Mye snakk om å holde ryggen, opptrekk etc. hva gjelder giring her, men sånn alt i alt så er jo 95% (100% for meg) av syklingen man bedriver IKKE ritt. Jeg MÅ ikke tråkke i de småkuperte nedoverbakkene fra jobb, men det er jaggu morro å gi gass på tyngste gir over de små bakketoppene.
Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC
[Re: vviz]
#254926624/04/201906:52
Ellers er jo sykkelen din blitt veldig bra. Mangler bare sort styreteip nå ;-) Og mye mulig det blir 1x på min sykkel en gang i fremtiden også, kanskje når Shimano kommer med noe. Det kan dog ta lang tid.
#254948224/04/201919:55
Deilig å kunne ha litt forskjellige oppfatninger uten at man går i strupen på hverandre yes
Ja, det er jo ikke noe poeng i å sloss over sykler synes jeg. Jeg har mine meninger. Noen valg er rasjonelle, andre valg er følelser og lidenskap. Vi er jo heller ikke en bedrift hvor vi konkurrerer mot hverandre om tilgang til midler fra samme budsjett, så mangfold er bare bra. Men det trenger ikke stoppe oss fra å diskutere hvilke løsninger vi foretrekker
Sitat: Sepeda
Jeg er også veldig svak for slicke markedsføringsvideoer, med eller uten tøff fortellerstemme eller behagelig musikk, særlig om de bekrefter egne preferanser.
Ja, hvis de ikke bekrefter mine egne preferanser, kan de strengt tatt bare ta seg en bolle
Jeg synes skivebremser og slangeløst gir færre kompromisser enn eldre løsninger mens 1x gir noen flere
Jaja, det er jo en subjektiv sak. Men om man titter i trådene for skrivebremser eller tubeless, så ser man at slikt er veldig subjektivt. Vi er vel begge tilhengere av både TL og skiver, men det er fortsatt mange som ikke er overbevist over det, og det er sikkert av ulike subjektive meninger. Noe som er "lettere irriterende" for meg, kan være en "showstopper" for andre, etc.
Men når det er sagt: Om de fleste bruker 1x om fem år, har jeg absolutt ingenting imot det. Jeg har sikkert en sykkel med 1x da , men du skal se at Valentino, jeg og et par andre tviholder på våre antikverte girarmer ved kranken akkurat på racere.
Vi får se, vi får se. Du pleier å være ganske progressiv hva gjelder ny teknologi du 5år er jo ett hav av tid tross alt.
Den eneste teknologien jeg anser som en trussel mot sykkelkulturen og våre felles verdier, er motor [...]
Sitat: EmilZipp
Snart ikke noe byggetråd igjen av denne så jeg benytter sjansen. Dersom det er slik at folk som frem til i går satt i sofaen med ostepopp og helsetrøye har tatt steget og kjøpt seg tråsykkel med batterimotor så synes jeg det er helt topp [...]
Godt poeng, det er en tråd for diskusjon, men helst innenfor hva som er relevant for sykkelen, så det ikke avsporer fullstendig. Jeg foreslår elsykkelprat i andre tråder, da det er ett betent tema, og fort kan eskalere til ti sider i denne tråden om diskusjonen først starter her. Når det er sagt er jeg forsåvidt enig med deg.
Sitat: EmilZipp
Jeg holder enn så lenge på 2x med bykkestyre. Kanskje jeg ombestemmer meg på neste gravel når 1x13 (10-50) er standard hyllevare og stilpolitiet har funnet ny konsensus på grus og digger store kassetter:-) På Terreng er 1x12 helt fantastisk...
Med 13 drev bak tror jeg det blir veldig vanskelig å ha gode argumenter mot 1x. Hørte ett rykte for ganske lenge siden om at Shimano hopper over 12-delt og går rett til 13. Om det stemmer aner jeg ikke, men basert på hvor "treige" det føles som de er om dagen, kan det jo være noe i det.
Sitat: Aug11x
Mye snakk om å holde ryggen, opptrekk etc. hva gjelder giring her, men sånn alt i alt så er jo 95% (100% for meg) av syklingen man bedriver IKKE ritt. Jeg MÅ ikke tråkke i de småkuperte nedoverbakkene fra jobb, men det er jaggu morro å gi gass på tyngste gir over de små bakketoppene.
Jeg er helg enig med deg aug11x. Personlig blåser jeg i ritt, og jeg heller aldri syklet ett. Så jeg tråkker strengt tatt "aldri" i en nedoverbakke. Men argumentene som dukker opp mot å kjøre 1x, de handler om situasjoner om at det ikke har høy nok toppfart osv, og da er det kun ritt diskusjonen blir relevant i. Men fra å ikke ha syklet noen ritt før, har jeg planlagt ganske mange ritt i 2019, så dette får jeg prøvd i praksis. Min motivasjon for ritt er ganske enkelt å ha en motivasjon for å trene litt hardere enn jeg hadde klart ellers. Men når det er sagt, så er ambisjonen i rittene å få ett startnummer på sykkelen, ha en fin (men hard) tur, unngå tryn og skader, komme i mål, hate sammen med andre, og få en fin dag.
Sitat: aug11x
Ellers er jo sykkelen din blitt veldig bra. Mangler bare sort styreteip nå ;-) Og mye mulig det blir 1x på min sykkel en gang i fremtiden også, kanskje når Shimano kommer med noe. Det kan dog ta lang tid.
Tusen takk for det, jeg er veldig fornøyd. Har fortsatt bittelitt å gå på. Vekta har nå kommet ett lite stykke under 7500g. Ca 7485g (med to flasker (og holdere åpenbart), computer (med feste), wattmåler, pedaler). Målet er vel å få den ned på 73XXg med dette oppsettet. Det er realistisk. Når det er ferdig og bildene er lagt ut, anser jeg også tråden som ferdig Da skal jeg sykle masse, og fundere på hva neste prosjekt blir. Det blir nok ett stålramme-prosjekt, på vesentlig tightere budsjett :'D
Du pleier å være ganske progressiv hva gjelder ny teknologi du
Nei, altså, alt jeg etterlyste og ønsket meg gjennom mange år er nå blitt standard. Så fra nå av skal jeg være en konservativ grinebiter som forkaster alt nytt som totalt unyttig og stygt skrot som den løgnaktige og konspiratoriske industrien vil lure på oss
#254949524/04/201920:42
Før jeg røpte endelig giring, hadde jeg en tråd hvor jeg sammenlignet alle potensielle kasset-alternativer uten å ta hensyn til krank. Altså å flate ut kassettene til ett potensielt 1x oppsett, og bare sette på fiktive krankdrev for å få de til å starte på samme 4.00 utveksling.
Jeg sa ikke nøyaktig hvorfor, men det var jo en del av beslutningen min ang. 1x vs 2x. Jeg klipper inn den opprinnelige sammenligningen her, men visker ut alternativene som ikke lenger har noe betydning.
Hensikten er å sammenligne spredningen i kassettene, når man legger som forutsetning at man på ett 2x oppsett, ikke klarer å utnytte tetthetspotensialet som ligger i det overlappende området (for det tror jeg knapt noen gjør).
Altså at man girer omtrent slik:
Ikke slik:
Om man er enig i at dette er den sannsynlige måten man kommer til å gire 2x-oppsettet på, så er første bildet en hjelp til å visualisere hvordan spredningen på 2x11 ser ut, sammenlignet med 1x12.
Det man ser er at man har tettere giring med 1x12 ett godt stykke opp i kassetten (i det området hvor dette betyr mest). Deretter har man sammenlignbar tetthet helt til man når de tre klatregirene, og deretter har man litt mindre tetthet (der det betyr minst).
Utover å belyse poenget skal hver og en få lov å ha sin egen mening.
Elefanten er i rommet uansett: De 13% endring fra 15 til 17 på Shimanos 11-28. Den andre elefanten er et like stort hopp ved litt lavere hastigheter på SRAM 10-33.
For elefantløs giring har jeg valgt Campa 2x12.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Elefanten er i rommet uansett: De 13% endring fra 15 til 17 på Shimanos 11-28. Den andre elefanten er et like stort hopp ved litt lavere hastigheter på SRAM 10-33.
Skal innrømme jeg ikke visste at Shimano manglet 16-drevet før jeg begynte å nerde meg ned i gir-utvekslinger ifm. denne sykkelen. Men at det er ett problem for enkelte har jeg skjønt. Tror allikevel 11-28 er en "folkekassett" her til lands, og at for den jevne landeveisyklist er det denne kassetten det er mest relevant å sammenligne mot.
Og gjør man det, så kan man se at man mangler fortsatt (det fysiske) 16T-drevet med SRAM 1x12 10-33T. Men siden man starter på 10T fremfor 11T, og forutsatt at man ønsker en tilsvarende tung giring (44T eller 46T krankdrev), så forskyves også "problemet". Så 16T drevet man mangler på kassetten, tilsvarer ikke 16T på Shimano-alternativet, det tilsvarer 18T. 18T er ett drev som også mangler på Shimano-kassetten, men som jeg hører langt færre klage over at de savner(?) I bildet her har jeg satt opp 1x'en med 44T (som er det jeg bruker). Dette gir bittelitt lavere toppfart enn Shimano-alternativet. Om man ønsker kan man bytte til 46T, da får man bittelitt høyere toppfart enn med Shimano, men man beholder likefullt tannhjul som tilsvarer 16T. Man kan derimot si at man heller mister 17T drevet enn 18T drevet.
Så med 1x12, har jeg tettere giring enn dere som kjører 2x11 med 11-28 kassett. Jeg får løst 16T-"problemet" mange 2x11 brukere irriterer seg over. Den er ikke like tett i klatregirene, men har fortsatt ikke hørt noen klage på at det er der de savner tetthethet.
Mot Campa 2x12 blir saken noe annet, siden den også er 12x. Der vil jeg med 1x tape på "alle" områder selvsagt. Poster for sammenligningens skyld mitt 1x12 oppsett mot den tetteste varianten av super-record 12s kassetten (11-29), så kan man danne seg ett inntrykk av "hvor mye" eller "hvor lite" forskjellen i praksis er.
Ja, det er verre å mangle 16 t enn 18 t i et "klassisk" oppsett (Standard/semi/kompakt) med 11 t som start enn på AXS som starter på 10 t.
For ordens skyld: Det er ingen 18 t på de to kassettene Campa (foreløpig) leverer til 2x12. Det hender at jeg savner den.
Her er en greie: Jeg har 52/36 og 11-29 2x12. Det blir mye cruising på lilleskiva, sånn mellom 20 og 30 km/t når jeg er alene. Hoppene blir en god del større med AXS 1x12 i de hastighetene om man samtidig skal ha tilsvarende lengste og korteste gir tilgjengelig.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
#254960825/04/201908:57
Hvis jeg setter på ett 40T krankdrev (eller 42T for den saks skyld), som er noe jeg ser for meg at jeg kommer til å kjøre til "hverdags" (ihvertfall inntill praktisk bruk forteller meg noe annet), så løser det 18T problematikken også. Da matcher jeg kompakt på 11-28 på letteste giring fremfor på tyngste giring. Kompromisset er at toppfarten min på 100 rpm (som er ett ganske naturlig sted jeg vil slutte å tråkke) blir redusert til 51.2 km/t, vs 58.2 km/t for en kompakt + 11T.
Som diskusjonen har vært inne på en gang eller to tidligere, så tror jeg fint at jeg kan leve med dette 90% av tiden, når jeg "bare er ute og sykler".
Miche har en barnekassett for 11-delt som er 16-26. Bare nevner det, hvis dere ikke vil gå glipp av noe. En fyr spurte meg en gang om jeg kunne finne ut antallet tenner på de ulike tannhjulene på den...
#254961725/04/201909:16
Miche har en barnekassett for 11-delt som er 16-26. Bare nevner det, hvis dere ikke vil gå glipp av noe. En fyr spurte meg en gang om jeg kunne finne ut antallet tenner på de ulike tannhjulene på den...
..
Jeg har en Campa 11 11-23. Straight til 19, så 21 og 23. Rullekjøringskassett slik rullekjøringskassetter skal være.
#254966725/04/201911:31
Fra spøk til alvor, 11-23 kassetten veier bare 200-og-ettellerannet-gram, og er "made in Italy". Perfekt erstatning på ett Campa-gruppesett for noen som liker tett giring
Hadde ikke Shimano 12-27 på 5700/6700 serien sin også? Synes å huske at min første racer ble levert med det. Det var greit på de første turene hvert år å ha 28 etter at jeg byttet kasett første gang, men på 10-delt var det nesten for stort kompromiss i forhold til tettheten på 12-27. Kompaktkrank, altså.
Nå har jeg 6800 og kunne veldig gjerne tenkt meg 12-27, men det finnes jo ikke.
En elefant med campa 2x12 (og faktisk også med SRAM 11-28 kassetten) er at overgangen fra stor til liten klinge foran ligger rett over 30km/t som er det veldig mange har som gjennomsnittsfart. Legg til at det også kreves minst 4 kompensasjonsgir når man girer mellom stor og liten klinge så vil jeg påstå at det også er en ulempe.
Hvis man først skal ha 2x foran så syns jeg det er et poeng at man bør kunne ligge i storklinga og ha rimelig tett giring selv om man ramler ned mot 25km/t - det funker bedre på shimanos 11-28 faktisk.
Redigert av Jamez; 25/04/201917:11.
[Re: Jamez]
#254974825/04/201917:24
Beklager avbrytelsen, jeg mener på ingen måte å stoppe den pågående diskusjonen, den synes jeg er helt super Det bare dukket opp en Fedex-bil og en anledning for en ørliten "innsporing" igjen her
Ja, felgene står bare "lent inntill" doningen, doningen er ikke vasket etter siste tur, og bildet er tatt i dårlige lysforhold med ett mobilkamera. *sorry*. Satser på å få bygd opp hjulene en eller annen gang i løpet av neste uke, om planetene står på linje osv, etc
EDIT: Førsteinntrykket av felgene er ihvertfall godt. Ingen karbonfliser i fingrene (enda), og i forhold til oppgitt vekt på 449g og 477g for fram/bak, veide de 450g og 480g. 4g for mye ut fra en oppgitt totalvekt på 926g. Det er prosentvis rimelig langt "innenfor" hva "de fleste" andre komponentleverandører har klart å treffe hva gjelder oppgitt vekt, og faktisk vekt.
Det var ihvertfall planen. Men det står per nå ikke øverst på lista, med mindre noen har en veldig god grunn (jeg aner ikke hva merket er en gang). Det eneste jeg veit er at det stem'et der veier 99g, og skal man ha noe som veier vesentlig mindre, så er det dyrt. Eksempelvis kan jeg slanke ca 20g ved å gå for ett Extralite-stem til overkant av 2000,- Til gjengjeld kan jeg slanke 100g ved å bytte til Pro One dekk
Så altså, ikke øverst på lista basert på vekt ihvertfall. Men om det stem'et der på noe måte er skikkelig jalla og bør byttes, så er jeg mottakelig for innspill. Om det ikke er noe skikkelig teite greier, så er det jo alltids mulig å bare "matte" det ned til å bli litt mer "stealth" på bekostning av kanskje 1-2g med matt svart lakk.
EDIT: Og det blir ihvertfall ikke lagt noe penger i å skifte stem'et før jeg har funnet ut av hvilke høyde/lengde/vinkel jeg skal ha der. Har kjørt med 100mm og 90mm til nå. Begge deler føles greit, og 110mm kan kanskje også funke litt lenger utover sesongen, når kroppen blir litt mer fleksibel.
Så per nå er stemlengde litt "opp i det blå", og da er jeg ikke villig til å legge masse penger i noe som fortsatt er litt usikkert.
Mener ikke klistremerker. Bokstaver, logoer, mønster osv på aluminiumskomponenter lar seg som regel fjerne. Vil tro det samme gjelder for karbon, uten at jeg har gjort det.
#254978425/04/201919:11
Så var det fra tidlig av en klar ambisjon (fra min side) at stem'et skulle byttes. Årsaken var rett og slett at dette er noe "rask" jeg fant i boden, og ikke aner hva er (det gjør jeg fortsatt ikke).
Men det har jo blitt slengt på vekta, og det var slettes ikke gal vekt på det. Det som føles litt flaut rundt stem'et er at det trolig er den eneste komponenten på sykkelen jeg har hatt mulighet til å velge selv, men som ikke er basert på noe form for resarch. Det er bare litt sånn "stem er stem" liksom, og det føles jo ikke helt riktig.
Jeg kjøpte to Syntace F109 (110 og 120 mm) til frøkna. Hyggelig pris på disse hos Sykkelkomponenter ser jeg. og om du vil ha dem stealth er det bare å finne fram Acetonflaska.
#254978725/04/201919:15
Greit, men fortell meg hvorfor jeg evt. vil ha Syntace-stem? Det veier jo 50g mer enn det jeg har i dag?
Stem er vel siste gjenstående komponent, og det skal jeg (delvis) tillate noe form for demokratisk prosess rundt. Men det skal gode argumenter til for at jeg bruker penger på å skifte ut ett 99g stem til noe tyngre kjenner jeg.