Klimahysteri, enig?
|
Re: Klimahysteri, enig?
[Re: ]
26/04/2019 15:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du får høre på Wikipedia istedenfor meg:
"This fallacy is similar in structure to certain other fallacies that involve a confusion between the justification of a belief and its widespread acceptance by a given group of people. When an argument uses the appeal to the beliefs of a group of experts, it takes on the form of an appeal to authority;"
Dersom noen spør meg om informasjon som klimaforskerne er mest kompetente til å svare på og jeg svarer at "Det og alle andre ting du lurer på, finner du ut ved å lese og forstå alt som er gjort av klimaforskning.", hva er det da med det utsagnet som ikke stemmer?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Girona]
26/04/2019 15:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, jeg ser ingen grunn til å bruke tid på å forsøke å forklare deg deg, all den tid du selv har sagt at du ikke er i stand til å forstå bevismaterialet: Du kan ikke forklare meg hvordan du sorterer bevismaterialet, fordi jeg ikke forstår bevismaterialet? Du har påstått at du klarer å gjøre det opp en mening om dette spørsmålet, ved å lese bare noe av bevismaterialet som foreligger. Hvis ikke du er i stand til å forklare hvordan du går frem for å få til det, så må vi nesten bare konkludere med at du ikke har en god metode for å skille ut relevant bevismateriale fra irrelevant - og at det er derfor du ender med å tvile på at klimaendringene er menneskeskapte. Hvis jeg skal gidde å debattere med deg videre, så må du bygge kompetanse slik at du kan bidra med litt eget innhold i debatten, og ikke bare kreve svar av andre. Jeg kommer til å fortsette å kreve at du underbygger påstandene dine helt til du underbygger påstandene dine. Du velger selv hvor slitsom veien frem dit skal bli. I mellomtiden ser alle en debattant som slenger ut påstander som han ikke KAN eller ikke VIL underbygge. Dette er hvordan du diskrediterer deg selv. Hvilken kompetanse er det forresten du har er som jeg ikke har?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/04/2019 15:30
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel umulig for en person å lese og kvalitetssikre all forskning som er gjort på klima de siste 50 år.
20 sider med lange innlegg, skrevet i normal arbeidstid.
Artig å vist hvor mye arbeidstid folk har stjælt for å enten skrive eller lese denne tråden.
|
|
|
26/04/2019 15:43
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Jeg kan bare snakke for meg sjøl, men jeg har lest om vær og klima i 20 år eller så, samt studert litt meteorologi, samt jobba sammen med klimaforskere i seks år. Man lærer av å jobbe med folk som kan mer enn en sjøl. Jeg er derfor rimelig sikker, så sikker man kan bli før man blir religiøs, på at det IPCC og de 98% av klimaforskerne som finnes på kloden, er riktig. Naturlig variasjon skjer over tid - over århundrer. Den variasjonen vi ser nå, skjer over år eller årtier og korrelerer med klimagasskonsentrasjonen, noe også modellene våre sier skal stemme. At noen tviholder på at DET ER IKKE VÅR FEIL!!!!! eller prøver å motbevise at det blir varmere, får falle på deres egen urimelighet. Det blir omtrent som vaksinemotstanderne som mener at vaksiner vil ta livet av unga deres sjøl om det også har fungert i mangfoldige tiår.
God helg!
|
|
|
[Re: Skjelven]
26/04/2019 16:06
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Gruppeløs :p
[quote=Skjelven]
20 sider med lange innlegg, skrevet i normal arbeidstid.
Artig å vist hvor mye arbeidstid folk har stjælt for å enten skrive eller lese denne tråden. [/quote=Skjelven]
Digresjon inkludert subjektiv virkelighetsoppfatning: Det er to typer arbeidsfolk. De som klokker inn og ut vs de som skal levere. De siste har leveransekrav, arbeidstid er irrelevant. Jeg tror den siste gruppen er overrepresentert her på forumet.
+ Mennesker trenger pauser. Før i tiden røyka folk. Så 10 min pr time gikk opp i røyk. I dag røyker færre, men behovet for pauser består. Noen bruker pausen her tenker jeg.
/Digresjon
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
[Re: Kodo]
26/04/2019 16:14
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Artig! «Dissimination of results and knowledge in ....... and social media» er en del av min jobb. Jeg har aldri fri.
|
|
|
[Re: GeirK]
26/04/2019 18:10
|
progres
Besatt
|
Besatt
Hvis jeg skal gidde å debattere med deg videre, så må du bygge kompetanse slik at du kan bidra med litt eget innhold i debatten, og ikke bare kreve svar av andre
Faktum Girona ( du er nokså ny bruker på forumet) er at GeirK i 15-20 år har raljert på dette forumet under mantraet om " å lære" . Historien har derimot vist oss at han ( med ett enkelt unntak såvidt jeg kan huske - og det handlet om økonomi) primært har vært ute etter å belære. Etter hvert lærer man seg å ta dette med et smil. Hans respekt og ydmykhet for andres synspunkter på dette forumet er stortsett fraværende. Samtidig skaper han så mye kontradiksjon, og er åpenbart såpass kunnskapsrik at han er er sollid bidragsyter til å gjøre dette til et attraktivt og spennende forum. Jeg leter alltid først opp hans postinger  . GeirK er en krevende debattant, mye handler om ren semantikk. Men Girona - for din egen sjelefreds skyld, og for å kunne sette av tid til annet enn å respondere på ulike "sannhetsbevis" - keep calm! Vi ser deg!
Redigert av progres; 26/04/2019 18:20.
|
|
|
26/04/2019 18:16
|
progres
Besatt
|
Besatt
Hvilken kompetanse er det forresten du har er som jeg ikke har? Der ble du bra utrygg , hæ?
|
|
|
[Re: progres]
26/04/2019 18:23
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Denne diskusjonen handler (potensielt) om så uendelig mye mere enn enkeltindivider.
|
|
|
26/04/2019 18:24
|
progres
Besatt
|
Besatt
Sant, men bare en reminder!
|
|
|
26/04/2019 18:38
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jepp. Har vært på forumet av og på i 10 år. Jeg ser også de såkalte «klimarealistene». De representerer en større bekymring.
|
|
|
26/04/2019 20:08
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
26/04/2019 20:09
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Klimarealistene har jo gått livets haarde skole. De trenger ikke vissvass fra såkalte forskere og andre som trur at de kan mer enn andre…
|
|
|
[Re: HM1100]
27/04/2019 05:49
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
... representerer en større bekymring. Bekymrer meg litt både for "klimareligiøse" og "klimarealister". Står et sted mellom disse steile fronter.
|
|
|
[Re: Skjelven]
27/04/2019 07:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er vel umulig for en person å lese og kvalitetssikre all forskning som er gjort på klima de siste 50 år.
My point exactly
|
|
|
27/04/2019 07:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hans respekt og ydmykhet for andres synspunkter på dette forumet er stortsett fraværende.
På hvilken måte er det respektløst å be folk grunngi påstandene sine? Her er jeg ikke ute etter å belære noen om noe som helst siden jeg ikke har så veldig mye å lære bort.
|
|
|
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slapp av. I følge kommentarfeltet til Yr så er det ingenting å bekymre seg over fordi "klimaet alltid har gått i sykluser" og fordi "jeg husker at det var varmt da jeg var ung".
|
|
|
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvilken kompetanse er det forresten du har er som jeg ikke har? Der ble du bra utrygg , hæ? Nei. Bare undrende.
|
|
|
[Re: Anomyn]
27/04/2019 07:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
... representerer en større bekymring. Bekymrer meg litt både for "klimareligiøse" og "klimarealister". Står et sted mellom disse steile fronter. Hvem er de "klimareligiøse"?
|
|
|
27/04/2019 09:38
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
… GeirK i 15-20 år har raljert på dette forumet under mantraet om " å lære". … Hans respekt og ydmykhet for andres synspunkter på dette forumet er stort sett fraværende. Samtidig skaper han så mye kontradiksjon, … GeirK er en krevende debattant, mye handler om ren semantikk.
"GeriK" har postet mer enn 25.000 innlegg her i forumet, hvorav 20.000 er av en kategori hvor han etterspør dokumentasjon fra mot-debattanter. Uten å bidra med dokumentasjon på noe som helst selv. "GeirK" er en debattant som kverulerer for kveruleringens skyld, slik jeg ser det. Hans rolle i det sosiale liv, det. Et tips til andre debattanter er da å bruke samme taktikk mot "GeirK" selv: Be ham om dokumentasjon på det han skriver.... For så å be om mer dokumentsjon osv., osv. …, en evig løkke som ikke fører noe sted. Det har seg slik at jeg kjenner "GeirK", dvs. "kjosaren", litt fra privaten fra før, fra mange år tilbake, fra min tid i Nidaros. Derfor intervener han sjelden i mine tråder, eller mot mine innlegg. Kanskje han har brent fingrene..brent barn skyr ilden, sies det.
Redigert av Anomyn; 27/04/2019 09:40.
|
|
|
27/04/2019 10:54
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Skyer og damp og alt det der er allerede i klimamodellene vi bruker i dag. At temperaturen stiger i takt med co2-konsentrasjonen i troposføren, som noe vi observerer, og at det stemmer med modellene vi bruker, bør jo være svar nok på at modellene virker. Det er alltid variasjon og småfeil, men det er det store bildet som teller her, ikke detaljene. Igjen demonstrerer du problemet med unødvendig polarisering. Først har du en nedsettende og belærende tone overfor de som har et litt annet ståsted enn deg om klimapolitikk og klimavitenskapsformidling, så hoster du opp banaliteter som "Skyer og damp og alt det der er allerede i klimamodellene vi bruker i dag" Som da viser at du ikke basis innsikt i emnet modellbasert prediksjon. Usikkerheten i skymodellene overstiger temperaturmålene i Parisavtale, og det er da én av ganske mange modeller som går inn i å kommer fram til temperaturprediksjonene. Jeg anbefaler det å lese den artikkelen om utfordringene med klimamodellene. For å sitere en ekte klimaforsker (Bjorn Stevens, +19000 siteringer, så greit anerkjent forsker) : The computational power of computers has risen many millions of dollars, but the prediction of global warming is as imprecise as ever. “It is deeply frustrating,” says Bjorn Stevens of the Hamburg Max Planck Institute for Meteorology ... The difficulties he and his fellow researchers face can be summed up in one word: clouds
Et annet viktig punkt fra artikkelen: “The accuracy of the predictions has not improved, but our confidence in them has grown,” he says. The researchers have examined everything that might counteract global warming. “Now we are sure: she is coming.”
Du har rett i to ting her: 1. Klimamodellene er ikke eksakte, og vil nok aldri bli det. Vær og klima er for komplekst for dét. Men igjen, det er det beste vi har. Det blir litt som innen medisin - ofte kan du ikke vite noe sikkert, men kan anta det med blodprøver og andre målinger. Å vite litt (eller ganske mye) er bedre enn å vase rundt uten å bry seg. 2. Klimamodellene har vist seg ganske riktige, men ikke helt. For eksempel har de predikert en lavere oppvarming enn den vi har sett, uten at vi veit hvorfor ennå. Summa summarum er det vel bedre å tro på det vi veit, som øker dag for dag, enn å tro på det en bitteliten prosentandel av forskere, mange av dem betalt av oljeindustrien, sier. PS: Oljeindustrien hadde allerede på sekstitallet modeller som anslo at co2-utslippet ville føre til oppvarming, men holdt talla for seg sjøl. Man ville jo ikke at folk skulle bli redde for å kjøre bil eller noe…
|
|
|
27/04/2019 11:21
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Man skrur ikke bare litt hist og her, man samler data og sammenlikner modellens data med de innsamlede dataene og justerer modellen fortløpende sånn at den blir bedre.
Hvis du har et bedre forslag enn dette, kom gjerne med det.
|
|
|
27/04/2019 13:38
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Man skrur ikke bare litt hist og her, man samler data og sammenlikner modellens data med de innsamlede dataene og justerer modellen fortløpende sånn at den blir bedre. Hva er forskjellen på 'å skru litt her og der' og 'justerer modellen fortløpende'? Det kalles regresjoner og er vanlig innen statistikk og annen vitenskap. En modell er aldri perfekt, så man sammenlikner dataene fra modellen med observerte data for å gjøre modellen bedre. Seinere setter man seg ned og ser på hva som var feil og hvorfor det var feil og lærer mer underveis. vis du har et bedre forslag enn dette, kom gjerne med det. Forslaget mitt er å være svært varsom med å forstyrre de økonomiske systemene baser på dårlig kunnskskap om effekter og konsekvenser, når styringsmålene kommer fra en prediksjon med stor usikkerhet. Det er ikke stor usikkerhet, det er veldig, veldig høy sikkerhet. Å bruke de økonomiske systemene som et argument i denne sammenhengen, gir ikke mening, siden økonomien åpenbart er avhengig av ressursene vi har på kloden. Vi veit at vi spyr ut et lass med co2 og at dette gjør kloden varmere. Det gjør også havet surere, noe som fører til at korallrev dør og dermed også fisk, som vi er avhengige av for å få mat. Vi veit at havet stiger på grunn av issmelting og at det allerede er flere steder som har blitt ubeboelige på grunn av dette. Vi veit at i arktiske strøk, er temperaturendringa så langt oppe i nesten fire grader over normalt. Vi veit at i tropiske strøk, blir det mer tørke, jevnlig. Vi veit at det blir mer styrtregn på grunn av høye temperaturer i vannet og dermed mer damp, som blir til skyer. Vi veit veldig mye, men like forbanna er det noen som tviholder på at vi ikke veit nok, at det ikke er helt 2+2=4, og at vi derfor må avvente. Det blir litt som å kjøre mot en fjellvegg i 120km/t. Du veit jo ikke at den er der - det kan være et synsbedrag, så du gidder ikke å bremse før du er tre meter unna og finner ut at "åh - den var der likevel". Da er det litt for seint å bremse. Red: Så å starte nedbremsinga litt tidligere og ikke fortsette i full fart, kan gjøre at du kanskje kommer litt seinere fram. Hvis fjellveggen ikke er der, er det bare å gasse på igjen. Å ikke bremse, kan fort føre til at at du ikke kommer noe sted .
Redigert av RoyK; 27/04/2019 13:40.
|
|
|
[Re: RoyK]
27/04/2019 14:02
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Vi veit at havet stiger på grunn av issmelting og at det allerede er flere steder som har blitt ubeboelige på grunn av dette.
Havet stiger litt pga temperaturøkning i vannmassene også. Det blir litt som å kjøre mot en fjellvegg i 120km/t. Du veit jo ikke at den er der - det kan være et synsbedrag, så du gidder ikke å bremse før du er tre meter unna og finner ut at "åh - den var der likevel". Da er det litt for seint å bremse. En dramatisk anlogi...
|
|
|
27/04/2019 14:20
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Vi veit at havet stiger på grunn av issmelting og at det allerede er flere steder som har blitt ubeboelige på grunn av dette.
Havet stiger litt pga temperaturøkning i vannmassene også. Ja, og temperaturøkningen kommer av utslipp av klimagasser Det blir litt som å kjøre mot en fjellvegg i 120km/t. Du veit jo ikke at den er der - det kan være et synsbedrag, så du gidder ikke å bremse før du er tre meter unna og finner ut at "åh - den var der likevel". Da er det litt for seint å bremse. En dramatisk anlogi... En ganske god analogi.
|
|
|
[Re: RoyK]
27/04/2019 14:53
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man skrur ikke bare litt hist og her, man samler data og sammenlikner modellens data med de innsamlede dataene og justerer modellen fortløpende sånn at den blir bedre. Hva er forskjellen på 'å skru litt her og der' og 'justerer modellen fortløpende'? Det kalles regresjoner og er vanlig innen statistikk og annen vitenskap. En modell er aldri perfekt, så man sammenlikner dataene fra modellen med observerte data for å gjøre modellen bedre. Seinere setter man seg ned og ser på hva som var feil og hvorfor det var feil og lærer mer underveis. vis du har et bedre forslag enn dette, kom gjerne med det. Forslaget mitt er å være svært varsom med å forstyrre de økonomiske systemene baser på dårlig kunnskskap om effekter og konsekvenser, når styringsmålene kommer fra en prediksjon med stor usikkerhet. Det er ikke stor usikkerhet, det er veldig, veldig høy sikkerhet. Å bruke de økonomiske systemene som et argument i denne sammenhengen, gir ikke mening, siden økonomien åpenbart er avhengig av ressursene vi har på kloden. Vi veit at vi spyr ut et lass med co2 og at dette gjør kloden varmere. Det gjør også havet surere, noe som fører til at korallrev dør og dermed også fisk, som vi er avhengige av for å få mat. Vi veit at havet stiger på grunn av issmelting og at det allerede er flere steder som har blitt ubeboelige på grunn av dette. Vi veit at i arktiske strøk, er temperaturendringa så langt oppe i nesten fire grader over normalt. Vi veit at i tropiske strøk, blir det mer tørke, jevnlig. Vi veit at det blir mer styrtregn på grunn av høye temperaturer i vannet og dermed mer damp, som blir til skyer. Vi veit veldig mye, men like forbanna er det noen som tviholder på at vi ikke veit nok, at det ikke er helt 2+2=4, og at vi derfor må avvente. Det blir litt som å kjøre mot en fjellvegg i 120km/t. Du veit jo ikke at den er der - det kan være et synsbedrag, så du gidder ikke å bremse før du er tre meter unna og finner ut at "åh - den var der likevel". Da er det litt for seint å bremse. Red: Så å starte nedbremsinga litt tidligere og ikke fortsette i full fart, kan gjøre at du kanskje kommer litt seinere fram. Hvis fjellveggen ikke er der, er det bare å gasse på igjen. Å ikke bremse, kan fort føre til at at du ikke kommer noe sted . Her er det bare å skru igjen oljekrana. Støre er på saken og har funnet velferdsstatens garantist for fremtiden! https://www.aftenposten.no/norge/politik...til-troffeltang
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
28/04/2019 05:45
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kommer til å fortsette å kreve at du underbygger påstandene dine helt til du underbygger påstandene dine. Du velger selv hvor slitsom veien frem dit skal bli.
Til informasjon til andre: Ser det nå tjenlig at jeg overtar diskusjonen med "GeirK" i denne tråden. Greit? @ "GeirK": Krever at du konkretiserer hva du legger i uttrykket "hvor slitsom veien frem dit skal bli. " Kommer til å fortsette å kreve inntil du kommer med et plausibelt svar. - - - - Og for de som ikke har leste hele denne lange tråden: Bakgrunnen for min inngripen nå er dette, altså andre debattanters oppgitthet over raljeringen fra "GeirK": … GeirK i 15-20 år har raljert på dette forumet under mantraet om " å lære". … Hans respekt og ydmykhet for andres synspunkter på dette forumet er stort sett fraværende. Samtidig skaper han så mye kontradiksjon, … GeirK er en krevende debattant, mye handler om ren semantikk.
"GeriK" har postet mer enn 25.000 innlegg her i forumet, hvorav 20.000 er av en kategori hvor han etterspør dokumentasjon fra mot-debattanter. Uten å bidra med dokumentasjon på noe som helst selv. "GeirK" er en debattant som kverulerer for kveruleringens skyld, slik jeg ser det. Hans rolle i det sosiale liv, det. Et tips til andre debattanter er da å bruke samme taktikk mot "GeirK" selv: Be ham om dokumentasjon på det han skriver.... For så å be om mer dokumentsjon osv., osv. …, en evig løkke som ikke fører noe sted. Dere kan ta frem popkornet, og lene dere godt tilbake i stolen.
Redigert av Anomyn; 28/04/2019 05:54.
|
|
|
28/04/2019 06:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi kan godt diskutere meg, men det er et tema som ikke har noe med klimaspørsmålet å gjøre, så da foreslår jeg at du oppretter en egen tråd fremfor å søle til denne. Jeg er mer enn villig til å delta med opplysninger om GeirK i den tråden, så bare kjør på.
|
|
|
28/04/2019 06:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
For å illustrere med et motspørsmål: Hvorfor var det greit for deg å spørre om info relatert til koketopper og touchfunksjon, men ikke greit for meg å spørre om info om oppløsning på proxyindikatorer?
Sannsynligheten for at man svar som enkelt kan kvalitetssikres, er mye høyere på spørsmål 1 enn på spørsmål 2. Jeg har ikke sagt at det ikke er greit å stille spørsmålet. Jeg har sagt at du får et langt nøyaktigere svar om du spør klimaforskerne. Hvordan vil du gå frem for å undersøke om svaret du får her inne er korrekt?
|
|
|
28/04/2019 07:25
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan vil du gå frem for å undersøke om svaret du får her inne er korrekt?
Hvordan vil GeirK gå frem for å undersøke om svaret man får her inne IKKE er korrekt?
Redigert av Anomyn; 28/04/2019 07:25.
|
|
|
|
|