss lettvekts lavo.
De er skrudd fast med en skrue og stripset i tillegg oppe og nede. Det er to fester, et midt på gaffel og et i twin tip festet til aksel, men vinkel ble feil til anycage.
Har gummi teip på baksiden og laster ikke veldig tung.. Ble 2 stk 3 liter poser med regntøy og toalettsaker bare
Hm, er de stativene festet med bolter, eller på annet vis? Meg bekjent er det vel ikke trippel-bolter på denne gaffelen?
Fikk akkurat svar fra Bikeshop som tyder på at Apidura Expedition-veskene ikke vil være på lager på noen uker enda.
Den Backcountry-serien deres ser vel ikke ut til å være vanntett, så da utgår den. Om enn synes jeg bare muligheten til å spyle av sykkelen uten å bekymre meg for fukt på innsida er greit med Revelate-bagen jeg har på tjukkasen.
Så da er spørsmålet, bestille Ortlieb eller Revelate nå, evt gå for Blackburn som er noe rimeligere, eller er det noe med Apidura som gjør at jeg burde vente på den serien?
Synes den rammebagen med litt mer rom virker kjekk sammenlignet med de som har flat bunn, pluss at setebagen i expeditionserien er på hele 17l, men ikke sikkert jeg trenger den ekstra literen da.... Men setebagen ser det ut til at de har på lager nå, så kan jo evt starte med den.
Måtte bestille litt verktøy for ruting av interne kabler fra Bikeshop, for å få gratis frakt tok jeg med setebagen til Ortlieb etter å ha sett videoen av søt veganer lengre oppe her, samt lest Sepedas erfaringer med den.
Håper dette blir bra. Må måle litt før jeg bestemmer meg for rammebag, men med bra lastekapasitet på styre samt setet tror jeg nok jeg skal berge for korte todagersturer i Bymarka inntil videre.
Revelate rammebagen er ikke vanntett ( idiotisk ).
Det har du faktisk helt rett i, den står bare som water resistant ja. Da spørs det om jeg venter på rammebag fra Apidura i stedet, eller går for Ortlieben om jeg synes 4l er stort nok.
Jaja, jeg har nå ikke fått veldig mye fukt i den jeg har på tjukkasen når jeg har spylt