Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Sykkel for pendleren som er hekta på Strava?

Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky] #2569512 17/08/2019 13:20
Spoooky Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Forskjellene er ikke så store som jeg trodde. Og det er noen faktorer som gjør det vanskelig å sammenligne.

Paralanen min er XL, og er litt for stor. Dermed foretrekker jeg helt klart Ultimaten da den er L. I tillegg har kondisen min blitt bedre. Og den kom med junior kassett som ikke er byttet enda. Dermed spinner jeg bare i nedoverbakker fordi giren ikke går høyt nok.

Hvor mye en 3.5 kg lavere vekt og en mer landevei optimalisert sykkel ellers har å si, er vanskelig å vite. Jeg er ikke en spesielt erfaren syklist som kan plukke ut nyanser godt heller.

Men har overgått alle Strava strava segmentene jeg bryr meg om i hvert fall! Noen har jeg hatt kjempegod fremgang på, og ikke bare de i oppoverbakker. Mens andre er det bare 1 sekund eller 2 i forksjell. I tillegg syns jeg Ultimaten ser finere ut. Den har ikke skivebrems da, som er kjipt. Føler ikke brensene reagerer like hissig som på Paralanen.

Dermed kan jeg dessverre ikke gi deg et spesielt godt svar. Men liker begge sykkelene veldig godt. I forhold til "følelsene", som ikke nødvendigvis handler om hva som teknisk sett er best. Så liker jeg absolutt Ultimaten best ICON_SMILE

Redigert av Spoooky; 17/08/2019 17:20.
Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky] #2569738 19/08/2019 16:26
U
ulf.kj Offline
Fersking
Fersking
U
Takk for svar. Riktig størrelse er avgjørende. Og bedre kondis går mye fortere enn en bedre sykkel :-)

Jeg har i mellomtiden fått låne min fars gamle landeveissykkel. Har byttet fra 23 mm til 28 mm dekk - det hjalp en del på komforten. Skal etter hvert bytte fra 11-23 kassett til en på 11-28, så blir det lettere å komme seg opp de ganske bratte bakkene rundt omkring her. Jeg merker dog at det har skjedd mye med aluminumsteknologien de siste 10-15 årene. Sykkelen hans er stiv og nokså ukomfortabel, mens min Paralane er mye bedre på komfort - og geometrien er ganske lik, så det skyldes primært ramma. Men, den gamle sykkelen er nesten to kilo lettere enn Paralanen, så da får jeg kjenne litt på følelsen av en kvikk racer i motsetning til en "blandeveissykkel".

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino