Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 11 1 2 4 5 6 7 8 10 11

Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547774 15/04/2019 18:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Var i grunnen ikke meningen å ta opp hele debatten om 160 versus 140 mm skiver i sin fulle bredde ICON_SMILE - bare litt erting mellom venner - men siden du gjør så grundig rede for dine tanker rundt størrelse på skiver, vil jeg gjøre oppmerksom på et par ting du ikke nevner.

Intensjonen er ikke å overbevise deg til å endre en mm på din flotte Protos yes Jeg vet at du vet det jeg skal si. Men jeg vil likevel nevne noen poenger for andre som bygger eller endrer på sykkel.

Sitat: vviz
(...) Så ja, på de aller fleste rammer er det brukeren/byggeren som velger hvorvidt man vil ha 160 eller 140 eller en kombinasjon.

Det er riktig at de fleste rammesett tillater forskjellige kombinasjoner, m.a.o. at brukeren kan velge.

Men du nevner ikke hvorfor 160 mm foran nå er vanligst og at det kun unntaksvis forekommer 140 mm.

Shimano anbefaler 160 eller 140 mm avhengig av rytterens vekt. Men da er forutsetningen Ice Tech/Freeza. Uten Ice Tech/Freeze anbefales kun 160 uansett rytterens vekt.

SRAM anbefaler 160 mm for landevei mens 140 omtales som tilstrekkelig for kross. Også disse anbefalingene uavhengig av rytterens vekt.

Campa tilbyr overhodet ikke 140 mm foran, kun 160. Jeg vil tro at Campa, med sin distinkte identitet og historie, har gjort sine egne vurderinger og ikke kun bygget på standard satt av Shimano og SRAM.

Anbefalingene fra produsentene skal bygge på tester, særlig med tanke på å unngå overoppheting ved aggressiv kjøring i lange nedstigninger. Men nei, jeg kan ikke si noe om troverdigheten til disse testene og vurderingene, utenom at jeg ærlig talt ikke har noen grunn til å tvile på dem. Hvorfor skulle ellers produsentene la være å anbefale det alle vil ha, nemlig minst mulig og dermed lettest mulig og mest mulig aerodynamiske skiver?

Samlet har dette skapt standarden 160 mm foran og 160 eller 140 bak.

Mavic nøytral service tilbyr så vidt jeg vet kun 160 mm foran som standard i ritt.

Har ikke studert alle syklene i proffsirkuset, men husker ikke å ha sett en eneste med 140 mm foran, kun 160. Kan ta feil.

På nye sykler finner man, så vidt jeg kan se, som regel 160/160 eller 160/140 og kun i enkelte tilfeller 140/140, f.eks. noen aero-modeller av en viss alder, som Giant Propel Disc. Så vidt jeg har registrert, har alle i siste bølgen av nye aero-racere 160 mm foran.

Om Campa ikke har laget 140mm, så betyr vel ikke det annet enn at de ikke har laget 140mm rotorer. Men om man tåler det (noe Campa-brukere neppe gjør :)) så kunne vel sannsynligvis kjørt 140mm på Campa, dersom man hadde brukt en 140mm rotor fra ett annet merke?

Joda, Campa tilbyr skiver/rotor i både 140 og 160 mm ICON_SMILE Men de tilbyr kaliper foran kun for 160 mm. Siden standard og anbefaling er 160 mm, har Campa uttrykkelig foretrukket den mer elegante løsningen med kaliper i étt stykke fremfor kaliper og avstandsplate for 140 til 160 mm. Jeg vil ikke bli overrasket om SRAM og Shimano snart følger etter.

For meg er valget enkelt. Skiver veier, og kanskje enda viktigere, de er veldig lite aerodynamiske da de er en roterende del som treffer vinden tidlig (dette er enda viktigere for framskiva).

Jeg skal ikke spekulere i den praktiske betydningen av den aeromessige og vektmessige gevinsten ved å gå fra 160 til 140 mm skiver, men som nevnt vet jo produsentene at kunder tenker slik. Likevel anbefaler de 160 mm foran på alt som ikke er Ice-Tech/Freeza. Og selv med Ice-Tech/Freeza, settes nye sykler opp med 160 mm foran.

Med 140mm er jeg helt sikker på at jeg har rikelige mm med sikkerhetsmargin for min vekt, og det er altså ikke ett eneste (godt) argument for å kjøre 160mm.

Jeg forstår at produsentene opererer med rikelig sikkerhetsmargin både hva gjelder ryttervekt og bruk, og tror heller ikke det medfører fare for deg å bruke 140 mm foran.

Mange av de tidlige komfortmodellene med skiver - og noen rene racere som TCR - hadde nettopp 140 mm foran og det har jo gått bra ICON_SMILE

Med fare for å være usaklig, ville jeg valgt 160 mm av en annen, men beslektet grunn, nemlig at standarden 160 mm har skapt en viss look for moderne rittsykler med skiver til forskjell fra forrige generasjon komfortracere.

Et råskinn av en moderne rittsykkel som skal kjøres hardt bør i mine øyne ha store tenner som biter hardt. 160 mm ser i mine øyne rett og slett bedre, riktigere og mer aggressivt ut på en slik sykkel ICON_COOL

Og tro ikke på dem som sier at små skiver er penest. De vil egentlig ha felgbremser ICON_SMILE

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: Sepeda] #2547784 15/04/2019 19:18
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Sepeda

Men du nevner ikke hvorfor 160 mm foran nå er vanligst og at det kun unntaksvis forekommer 140 mm.

Shimano anbefaler 160 eller 140 mm avhengig av rytterens vekt. Men da er forutsetningen Ice Tech/Freeza. Uten Ice Tech/Freeze anbefales kun 160 uansett rytterens vekt.

SRAM anbefaler 160 mm for landevei mens 140 omtales som tilstrekkelig for kross. Også disse anbefalingene uavhengig av rytterens vekt.

Nei det har jeg ikke nevnt, men jeg har tenkt. Og jeg kan godt nevne hvorfor dette trolig er standarden. Fordi det er helt ufattelig uaktuelt for noen av disse selskapene at kundene begynner å daue fordi bremsene feiler i utforkjøring. Det ville vært moralsk forkastelig å spekulere i sikkerheten rundt bremsene de skal selge, og ikke minst, det er den verste negative reklamen ett selskap kan utsettes for: Kunder dør av å bruke produktet.

Rammeprodusentene flest lar brukeren få velge. Til syvende og sist, det er ikke ramma sin feil om bremsene feiler. Men for Shim/SRAM/Camp som leverer bremsesystemet, så vil de til slutt få peset, om en Canyon-syklist dør fordi bremsene feilet.

For Shim/SRAM/Camp er det derimot en veldig stor fordel om alle bremsesystemer som selges er overdimensjonert i ettertrykkelig grad, slik at slike tilfeller aldri oppstår. Siden de sponser proffsirkuset kan de også trolig kreve hva lagene skal kjøre, og med det bidra til å "befeste standarden". Det kan jo også være at UCI etterhvert vil sette en standard som må følges i UCI-ritt. Det vil jo være relevant også mtp "mixed braking systems"-debatten (om det er noe hold i den lenger), da stoppkraften i 140 og 160mm er annerledes. Men strengt tatt, så er stoppkraften akkurat like annerledes gitt lik rotordiameter, men ulik ryttervekt.

Så er det relevant å tenke på at denne standarden er laget såpass overdimensjonert fordi ryttere på 120kg (som ofte er maksgrense i "bruksklausulen") kan finne på å kjøpe en vilkårlig billig sykkel med de enkleste stålskivene og dundre ned Stelvio mens de subber bremsene hele veien. Selv med det i bakhodet klarer (tilsynelatende) allikevel sjefene og juristene i Shim/SRAM/Camp å sove trygt om natta. Hadde de ikke klart det, så hadde de pushet enda større skiver.

Jeg+sykkel veier vesentlig mye mindre enn 120kg, og jeg kjører Red-serie stål/alu hybrid-skiver, som jeg bare kan anta er fullt på høyde med Shimano eller Campagnolo sine fancy tilbud i samme prisklasse, uavhengig av hva de kalles. Jeg vet at bremser kan feile pga oppheting, og jeg vet hvilke kompromiss jeg gjør når jeg velger mindre skiver. Den gjengse sykkel-kjøper kan man ikke anta vet at bremsefeil på grunn av overoppheting kan være en reell risiko, eller hva forvarselet evt er. så da må systemene lages med så stor sikkerhetsmargin at den type feil ikke kan skje, så lenge rytteren holder seg innenfor de "bruksklausulene" som følger med en sykkel (vektgrense på ekvipasje, blant annet).

Så de kriteriene som ligger til grunn for å lage standarden slik den lages, de er ikke laget for meg, og derfor er det heller ingen rasjonell grunn til at jeg skal la meg binde av den standarden, det eneste jeg oppnår ved å følge den er tapt ytelse. Den dagen de forbyr 140mm blir saken en annen, da "må" jeg føye meg, men enn så lenge "kan" jeg utnytte denne fordelen uten at det koster noe mer enn å kjøre 160mm. Gratis ytelse. Hvis man ønsker å velge bort det av forfengelige årsaker som eksempelvis å se "pro" ut, velbekomme ICON_SMILE

Mavic nøytral service tilbyr så vidt jeg vet kun 160 mm foran som standard i iritt.

Det er ett godt poeng, for de det gjelder. Den dagen jeg er i en posisjon til å ha en Mavic-bil på slep som fikser mine mekaniske problemer, så skal jeg sørge for å være kompatibel. Men for meg er det desverre Oslo/Follo/Romerike/osv Taxi + Wy + #ruter som er min "nøytrale service" ICON_SMILE

Har ikke studert alle syklene i proffsirkuset, men husker ikke å ha sett en eneste med 140 mm foran, kun 160. Kan ta feil.

Det har ikke jeg heller men jeg tipper du har rett. Jeg tipper shim/SRAM/Camp faktisk "krever" at de kjører 160mm på ene eller andre måten. At Mavic kun tilbyr 160mm på nøytral service er jo forsåvidt en slik tvang. Det er ikke i disse produsentenes interesse at folk (slike som meg) begynner å spekulere i disse tingene. Den dagen jeg dør ned Stelvio fordi SRAM Red-bremsene feiler, så vil jo til syvende og sist SRAM sine jurister trolig til slutt vinne over mine etterlatte i retten, fordi de kan bevise at jeg utviste dårlig dømmekraft og gikk i mot deres anbefalinger når jeg (på egenhånd) bygde sykkelen min. Men innen SRAM har fått en rettskraftig dom som frikjenner de, så kommer den historien der i verste fall til å sirkulere i måneder/år i ulike sykkelforaer/magasiner, hvor hele bremsesystemet deres vil være utsatt for tvil, som igjen fører til tapte markedsandeler da en og annen helt sikkert vil tenke: "Hm, skal jeg velge Shimano eller SRAM? Var det ikke akkurat en fyr som daua i Stelvio fordi Red-bremsene feilet? Tror jeg tar Shimano, for sikkerhets skyld".

På nye sykler finner man som regel 160/160 eller 160/140 og kun i enkelte tilfeller 140/140, f.eks. noen aero-modeller av en viss alder, som Giant Propel Disc. Så vidt jeg har registrert, har alle i siste bølgen av nye aero-racere 160 mm foran.

Helt klart. Men hva "alle andre" sykler rundt på er ikke ett godt argument for å velge bort gratis ytelse på min egen sykkel, spesielt ikke på denne. Den "ytelsen" som er her har kostet nok, så den jeg får gratis den sier jeg ikke nei takk til ICON_SMILE

Om Campa ikke har laget 140mm, så betyr vel ikke det annet enn at de ikke har laget 140mm rotorer. Men om man tåler det (noe Campa-brukere neppe gjør :)) så kunne vel sannsynligvis kjørt 140mm på Campa, dersom man hadde brukt en 140mm rotor fra ett annet merke?

Joda, Campa tilbyr skiver/rotor i både 140 og 160 mm ICON_SMILE Men de tilbyr kaliper foran kun for 160 mm. Siden standard og anbefaling er 160 mm, har Campa uttrykkelig foretrukket den mer elegante løsningen med kaliper i étt stykke fremfor kaliper og avstandsplate for 140 til 160 mm. Jeg vil ikke bli overrasket om SRAM og Shimano snart følger etter.

Det er nok igjen godt mulig. Det er slettes ikke sikkert min neste sykkel har mulighet til å kunne kjøre 140mm foran. Men denne har det ICON_SMILE

Ellers er det synd at nok en "standard" pulveriseres av produsentene, ved at de "følger" standarden, men allikevel bryter den. Men at sykkelprodusentene aldri kommer til å holde én standard over noe særlig mer enn 1-2år, det er vi allerede vant til, og det er vel ingen grunn til å tro det skal endre seg noen gang.

For meg er valget enkelt. Skiver veier, og kanskje enda viktigere, de er veldig lite aerodynamiske da de er en roterende del som treffer vinden tidlig (dette er enda viktigere for framskiva).

Jeg skal ikke spekulere i den praktiske betydningen av den aeromessige og vektmessige gevinsten ved å gå fra 160 til 140 mm skiver, men som nevnt vet jo produsentene at kunder tenker slik. Likevel anbefaler de 160 mm foran på alt som ikke er Ice-Tech/Freeza. Og selv med Ice-Tech/Freeza, settes nye sykler opp med 160 mm foran.

Ja. Men det er ganske sikkert av sikkerhetsmessige hensyn mer enn noe annet. De færreste selskap lager sykler etter "vektklasser", så de må dimensjonere de kritiske komponentene etter "worst case". Jeg skal heller ikke spekulere i hva den faktiske gevinsten (vekt+aero) av å gå fra 160mm til 140mm skiver er. Den er sikkert ikke veldig stor. Men jeg tror det er en såkalt "absolutt gevinst". Og med det mener jeg at det er gevinst som under alle forhold vil yte bedre enn alternativet. Altså, samme hvilken hastighet man kjører, hvor stor stigningen er, eller hvilken retning vinden kommer fra. 140mm vil (basert på min magefølelse, vel og merke) aldri være i en situasjon hvor det yter dårligere enn 160mm. Og det er isåfall noe man ikke skal kimse av. For de fleste valg man tar, de er ett kompromiss som gjør det bedre i en situasjon, på bekostning av en annen.

Med fare for å være usaklig, ville jeg valgt 160 mm av en annen, men beslektet grunn, nemlig at standarden 160 mm har skapt en viss look for moderne rittsykler med skiver til forskjell fra forrige generasjon komfortracere.

Slettes ikke usakelig det, for estetikk og hjerte kan man ikke undervurdere. Men estetikk er subjektivt, og ulike ting taler til ulike hjerter. Den etablerte "look'en" er jeg strengt tatt ikke interessert i. Da hadde jeg valgt felgbremser og mekanisk Campagnolo-gruppe på denne sykkelen ICON_SMILE Men jeg er jo tross alt heller ikke hjerteløs. Hadde jeg vært det, så hadde jeg kjøpt en Canyon Ultimate SLX-ramme, og hatt en skivesykkel på sub-7kg, som i seg selv ville vært ganske imponerende, og samtidig hadde det spart meg 10-15.000,-. Det hadde jo vært en rå sykkel, men det hadde også vært en "robot" i mine øyne. Størrelsen på skiver derimot, den har jeg ikke personlig følelser for rent estetisk. Om man stikker fingeren i jorda, så tror jeg det er få som umiddelbart legger merke til om en skive er 160mm eller 140mm når de studerer en sykkel.

Et råskinn av en moderne rittsykkel som skal kjøres hardt bør i mine øyne ha store tenner som biter hardt. 160 mm ser i mine øyne rett og slett bedre, riktigere og mer aggressiv ut på en slik sykkel ICON_COOL

Jaja deg om det ICON_SMILE Bremseenergi er tross alt bare ett tegn på at man har overforbrukt energi til ingen nytte ICON_SMILE Når det kommer til å "bite hardt", så biter jo tross alt en 140mm rotor akkurat like hardt som en 160mm rotor gitt en viss forskjell i ekvipasjevekt. Jeg tror uansett begge deler kaster nesten hvilken som helst rytter over styret lenge før man oppnår deres stoppkraft-potensial ICON_WINK Store skiver på landeveisykkel blir som en Chihuahua med store tenner. Til syvende og sist er det fortsatt bare en Chihuahua ICON_WINK

Og tro ikke på dem som sier at små skiver er penest. De vil egentlig ha felgbremser ICON_SMILE

Ja altså jeg blåser i hva andre synes er pent. Skulle jeg hørt på slikt hadde jeg hatt en helt annen sykkel ICON_SMILE

Redigert av vviz; 15/04/2019 19:27.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547790 15/04/2019 19:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gode poenger yes

Da er spørsmålet grundig belyst til glede for leserne ICON_SMILE

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: Sepeda] #2547812 15/04/2019 21:18
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
Herlig innsikt - takk begge to

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547815 15/04/2019 21:29
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk til @Sepeda for å innby til en diskusjon som kan belyse saken grundig fra begge sider, og glad du følte det var nyttid @Kodo. I mitt hjerte er det dette diskusjonsforumer er til for. Ulike syn og ulike meninger diskuteres, og flere enn de som diskuterer drar forhåpentligvis noe form for nytte ut av noe av det, av og til ICON_SMILE

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547816 15/04/2019 21:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Flytter denne inn her:

Ja, nye tapen ble.. annerledes. Jeg liker den fortsatt ikke, desverre. Fristes til å gi opp å matche mot oransje der foran, men heller mot sølv, slik som her:

https://www.instagram.com/p/BwNDCO-loP4/

Denne likte jeg nemlig veldig godt. Og det finnes desverre 800 varianter av oransje ICON_TONGUE Føler at med sølv er det litt mindre bingo hvorvidt fargen vil matche.

Tør nesten ikke si det av frykt for å være kjedelig, men jeg synes ikke en så ekstremt lekker ramme trenger bling og/eller matchende oransje eller sølv på styretapen.

Tvert imot.

Jeg ville valgt nøytral sort for å fremheve nettopp rammen.

Men om du vil ha litt personlig pynt, synes jeg tapen du har brukt her er fin.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: Sepeda] #2547818 15/04/2019 21:43
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Enig, det ble mye finere med deda-tapen!

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547838 16/04/2019 00:28
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Klikk på bilder for større oppløsning

Litt bildeoppdateringer. Sykkelen fikk kommet seg ut og luftet seg i dag.

To små ærender, men ble rundt 54km totalt. Førsteinntrykk veldig bra, men jeg sliter med at setepinnen "siger", til tross for maksimalt moment på klemma, generøse mengder friksjonspasta og ett par runder elektrikertape. Men det er greit. Dette er "italiensk", en og annen "quirk" må man vel regne med ICON_WINK

I tillegg begynte kranken å skru seg løs på slutten av siste tur. Men det var ikke så rart, den var opprinnelig festet "finger thight" fant jeg ut når jeg kom hjem. Den skulle for sammenligningens skyld festes med 54 Nm, som er "***** hardt" for de som ikke har ett forhold til Nm. Det er nå gjort, satser på at problemet ikke dukker opp igjen. Greit med noen småturer når man bygger sykkelen selv, utelukker ikke at det vil dukke opp flere problemer som følge av skruer man har skrudd til for hånd og tenkt "strammer den skikkelig seinere".

Har videre kuttet litt mer på gaffelen, for å i det minste bli kvitt spacerne over stem'et. Jeg beholdt én 5mm spacer der, ihvertfall enn så lenge. Gaffelen har jeg nok nå kuttet minst seks ganger. De første gangene veldig møysommelig, med skikkelig støvmaske, elektrikertape rundt kuttet, osv. Skal innrømme at de 2-3 siste gangene har skjedd uten hverken støvmaske, elektrikertape eller "andre triks". Å sage gjennom en karbongaffel er virkelig ingen hokus pokus. Kuttet blir veldig fint uten noen "triks", og 20 sekunder sliping med sandpapir til slutt gjør finishen fin. Støvmaske er sikkert "lurt" uansett, men lett å bli sløv når man begynner å bli lei. Mine bremseslanger er kuttet så thight i lengde at jeg må av med styret for å få av stemet hver gang jeg skal kutte, som gjør prosessen noe mer (4 skruer) mer møysommelig, enn om de hadde vært lange nok til at man kunne løfte av stemet uten å ta av styret først. Men, vil gjerne ha de så thight som mulig.

Posta litt vekter tidligere, blant annet som "race ready". Men race ready betyr vel strengt tatt drikkeflasker også. Ville jo vært utenkelig å sykle særlig langt uten. Var innom Sørensen for å få nye flasker i en farge som passer (mine gamle var røde). Nå har jeg ikke akkurat jakta gram på disse flaskene, jeg tok bare det butikken solgte og som jeg veit jeg liker. Det er vel samme modellen jeg brukte før, bare i annen farge. De gjorde vekta rund og fin. 7.5kg inkludert to (tomme) flasker. Nå var det riktignok før jeg kuttet siste runde med gaffel, så jeg er under 7500g nå. Dette er uansett 200g mindre enn min gamle De Rosa felgbremssykkel (men da veid uten flasker). Så jeg er alt i alt meget fornøyd med vekta på denne sykkelen. Skivebremser "koster", ingen tvil, men når totalvekta til slutt ender godt under den gamle uten skivebremser, så føler jeg det var ett godt tidspunkt å "oppgradere til skiver". Det hadde ikke føltes like riktig om vekta hadde blitt høyere enn den forrige sykkelen.

Så litt høyoppløselige bilder etter det er lagt om til ny styretape, og gaffelen er kuttet ned til mer akseptabel lengde. Jeg er klar over at det er en bløtkake under stem'et. Jeg tør ikke gjøre noe med det før jeg får en bikefit, evt. får syklet noen titalls mil. En kollega kjøpte en Bianchi, slam'a stem'et og skjærte bort all overflødig gaffel. Han angrer ICON_WINK Spesielt siden det er noen år siden og han ikke har blitt yngre i mellomtiden ICON_LAUGH Jeg synes også slam'a stem er pent. Men jeg innser samtidig at jeg ikke er en proffsyklist, og ei heller like fleksibel. Det kommer seg nok noe lavere enn det er nå, men jeg kommer neppe til å slam'e det. Tenkte å ha sykkelen noen år, så jeg må også ta høyde for at jeg neppe heller blir mer fleksibel med alderen.

Det er litt leit at bildene må tas med grushjulene mine. Felger det normalt står 40mm dekk på, men som for øyeblikket måtte trå til for å få nye sykkelen ut på veien, da det har Swiss 240 nav, og slik sett var kompatibelt med XDR-bosset jeg nå trenger for å bruke AXS-kassett. Får poste en oppdatering når de dype karbonhjula er på plass (når enn det måtte bli). Tror de kler sykkelen bedre.

Ett nærbilde av fremre 140mm skive. En "nett" størrelse. Kvinner ser mer elegante ut i skonummer 37 enn 47 synes jeg ICON_SMILE Mellom caliper og gaffel ser man også adapteren. Den styrer hvilken "offset" caliper har fra navet, og ved å snu den opp/ned kan man velge om plasseringen skal være for 140 eller 160mm.

Man fotograferer vel gjerne uten flasker. Men man sykler gjerne med. Så her er også ett bilde med..

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547839 16/04/2019 00:51
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Her er forøvrig det usladdede vektregnskapet.

Noe av oppstilling er kanskje ikke helt logisk, men i sum ser man vel alle komponentene man sånn ca må ta høyde for om man skal bygge en sykkel. Det er jo alltids noen fler enn man opprinnelig tenker på når man begynner, så vekta har en tendens til å krype oppover etterhvert som man bygger.

Har brukt dette regnearket underveis. Startet med å plotte inn komponenter med "estimert vekt / produsentens oppgitte vekt" (rød skrift), eller helst med en kontrollert vekt fra en tredjepart (oransje skrift). r-2 bikes er fine der, de veier det meste av komponenter de selger, og viser gjerne bilde av komponenten på vekta i produktbeskrivelsen. Til slutt har jeg oppdatert vektene når jeg har mottatt komponentene og veid de selv (grønn skrift).

Vekta ble til slutt noe høyere enn jeg hadde sett for meg fra starten, men ikke mye. Var snakk om noen titalls gram. Litt usikker på hva vekta faktisk er om jeg stripper den ned til sånn "butikkvekt", altså uten flasker, flaskeholdere, pedaler, computer, og jeg orker ikke gjøre det heller. Men basert på regnearket skal den da lande på 7070g med nåværende GP5000 (60ml sealant), eller trolig litt under 7000g om jeg skifter til Pro One dekk med tilsvarende mengde sealant.

sub-7000 på slik "butikkvekt" var ett mål, og det er jeg ganske sikker på at jeg har klart, om jeg setter på Pro One. Pro One var den opprinnelige planen. Men fikk lyst til å prøve noe nytt. GP5000 scorer tross alt bedre på rullemotstand også. Vekt er ikke alt.

Neste steg: Det er en og annen skrue, spesielt i seteklemmene jeg skal file litt ned på. Der sparer jeg kanskje noen gram. Og med "noen" så tipper jeg "2" ICON_WINK

Ellers har jeg lyst på ett sett lette 38mm karbonkinafelger fra Speesafe. Bygge de opp med CX-ray, alu-nippler og Swiss-240 nav. Der kan jeg kutte en del hundre gram kontra ENVE-hjulene, og trolig få "bruksvekt" ned på rundt 7.3kg. Men vi får se. Akkurat nå er jeg ganske lei sykkelbygging, og har mest lyst til å bare sykle ICON_GRIN

Vedlegg
Screenshot from 2019-04-16 02-42-04.png (147.79 KB, 169 nedlastinger)

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547842 16/04/2019 05:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Elegant, lett og gjennomtenkt!

Men du kan ikke leve med en setepinne som siger eek Italiensk eller ikke.

Her er en mulig italiensk løsning: Effetto Mariposa Carbogrip.

Selges bl.a. på Bikeshop.

Har merket meg at denne har fått begeistrede tilbakemeldinger fra brukere og testere. Se f.eks. Cross Bike Review.

A high-molecular weight silicone resin that, sprayed on a bicycle part before assembling it, polymerizes (in 5 minutes) into a grippy surface.

Ved motsatt problem - f.eks. setepinne som ikke vil løsne - har du Carbomove. Skal også være effektiv til å fjerne Carbogrip. Selges også på Bikeshop.

Dette løser seg.

Skjønner at du er litt utslitt av bygging og tekniske valg nå, men tenk så deilig når herligheten er fullendt og du våkner en tidlig morgen og bare kan nyte synet og opplevelsen av sykkelen i frisk vårluft sun

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547846 16/04/2019 05:38
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Nydelig sykkel!

Setepinner som siger er noe herk, jeg slet litt med at min gjorde det da sykkelen var ny. Et enkelt tips er rett og slett å vaske pinne og ramme skikkelig med noe fettløsende greier. Etter skikkelig avfetting og en liten runde med sandpapir har ikke min seget siden....

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547865 16/04/2019 07:13
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Rålekker, tør jeg spørre om hvilke sko og hjelm du matcher herligheten med. Regner ikke med at det er tilfeldig.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: Sepeda] #2547904 16/04/2019 10:08
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Elegant, lett og gjennomtenkt!

Men du kan ikke leve med en setepinne som siger eek Italiensk eller ikke. [...]

Hehe neida det kan jeg faktisk ikke ICON_SMILE Det var ikke ment som at dette har jeg tenkt å leve med, men som at noen småproblemer som må løses her og der, det forventer jeg nesten med ting som kommer fra Italia. Eksempelvis har de ulik bitstørrelse for å løsne akslingen foran og bak. Så ... praktisk! Hadde rammen kommet fra noe annet land enn Italia, så hadde jeg kontaktet produsent, forklart problemet, og trolig fått korrekt aksling i posten. I dette tilfellet sparer jeg meg brydderiet ICON_SMILE

Sitat: kjasmas

Et enkelt tips er rett og slett å vaske pinne og ramme skikkelig med noe fettløsende greier. Etter skikkelig avfetting og en liten runde med sandpapir har ikke min seget siden....

Takk. Har kjørt en ny runde med friksjonspasta, og skal se om det løser problemet denne gang. Men om ikke, så var dette ett godt tips. Den delen av pinnen er jo ingen synlig del uansett. Men pinnen har faktisk grip-tape tekstur på to av sidene. Og slik seteklemma virker, tror jeg bare det er de to sidene som faktisk klemmer. Så litt rart at det siger. Dette løser seg nok, hvis ikke får man gå mer drastisk til verks fremover. Jeg har heldigvis en CX jeg kan sykle på, så kan leve med at De Rosa'n forbeholdes kortere turer inntill jeg er sikker på at alle "selvbygde" problemer er oppdaget og luket ut.

Sitat: hrukin

Rålekker, tør jeg spørre om hvilke sko og hjelm du matcher herligheten med. Regner ikke med at det er tilfeldig.

Det er ikke helt tilfeldig nei ICON_WINK Nyinnkjøpte "pensko" er Giro Prolight Techlace. De veier 379g med Keo-cleats montert, så de er ekstremt lette. Til gjengjeld har de ikke utskiftbare deler (eksempelvis gummiklossene under), så de slites nok raskt ut. Blir forbeholdt solskinnsturer hvor man ikke må av sykkelen noe særlig, evt. turritt og slikt hvor man ønsker å spare de ekstra gram'ene.

Til daglig bruker jeg hvite/sorte Sidie Wire Carbon. Men de er noen sesonger gamle, og i en forfatning som ikke fortjener å bli tatt bilde av akkurat nå. Men til sammenligning veier disse skoene langt over 600g med Keo-cleats montert. Så vi snakker nesten en halvering.

Hjelmen er Sweet Falconeer II. Jeg har også oransje aero-covers til de, men de viste seg å være mer røde enn oransje, så de kan ikke benyttes. Jeg har forøvrig også hjelmen i sort (ett eller annet sted). Men jeg klarer ikke finne den igjen etter flytting. Men håper den en dag dukker opp igjen så jeg kan variere fargen etter ønske. Dette er utgavene uten MIPS. Bevisst valg for å holde areal (og vekt) nede. Hjelmene er veldig gode synes jeg, kan anbefales.

Solbrillene er 100% i en farge jeg synes passet. Sokker etter dagsform, men tok sjansen på å utvide garderoben med noen nye par tilpasset sykkelen.

Vedlegg
klær.jpg (576.27 KB, 1416 nedlastinger)
Redigert av vviz; 16/04/2019 10:09.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547905 16/04/2019 10:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Gjennomtenkt, som forventet!

Sokkene fortjener å sentrifigures i stilpoliti-tråden. Bare legg ut bildet der, len deg tilbake i godstolen og nyt dramaet.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547908 16/04/2019 10:16
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Strøkent!

Men du bør være rask også.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: joje] #2547911 16/04/2019 10:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: joje

Siden trådstarter er liberal og tillater tematiske krumspring, må jeg bare si at en av mine beste investeringer for å sykle både langt og rimelig raskt er denne kjevla. Gitt fargen, er den et åpenbart must for trådstarter.

Men alvorlig - en runde med denne i varm dusj etter sykkeltur gjør underverker for muskulatur og sener og dermed også knær. Enklere i bruk, men liknende effekt som alminnelig foam roller, som det ikke blir til at jeg bruker like hyppig. Poenget er uansett som forklart av GCN: How to use a foam roller.

Vedlikehold av motoren gir langt større effekt enn å fjerne noen gram av karosseriet ICON_SMILE

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: joje] #2547912 16/04/2019 10:33
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Ref setepinne: I instruksen til min sykkel som har pinne med tekstur på ene siden står det at denne siden skal være helt ren, mens det kan benyttes karbonpasta etc på den glatte siden..

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: joje] #2547915 16/04/2019 10:41
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: joje
Strøkent!

Jeg er superrask! Om du ser meg og sykler forbi meg, er det fordi jeg er på recovery ICON_WINK

Men fra spøk til alvor: Jeg er ikke superrask. Jeg var nær 4 W/Kg når jeg var i form i fjor, men ett halvt år uten sykling har gjort sitt for forfallet. Målet er å komme tilbake til ca det nivået mot høsten.

Redigert av vviz; 16/04/2019 10:44.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547922 16/04/2019 11:09
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Den integrerte seteklemma på min BMC Teammachine er et mareritt. Håpløs variant som stadig må strammes, så man behøver ikke være italiensk ingeniør for å foretrekke litt quirks.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547927 16/04/2019 11:13
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hehe, ja slike integrerte løsninger og sære rørformer har vel ofte noen baksider også. Men dette løser seg. I verste fall med epoxy ICON_WINK ingen planer om å selge sykkelen.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547941 16/04/2019 12:25
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Innledende tanker om elektroniske gir. Det er "ganske kult": Liker også muligheten jeg har til å "trimme" derailleur i fart. Ved å holde inne noen (sinnsykt keitete) "tastekombinasjoner" kan jeg trimme 0.25mm per trykk. Kombinasjonen er sikkert laget så keitete for å sikre at det ikke er mulig å gjøre det ved en feiltakelse. Men jeg synes den er laget "farlig" keitete egentlig, og er nok mest tilpasset at man skal gjøre det med sykkelen stående stasjonært.

Det eneste negative jeg har funnet er at det føles langt mer "brutalt" å gire med load på pedalene. Med mekaniske gir, så føler jeg at jeg har ett veldig godt samspill mellom bein og fingre i å "modulere" både girhendel og tråkk, for å "smoothe" til giring selv under last. Litt som å gire en manuell girkasse på bil uten clutch. Det kan man også gjøre helt smooth med godt samspill mellom hånd (girspak) og fot (gasspedal).

Den muligheten forsvinner egentlig på elektronisk, for den "lirker" aldri kjedet opp eller ned, den bare moser det på plass uavhengig av hvor mye load det er på pedalene. Så hele prosedyren for å gire under load må tilpasses (læres inn på nytt).

EDIT:
Ellers tror jeg at jeg skal koste på meg 16g og montere sprintskiftere nede i bukken. Med elektroniske gir er det mindre slitsomt å flytte fingrene for å gire. Men med slike skiftere slipper man å flytte fingrene i det hele tatt, som selvsagt er enda mindre slitsomt i lengden. 16g synes jeg virker akseptabelt for en slik oppgradering.

Redigert av vviz; 16/04/2019 12:31.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547944 16/04/2019 12:33
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Skulle hatt Campagnolo. Enkelt å justere "on the fly" ICON_LAUGH

Ellers enig 100% enig i den "brutale" følelsen når man tråkker tungt. Akkurat der savner jeg mekaniske gir.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: Sepeda] #2547955 16/04/2019 13:38
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sokkene fortjener å sentrifigures i stilpoliti-tråden. Bare legg ut bildet der, len deg tilbake i godstolen og nyt dramaet.
Hehehehehe...

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547956 16/04/2019 13:39
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Sporty å kjøre full match. Som sagt over her, da bør du være rask! Jeg hadde droppa de oransje sokkene og heller kjørt hvite til de hvite skoa. Og så bør du jo selvsagt ha et kit fra santini, jeg synes de har laget fine ting de siste sesongene.

https://www.santinisms.it/en/ss19-man/redux-2019-jersey-bordeaux-1638.html#/3-size-xs/50-color-br

https://www.santinisms.it/en/ss19-man/redux-2019-bib-shorts-black-1642.html#/1-color-ne/3-size-xs

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547959 16/04/2019 13:46
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Hvite sko passer til nesten alt av sokkefarger. Orange er kult.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547963 16/04/2019 13:51
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Santini har jeg aldri testa, men jeg har "standardisert" meg på Assos. Tok lang tid før jeg beit i eplet og godtok prisen. Etter jeg gjorde det, har jeg innsett at alle pengene jeg tidliger har "spart" på å kjøpe andre merker har vært fullstendig bortkastede penger. Gammel og konservativ nok til at jeg ikke gidder prøve noe nytt flere ganger. Sist jeg prøvde det var det Rapha-hypen, og jeg ble dritskuffa, solgte det igjen umiddelbart.

Redigert av vviz; 16/04/2019 13:52.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547966 16/04/2019 13:58
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er denne og denne i riktig farge? Jeg har dem begge to i gult og spesielt førstnevnte er et fantastisk plagg.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: Valentino] #2547970 16/04/2019 14:09
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Valentino
Er denne og denne i riktig farge? Jeg har dem begge to i gult og spesielt førstnevnte er et fantastisk plagg.

Hm, ikke godt å si. Jeg har sistnevnte i sort (small). Den er stort sett sort, men med noen små gule detaljer. Om din oransje er small, og du vil bytte, så er det greit for meg ICON_WINK

Fargen "ser" OK ut. Men det er det mye som gjør på internett, så blir saken noe helt annet når det sees i samme lysforhold som sykkelen. Om Assos kun bruker én shade av oransje på alle plaggene, så er det isåfall riktig farge. Jeg har andre plagg fra Assos i oransje, som treffer veldig godt.

Redigert av vviz; 16/04/2019 14:11.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547981 16/04/2019 14:59
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hvis den førstnevnte er så fantastisk som du sier, så bestiller jeg den. Den var jo på saftig tilbud! Langermet jakke til under tusenlappen er en god deal. Har 1800,- til gode hos Assos også ICON_SMILE

EDIT: Men den var "out of stock", som gode tilbud desverre ofte er :/

Redigert av vviz; 16/04/2019 15:02.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547987 16/04/2019 15:23
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Er den tiburuEvo7 en videreføring av den deilige intermediate S7 long sleeve?

Side 6 av 11 1 2 4 5 6 7 8 10 11

Moderator  support, Valentino