Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 13 1 2 10 11 12 13

Derfor er jeg for el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: hvittsort] #2395017 05/04/2017 09:08
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Da er NOTS sin redegjørelse i tråd med slik jeg har forstått det (og altså også i tråd med artikkelen på terrengsykkel.no i går).

Men helt klart svar på dette gir det ikke:

Sitat: anonymous22
Og der grunneiere sier nei?
Må de først si ja? Eller er det ja automatisk med mindre de allerede fra før har sagt nei til sykling generelt?

...selv om denne setningen tyder på at det er ja, med mindre noen sier nei?: "Denne jussen er ikke alltid like enkel, og vi tror ikke at dette vil resultere i en forbudsiver som vi en stund så når det gjaldt alle sykler."

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2395091 05/04/2017 13:15
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ynot
Jeg har drevet med stisyklingslobbyisme i et tiår. (og også vært på møter med sentrale personer i norsk reiseliv og civita). Akkurat som med det plutselige gjennomslaget for stibygging mener jeg det er naivt å tro at gjennomslaget for snikmotorisering av friluftslivet skyldes "fornuft", hensynet til lett funksjonsnedsatte, folkehelsa, eller lobbyisme.

Kapitalinteresser står bak, og kapitalinteressene må være medallierte om vi skal få gjennomslag hos dagens politiske regime. Naturopplevelser for bemidlede være med å redde oss når olja tar slutt.
Stisykling er blitt big business i europa, og norsk reiseliv håper å gjenta suksessen her på berget. El-sykkelen gjør aktiviteten tilgjengelig for flere, og utleie-, salg, og vedlikehold gir en mulighet for flere lbs til å overleve

Har du noe kjennskap til hvilke interesser som har drevet lobbyvirksomhet ifm denne lovendringen? Jeg vet at interesseorganisasjoner for sykkelindustrien var involvert når pedelec standarden ble opprettet i EU. Sykkel industrien ba om at 250w grensen skulle bli fjernet, og det var også snakk om at fartsbegrensningen skulle økes. De fikk ikke gjennomslag for dette fordi pedelec var ment å være en klasse som skulle passe inn blant myke "trafikanter" (http://emtb.no/regler-emtb.php). Jeg oppfatter det ikke som at kapitalinteresser har vært pådrivere for dagens utformingen av elsykkel-standarden (pedelec), men de har helt klart vært innvolvert. Når det gjelder prosessen i Norge vet jeg ikke om sykkelindustrien eller forhandlere har vært involvert i særlig grad. Jeg har ikke sett høringsuttalelser fra kommersielle interessert, men det beviser jo ingen ting. Jeg har pratet med flere sykkelimportører som er relativt sett store på elsykkel i Norge, disse viste lite interesse for prosessen rundt regelverket for elsykkel i utmark.

Om jeg har påvirket beslutningstakere og organisasjoner som har levert høringsuttalelse i noen grad så kan man vel tenke seg at hensynet til syke og folk med funksjonsnedsettelse har vært en del av vurderingen.

Jeg tror utfallet av høstens karneval vil være avgjørende her, om en da ikke får igjennom et par kjappe forskriftsendringer på seinsommeren før sambaen braker løs

Jeg har også vært inne på tanken om at endring i mandatfordelingen på stortinget kan stoppe denne prosessen. Når jeg pratet med dept i går nevnte jeg dette, svaret var at dette hadde de ikke tenkt over, og at de kunne ikke utelukke dette. Men hun virket ikke videre bekymret for at dette skulle stoppe prosessen, og de jobbet ikke målrettet for å få regelverket på plass i inneværende stortingsperiode. Man kan jo tenke seg at det skyldes at det er lite uenighet om dette på stortinget, men det blir bare spekulasjoner.

Sitat: erikskon
Kjære Knut, jeg synes ikke du er ufin debatant, men du er så god at man må passe seg for å ikke synes det. Du har nok gjort en svært god jobb i å få tillat elsykkel på sti. Jeg skal holde meg for god til å spekulere hva som egentlig driver deg, men Ynot har vel pekt på hvem som er de virkelige vinnerne i dag.

Når det gjelder hva min mening var om sidestilling så var det selvsagt det anonymous22 sa. Du må gjerne peke på teknikaliteter i en tekst, flott debatteknikk der, men selvsagt vil de som kan vinne på det nå dra oss alle over en kam og peke ut som er særstillt gruppe som vil angripe fjellet med motor. Det kan slå hardt tilbake på oss. Jeg tror ikke egentlig du selv tror at det ikke kan skje bare pågrunn av noen tekststykker.

Jeg synes slettes ikke følgende scenario er usannsynlig: Elsykler ble en stor hit. Mange flere bruker nå sykkel på stier og konfliktnivået og slitasjen øker. Det blir behov for å styrke stiene for den nye bruken. Godt sponset av Innovasjon Norge bygger kommunene opp elsykkelstier med ladestasjoner. Applaus fra lokalt næringsliv! Når man først er i gang så vil det selvsagt være fornuftig å dele opp brukerne for å dempe konfliktnivået og blidgjøre den fanatiske nikkersadelen, markas svar det Iranske presteskapet. En helt naturlig måte å gjøre det på er å si at syklister skal holde seg på sykkelstiene. Siden vi nå er en lykkelig sidestilt familie så rammer det all sykling. Kjipingene som fortsatt sverger til fotkraft protesterer, men blir hysjet ned i en hestehandel der ikke bare Nikkersadlene skal blidgjøres, men der det også må settes en stop for at stadig flere brukere vil ha motor i sitt friluftsliv og bruker sykling som eksempel. "Hvorfor skal ikke vi få når de får?"

Det er hyggelig at du respekterer meg på tross av mitt standpunkt i denne saken (: Du har jo vært ganske synlig i din "leir", og selv om jeg ikke aksepterer alle påstandene dine så respekterer jeg synet og du har helt klart påvirket hvordan jeg former mitt syn på saken. Jeg har tenkt at om alle kan bruke elsykkelen på sti i marka så er det viktig å prøve å lage et miljø for disse hvor man kan prøve å introdusere verdier fra terrengsykkelmiljøet fra dette forumet og nots. Når man diskuterer en sak med forskjellig utgangspunkt er det fort gjort å tillegge motparten motiver. Om man tenker at elsykkel er en uting som gjør skade så blir det vanskelig å forstå hvordan motparten kan være for dette, og man ser etter forklaringer.

Jeg har med jevne mellomrom forsøkt å presisere mitt utgangspunkt, men jeg kan jo prøve litt grundigere nå. Det finnes altså en gruppe som ønsker å ha mulighet til å bruke elsykkelen på sti fordi man ikke har så mange alternativer. Jeg har fått tilbakemelding fra flere elsykkelbrukere som forteller om sine plager og det gjør at jeg tror det jeg driver med er riktig. Jeg har selv vært igjennom flere runder med rehabilitering og jeg har møtt grupper med folk som er utmattet etter kreftbehandling, ryggmarkgskadde, ME pasienter, slagrammede, og enkeltindivider med alle slags utfordringer. Man opplever en helt annen verden når man er noen uker på en institusjon og lever tett sammen. Alle menneskene jeg har møtt kan selvfølgelig ikke bruke en elsykkel på sti, men noen. For disse/oss kan det bety veldig mye å kunne fortsette med de aktivitetene man tidligere drev med, dette blir et mål i det fjerne som motiverer.

Det er selvfølgelig ikke noe automatikk i at disse skal ha muligheter på lik linje med friske. Alle kan vel være enige om at det er synd på noen, men man kan ikke tilpasse hele samfunnet til disse. Men, når man har et "verktøy" som enkelte har nytte av og som gir økt livsglede, et verktøy som ikke krever særlig grad av tilpassing eller medfører økt grad av konflikt med andre brukere (støy/slitasje/fart), er det da så galt at dette blir tillatt? Nå er ikke alle enige i mitt premiss om slitasje/fart, og da virker nok standpunkt mindre rimlig. Når myndighetene ønsker innspill til regelverk for bruk av elsykkel i utmark så har jeg bidratt med min erfaring/kunnskap og forsøkt å fortelle at det finnes mennesker som har nytte av dette. Noen av disse menneskene var tidligere ivaretatt gjennom en NAV-ordning som nå er avskaffet fordi prisen på elsykkel var i ferd med å bli så lav.

Et argument jeg synes er vanskelig å møte er det som går på motorferdsel. Jeg kan fortelle at en elsykkel ikke er omfattet av lovens intensjon, men for noen er dette et ideologi/prinsipp. Og jeg har vært villig til å akseptere et avslag basert på at dette er flertallets syn på hvordan friluftsliv skal være. Samtidig opplever jeg at jeg møter dette argumentet veldig sjelden, nesten utelukkende her på forumet faktisk. Når jeg prater med mer eller mindre kjente folk i det daglige så hører jeg aldri at elsykkel burde være forbudt på sti fordi den har en motor. Det er nok en overvekt av folk som ikke identifiserer seg selv om turmennesker/fottur-mennesker, men jeg tenker at det sier noe om hvordan folk flest ser på saken.

Redigert av knut77; 05/04/2017 18:44.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2395095 05/04/2017 13:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Når dette først ble lov så trenger man jo ikke være beskjeden. Hvilken type sykkel bør man gå for om man skulle lage et utleie konsept. Fint om noen kommer med noen tips...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: knut77] #2395104 05/04/2017 13:42
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: knut77
Det er selvfølgelig ikke noe automatikk i at disse skal ha muligheter på lik linje med friske.

Brukere med særskilte behov kunne fått spesiell tillatelse. Det har vel vært nevnt omtrent på annenhver side i tråden?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: anonym22] #2395119 05/04/2017 14:25
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous22
Sitat: knut77
Det er selvfølgelig ikke noe automatikk i at disse skal ha muligheter på lik linje med friske.

Brukere med særskilte behov kunne fått spesiell tillatelse. Det har vel vært nevnt omtrent på annenhver side i tråden?

Det tenkte jeg og. Direktoratet sa i en tlf samtale at det ville bli mulig med unntak for personer med spesielle behov og at det ikke var noe man trengte å ta hensyn til i deres arbeid. Når de så kom med sin anbefaling så skriver de eksplisitt at det ikke er nødvendig med en unntaksordning, personer med behov greier seg med tilgang på grus/turveier. Om direktoratet hadde fått viljen sin så ville altså ikke unntak være mulig, nå er det ikke lenger et tema.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: sveinaa] #2395136 05/04/2017 15:19
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: sveinaa
Når dette først ble lov så trenger man jo ikke være beskjeden. Hvilken type sykkel bør man gå for om man skulle lage et utleie konsept. Fint om noen kommer med noen tips...

Her er hvertfall noen alternativer:
Specialized Turbo Levo FSR 6Fattie
Scott E-Genius 710 Plus
Scott E-Spark 700 Plus TUNED
Haibike XDURO AllMtn

Regner med at f.eks. Trysil kommer til å ha utleie av El-sykkel i tillegg til vanlige sykler når sesongen starter.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: oracle] #2395138 05/04/2017 15:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: oracle

Scott E-Genius 710 Plus
Haibike XDURO AllMtn

Regner med at f.eks. Trysil kommer til å ha utleie av El-sykkel i tillegg til vanlige sykler når sesongen starter.

Det slo meg at et rullerende utleiesenter (les: henger med diverse utstyr.), kunne vært spennende. En spennende nettside som man annonsert hvor man var og som kunder kunne booke fra. Måtte hatt en del batterier, men det er nok ikke det største problemet.

Hvor mye tåler en sånn elsykkel? Må man regne mye i driftskost?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: Ynot] #2395180 05/04/2017 17:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg har drevet med stisyklingslobbyisme i et tiår. (og også vært på møter med sentrale personer i norsk reiseliv og civita). Akkurat som med det plutselige gjennomslaget for stibygging mener jeg det er naivt å tro at gjennomslaget for snikmotorisering av friluftslivet skyldes "fornuft", hensynet til lett funksjonsnedsatte, folkehelsa, eller lobbyisme.

Kapitalinteresser står bak, og kapitalinteressene må være medallierte om vi skal få gjennomslag hos dagens politiske regime. Naturopplevelser for bemidlede være med å redde oss når olja tar slutt.
Stisykling er blitt big business i europa, og norsk reiseliv håper å gjenta suksessen her på berget. El-sykkelen gjør aktiviteten tilgjengelig for flere, og utleie-, salg, og vedlikehold gir en mulighet for flere lbs til å overleve

Er langt i fra inni i kretsen som du er/har vært men jeg har hatt noen samtaler med relevante folk (lokalt) og jeg sitter enn så lenge igjen med inntrykket av at veldig få ser potensialet som Norge har. Mange gir inntrykk av at de ser på stisyklister som raringer, særinger eller 'stygge andunger' og ikke som en (uhomogen) gruppe med utviklingspotensial.

Andre har vært inne på det; har du mulighet til å gå dypere inn på dette tema eller blir det for detaljert i forhold til 'samtalepartnere' dine?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: sveinaa] #2395182 05/04/2017 17:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: oracle

Scott E-Genius 710 Plus
Haibike XDURO AllMtn

Det slo meg at et rullerende utleiesenter (les: henger med diverse utstyr.), kunne vært spennende. En spennende nettside som man annonsert hvor man var og som kunder kunne booke fra. Måtte hatt en del batterier, men det er nok ikke det største problemet.

Hvor mye tåler en sånn elsykkel? Må man regne mye i driftskost?

Sveinaa som er opportunist og ser muligheter?

http://www.roxybikemallorca.com/e-bike-mieten-pedelec-mallorca/
https://www.tritscher.at/de/ons/mtb/mtb_info.html
http://www.ebike-valgardena.com/de/price-list.asp

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: Tange] #2395228 05/04/2017 20:20
sveinaa Offline
More than words
More than words
Roxybike har jeg vært hos. Kjørte ikke elsykkel, men flere forskjellige FS sykler. De har et veldig bra opplegg med guide ICON_SMILE

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2470159 14/03/2018 10:26
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Denne tråden trenger en bump!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2473296 01/04/2018 21:31
S
snorre Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hvordan har det første året vært rundtomkring?

Lidenskaplig... Men ikke fanatisk

NOTS medlem

Hafjell
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2474741 07/04/2018 21:33
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har møtt få elsykler på sti, flest på grus. Ikke registrert noen konflikter så langt. Og ikke sett noen elfatbikes.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2475702 11/04/2018 11:00
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Har syklet med el-fat på sti noen få ganger. Aldri møtt noe annet en smil og interesse. I Finnmark er det forslag/lov med elsykkel på sti. Noe som er helt logisk så lenge man kan rase rundt i en atv/scooter på 100 hk.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: gutt45kg] #2475722 11/04/2018 12:18
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gutt45kg
Har syklet med el-fat på sti noen få ganger. Aldri møtt noe annet en smil og interesse. I Finnmark er det forslag/lov med elsykkel på sti. Noe som er helt logisk så lenge man kan rase rundt i en atv/scooter på 100 hk.

?
Det er ikke generelt lov med atv på sti, hverken i Finnmark eller andre steder. Noen steder i Finnmark er det åpent for kjøring med atv på egne løypetraseer, som i noen tilfeller er sti. Andre steder er kommunene veldig slepphendte med dispensasjoner slik at det I praksis er lov å kjøre atv på mange løyper.
Ang snøscootere så er dette kun lov i egne løypetraseer.

- Stefan
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2475754 11/04/2018 13:54
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Mulig det ikke er "lov" å kjøre scooter utenfor løype, men når du ser ca 100 forskjellige spor der det ikke er "lov" å kjøre.....

https://www.tu.no/artikler/miljodirektoratet-vil-tillate-elsykling-pa-turveger-i-utmark/348883

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2475807 11/04/2018 18:08
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jepp helt logisk å tillate elsykkel og elmoped når skuter og atv tillates. Og jeg synes nå egentlig at det er helt logisk å tillate skuter når elsykkel er tillat på sti. Og sånn går nå runddansen ICON_SMILE

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2475896 12/04/2018 07:10
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erikskon
Jepp helt logisk å tillate elsykkel og elmoped når skuter og atv tillates. Og jeg synes nå egentlig at det er helt logisk å tillate skuter når elsykkel er tillat på sti. Og sånn går nå runddansen ICON_SMILE

erikskon, du høres litt oppgitt ut, selv i ironimodus :-)

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: simenf] #2476126 12/04/2018 21:32
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
+1

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2476151 13/04/2018 06:30
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jepp. Ingen hemmelighet at jeg er oppgitt over norsk "miljøpolitikk".

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2503636 20/08/2018 10:37
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Altfor lenge siden det har vært noe temperatur her!

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2503643 20/08/2018 11:10
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Syklet i østmarka i går. Veeeldig mange folk som går på veien til Mariholtet. De fleste ser ut til å foretrekke å gå på vei. Så flere terrengsyklister på stier i nærheten.

Trenden er kanskje snudd? Folk på vei, syklister på stier?

Redigert av gutt45kg; 20/08/2018 11:11.
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2550005 26/04/2019 11:48
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva erfarer folk som fordeler og utfordringer med elsykler på sti?

Håper det kan komme opp noen tanker, helst basert på erfaringer og ikke bare oppkonstruerte problemstillinger. Tanken er at ved å være oppmerksomme på potensielle konflikter skal man kunne fange opp disse så tidlig som mulig og dermed kanskje kunne gjøre tiltak for å unngå at det eskalerer. Og ikke minst bygge kunnskap om hva som man opplever av utfordringer lokalt fra den første sesongen elsykler på sti er lovlige i hele landet. Hadde vært interessant å se hvordan dette utvikler seg utover i 2019 og videre i tid.

Mine tanker er som følger og kan jo være et utgangspunkt:

Potensielle utfordringer:
1. Potensielt mange flere som sykler, spesielt ved utfartspunkter (større totalbelastning).
2. Uerfarne terrengsyklister som ikke tar tilstrekkelig hensyn.
3. Større fart? På grusveier til/fra sti eller også på sti?
4. Shuttling kan gi merbelastning på enkelte stier.

Hvordan følge opp og kontrollere ulovlige sykler og ulovlig sykling er også en mulig problemstilling, men er avhengig av at ulovlig sykling faktisk blir et problem. En mulighet er jo at politiet møter opp på utfartsparkeringer eller reagerer på konkrete tips. Å involvere klubber, importører og sykkelbutikker som selger elsykler er trolig nødvendig for å få til et minimum av kunnskap om hvordan man skal oppføre seg på sti. NOTS kan ikke gjøre dette alene.

Fordeler:
1. Gjør det lettere å komme i gang med terrengsykling (minus kostnad for innkjøp).
2. Enklere for syklister med forskjellig nivå å sykle sammen.
3. Spre trafikken mer utover stinettet (lenger inn i marka) og holde flere stier åpne.
4. Får flere folk ut på sti, også de med begresninger.

Flere faktorer som ikke er nevnt?
Er for eksempel trimming av stisykler vanlig (fjerne fartssperre/mer effekt)?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2550007 26/04/2019 11:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Når jeg ser på fordelene dine, så er det bare 1 og 4 som potensielt har fordeler.
2: Hva skjedde med de gode, gamle fellesturerene der alle ventet på alle, og man hadde snittfart på 2km/t (omtrent).?
3: Dette tror jeg er en utopi, da folk synes det er fint å kunne ta to runder, f.eks. (dette er noe jeg har hørt med egne ører).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2550020 26/04/2019 12:17
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min egen erfaring tilsier at det er lettere og morsommere å bli med ivrige kompiser (uten elsykkel) på tur med elsykkel når man ikke er like sprek selv. Ingenting feil med trege fellesturer, men veldig feil når kompisen din ikke gidder å være med på tur lenger fordi det hele tiden går litt for radig uten at du legger merke til det det sjøl... Dette er ikke utopi.

Det med lengre turer er nok noe som skjer etterhvert som man blir mer erfaren på elsykkel og kan posjonere batteriet bedre. Det er i alle fall noe jeg hører fra mine kompiser med elsykkel.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: simenf] #2550024 26/04/2019 12:24
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: simenf
Min egen erfaring tilsier at det er lettere og morsommere å bli med ivrige kompiser (uten elsykkel) på tur med elsykkel når man ikke er like sprek selv. Ingenting feil med trege fellesturer, men veldig feil når kompisen din ikke gidder å være med på tur lenger fordi det hele tiden går litt for radig uten at du legger merke til det det sjøl... Dette er ikke utopi.

Dårlig kompis.

Hvis du ikke kan bli med en kompis på tur fordi du ikke har elsykkel, da er det noe feil.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2550037 26/04/2019 12:48
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Langt fra noen dårlig kompis, bare litt ivrig (noe vel alle har kjent på). Jeg sa ikke at man ikke får være med, kun at det er lettere og morsommere å sykle sammen da. Jeg har vært på begge sider av bordet her...

Dette er IKKE ment som en diskusjon rundt hva man synser om elsykkel på sti, men hva man erfarer. Positivt med konkrete innspill og ikke bare gjengivelse av meninger fra andre tråder.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: simenf] #2550039 26/04/2019 12:52
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: simenf
kun at det er lettere og morsommere å sykle sammen da. Jeg har vært på begge sider av bordet her...

Jepps, lettere...er det diskusjonene og argumentene kommer ned til. "du må prøve før du kan si noe, kjenn at det er morsomt og enklere".
Enklere, lettere.

Ja, jeg har stort sett hengt etter, er litt lenger framme nå, har tatt meg sammen.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: baronKanon] #2550040 26/04/2019 12:54
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Når jeg ser på fordelene dine, så er det bare 1 og 4 som potensielt har fordeler.
2: Hva skjedde med de gode, gamle fellesturerene der alle ventet på alle, og man hadde snittfart på 2km/t (omtrent).?
3: Dette tror jeg er en utopi, da folk synes det er fint å kunne ta to runder, f.eks. (dette er noe jeg har hørt med egne ører).

3. flere "laps" på samme nedkjøring, mye mer slitasje... en butikk på Møre skrev om det på instaen sin, "tenk hvor mange flere ganger du kan bombe ned favorittstien din på samme tid!"

NOEN drar på langtur lenger inn, men det er fåtallet, tenker jeg.
Noen trenger hjelpemiddel pga skader, alder og andre skavanker, men det er fåtallet. Men til disse er det et fantastisk hjelpemiddel, jepp, hjelpemiddel.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2550045 26/04/2019 13:03
O
OlaGB Offline
Fersking
Fersking
O
Bygde meg elsykkel for noen år siden, som var en motorsykkel sånn egentlig. 3500w. Morro et par uker, totalt ubrukbar i skogen, og ble raskt kjedelig for min del. Ble stående i garasjen.

Har i senere år syklet på manuelle grove stisykler.

Kjøpte meg nå nettopp en nokså grom, lovlig, Emtb, for å bruke den til litt roligere treningsdager, uten å miste morroa med litt fart på stien.
Dette var midt i blinken for meg, både på flat sti, og for temmelig harde nedkjøringer med tilhørende klatretur opp.
Nå er jeg nokså ny i el-sykkel gamet, men har fått endel mil på kort tid (over 40mil på 4 uker, bortimot kun på sti), og gjort meg noen tanker.

-Blir det så mange flere sykler på stiene?
Syklene er veldig dyre, og en blir fortsatt sliten om en vil ha det morro (tro det eller ei, tvilere).
Derfor tror jeg at el-stisykkel salget kommer til å øke, men nokså jevnt med at manuell stisykkel salget avtar. Det er nok samme folket som blir å sykle på disse dyre syklene tror jeg.
Jeg tror derimot det blir flere elsykler på sykkelstiene, med folk som skal til/fra jobb/butikk. Da fordi folk bytter ut bilen, når det går ann å sykle uten å bli gjennomsvett.

-Slitasje på stiene
Joa, er faktisk litt enig der. Men ikke så mye pga effekt i motor, men pga økning av antall km pr person som sykler.
MEN, dette er i hovedsak isåfall et lokalt problem i tett befolkete områder. Man må huske at Norge er et langstrakt land. Jeg bor i en liten komune, der jeg kan sykle lokale stier en hel dag uten å møte 1 syklist, hverken el- , eller manuell. (senest idag, på 3 timer sykling).
Pass derfor på at ikke de tett befolkete områdene, legger føring for landsdekkende lovverk!!

-Sliten på Emtb?
You bet! Idag syklet jeg i 3 timer totalt. Brukte typ 1,5 batteri på dette, og lå stort sett i HR sone 2 og 3 (73-88%). Klatret vel totalt rundt 1500-1600m tipper jeg. Mest sykling, litt trilling, og bånn gass ned igjen på nokså grove stier. Temmelig sliten etterpå! Men tenkte ikke over det, for jeg hadde det kjempekjekt!
Hvorfor enkelte sier at dette er juks, fatter jeg ikke. Konkurrerer da ikke med noen! Og de må gjerne kalle meg lat, trener jo bare motbakkeløping og sykling 7-10t i uka.
Lager forøvrig mine egne Emtb segment i strava, paralellt med manuelle sykler sine strava segmenter ICON_SMILE
Appropo, idag perset jeg nedoverkjøring på ene stien med god margin, uten å trø.. Emtb kan også gå fort nedover!

-Ang toppfart og effekt
Jeg mener bestemt at effekten vi har i dagens motorer, er plenty.
Hvis vi øker denne, så vil jeg være enig i at slitasje på stier, spesielt i bratte bakker, vil øke.
Drivverket på dagens elsykler tåler heller ikke stort mer, om en ikke vil abbonere på kjeder og kasetter månedlig.
Toppfarten derimot, er for lav etter min mening. Jeg sykler da lett like fort (på høyere puls) med manuell sykkel på flata og nedover, som med el-sykkelen. Noen land har 32km/t toppfart, dette føler jeg er en mer riktig hastighet.
Har egentlig tilgode å komme så fort på sti at jeg blir overasket av fotgjengere, eller skremmer noen for den saks skyld.
Tross alt er det i motbakkene en virkelig har behov for motoren, og der går det sjelden så fort, og en stopper desto raskere enn på flata.
Men på åpne skogsveier osv, så er 25km/t som å se på at maling tørker ICON_LAUGH
Med 32km/t, så tror jeg trimming problematikken blir redusert drastisk.

-Tilslutt noen tanker om utviklingen
Jeg ser fler og fler går over til innebygd batteri, noe som ser bra ut, men det er liksom alt. Jeg har 2 batteri (shimano 8000, utenpåliggende), og sliter med tanken på å måtte ha 1meter (litt overdrevent) langt batteri i sekken, og måtte frem med verktøy for bytte. Men folk vil tydeligvis lide for skjønnheten ICON_SMILE
Skjønner heller ikke hvorfor så mange higer etter versting lang/slakk enduro geometri. Tror mange hadde hatt godt av å vært ærlig med seg selv om hvor en egentlig bruker sykkelen, og kjøpt deretter.

Ble et langt innlegg, men fattet i korthet: Jeg er ekstremt fornøyd med Emtb, og tror dette blir å ta over mye av stisykkel markedet ICON_SMILE

19' Merida Eone-sixty 900E
Side 12 av 13 1 2 10 11 12 13

Moderator  support