Klimahysteri, enig?
|
Re: Klimahysteri, enig?
[Re: anonym5]
24/04/2019 09:00
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Det ligger vel i navnet at jeg oppfyller profetier, så det er bare å latterliggjøre tilbake for alle som har behov for det. Kred der for ironi. Skriver under på den der selv. Jeg har en personlig teori om at politikk som bygger på vekstøkonomi, forbruk, kapitalisme, fri handel osv osv er selvutslettende. Og at dette skjer nå.
Det er den. Men et samfunn uten økonomisk vekst er det heller INGEN som ønsker å leve i. Interessant påstand. Kan du utdype? Det store spørsmålet kan stilles: Er økonomisk vekst bærekraftig på svært lang sikt? Gjennom menneskehetens historie, tillater jeg meg å mene at økonomisk vekst ikke har vært dominerende i det meste av dette lange tidsrom.
Redigert av Anomyn; 24/04/2019 09:05.
|
|
|
[Re: Mmar]
24/04/2019 09:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Interessant påstand. Kan du utdype?
Det betyr blant annet stopp i all innovasjon fordi ingen vil investere i denne. Man får ikke lån til å starte en ny bedrift eller bygge et nytt hus. Investeringer og lån som konsept opphører å eksistere.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
24/04/2019 09:06
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Investeringer og lån som konsept opphører å eksistere. Jeg forstår at dette kan føre til at samfunnet på kort tid kan "kollapse", men er dette entydig negativt i det lange løp?
Anonym5
|
|
|
24/04/2019 09:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Investeringer og lån som konsept opphører å eksistere. Jeg forstår at dette kan føre til at samfunnet på kort tid kan "kollapse", men er dette entydig negativt i det lange løp? Antakelig - siden det vil føre til en kollaps av velferdssamfunnet som vi ikke får på plass igjen før vi har reetablert økonomisk vekst. Jeg vil anta de fleste menneskers livskvalitet er betydelig forringet innen så skjer. Den eneste løsningen jeg ser, er å komme så nær en vekst der vi har 100% gjenbruk, 100% fornybar energi og null skadelige utslipp så fort vi kan.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
24/04/2019 09:21
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Det betyr blant annet stopp i all innovasjon fordi ingen vil investere i denne. Man får ikke lån til å starte en ny bedrift eller bygge et nytt hus. Investeringer og lån som konsept opphører å eksistere. Kan du definere vekst?
|
|
|
24/04/2019 09:21
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Er dette forklaringen på at årsaken til de problemene vi står overfor også er løsningen?
|
|
|
[Re: Klinkekule]
24/04/2019 09:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det betyr blant annet stopp i all innovasjon fordi ingen vil investere i denne. Man får ikke lån til å starte en ny bedrift eller bygge et nytt hus. Investeringer og lån som konsept opphører å eksistere. Kan du definere vekst? https://no.wikipedia.org/wiki/Økonomisk_vekst
|
|
|
[Re: HM1100]
24/04/2019 09:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er dette forklaringen på at årsaken til de problemene vi står overfor også er løsningen? Drivkreftene bak problemene kan i allefall kanaliseres slik at de blir løsningen.
|
|
|
24/04/2019 10:14
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kan ikke se at datasettet de viser til er nok til å underbygge påstanden. Dataene er estimerte temperaturer for lengre tidsperioder, og de har forholdsvis høy usikkerhet. Dessuten viser datasettet bare temperaturer fra 1912 og bakover, så de siste hundre årene er ikke inkludert. Er dette, mener du, et godt eksempel på hvordan man skal argumentere på dette forumet? "Se på hva disse folkene sier, hva synes du om det?", i stedet for selv å presentere et resonnement?
|
|
|
24/04/2019 10:17
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
De har til og med fått sin egen profet (en viss Greta fra Sverige). Det gosser meg at Greta i en alder av 16 har kommet lenger enn noen såkalt uavhengig forsker. At voksne mannfolk (jeg antar du er begge deler) og damer har behov for å henge ut en fastbestemt og engasjert tenåring er et trist tegn på hvor mange i den vestlige verden som har innholdsløse liv. Dette var ingen kritikk av Greta, hun har ikke gjort seg selv til profet. Det er alle de (voksne menneskene) som har hauset henne opp og gitt henne store scener som har gitt henne denne statusen. Det er det som er trist her, at de utnytter et barn til å pushe sin egen politiske og ideologiske agenda.
|
|
|
24/04/2019 10:19
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Budskapet til klimapredikantene er til forveksling likt religion. Armageddon kommer, og det er på grunn av dine klimasynder. Men det er enda tid for deg til å vende om og gjøre bot, da er det kanskje håp for deg (og planeten). De har til og med fått sin egen profet (en viss Greta fra Sverige).
Sånn er det vel når folk har sluttet å tro på Gud, da må det åndelige rommet fylles på annen måte. Så du tror ingen ting om dette, du VET? Jeg vet at naturen selv har forårsaket klimaendringer til alle tider (klimaendringer er en normalsituasjon), og jeg tror at det har den fortsatt å gjøre også siden 1860. De som påstår noe annet har bevisbyrden.
|
|
|
24/04/2019 10:22
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Det betyr blant annet stopp i all innovasjon fordi ingen vil investere i denne. Man får ikke lån til å starte en ny bedrift eller bygge et nytt hus. Investeringer og lån som konsept opphører å eksistere. Kan du definere vekst? https://no.wikipedia.org/wiki/Økonomisk_vekst Ja, har du med produktivitetsauke så er det sjølvsagt vanskelig, men kven er mot det?
|
|
|
[Re: Girona]
24/04/2019 10:31
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Kvifor ignorerer du alle kommentarar om at det er klimamodeller basert på etterprøvbar fysikk som er bakgrunnen til at CO2 er problematisert? Jeg kan ikke se at datasettet de viser til er nok til å underbygge påstanden. Dataene er estimerte temperaturer for lengre tidsperioder, og de har forholdsvis høy usikkerhet. Dessuten viser datasettet bare temperaturer fra 1912 og bakover, så de siste hundre årene er ikke inkludert. Er dette, mener du, et godt eksempel på hvordan man skal argumentere på dette forumet? "Se på hva disse folkene sier, hva synes du om det?", i stedet for selv å presentere et resonnement?
|
|
|
24/04/2019 10:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja, har du med produktivitetsauke så er det sjølvsagt vanskelig, men kven er mot det?
Produktivitetsøkning betyr at vi kan kjøpe mange flere dingser for får disponible inntekt fordi de blir billigere i innkjøp
|
|
|
24/04/2019 10:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg vet at naturen selv har forårsaket klimaendringer til alle tider (klimaendringer er en normalsituasjon), og jeg tror at det har den fortsatt å gjøre også siden 1860. De som påstår noe annet har bevisbyrden. Hva skjer med den termiske utstrålingen til jorda når CO2-konsentrasjonen i atmosfæren øker?
|
|
|
24/04/2019 10:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg kan ikke se at datasettet de viser til er nok til å underbygge påstanden. Dataene er estimerte temperaturer for lengre tidsperioder, og de har forholdsvis høy usikkerhet. Hvor stor estimerer du denne usikkerheten til å være?
|
|
|
24/04/2019 10:40
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vet at naturen selv har forårsaket klimaendringer til alle tider (klimaendringer er en normalsituasjon), og jeg tror at det har den fortsatt å gjøre også siden 1860. De som påstår noe annet har bevisbyrden. Hva skjer med den termiske utstrålingen til jorda når CO2-konsentrasjonen i atmosfæren øker? Dette er bare en av mange komponenter i klimasystemet. Hvis du skal påstå at dette er den dominerende variabelen, så må du ha god dokumentasjon for å underbygge det. Dessuten er sensitiviteten diskutabel, og uansett i alle fall ikke lineær. Det er mye som tyder på at den største effekten allerede er hentet ut, og at videre økning i CO2 vil ha forsvinnende liten effekt.
|
|
|
24/04/2019 10:43
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kan ikke se at datasettet de viser til er nok til å underbygge påstanden. Dataene er estimerte temperaturer for lengre tidsperioder, og de har forholdsvis høy usikkerhet. Hvor stor estimerer du denne usikkerheten til å være? Jeg har ikke estimert usikkerheten selv, men de som jobber med dette mener den er minst 30%: https://www.clim-past.net/2/145/2006/cp-2-145-2006.pdf https://www.clim-past.net/2/145/2006/cp-2-145-2006.pdf. De sier videre blant annet følgende: "We have therefore no objective means to assess the uncertainty of isotope-based temperature reconstructions during periods warmer than now."
|
|
|
24/04/2019 10:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er mye som tyder på at den største effekten allerede er hentet ut, og at videre økning i CO2 vil ha forsvinnende liten effekt. Sier hvem?
|
|
|
24/04/2019 10:57
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Det er mye som tyder på at den største effekten allerede er hentet ut, og at videre økning i CO2 vil ha forsvinnende liten effekt. Sier hvem? Sorry mac, nå er jeg lei av denne debattformen din, som går ut på å trøtte ut meddebattanter ved å be de løpe rundt etter referanser for hver eneste påstand. Du må snart begynne med å komme med noen påstander selv, og å underbygge disse med referanser av den standarden du selv forlanger av andre. Er du uenig i at det meste av oppvarmingseffekten fra CO2 allered er hentet ut? Kan du dokumentere det?
|
|
|
24/04/2019 10:57
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Ja, har du med produktivitetsauke så er det sjølvsagt vanskelig, men kven er mot det?
Produktivitetsøkning betyr at vi kan kjøpe mange flere dingser for får disponible inntekt fordi de blir billigere i innkjøp For å gå tilbake litt, meiner du 0-vekst (som ressursbruk) ikkje vil fungere av praktiske eller teoretiske grunnar?
|
|
|
24/04/2019 11:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Denne rapporten konkluderer likevel med at "These past temperature reconstructions have been shown to be relevant for future climate change." Er du uenig i konklusjonen?
|
|
|
24/04/2019 11:02
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Det er bevis for at temperaturen har endret seg, men ikke for at endringen er forårsaket primært av menneskelige CO2-utslipp. Empirisk basert fysikk viser at CO2 er ein drivhusgass. Simuleringar basert på dette viser at temperaturen stig meir enn den ville gjort utan denne ekstra CO2-en, og at temperaturen vil stige meir og meir om vi slepp ut enno meir CO2. Empiri underbygger desse modellane. At målingar av tidligare historie ikkje kan fortelle om temperatur har endra seg like raskt er ikkje eit argument mot at CO2 er det som fører til raske endringar i klima no. Egenskapene til CO2 som gass, isolert sett, er ikke kontroversielle. Det er hvilken rolle denne gassen spiller i det komplekse klimasystemet som er spørsmålet. Hvilken empiri er det du viser til her?
|
|
|
24/04/2019 11:07
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Denne rapporten konkluderer likevel med at "These past temperature reconstructions have been shown to be relevant for future climate change." Er du uenig i konklusjonen? Nei.
|
|
|
24/04/2019 11:07
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"The ozone layer contains less than 10 parts per million of ozone, while the average ozone concentration in Earth's atmosphere as a whole is about 0.3 parts per million."
Rart at den gassen er så viktig egentlig...
|
|
|
24/04/2019 11:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dessuten er sensitiviteten diskutabel, og uansett i alle fall ikke lineær. Det er mye som tyder på at den største effekten allerede er hentet ut, og at videre økning i CO2 vil ha forsvinnende liten effekt. Det är ju alltid interessant när någon ibland säger att forskarna har fel och inte kan veta det de säger och ibland inte verkar ha några som helst problem med att tro på resultaten från andra forskare (eller snarar i 99 av fallen från vad de läst i en bloggpost). Det er ju också rart hur den fantastisk fölsommet för bra och dårlig forskning alltid överenstämmer med deras överbevisning. Så man kan ju inte tro på klimaforskare som sier att CO2 är ett problem, det är ju brist på data, emperi, dårliga modeler, de är köpta, kan inte testa i lab etc etc. Men når tex Svensmark säger att det är solen via cosmic rays som gör att jorden blir värmare är det ju inte nödvändigt med sånt tull som emperi, correlation mellan solen och temperature, modeler som fungerar etc etc. Det räcker ju med att hans slutsats är rätt.
|
|
|
[Re: fredriks]
24/04/2019 11:22
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Men når tex Svensmark säger att det är solen via cosmic rays som gör att jorden blir värmare är det ju inte nödvändigt med sånt tull som emperi, correlation mellan solen och temperature, modeler som fungerar etc etc. Selvsagt er det like viktig at han dokumenterer og underbygger sine påstander med empiri.
|
|
|
24/04/2019 11:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men når tex Svensmark säger att det är solen via cosmic rays som gör att jorden blir värmare är det ju inte nödvändigt med sånt tull som emperi, correlation mellan solen och temperature, modeler som fungerar etc etc. Selvsagt er det like viktig at han dokumenterer og underbygger sine påstander med empiri. Jag har inte hängt med så mycket i "debatten" de senaste 10 åren men är det något som tyder på att hans teorier på något sett har blivit tillräkligt "bevisade" till att någon ska tro på dem eller det han generellt säger om klimatet? För lite över 10 år sedan blev han stor bland klimat skeptiker trots att hans teorier inte direkt överenstämde med klimatets uppförande. Är väl egentligen lite förvånad att det inte verkar hänt så mycket på 10 år. Är väl fortfarande Lindzen, Svensmark, Spencer och några fler som ofta kommer upp som flinka rettroende forskare (trots att deras teorier inte verkar stämma så bra men det är ju som sagt inte så viktigt).
|
|
|
24/04/2019 11:30
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Sorry mac, nå er jeg lei av denne debattformen din, som går ut på å trøtte ut meddebattanter ved å be de løpe rundt etter referanser for hver eneste påstand. Og jeg (og sikket mange med meg) er litt lei av debattformen din, som går ut på å betvile uten å utdype. Den såkalte bevisbyrden som du krever, finnes i de tusenvis av publiserte forskningsrapportene som blant annet danner grunnlag for IPCC-rapportene. Det ER vitenskapelig konsensus om at de ekstraordinære klimaendringene vi ser i dag ER i hovedsak skapt av mennesker. Derfor krever blant annet GeirK og jeg referanser fra deg, fordi du det du hevder går imot vitenskapelig konsensus. Da ER faktisk bevisbyrden på din side. Og sorry mac at vi ikke godtar YouTube-videoer, tegneseriestriper, magasinforsider eller analogier som referanser. Du må gjerne fortsette å hevde det du mener, men da må du tåle å bli avkrevd forklaringer.
Redigert av anonymous5; 24/04/2019 11:31.
Anonym5
|
|
|
24/04/2019 11:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sorry mac, nå er jeg lei av denne debattformen din, som går ut på å trøtte ut meddebattanter ved å be de løpe rundt etter referanser for hver eneste påstand.?
Nei. Det er ikke min jobb å underbygge dine argumenter. Det må du jaggu klare sjøl. Ja - å diskutere med meg uten vilje til å underbygge egne påstander, er forferdelig utmattende. Du har påstått at "Det er mye som tyder på at den største effekten allerede er hentet ut, og at videre økning i CO2 vil ha forsvinnende liten effekt." Du er pukka nødt til å fortelle om dette er noe du dikter opp inni hodet ditt eller noe du har lest et sted. Hvis det er noe du har lest et sted, må du fortelle meg hvor du har lest det, slik at jeg kan kvalitetssikre påstanden din.
|
|
|
|
|