Klimahysteri, enig?
|
Re: Klimahysteri, enig?
[Re: skubisan]
25/04/2019 05:57
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Har du noen gode argumenter eller er det bare synsing og hersketeknikk det går i? Morsomt at akkurat du sier det: Gode argumenter/synsing fra "skubisan" her:
Redigert av Anomyn; 25/04/2019 05:58.
|
|
|
[Re: Anomyn]
25/04/2019 06:05
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg støtter meg i det minste på vitenskapelig konsensus og er villig til å innrette meg etter det til det beste for altet. Du fremstår som en sånn møkkamann som alltid vet best selv og er en avsporing for utvikling. Synd du ikke er alene.
|
|
|
25/04/2019 06:29
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Jeg støtter meg i det minste på vitenskapelig konsensus og er villig til å innrette meg etter det til det beste for altet. Du fremstår som en sånn møkkamann som alltid vet best selv og er en avsporing for utvikling. Synd du ikke er alene. Er dine skriverier om at andre personer er "piss" og "møkkamenn" vitenskapelig konsensus, og det beste for almenheten? Ikke bare jeg men flere andre er fulle av piss og er møkkamenn? På seg selv kjenner man andre, sies det. Klarer ikke ta "skubisan" alvorlig, etter mange utsagn av lignende karakter. Her har "skubisan" avslørt sitt sanne jeg, og malt seg selv inn i et hjørne.
|
|
|
[Re: ]
25/04/2019 06:30
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Artig det, å bruke skogbrannstatistikk for Norge til å kommentere uttalelser om sør-Europa og USA. Nesten like artig som da Herr Trump med kollegaer beskyldte naturvernere for skogbrannene i California i fjor, for hadde alle trær blitt hogd -> ingen skogbrann. Genialt, intet mindre. Og en ting er antall skogbranner, noe annet er størrelsen på hver enkelt (jmf Sverige i fjor). Forresten, det er april. Vi er såvidt ferdige med Påsken. Og fra Lindesnes i sør til Trøndelag er det meget stor skogbrannfare og det har vært mange, store branner. Hva det skyldes kan jo diskuteres, men det er i hvert fall like snålt som rå graut.
|
|
|
25/04/2019 06:32
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Les resten også, da. Nedgangen i antall branner og brent skogareal de siste 30 årene kan forklares med bedre overvåking, mer effektivt slokkingsutstyr, slik som bruk av helikopter. I tillegg er det innført restriksjoner på bruk av åpen ild i skog og mark. Lokale brannvesen samarbeider tett, noe som gir større kapasitet og bedre beredskap (Daae 2018). I tillegg er et nødnett operativt, som blant annet gjør det enklere for slokke- og redningsmannskapene å kommunisere effektivt.
Lars Olav
|
|
|
[Re: Anomyn]
25/04/2019 06:35
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her har "skubisan" avslørt sitt sanne jeg, og malt seg selv inn i et hjørne.
Jeg vet ikke hva du prøver på her. Men jeg har ikke tid til reaksjonære menn og det har ikke ungdommen og verden heller.
|
|
|
[Re: quattro]
25/04/2019 06:39
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
For ikke å snakke om: "En rapport fra Meteorologisk institutt indikerer at store deler av Sørøst-Norge kan få en markert økning i risiko for skogbranner som følge av lengre varighet av tørkeperioder (Meld. St. 2016)."
|
|
|
25/04/2019 06:40
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Med full støtte i det som står skrevet i teksten.
|
|
|
[Re: Girona]
25/04/2019 06:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei - jeg har ikke sett noen som hevder at "klimaet sluttet å endre seg naturlig gjøre en eller annen gang på 1800-tallet." Vær snill å ikke vri på det jeg sier. Jeg sa at (noen påstår at) klimaet sluttet å endre seg helt av seg selv på 1800-tallet, og da startet perioden hvor etterhvert den menneskelige faktor ble den dominerende. Hva er feil med det? OK. Da er jeg med. Overså den. My bad.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
25/04/2019 07:04
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Men jeg har ikke tid til reaksjonære menn og det har ikke ungdommen og verden heller.
Her er "skubisan" sannelig ikke snau, og utroper seg til talsmann for hele verden og ungdommen! (Er ikke ungdommen en del av verden de også?) En dilletant er en som ikke innser sine egne begrensinger.
Redigert av Anomyn; 25/04/2019 07:04.
|
|
|
25/04/2019 07:15
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
25/04/2019 07:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
som forstår at de må underbygge påstandene sine, så jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal få forklart deg hvorfor dette er essensielt for en hver debatt. Så la oss starte med begynnelsen. Du (representerer gruppen som) påstår at det er en kausal sammenheng mellom menneskelige utslipp av CO2 og global oppvarming. Kan du legge frem dokumentasjon på dette? Da i form av empiriske bevis, og ikke bare hypoteser understøttet av mer eller mindre gode datasimuleringer. OK. Da kan vi starte her: https://scied.ucar.edu/carbon-dioxide-absorbs-and-re-emits-infrared-radiationEr du enig eller uenig i det som står skrevet her og et følgende prinsipp at flere C02-molekyler kan fange mer IR-stråling?
|
|
|
25/04/2019 07:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du (representerer gruppen som) påstår at det er en kausal sammenheng mellom menneskelige utslipp av CO2 og global oppvarming. Nei. Jeg påstår ikke dette. Jeg påstår at de i verden som er har mest greie på dette, er enie om at det med overveiende sannsynligehet er en kasual sammenheng. Jeg har ikke kunnskap eller kompetanse til å påstå noe som helst om dette. Når du påstår noe annet enn hva de mest kompetente menneskene på jorden har konkludert med, må DU gå inn i DERES bevismateriale og vise hvor DE tar feil. Når kan vi forvente at du gjør dette?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Tange]
25/04/2019 07:38
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
som forstår at de må underbygge påstandene sine, så jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal få forklart deg hvorfor dette er essensielt for en hver debatt. Så la oss starte med begynnelsen. Du (representerer gruppen som) påstår at det er en kausal sammenheng mellom menneskelige utslipp av CO2 og global oppvarming. Kan du legge frem dokumentasjon på dette? Da i form av empiriske bevis, og ikke bare hypoteser understøttet av mer eller mindre gode datasimuleringer. OK. Da kan vi starte her: https://scied.ucar.edu/carbon-dioxide-absorbs-and-re-emits-infrared-radiationEr du enig eller uenig i det som står skrevet her og et følgende prinsipp at flere C02-molekyler kan fange mer IR-stråling? Jeg er enig. Ser ingen grunn til å bestride det.
|
|
|
[Re: GeirK]
25/04/2019 07:42
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Du (representerer gruppen som) påstår at det er en kausal sammenheng mellom menneskelige utslipp av CO2 og global oppvarming. Nei. Jeg påstår ikke dette. Jeg påstår at de i verden som er har mest greie på dette, er enie om at det med overveiende sannsynligehet er en kasual sammenheng. Jeg har ikke kunnskap eller kompetanse til å påstå noe som helst om dette. Når du påstår noe annet enn hva de mest kompetente menneskene på jorden har konkludert med, må DU gå inn i DERES bevismateriale og vise hvor DE tar feil. Når kan vi forvente at du gjør dette? Så du har bare et autoritetsargument? Det er ikke så interessant. Hvis du ikke er i stand til å vurdere faglige bevismaterialer, så foreslår jeg at du slutter å spørre etter dette.
|
|
|
25/04/2019 07:48
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Dette er jo et godt eksempel på det jeg har sagt i denne tråden. For noen år siden ble det sagt fra klimaforskerhold at klimaet i Norge ville bli våtere og villere (noe Samset riktig påpeker i artikkelen). Så har vi nå hatt en periode hvor det tvert imot har vært varmt og stabilt. Men det er visst også i tråd med spådommene, i følge Samset! Det skal altså både bli vått og vilt og varmt og stabilt. Snakker om helgardering! Kan noen av dere her komme opp med en beskrivelse av en værsituasjon som vil få klimaforskere som Samset til å si "Hm, det var merkelig. Dette stemmer ikke med modellene våre. Kanskje er det noe vi ikke har forstått godt nok enda".
|
|
|
[Re: Totte]
25/04/2019 07:54
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Spørsmålet du gjerne må svare på er: Hvilken tilsvarende praktisk anvendelse eller forsøk har vi når det gjelder klimahypotesen? Dette vet du trolig svaret på selv: Med kun 1 pasient (jordkloden) er den eneste måten å få bedre data på å vente på å se en stadig bedre korelasjon mellom f.eks. svingninger CO2-innhold i atmosfæren og svingninger i temperatur. Så er spørsmålet hvor lenge en skal vente, og hvor sterk sammenheng man trenger å observere for å bli overbevist om at det kan hjelpe på temperaturen å redusere/stabilisere CO2-nivået. Så enkelt, og så vanskelig. I stedet for å drukne folk i papers og referanser, så burde det være mulig å presentere noen destillerte bevis, akkurat som for Newton, Ohm og Einstein. Dette er med respekt å melde bare vås. Det er da ingen som noensinne har "bevist Newton" (antar at du tenker på gravitasjonsteorien). Det er en veldig fruktbar modell, men like fullt er det kun en modell. Og hvis du med "bevist Einstein" tenker på generell reltivitetsteori, så kan vi t.o.m. si at Newtonsk gravitasjon er falsifisert, eller i alle fall redusert til et spesialtilfelle, så du har egentlig motsagt deg selv allerede på startstreken. Det er bare i matematikken at noe kan bevises så rigid som du synes å tro. Den altoverskyggende delen av vitenskapen omhandler statistiske sammenhenger, som alltid levner et halmstrå for troll, selverklærte fritenkere og korrupte forskere. Virker medsinen om bare 98% av pasientene blir friske? Praktisk anlagte medisinere vil si ja, men det er alltids rom for andre forklaringer. Digresjon: Samfunnsvitenskapene er det mest ekstreme eksempelet på kompliserte systemer, ettersom enhver ny kunnskap som sildrer ut til individene som utgjør samfunnet, også endrer selve systemet den var ment å beskrive eller forklare i utgangspunktet. Paradoksalt nok kan bedre teorier introdusere nye feedback-mekanismer som spenner beina under teoriene selv. Man trenger ikke bevise noe 100%. Jeg har ikke påstått at det er mulig. Men vi forstår aerodynamikken godt nok til å kunne lage fly. Og vi kan forutsi hva som vil skje om vi kapper vingene av flyet, eller stanser helikoptermotoren mens helikopteret er i lufta. Jeg kan forutsi at brødskiva ikke vil falle i noen annen retning enn i rett linje mot jorda når jeg slipper den mot bakken. Og relativitetsteoriene er gode nok til at GPS-ene våre fungerer. Hvordan kan man demonstrere kvaliteten i klimamodellene på tilsvarende overbevisende måte?
|
|
|
25/04/2019 07:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så du har bare et autoritetsargument? Det er ikke så interessant. Hvis du ikke er i stand til å vurdere faglige bevismaterialer, så foreslår jeg at du slutter å spørre etter dette. Nei. Det er ikke et autoritetsargument å vise til vitenskaplig konsensus. Jeg er ikke i stand til å vurdere alt bevismateriale som er samlet i denne saken. Er du?
|
|
|
25/04/2019 07:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvordan kan man demonstrere kvaliteten i klimamodellene på tilsvarende overbevisende måte?
Igjen. Dette MÅ du spørre klimaforskerne om. Jeg fatter ikke at du ennå ikke har forstått at du ikke får svar på dette i et terrengsykkelforum til tross for at du har blitt forklart det flere ganger.
|
|
|
25/04/2019 07:56
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Så du har bare et autoritetsargument? Det er ikke så interessant. Hvis du ikke er i stand til å vurdere faglige bevismaterialer, så foreslår jeg at du slutter å spørre etter dette. Nei. Det er ikke et autoritetsargument å vise til vitenskaplig konsensus. Jeg er ikke i stand til å vurdere alt bevismateriale som er samlet i denne saken. Er du? Nei, jeg har ikke tid til å vurdere alt bevismateriale. Det burde heller ikke være nødvendig.
|
|
|
25/04/2019 07:58
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan kan man demonstrere kvaliteten i klimamodellene på tilsvarende overbevisende måte?
Igjen. Dette MÅ du spørre klimaforskerne om. Jeg fatter ikke at du ennå ikke har forstått at du ikke får svar på dette i et terrengsykkelforum til tross for at du har blitt forklart det flere ganger. Jeg tror du har misforstått formålet med et diskusjonsforum.
|
|
|
25/04/2019 08:00
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er jo et godt eksempel på det jeg har sagt i denne tråden. For noen år siden ble det sagt fra klimaforskerhold at klimaet i Norge ville bli våtere og villere (noe Samset riktig påpeker i artikkelen). Så har vi nå hatt en periode hvor det tvert imot har vært varmt og stabilt. Men det er visst også i tråd med spådommene, i følge Samset! Det skal altså både bli vått og vilt og varmt og stabilt. Snakker om helgardering! Kan noen av dere her komme opp med en beskrivelse av en værsituasjon som vil få klimaforskere som Samset til å si "Hm, det var merkelig. Dette stemmer ikke med modellene våre. Kanskje er det noe vi ikke har forstått godt nok enda". Dere cherrypicker noe så voldsomt. Hvor er motsetningen i det? Det har da vært rekordmye nedbør og flom de siste årene også. Ingen har noen sinne sagt at det bare skulle regne eller bare være varmt og tørt. Det forskerne har sagt siden 70-80 tallet er at det skal bli varmere og at det blir mere ekstremvær, altså større ytterpunkter. Dette fikk jeg med meg som en liten blekkulf-nørd rundt 1990 og det har vist seg å stemme ganske bra.
Redigert av skubisan; 25/04/2019 08:00.
|
|
|
25/04/2019 08:13
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Dette er jo et godt eksempel på det jeg har sagt i denne tråden. For noen år siden ble det sagt fra klimaforskerhold at klimaet i Norge ville bli våtere og villere (noe Samset riktig påpeker i artikkelen). Så har vi nå hatt en periode hvor det tvert imot har vært varmt og stabilt. Men det er visst også i tråd med spådommene, i følge Samset! Det skal altså både bli vått og vilt og varmt og stabilt. Snakker om helgardering! Kan noen av dere her komme opp med en beskrivelse av en værsituasjon som vil få klimaforskere som Samset til å si "Hm, det var merkelig. Dette stemmer ikke med modellene våre. Kanskje er det noe vi ikke har forstått godt nok enda". Dere cherrypicker noe så voldsomt. Hvor er motsetningen i det? Det har da vært rekordmye nedbør og flom de siste årene også. Ingen har noen sinne sagt at det bare skulle regne eller bare være varmt og tørt. Det forskerne har sagt siden 70-80 tallet er at det skal bli varmere og at det blir mere ekstremvær, altså større ytterpunkter. Dette fikk jeg med meg som en liten blekkulf-nørd rundt 1990 og det har vist seg å stemme ganske bra. Da spør jeg igjen: Betyr dette at enhver værmessig hendelse eller periode er i tråd med klimaspådommene? Hva ville eventuelt være utenfor, og bryte med det som er spådd?
|
|
|
25/04/2019 08:31
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da spør jeg igjen: Betyr dette at enhver værmessig hendelse eller periode er i tråd med klimaspådommene? Hva ville eventuelt være utenfor, og bryte med det som er spådd? Vær er ikke klima 
|
|
|
25/04/2019 08:41
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Da spør jeg igjen: Betyr dette at enhver værmessig hendelse eller periode er i tråd med klimaspådommene? Hva ville eventuelt være utenfor, og bryte med det som er spådd? Vær er ikke klima Nei, men klima er vær. Og i forbindelse med dette: Hvorfor svarer Samset som om vær er klima når han blir spurt om skogbrannene? Hvorfor sier han at det tørre og stabile været er et resultat av klimaendringene? Han burde vel svare at det ikke er noen sammenheng.
|
|
|
25/04/2019 08:43
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Betyr dette at enhver værmessig hendelse eller periode er i tråd med klimaspådommene? Hva ville eventuelt være utenfor, og bryte med det som er spådd? Viss spådomen er at det vil bli varmare, så vil sjølvsagt meir ekstremkulde ikkje vera i tråd med den spådomen. Likevel kan ein nok i prinsippet kunne forklare kva som helst av verhendingar lokalt med global oppvarming. F.eks. kan endring av den polare jetstraumen resultere i meir varme på nordpolen, mens vi får meir kulde på våre breiddegrader.
|
|
|
25/04/2019 08:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, jeg har ikke tid til å vurdere alt bevismateriale. Det burde heller ikke være nødvendig. [/quote] Hvorfor ikke? Hvilke beviser vil du se på og hvilke vil du overse?
|
|
|
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Da spør jeg igjen: Betyr dette at enhver værmessig hendelse eller periode er i tråd med klimaspådommene? Hva ville eventuelt være utenfor, og bryte med det som er spådd? Vær er ikke klima Nei, men klima er vær. Og i forbindelse med dette: Hvorfor svarer Samset som om vær er klima når han blir spurt om skogbrannene? Hvorfor sier han at det tørre og stabile været er et resultat av klimaendringene? Han burde vel svare at det ikke er noen sammenheng. Klima er kort fortalt hvilket vær man kan forvente utfra årstid og geografisk beliggenhet, og en del forskere mener derfor at vi nå i stigende grad bare har vær og ikke klima ettersom endringene gjør at været blir mer uforutsigbart med større og hyppigere svingninger og mer ekstreme utslag.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror du har misforstått formålet med et diskusjonsforum. Det er mulig. Hva håper du å oppnå ved å stille spørsmålet?
|
|
|
25/04/2019 09:02
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Nei, jeg har ikke tid til å vurdere alt bevismateriale. Det burde heller ikke være nødvendig.
Hvorfor ikke? Hvilke beviser vil du se på og hvilke vil du overse? Med tanke på at du ikke er i stand til å vurdere beviser, så skjønner jeg ikke hvorfor du spør om dette.
|
|
|
|
|