Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 18 av 37 1 2 16 17 18 19 20 36 37

Klimahysteri, enig?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549911 26/04/2019 09:10
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
Her er litt spin off fra forskningen til NASA. Ingen grunn til at forskning på klimatiltak ikke kan gi tilsvarende teknologiske godsaker, når det er enda flere forskere involvert.

https://interestingengineering.com/23-great-nasa-spin-off-technologies

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Klimahysteri, enig? [Re: anonym5] #2549913 26/04/2019 09:13
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: pontiff

Joda, men tenker folk godt nok over hvem dette er negativt for? Jeg tror folk stort sett tenkter negativt for meg og min lommebok, og ikke negativt for kloden, framtiden eller barnebarna.

Altså slik de fleste dieselbil-kjøpere tenker, tror jeg.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549914 26/04/2019 09:13
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous13
Sitat: Hen9ng
Du tørr og orker å gjøre jobben veldig mange av oss skulle ønske vi gjorde. Hatten av! Hør Hør!

Du mener du kunne gjort det samme fremlegget om du hadde turt og orket?

Menneh, pontiff er (etter mine lettbeinte undersøkelser) ikke en publisert klimaforsker? Hva er grunnen til at du synes at hans kvalifiseringer av status quo er hensiktsmessig?

(Jeg er i stor grad (til min ringe forståelse) enig i det han skriver jeg, men lurer på hvorfor hans innlegg betyr noe, når det egentlig ikke er noe å snakke om. Det er jo bestemt av 97.5%'ene)

Det var Hen9ng som sa det der, ikke jeg

Re: Klimahysteri, enig? [Re: anonym5] #2549915 26/04/2019 09:19
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Man kan jo ikke være overrasket over at mennesker blir skeptiske når det innføres inngripende tiltak med diskuterbar positiv effekt og høyst reelle negative effekter?

Joda, men tenker folk godt nok over hvem dette er negativt for? Jeg tror folk stort sett tenkter negativt for meg og min lommebok, og ikke negativt for kloden, framtiden eller barnebarna.
Er det negativt for framtiden i Norge og barnebarn til nordmenn om det blir litt varmere og litt mer CO2? Vil ikke det gi bedre klima for oss, og bedre plantevekst?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2549919 26/04/2019 09:26
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Girona
Man kan jo ikke være overrasket over at mennesker blir skeptiske når det innføres inngripende tiltak med diskuterbar positiv effekt og høyst reelle negative effekter?

Er det negativt for framtiden i Norge og barnebarn til nordmenn om det blir litt varmere og litt mer CO2? Vil ikke det gi bedre klima for oss, og bedre plantevekst?

Er det negativt for oss at masse folk vil flytte fra områder som blir ubeboelige og komme til det gode lille pletten Norge?

Langbein Rise
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Langbein Rise] #2549920 26/04/2019 09:28
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Langbein Rise

Er det negativt for oss at masse folk vil flytte fra områder som blir ubeboelige og komme til det gode lille pletten Norge?
Kan du gi eksempel på et slikt område som vil bli ubeboelig? Og hvorfor det ikke lenger vil være mulig å bo der.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2549921 26/04/2019 09:28
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Men skisesongen, da mann, skisesongen. Ekte Nordmenn er født med ski på bena.
Lengere stisykkel-sesong, sier du?

Redigert av Anomyn; 26/04/2019 09:28.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Langbein Rise] #2549926 26/04/2019 09:34
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A

Sterk økning i befolkningstallet det ville gi økt vareomsetning, bra for matvaregigantene.
Boligprisene ville øke, bra for boligmeglerne.
Boligbyggerne bil kunne øke aktivitet og inntjening, bra for dem.
Sykkelbutikkene ville få solgt flere sykler, og øke overskuddet.

Ser ubetinget bare fordeler der, jeg.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Anomyn] #2549931 26/04/2019 09:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Anomyn

Sterk økning i befolkningstallet det ville gi økt vareomsetning, bra for matvaregigantene.
Boligprisene ville øke, bra for boligmeglerne.
Boligbyggerne bil kunne øke aktivitet og inntjening, bra for dem.
Sykkelbutikkene ville få solgt flere sykler, og øke overskuddet.

Ser ubetinget bare fordeler der, jeg.

Nettopp, og i tilleg vil det være hyggelig med å treffe på gammel slekt igjen. Hvem sier nei til et skikkelig slektsttreff?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Langbein Rise] #2549933 26/04/2019 09:49
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
det gode lille pletten Norge?
At Norge skal være så godt klimamessig kan jeg ikke fatte. Der hvor vi har de største arealene til å ta imot store mengder folk er Finnmarksvidda. Hvordan er klimaet der, tror du? Store deler av året er det mange minusgrader, metervis med snø, sterk vind og bekmørkt. Noen få måneder i året med sol og plussgrader, og samtidig enorme mengder mygg. Er dette det beste klimaet som finnes på planeten? Neppe.

Grunnen til at folk ønsker seg til Norge er ikke at klimaet her er så godt, men at vi har et samfunn som er godt tilpasset det klimaet vi har. Slike tilpasninger er det mulig å gjøre også i andre land, som har andre typer klimautfordringer. Det er bedre bruk av ressurser enn å shippe folk hit, og la områdene de flytter fra forfalle.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2549941 26/04/2019 10:02
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er ikke uenig med deg på det Girona, men da må vi hjelpe til med resurser der de mangler det.

Langbein Rise
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2549946 26/04/2019 10:09
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Grunnen til at folk ønsker seg til Norge er ikke at klimaet her er så godt, men at vi har et samfunn som er godt tilpasset det klimaet vi har

Noen mener at velferdsgodene våre, ikke minst trygdeordningene, kan ha noe med saken å gjøre. Ikke mye, men bittelitt? Men kanskje de tar feil? Jeg tror de antagelig tar feil.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549965 26/04/2019 10:46
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Det er det vel lite belegg for å hevde, sånn utenfor moraliseringslysten?

I mine øyne understreker bare innlegget ditt poenget mitt. Alt dette handler om enkeltpersonens lommebok. Jeg sier ingenting om rettferdighet.

Jeg har ikke belegg for å forsvare tiltak som tas i bruk, så vær så snill ikke sett opp stråmenn for meg.

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2549974 26/04/2019 10:56
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Lite gjennomtenkt spørsmål Girona. Verden er globalisert, man kan like det eller ei, men det kan ikke reverseres. Norge er banalt nok en del av verden. Den eneste løsningen på alle store utfordringer er felles, globale tiltak. Isolasjonisme (aka bygge murer) er på ingen måte løsningen - det virker ikke for å holde mennesker ute, det virker ikke for å hindre spredning av resistente mikrober, det virker ikke mot klimatiske endringer osv, osv.
Store deler av de mest befolkete områder i verden er ikke bare truet av klimaendringer, de merker konsekvensene nå. Bangladesh, Sri Lanke, sub-Sahara Afrika feks. Stikkord: tilgang til mat og drikkevann. Feks: smelter breene i Himalaya (noe som skjer i betydelig tempo) vil ca 1,2 milliarder mennesker miste tilgang til vann.
Det er meget gode grunner til at WHO har satt klima på listen over de største truslene mot folkehelse globalt. Å tro vi ikke vil merke det i Norge er i beste fall naivt.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549977 26/04/2019 11:01
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg spurte vel bare om du hadde belegg for påstanden om at folk bare følger lommeboka si.

Ikke annet enn egne erfaringer, konklusjoner og fordommer. "Jeg tror" - derfor

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2549980 26/04/2019 11:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nja, du har sagt vi ikke kan diskutere konklusjoner fra klimaforskning eller spørre spørsmål til meningsmotstandere, siden vi ikke er publiserte klimaforskere.

Nei, det har jeg aldeles ikke sagt. Vennligst forhold deg til det jeg skriver og ikke det du gjetter på at jeg mener.

Kan du sitere meg på et autoritetsargument?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2549981 26/04/2019 11:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK
Med tanke på at du ikke er i stand til å vurdere beviser, så skjønner jeg ikke hvorfor du spør om dette.

Jeg spør DEG, som sier det ikke er nødvendig å vurdere alt bevismateriale.

Hvordan velger DU ut hva du vurderer og hva du ignorerer av bevismateriale?

Girona. Når kan jeg forvente en redegjørelse for hvordan du danner deg en oversikt over ståa her uten å vurdere alt bevismaterialet?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Langbein Rise] #2549990 26/04/2019 11:30
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er ikke uenig med deg på det Girona, men da må vi hjelpe til med resurser der de mangler det.
Det stemmer. Og jo mindre ressurser vi bruker på å kutte, fange eller lagre CO2, jo mer ressurser kan vi bruke på disse andre tiltakene.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: HM1100] #2549995 26/04/2019 11:37
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: HM1100
Lite gjennomtenkt spørsmål Girona. Verden er globalisert, man kan like det eller ei, men det kan ikke reverseres. Norge er banalt nok en del av verden. Den eneste løsningen på alle store utfordringer er felles, globale tiltak. Isolasjonisme (aka bygge murer) er på ingen måte løsningen - det virker ikke for å holde mennesker ute, det virker ikke for å hindre spredning av resistente mikrober, det virker ikke mot klimatiske endringer osv, osv.
Store deler av de mest befolkete områder i verden er ikke bare truet av klimaendringer, de merker konsekvensene nå. Bangladesh, Sri Lanke, sub-Sahara Afrika feks. Stikkord: tilgang til mat og drikkevann. Feks: smelter breene i Himalaya (noe som skjer i betydelig tempo) vil ca 1,2 milliarder mennesker miste tilgang til vann.
Det er meget gode grunner til at WHO har satt klima på listen over de største truslene mot folkehelse globalt. Å tro vi ikke vil merke det i Norge er i beste fall naivt.
Jeg har ikke sagt noe om å bygge murer. Jeg har sagt at vi bør bygge infrastruktur, boliger, næringsbygg og offentlig bygg som tåler røffere klima. Vi bør modifisere og tilpasse landskap og terreng slik at konsekvenser av naturhendelser reduseres. Dette kan vi hjelpe innbyggere i andre land med, slik at de slipper å flytte.

Vann er vel noe av det vi har mest av på denne planeten. Her er det fullt mulig å bygge infrastruktur for å rense eller lede vann til de som trenger det.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2549996 26/04/2019 11:38
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Med tanke på at du ikke er i stand til å vurdere beviser, så skjønner jeg ikke hvorfor du spør om dette.

Jeg spør DEG, som sier det ikke er nødvendig å vurdere alt bevismateriale.

Hvordan velger DU ut hva du vurderer og hva du ignorerer av bevismateriale?

Girona. Når kan jeg forvente en redegjørelse for hvordan du danner deg en oversikt over ståa her uten å vurdere alt bevismaterialet?
Begynn gjerne med deg selv. Hvordan gjør du det?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550018 26/04/2019 12:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Kan du sitere meg på et autoritetsargument?

Det og alle andre ting du lurer på, finner du ut ved å lese og forstå alt som er gjort av klimaforskning.

Man legger kun vekt på publiserte studier, så det som sies utenfor studiene vektlegges ikke i debatten, uansett hva vedkommendes tittel er.

Dette er ikke autoritietsargumenter. Dette er fakta. Er du uenig i disse utsagnene? Hvor er den logiske feilslutningen du påstår at disse representerer?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2550022 26/04/2019 12:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Begynn gjerne med deg selv. Hvordan gjør du det?

Da gikk vi i ring her gitt og endte opp på nøyaktig samme sted. Det er hva som skjer når folk ikke vil underbygge argumentene sine.

La oss ta det fra begynnelsen.

Du har påstått følgende: "Nei, jeg har ikke tid til å vurdere alt bevismateriale. Det burde heller ikke være nødvendig."

Dette impliserer at du har vurdert noe av bevismaterialet som foreligger, og har ignorert resten. Fordi du ikke finner det nødvendig for å danne deg en mening.

Kan du forklare meg hvordan du valgte hvilket bevismateriale du skulle hensynta og hvilket bevismateriale du skulle overse i prosessen det var å ta stilling til om klimaendringene var menneskeskapt eller ikke?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2550025 26/04/2019 12:26
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Kan du forklare meg hvordan du valgte hvilket bevismateriale du skulle hensynta og hvilket bevismateriale du skulle overse i prosessen det var å ta stilling til om klimaendringene var menneskeskapt eller ikke?
Nei, jeg ser ingen grunn til å bruke tid på å forsøke å forklare deg deg, all den tid du selv har sagt at du ikke er i stand til å forstå bevismaterialet:
Jeg påstår at de i verden som er har mest greie på dette, er enie om at det med overveiende sannsynligehet er en kasual sammenheng. Jeg har ikke kunnskap eller kompetanse til å påstå noe som helst om dette.

Hvis jeg skal gidde å debattere med deg videre, så må du bygge kompetanse slik at du kan bidra med litt eget innhold i debatten, og ikke bare kreve svar av andre.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550033 26/04/2019 12:40
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Jeg prøver igjen: Hvorfor nekter endel her inne å tro på hva klimaforskere sier når vi har forska på dette i snart femti år og heller stole på en og annen videosnutt på youtube som mener at alle tar feil og vil ha penga våre?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550035 26/04/2019 12:47
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror det nok er litt på grunn av den argumentasjonsteknikken som du bedriver.

Ok? Jeg har kommet med et lass med fakta her og henvist til forskning. Hva er feil med det?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: RoyK] #2550036 26/04/2019 12:47
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: RoyK
Jeg prøver igjen: Hvorfor nekter endel her inne å tro på hva klimaforskere sier når vi har forska på dette i snart femti år og heller stole på en og annen videosnutt på youtube som mener at alle tar feil og vil ha penga våre?
Hvorfor nekter du å tro på hva klimaforskere sier, når de sier at dagens klimaendringer i all hovedsak er naturlige og ikke menneskeskapte? Hvorfor tror du ikke på Lennart Bengtsson, John Christy, Judith Curry, Richard Lindzen, Nir Shaviv, etc?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2550042 26/04/2019 12:59
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Vi bør modifisere og tilpasse landskap og terreng slik at konsekvenser av naturhendelser reduseres. Dette kan vi hjelpe innbyggere i andre land med, slik at de slipper å flytte.
Vann er vel noe av det vi har mest av på denne planeten. Her er det fullt mulig å bygge infrastruktur for å rense eller lede vann til de som trenger det.

Jeg tror du tar fullstendig feil her. For det første er det et minst like stort problem at vi forsøker å modifisere og tilpasse naturen rundt oss, jif ødelagte økosystemer og biodiversitets-problemene. Det er forventet en befolkningsvekst globalt til i hvert fall noe slikt som 10 milliarder, primært i sub-Sahara Afrika og SØ-Asia. Områdene som er mest utsatt for konsekvensene av klimaendringer. Folk trenger mat og vann, flere folk trenger mere mat og vann. Dersom dette ikke vil føre til flyktningestrømmer av dimensjoner vi ikke kan forestille oss, må det skje noe helt ekstraordinært (som i katastrofalt).
Vi har mye vann på denne planeten, men det er et enormt problem at det allerede finnes for lite brukbart vann: https://www.un.org/sustainabledevelopment/water-and-sanitation/
Jeg kan vanskelig forestille meg at "vi" skal klare å bygge infrastrukturer og renseanlegg til flere milliarder mennesker på steder som blir mindre og mindre egnet som leveområder for folk og dyr. Hvorfor har vi ikke gjort det allerede?
Rent statistisk sett er det riktig at det aldri har vært bedre levekår på kloden. Bortsett fra hvis man ser på antall mennesker fordrevet, sosial ulikhet, utbredelse av endel tropesykdommer, luft- og plastforurensning, tilgang til rent vann og litt slikt. Etter mitt skjønn må ikke denne statistikken føre til en forestillingen om at ting vil fortsette og bli bedre, for svært mange parametre/modeller, mange er målbare, tyder på det motsatte.
Jeg har respekt for Hans Rosling, men hans bok "Factfulness" mener jeg gir et forskjønnet bilde. Det er i hvert fall ekstremt viktig å lese boka helt ut.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2550043 26/04/2019 12:59
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Lennart Bengtsson, John Christy, Judith Curry, Richard Lindzen, Nir Shaviv, etc?

Bengtsson er egentlig ikke skeptisk, han blir bare misbrukt av skeptikere.

Christy benekter ikke menneskeskapte endringer, men er kritisk til katastrofetekningen og svartmalingen.

Judith Curry ønsker bedre formidling av usikkerhetene i klimamodellene.

Fra 2012 og utover er Richard Lindzen vel stort sett enig med det aksepterte standpunktet på klimaendringer.

Nir Shaviv er den eneste i lista di som benekter at CO2 bidrar til temperaturøkning. Publikasjonene hans er blitt gjennomgått av andre forskere og stort sett funnet utdaterte eller spekulative.

Redigert av anonymous5; 26/04/2019 13:08.

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2550051 26/04/2019 13:11
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RoyK
Hvorfor nekter du å tro på hva klimaforskere sier, når de sier at dagens klimaendringer i all hovedsak er naturlige og ikke menneskeskapte? Hvorfor tror du ikke på Lennart Bengtsson, John Christy, Judith Curry, Richard Lindzen, Nir Shaviv, etc?

Hvis de har rett, så er det litt merkelig at de andre 98% av klimatologene og meteorologene og alt av faglig miljø mener det motsatte. Det er konsensus innad i forskningsmiljøet at

- Det blir varmere
- Det er på grunn av utslipp av klimagasser
- Det er vår feil

At det finnes folk som mener noe annet, er greit nok. Mange av disse er dog bevist betalt av oljeindustrien…

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2550070 26/04/2019 14:10
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Skyer og damp og alt det der er allerede i klimamodellene vi bruker i dag. At temperaturen stiger i takt med co2-konsentrasjonen i troposføren, som noe vi observerer, og at det stemmer med modellene vi bruker, bør jo være svar nok på at modellene virker. Det er alltid variasjon og småfeil, men det er det store bildet som teller her, ikke detaljene.

Side 18 av 37 1 2 16 17 18 19 20 36 37

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå