Har tenkt å tilbringe tre-fire uker i sommer på Helgelandskysten eller kanskje mer. Bor på en relativt liten øy med kun 10km vei, men gode fergeforbindelser til Herøya, Dønna og Sandnessjøen og enda flere steder med hurtigbåt.
Hvor sykler man? Jeg har kjøpt dyre aerohjul så flatt er fint!
Kan man ta med sykkel problemfritt på hurtigbåtene?
Syklet fra Bodø til Trondheim for noen sommere siden og jeg kan anbefale fylkesvei 17. Fin vei som følger kysten fra ferjekai til ferjekai. For en som bor slik til at ferjer er noe eksotisk var det en flott tur med mange fine opplevelser. Ingen problemer å ta med sykkelen på ferjen og om jeg husker riktig betalte jeg heller ingenting. Problemet kan fort bli at du må sykle samme vei frem og tilbake, men noen som er lokalkjent kjenner kanskje til noen rundturer i området.
Når jeg ser på kartet så ser jeg at strekningen Sandnessjøen - Tjøtta er en virkelig perle. Husker jeg syklet denne strekningen en varm sommerkveld i solnedgangen og det er kanskje den fineste sykkelopplevelsen jeg har hatt.
Ta med sykkelen. Hurtigbåt nordover eller sydover. Og FV17 tilbake. Kan anbefales på det sterkeste. Syklet fra Bodø og sydover i fjor. Relativt lite trafikk mellom fergene. Når fergetrafikken er over blir det stille igjen
Takk, sykkelen blir med uansett. Har også en vintage racer som skal pusses opp og bo der permanent.
Ser det er en del korte tunneler på fylkesvei 17, er disse uproblematiske? En stund siden jeg har vært noe særlig der oppe, men jeg husker fra barndommen at noen av tunnelene mellom Mosjøen og Sandnessjøen som litt mørke og skumle
Takk, sykkelen blir med uansett. Har også en vintage racer som skal pusses opp og bo der permanent.
Ser det er en del korte tunneler på fylkesvei 17, er disse uproblematiske? En stund siden jeg har vært noe særlig der oppe, men jeg husker fra barndommen at noen av tunnelene mellom Mosjøen og Sandnessjøen som litt mørke og skumle
Tunnellene mellom Mosjøen og Sandnessjøen er erstattet med en laaang tunnel på ca 11 km. Den gamle strekka var episk på sykkel etter at den nye tunnellen ble åpnet ( bl a benyttet under Arctic race for et par år siden), men er nå uframkommelig grunnet et ras som tok med seg et par hundre meter av veien.
Vega har mye småveier. Med som regel bra underlag. Med utpostene har grus. Dette gjelder mye gårdsveier/ småveier. Ofte spennende veier, så la aerohjulene være hjemme og bruk billige hjul til asfalt og stifinnersykling. Tror alle tunneler har lys, men husker ikke sikkert. Men ta med lys for å bli sett.
Det blir nok mye logistikk med sykling fra andre steder enn Sandnessjøen og Herøy, med minst tre ferger / hurtigbåter. Men 1-2 litt lengre turer burde være mulig å få til.
Det er ikke tilfeldigvis Austbø du skal til? (I så fall kan det være vi sykles en gang i sommer)
Uansett har jeg noen turer i området, det anbefales å forberede seg på litt tur/retur, og planlegge tur (med omveier) for å passe med fergetidene (de går ikke skrekkelig ofte).