Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 22 av 37 1 2 20 21 22 23 24 36 37

Klimahysteri, enig?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550951 30/04/2019 12:26
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: anonymous13
Sitat: Torshov-Simen
Men ikke vitenskapelig konsensus etter moderne standard

Det er helt riktig. Men etter datiden standard, som de sikkert synes var like fortreffelig som vi synes nåtidens standard er fortreffelig.

Jeg er ikke verdens beste til å få fram poeng, men dette er da altså i gata: Vitenskaplig metode slik vi bruker den i dag, er ikke like lett å anvende på kaossystemer og systemer med kompliserte interaksjoner. Det er ikke mulig å få ut bevis på samme måte som man er vant til fra enklere systemer.

Jeg har også et par problemer med vitenskapelig metode slik den anvendes i dag, blant annet at det er ekstremt arbeidskrevende å få godkjent noe som lever opp til standarden slik at det å kunne "bevise sannhet" er forbeholdt de ekstremt ressurssterke.
Men slik jeg leste Anonym trekker han linjer 100 år tilbake i tid og gir inntrykk av at vitenskapelig konsensus da innebærer samme grad av dokumenterbarhet og bevisførsel som nå, og det er ikke riktig.

Redigert av Torshov-Simen; 30/04/2019 12:27.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550955 30/04/2019 12:31
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå må du ikke dra trollingen for langt.. ICON_SMILE

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550956 30/04/2019 12:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous
OK, er på reise (UK) så har ikke tid til å lese alle innlegg, sorry!
Men uansett, ett ubehagelig eksempel (for noen) er at London opplever nå kalde vintere 3 år på rad, med snø og kulderekorder.
Her er både tekst og bildebevis fra engelske aviser, men det holder kanskje ikke som vitenskapelig fakta? Bare vær, ikke klima? Hvor er Samset?

Vær og ikke klima. Lokalt og ikke globalt.

Hvis man tror at lokal kaldt vær er et motargument mot at det skjer en global oppvarming av klimaet, har man virkelig ikke skjønt noe som helst av dette temaet.

Og det er mange som er der.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2550961 30/04/2019 12:42
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK
Hvis man tror at lokal kaldt vær er et motargument mot at det skjer en global oppvarming av klimaet, har man virkelig ikke skjønt noe som helst av dette temaet.
Det var en kraftig påstand. Har du dokumentasjon på at det er en korrelasjon mellom disse to tingene? Noen fagfellevurderte studier vi kan se på?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2550962 30/04/2019 12:43
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Girona

Jeg kommer til å fortsette å kreve at du underbygger påstandene dine helt til du underbygger påstandene dine. Du velger selv hvor slitsom veien frem dit skal bli.
Du kan spørre og kreve, og jeg kommer til å ignorere spørsmålene og kravene frem til du selv bidrar med noe dokumentasjon. Inkludert påstanden din om at du omgås voksne mennesker.

Den er enkel. Jeg jobber i et mulitnasjonalt firma der jeg har kontakt med kolleger både i Norge og i utlandet. Ingen av disse er barn.
Dette er vel ikke dokumentasjon, det er bare nok en påstand fra din side. Kan du legge fram noe mer håndfast dokumentasjon på dette, som det er mulig for oss å ettergå?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2550966 30/04/2019 12:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
]Det var en kraftig påstand. Har du dokumentasjon på at det er en korrelasjon mellom disse to tingene? Noen fagfellevurderte studier vi kan se på?

Det trenger man ikke siden det gir seg selv at kaldt, lokalt vær kan oppstå selv om temperaturen globalt sett øker.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2550976 30/04/2019 12:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette er vel ikke dokumentasjon, det er bare nok en påstand fra din side. Kan du legge fram noe mer håndfast dokumentasjon på dette, som det er mulig for oss å ettergå?

"Geir Kjosavik is senior manager of product marketing in Microchip’s touch and gesture business unit."

https://www.appliancedesign.com/authors/2721-geir-kjosavik

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550979 30/04/2019 12:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du får nesten begrunne den påstanden. Eller legge den bort.

Du har flere ganger blitt forklart at det IKKE var vitenskap som førte til bruk av søkevinkler og årelating, men MANGEL på bruk av vitenskap. Da er det tull å fortsette å argumentere mot det samme.

Dette har vi registrert at du mener. Når kan vi forvente at du foreslår en alternativ fremgangsmåte?

Logisk tankefeil. Appeal to desperation.

(https://www.logicallyfallacious.com/tools/lp/Bo/LogicalFallacies/28/Appeal-to-Desperation)

To strikes i én post GeirK?

Nei. Du må lære deg hva appeal to desperation innebærer slik at du bruker uttrykket riktig.

Et spørsmål kan ikke være ulogisk i seg selv, bare premissene kan være ulogiske.

Når du sier den vitenskaplige metode er uhensiktsmessig i dette tilfellet, må du forklare hva den er uhensiktsmessig i forhold til. Ellers har ikke "uhensiktsmessig" noen mening. Dette er et relativt begrep.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550980 30/04/2019 12:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg bare pekte på noen problemer med vitenskapelig metode som som gjør at den ikke er like effektiv i alle sammenhenger.

Nei. Det gjorde du ikke. Du pekte på problemer som oppstår når man IKKE bruker den vitenskaplige metode. Dette bør begynne å sige inn snart.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550986 30/04/2019 13:15
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Anonym eller meg?

Anonym

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Torshov-Simen] #2550992 30/04/2019 13:27
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M

Anonym eller meg?

Anonym

Anomyn, ikke Anonym. Ska'kke værre lett...

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550993 30/04/2019 13:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

De underviste i årelatingens fortreffelighet ved Royal College of Physicians tre hundre år etter Francis Bacon hadde etablert vitenskaplig metode. Fortsatt ikke vitenskap etter datidens standard?

Hjelpe meg. Det at man forfekter en to tusen gammel tro også etter at den vitenskaplige metode er etablert, betyr da ikke at det var vitenskap som ledet til at man fremdeles holder fast på troen. Jeg er overrasket over at jeg må forklare dette.

Nei. Du må lære deg hva appeal to desperation innebærer slik at du bruker uttrykket riktig.

Nei jeg bruker det helt korrekt når du insisterer på at jeg skal komme på noe bedre, ellers kan jeg ikke si imot.

Nei det er ikke et relativt begrep. Grus er uhensiktsmessig til middag på et helt absolutt nivå.

Så du mener den vitenskaplige metode er helt ubrukelig til å modellere klimaet?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550994 30/04/2019 13:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nei. Det gjorde du ikke

Jo det gjorde jeg.

Eksemplene jeg brukte var for å illustrere at cutting edge vitenskap kan se virkelig dårlig ut når nye metoder og tankesett kommer på banen.

DETTE
ER
EKSEMPLER

FLERE
TUSEN
ÅR
GAMMEL
TRO
SOM
IKKE
ER
PRODUKTER
AV
VITENSKAP

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550998 30/04/2019 13:46
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Altså - nå er det slik at Gud styrer sola og været…

Re: Klimahysteri, enig? [Re: mroek] #2550999 30/04/2019 13:51
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: mroek

Anonym eller meg?

Anonym

Bah, det hadde jeg ikke registrert engang - takk yes

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Torshov-Simen] #2551005 30/04/2019 14:12
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mroek

Anonym eller meg?

Anonym

Bah, det hadde jeg ikke registrert engang - takk yes

Det er jo praktisk å gjemme seg bakom anonymitet hvis man vil slenge drit til andre debattanter…

Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2551015 30/04/2019 16:10
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A

"Geir Kjosavik is senior manager of product marketing in Microchip’s touch and gesture business unit."

Greit nok, men litt mindre relevant i forhold til kompetanse om klimaforskning?
Like lite som denne gesheften:
https://www.proff.no/rolle/geir-kjosavik/tiller/626361/
Økonomi ikke tilfredsstillende, står det på "Proff". Kanskje det gikk bedre økonimisk med etablisementet i serveringsbransjen hvis man brukte mindre tid på dette forumet? (Bare et godt råd, helt gratis). Over 26000 innlegg fra deg her, tiden brukt på det nærmer seg vel en betydelig del av et årsverk, det , vil jeg tro.

Redigert av Anomyn; 30/04/2019 16:12.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Anomyn] #2551016 30/04/2019 16:17
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Anomyn

Tror kanskje du bør vurdere å følge med på hva som blir diskutert, GeirK dokumenterer her sin påstand om at han primært omgås voksne mennesker etter at Girona etterlyste dette

Re: Klimahysteri, enig? [Re: RoyK] #2551017 30/04/2019 16:22
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: RoyK
...har studert LITT meteorologi....jobbet med klimaforskere 6 -7 år

Hva mener "Royk" med å ha studert "litt meteorologi"?

jeg er omninerd, så jeg leser meg opp på ting for å forstå.

Når du skriver "har studert litt meteorolgi" antar nok lesere at du faktisk har avlagt høskole- eller universitetseksamen i kurs om dette emnet. Det har du altså ikke, du "har lest deg opp selv". Ikke noe galt med det, kjenner selv akutodidakte personer med imponerende kunskap i spesielle tema.
"Student" er jo ikke en beskyttet tittel, men det er litt forskjell på å "lese seg opp selv", og å avlegge eksamen i kurs på et godkjent lærested.
Litt som å ta på seg lånte fjær.

Nok om det, NILU, ja, har samarbeidet med folk på NILU endel år tilbake, bla. Skjelkvåle. (Senior Skjelkvåle var det, ikke Britt Iisa). Mange flinke folk på NILU, fikk jeg inntrykk av.

Redigert av Anomyn; 30/04/2019 16:23.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Anomyn] #2551019 30/04/2019 16:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Null relevans, faktisk. Hadde du foventinger om det.

Økonomi ikke tilfredsstillende, står det på "Proff". Kanskje det gikk bedre økonimisk med etablisementet i serveringsbransjen hvis man brukte mindre tid på dette forumet? (Bare et godt råd, helt gratis). Over 26000 innlegg fra deg her, tiden brukt på det nærmer seg vel en betydelig del av et årsverk, det , vil jeg tro.

Det er sikkert interessant for noen at du dikter opp en historie inni hodet ditt om at jeg driver i serveringsbransjen, men det er jo fullstendig irrelevant for debatten. Nok en historie om at denne hallusinasjonen ikke går så bra fordi jeg skriver innlegg på Terrengsykkel.no gjør det kanskje lettere å leve med det faktum at du ikke kommer noen vei i denne debatten, men det gjør ikke de ugyldige argumentene dine gyldige.

Jeg er immun mot hersketeknikker, så ikke kast bort tida di på dem. Igjen: hvis du trenger å pynte på selvbildet med å dikte opp historier om andres nederlag, må du heller starte en egen tråd og ikke ødelegge denne.

Redigert av GeirK; 30/04/2019 17:04.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551026 30/04/2019 17:36
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Spesielt når både faget som omhandler årsak (klima) og fagene som beskriver konsekvens (økonomi, politikk og samfunnsvitenskap) er lodne fag. Sånn når det gjelder forutsi framtiden.

Hvorfor mener du det er et "loddent" fag? Klimamodellene bygger på fysikk, kjemi og biologi. Enkeltkomponentene i modellene er etterprøvbare. Hva konkret i klimaforskning er det du ikke stoler på?

Du nevner kaoseffekter. Vær er kaotisk. Klima er ikke kaotisk. "Climate is what you expect, weather is what you get". Vi kan ikke forutsi hvor varmt det vil være i Oslo 1. juni, men vi har en forventning om hva det vil være.

Det er bevist utover enhver rimelig tvil at menneskelig CO2 utslipp fører til global oppvarming.
1) Mennesker har sluppet ut nok CO2 til å drastisk endre atmosfærens sammensetning.
2) Økningen i CO2 kan forklare den målte oppvarmingen de siste 100år.
3) Ingen andre effekter kan forklare oppvarmingen.
4) Oppvarmingen kommer til å fortsette.

Hvor stor oppvarmingen blir globalt er usikkert, og de lokale forandringene er enda mer usikre.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551033 30/04/2019 18:04
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Ser ut til å bli litt varmere ja. Men hva skal vi i Norge gjøre? Kina, India, resten av asia kommer til å slippe ut 1000 ganger mer enn det vi klarer å spare.

Vi slipper ut 0.10% av verdens co2. Om vi nesten sulter oss til døde og sykler til jobb alle sammen kommer vi kanskje ned i 0.09%?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: gutt45kg] #2551035 30/04/2019 18:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gutt45kg
Ser ut til å bli litt varmere ja. Men hva skal vi i Norge gjøre? Kina, India, resten av asia kommer til å slippe ut 1000 ganger mer enn det vi klarer å spare.

Vi slipper ut 0.10% av verdens co2. Om vi nesten sulter oss til døde og sykler til jobb alle sammen kommer vi kanskje ned i 0.09%?

Korrekt, men hva så? Jeg regner med at du ikke mener at et land må ha en viss størrelse før det bør forplikte seg å redusere utslippene.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551043 30/04/2019 18:39
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Man skrur på parameterere, kjører, ser hvordan de stemmer, justerer litt, ser hvordan ting endrer seg osv. Hvordan bestemmer man hvilke parametere som representerer virkeligheten?

Man kjører som nevnt en modell, så ser man på observerte data og justerer modellen litt etter en regresjon mot de observerte dataene.

Ja, man bedømmer svarene etter regresjonsmetoder eller tilsvarende. Men det var altså ikke ikke svaret vi snakket om, men parametriseringen. Det er input, ikke output.

...

Problemet med slike modeller er at det er parametrisering av tekniske detaljer, som f.eks bruk av sampling-konstanter, filter-konstanter, blokkstørrelser, iterasjons-intervaller etc, som må justeres for å få effektive modeller. Og setting av disse parametrene gjøres på hva-funker -nivå, ikke hva-er-hensiktsmessig nivå.

Hva legger du i "hva-funker" kontra "hva er hensiktsmessig"?

Fikk inntrykk av at man tuner modellen til man matcher det som er målt. Heldigvis er det ikke helt slik det fungerer. Måtte lese meg opp litt, og denne er et godt startpunkt: https://www.carbonbrief.org/qa-how-do-climate-models-work

Noen prosesser er for komplekse og regnemessig krevende til å inkludere i modellene, eller ikke godt nok forstått. Da representerer man de forenklet. Man har en formening om hvordan denne forenklingen / approksimasjonen skal være, men vet ikke eksakt. Da tester man ulike verdier slik at modellen gir stabile svar, og selvsagt vurderer man gyldigheten av parametrene. En sjekk er feks at modellene gir stabilt klima over tid når man holder ytre påvirkning (solinnstråling, CO2 utslipp) konstant. "Stabilt" i denne sammenheng betyr at oscillasjonene ikke er større enn observert på jorda.

Det står at parametriseringen er en av de største usikkerhetene i modellene. Det betyr ikke at modellene er ubrukelige, men at vi ikke eksakt kjenner klimasensitiviten. Klimasensitivitet blir ofte beskrevet med endring i likevektstemperatur gitt dobling av CO2. IPCC 5 sier fra 1.5 til 4.5 grader som "sikkert intervall".

Det som er viktig å forstå er at usikkerheten går begge veier, og faktisk mer sannsynlig at sensitiviteten er større enn 4.5, kontra lavere enn 1.5.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: gutt45kg] #2551051 30/04/2019 18:53
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Ser ut til å bli litt varmere ja.

Har du noe konkret å vise til?

Men hva skal vi i Norge gjøre?

Å brått stenge oljekrana er neppe hensiktsmessig. Olje og gass er tross alt bedre enn kull. Men alt overskudd fra oljenæringen kan puttes inn i et klimafond som brukes på det grønne skiftet verden over. Og det mener jeg helt seriøst. Det kan være alt fra forskning på kjernekraft til bygging av sol- og vindenergi i tredje verden.

Å bruke oljeinntektene på å berike oss selv enda mer er direkte umoralsk, når vi vet konsekvensene for kloden.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Anomyn] #2551056 30/04/2019 19:00
RoyK Offline
Besatt
Besatt
...har studert LITT meteorologi....jobbet med klimaforskere 6 -7 år

Hva mener "Royk" med å ha studert "litt meteorologi"?

jeg er omninerd, så jeg leser meg opp på ting for å forstå.

Når du skriver "har studert litt meteorolgi" antar nok lesere at du faktisk har avlagt høskole- eller universitetseksamen i kurs om dette emnet. Det har du altså ikke, du "har lest deg opp selv". Ikke noe galt med det, kjenner selv akutodidakte personer med imponerende kunskap i spesielle tema.
"Student" er jo ikke en beskyttet tittel, men det er litt forskjell på å "lese seg opp selv", og å avlegge eksamen i kurs på et godkjent lærested.
Litt som å ta på seg lånte fjær.

Nok om det, NILU, ja, har samarbeidet med folk på NILU endel år tilbake, bla. Skjelkvåle. (Senior Skjelkvåle var det, ikke Britt Iisa). Mange flinke folk på NILU, fikk jeg inntrykk av.

Jeg prøver igjen:

Det er nesten litt søtt når du velger å se bort fra alt jeg har kommet med faktisk informasjon om dette og heller går til personangrep.

Det hadde vært fint om du kunne besvare den og ikke bare peise på med dine ting og bare gå til personangrep.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2551117 01/05/2019 06:02
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hvem er de klimareligiøse?

Klima-rett-troende eller klima-vantro. Kommer nok litt an på hvilken leir man ser det fra.

Ute i verden pågår sterke konflikter, mellom troende og ikke-troende, de siste de såkalte vantro.
I tillegg sterke konflikter innen fraksjoner av den rette tro.
For en tid tilbake kunne man høre om, og se, en gruppe som stanset tilfeldige bilister langs veien. Hvis de ikke kunne svare riktig på noen spørsmål om den rette religion ble de henrettet i veikanten.
Nylig hørte vi om tildragelser i en leir, det andre beboere ble plaget fordi de andre mente de ikke var troende NOK, selv om de var tilhengere av den rette tro.

Kan noe av denne tankegang også prege klimadebatten i dag? Tragisk nok kan det det.
De rett-troende, det er de som forsverger evig troskap til alt som kommer fra klimapanelet. Du må ikke våge å tvile på noe, da er du ikke rett-troende nok, og stiller deg laglig til for verbale hugg.

Diskusjonen i denne tråden er preget av et lite knippe energiske debattanter. I går fikk vi innblikk i kompetansen om klima fra to av de ivrigste. Det viste seg at mine antagelser var riktige, de har ingen formell kompetanse om temaet. Men de er sterke i troen.
En av dem har, etter sine egne opplysninger, bakgrunn fra IKT og serveringsbransjen, mens en annen "har lest litt på egenhånd". Lest populariserte artikler hjemme? Lest i bladene "Viten" eller "Illustrert vitenskap"?

Lesing i fagbøker uten god realfagsbakgrunn blir nok anstrengende. Da er de nevnte bladene mer lettleste. Og de trekker konklusjonene for deg, så du slipper å måtte tenke selv.

Hva har en av debattanten her, som "er omninerd (selvbestaltet) og har lest litt selv" lest? Dyptgående fagbøker om meteorologi/geofysikk? Neppe, det blir tung lesning kun med IT-bakgrunn. Men når man har "jobbet 6 -7 år med klimaforskere" (med den rette tro?), da er man vel meldt inn i menigheten av den rette tro?
Og hvis man kun leser det som da er i samsvar med det rette hellige tro, har man da åpne øyne for alternative synspunkter? Litt tvilende til det.

Tilbake til spørsmålet fra Geir: "Hvem er de klimareligiøse?"
Har møtt klimareligiøse fra begge leire, både fra klima-rett-troende og fra de vantro, de siste er da klimaskeptikerne. Felles for dem er at de har sterk tro, med liten interesse av, lite tiltak til, eller moderat evne til, å skaffe seg bred upartisk viten om emnet.
De har den sterke troen, men ikke sjelden den svakeste plattform av formell kompetanse og reell kunnskap om emnet.

Redigert av Anomyn; 01/05/2019 06:13.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Anomyn] #2551127 01/05/2019 07:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Der skrev du "serveringsbransjen" igjen. Er dette noe greier fra en alternativ "virkelighet" inni hodet ditt? På utsiden av hodet ditt, her vi andre befinner oss, er jeg nemlig ikke involvert i serveringsbransjen.

Hvilken kompetanse er det du har i klimarelevante fag som jeg ikke har? Hva består din "brede, upartiske viten" i?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2551129 01/05/2019 08:01
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sa han var en møkkamann ICON_SMILE

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2551148 01/05/2019 09:16
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Eller at folk må gå løs på skogen rundt seg for å holde varmen, laget mat osv. Det er jo flere sivilisasjoner som har utryddet seg selv på det viset.

Dette er et regionalt problem i deler av afrika og enkelte andre steder. Men det er da storindustrien, landbruket og utbygging som truer skogene. Det som ligger bak er i mange tilfeller dårlig regulering og/eller korrupsjon. Klarer vi ikke å stoppe avskogingen så klarer vi ikke å opprettholde balansen som gjør at jorda er et fint sted å leve. Med eller uten global oppvarming.

https://www.regnskog.no/no/nyhet/nye-tal...0eDpvtTMoqW600Q

Redigert av skubisan; 01/05/2019 09:18.
Side 22 av 37 1 2 20 21 22 23 24 36 37

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå