Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 99 av 152 1 2 97 98 99 100 101 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2549079 23/04/2019 09:23
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Marøder
Sitat: GeirK
stoppe i 15 minutter for å gå på do på Lier.

Det er ditt valg. Jeg bruker veeeesentlig kortere tid.
*

Og kanskje strekke litt på beina. Kjøpe en kaffekopp.

Synes du det er en stor begrensning på en åtte timer lang biltur?

Vel Geir, du kommer deg uansett ikke unna det faktum at du med en diesel- eller bensinbil ville kunne komme deg raskere fram ved langtur enn ved å bruke en elbil.

Hvordan du legger opp turen er et individuelt valg.

Å tømme tanken på en fossilbil i ett strekk uten bytte av sjåfør er trafikkfarlig. Du blir trøtt og uoppmerksom. I utgangspunktet skal du ta pauser og strekke på beina et par ganger i løpet av en langtur, som Geir gjør, uavhengig av drivstoff.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2549085 23/04/2019 09:51
Tex Offline
Besatt
Besatt

Vel Geir, du kommer deg uansett ikke unna det faktum at du med en diesel- eller bensinbil ville kunne komme deg raskere fram ved langtur enn ved å bruke en elbil.

Jeg forstår argumentet dersom man jobber som langtransportsjåfør.
For oss som ikke gjør det, klarer ikke jeg å se hvordan en halvtime eller en time fra eller til når man av og til skal kjøre halve landet på langs kan spille noen rolle.
Selv har jeg tatt i3'en til hytta flere ganger. Det er langt utenfor primært bruksområde for den bilen, men det går jo fint. Min fritid er ikke så dyrebar at jeg ikke kan bruke en halv time ekstra for å lade.

Det jeg ville synes var mer problematisk, var hvis jeg bodde slik at jeg ikke kunne lande bilen hjemme hver kveld. Da hadde det fort blitt mye styr med ladingen i det daglige.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Garpen] #2549110 23/04/2019 11:03
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Garpen

Å tømme tanken på en fossilbil i ett strekk uten bytte av sjåfør er trafikkfarlig. Du blir trøtt og uoppmerksom. I utgangspunktet skal du ta pauser og strekke på beina et par ganger i løpet av en langtur, som Geir gjør, uavhengig av drivstoff.

Jepp. Det gjør jeg, men som oftest velger jeg selv hvor lenge og hvor disse pausene skal tas. Det er ingen problem å kjøre 40 mil (4,5-5 timer) uten pause hvis man har behov for det så lenge man er uthvilt og har spist før man starter.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2549114 23/04/2019 11:08
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
40 mil klarer du lett med mange Tesla modeller uten stopp.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2549115 23/04/2019 11:19
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Syklist1
40 mil klarer du lett med mange Tesla modeller uten stopp.

Ja. Og så står du stille og venter på tauing ;-)

Men joda, det er fullt mulig. Personlig bor jeg i Tromsø. På vinteren går det på håret dersom jeg hurtiglader i Skibotn og skal til vintersportsstedet Levi i Finland da en Tesla vel klarer 30+ mil på vinteren. Andre elbiltyper sliter og vil bruke vesentlig lenger tid pga. treg lading.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2549117 23/04/2019 11:31
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Så lenge man har minst 5% igjen på batteriet har man ikke noen økt sannsynlighet for stans.

Med mindre restkapasitet lader man ikke 12V batteriet samt at man kan ha feilvisning av restkapasitet på batteriet.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2549119 23/04/2019 11:45
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Syklist1
Så lenge man har minst 5% igjen på batteriet har man ikke noen økt sannsynlighet for stans.

Med mindre restkapasitet lader man ikke 12V batteriet samt at man kan ha feilvisning av restkapasitet på batteriet.

Tenkte mer på at det sannsynligvis ikke er en ladestasjon i nærheten etter 40 mil...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2549136 23/04/2019 12:19
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Ripen

60 mil hver vei til og fra Nordfjord gikk lettere enn før, antagelig pga økt komfort og mindre stress i pausene.
På alle stopp med lading var bilen klar til å kjøre videre før vi var det, og vi brukte ikke lenger tid enn vi gjorde med bensinbil tidligere.
Digg!

He he. Du har forandret mindset etter at du byttet bil. At du opplever at det er mindre stress nå er jo fordi du har endret holdning til hvordan lange bilturer skal gjennomføres. Det har lite med biltype å gjøre. Alt det du nå gjør, ville du også kunne ha gjort tidligere før du kjøpte elbil. Eneste forskjellen er at du nå med elbilen har gitt fra deg en opsjon på å komme deg enda raskere fram slik du kunne gjort med en bensin eller dieselbil.

Få med at vi har 2 unger på 5 år med i bilen, det gjør noe med mindset mtp pauser det også. Vi kommer kanskje raskere fram med fossilbil om vi vil, men det orker vi ikke. ICON_WINK

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2549144 23/04/2019 12:53
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Ripen

Få med at vi har 2 unger på 5 år med i bilen, det gjør noe med mindset mtp pauser det også. Vi kommer kanskje raskere fram med fossilbil om vi vil, men det orker vi ikke. ICON_WINK

Har opp til flere av sorten selv. De trenger pauser, men jeg husker godt hvor herlig det var når alle barna (og mor) sov og jeg kunne trykke med noen skikkelige langetapper. Du kunne banne på at de våknet med en gang bilen stoppet/stod i ro...

Men det er uansett detaljer vi diskuterer nå.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2549444 24/04/2019 16:17
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er relativt fersk som batteribileier, og selv om jeg ikke har Tesla har tanken på ladekø ikke streifet meg en eneste gang.
Nå har jeg et kjøremønster hvor antall årlige turer på noe særlig over 30 mil kan telles på en hånd, det gjør at nærmest all lading gjøres hjemme, på jobb eller på hytteveggen mens jeg gjør helt andre ting.
Det som er ansett som akilleshæl for min bil (og andre #Tesla) er ladehastighet, det har så langt ikke vært noen begrensning for meg.
Ja, jeg kommer sikkert til å irritere meg over å måtte vente "unødvendig" noen ganger i året, men det håper jeg å kunne leve greit med..

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2549539 25/04/2019 06:56
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har hatt elbil i 2,5 år nå. Tesla med 90 Kwh. Kjører mange langturer, ofte til svigers på sunnmøre. 600 km hver vei. Starter hjemme med fullt batteri. Stopper 30 min på Vinstra. Spiser litt og pisser. Nye 15 min på Åndalsnes. Lett benstrekk og dotur. Før kjørte vi ofte hele turen med maks to korte stopp på 5 min hver. Opplever turen med elbil langt mer avslappende. Kjenner jeg trenger de ekstra 30-40 minuttene med hvile. Det føles også godt på lommeboka og spare 2000,- i bommer og drivstoff.

Bekymring om mer tid på kjøretur tilhører kun de som ikke har elbil er min erfaring.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2549627 25/04/2019 09:49
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Roy, jeg synes jeg bare får snap av deg der du står å hurtiglader jeg!! Var Tesla det åpenbare valget?!? Når skal du oppgradere? ICON_LAUGH ICON_LAUGH ICON_LAUGH

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2549675 25/04/2019 12:00
ventle Online
Besatt
Besatt
Tesla lanserte oppdaterte Model S og X denne uka, så nå er det bare for Roy å selge og bestille ny ICON_WINK

Forbedringer:
- Ny frontmotor (permanentmagnet-motor, samme som sitter i Model 3) og endringer i drivverk skal gi 10% (!) økt rekkevidde med samme batterikapasitet som tidligere. WLTP-rekkevidde for Model S Long Range er nå 610 km.
- Raskere hurtiglading: opptil 145 kW på dagens superladere og opptil 200 kW på superlader v3 når disse rulles ut (forrige versjon makset på 118 kW)
- "75D"-versjonen er tilbake i salg igjen. Skriver 75D i hermetegn fordi den nå heter Standard Range, og ingen vet nøyaktig hvor stort batteriet er, men det spekuleres i at det er 75 eller 80 kWh. WLTP-rekkevidde for Model S Standard Range 459 km.
- Adaptive dempere som kan endre karakteristikk med software-oppdateringer

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2549678 25/04/2019 12:09
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Synes det begynner å bli dyrt, nær 100k dyrere nå enn i 2017 for en 75/Standard.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2549710 25/04/2019 13:15
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2549712 25/04/2019 13:23
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: erling

Bekymring om mer tid på kjøretur tilhører kun de som ikke har elbil er min erfaring.

Tilhører kun de som ikke har Tesla vil jeg vel heller si. Vet om mange med elbiler hvor det med distanse er en stor greie man må tenke over. På Tesla derimot er det nok slik som du sier, men skulle vel egentlig bare mangle at biler til 500000-1 mill skal kunne brukes som en bil også :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: olechr] #2549850 26/04/2019 06:55
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
Det begynner å bli noen få alternativer til Tesla, og mange er på vei. Skal man ha nybil, så er det greit å bytte nå mens det ennå er avgiftsfritak på elbiler.

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Langbein Rise] #2549855 26/04/2019 07:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Langbein Rise
Det begynner å bli noen få alternativer til Tesla, og mange er på vei. Skal man ha nybil, så er det greit å bytte nå mens det ennå er avgiftsfritak på elbiler.

Det er ingen gode alternativer hvis man skal kjøre turer der man må lade underveis, dessverre.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: hbakken] #2549861 26/04/2019 07:45
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: hbakken
Roy, jeg synes jeg bare får snap av deg der du står å hurtiglader jeg!! Var Tesla det åpenbare valget?!? Når skal du oppgradere? ICON_LAUGH ICON_LAUGH ICON_LAUGH

Vil du at jeg skal bryte loven og snappe mens jeg kjører? ICON_LAUGH
Jeg snapper bare når jeg lader ja, det føles så digg å fylle den opp gratis mens jeg pisser og fyller vomma.

Tesla er fortsatt det åpenbare valget, og jeg koser meg no så inni granskauen med bilen.
Jeg kjører mye (derfor du får ladesnapper) men X75 holder nok for meg når ladestasjonene står såpass tett som de gjør.
Har kjørt snart 6000km på 10 uker, med gratis SC, så da kan man vel regne litt og se om elbil er bra eller ikke. ICON_WINK

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2549867 26/04/2019 07:55
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast

Det er ingen gode alternativer hvis man skal kjøre turer der man må lade underveis, dessverre.

Jo, det finnes. Nå må du ikke la deg smitte at Teslasyken. Du har allerede valgt en bil som du tydeligvis er fornøyd med.

Langbein Rise
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: olechr] #2549878 26/04/2019 08:21
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr

Tilhører kun de som ikke har Tesla vil jeg vel heller si. Vet om mange med elbiler hvor det med distanse er en stor greie man må tenke over. På Tesla derimot er det nok slik som du sier, men skulle vel egentlig bare mangle at biler til 500000-1 mill skal kunne brukes som en bil også :-)

Sant det. Tar det som en selvfølge at alle som kjører mye langt har Tesla jeg vettu. :-) Det er kun Tesla som i dag fungerer godt nok på langkjøring. Med andre bilmerker blir lademulighetene rett og slett for dårlige, med altfor mye venting. Ladenettverket til Tesla er en kjempestor fordel om du kjøre langtur. Noe som folk uten Tesla ofte ser ut til å undervurdere.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Langbein Rise] #2549879 26/04/2019 08:22
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jo, det finnes. Nå må du ikke la deg smitte at Teslasyken. Du har allerede valgt en bil som du tydeligvis er fornøyd med.

Forklar hvilke alternativer som finnes. Jeg venter i spenning.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2549882 26/04/2019 08:30
H
Hincapie Offline
Avhengig
Avhengig
H

Audi E-Tron må vel være en opplagt kandidat som alternativ til Tucker, unnskyld, Tesla.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2549884 26/04/2019 08:39
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Skal jeg svare? ICON_COOL

For oss som ikke til stadighet kjører 40mil i nonstop er det flere muligheter, min batteribil står akkurat nå på hytta etter snaue 30mil med både motorvei og i motbakker med sykler på taket. Det finnes også koreanske alternativer har det blitt meg fortalt...

Ladenettverket til Tesla er selvfølgelig en stor fordel for de som har behov for det

Redigert av Oystein L; 26/04/2019 08:42. Rediger grunn: Ladenettverk
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Langbein Rise] #2549885 26/04/2019 08:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jo, det finnes.

Som for eksempel hva da?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2549886 26/04/2019 08:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Oystein L

For oss som ikke til stadighet kjører 40mil i nonstop er det flere muligheter, min står akkurat nå på hytta etter snaue 30mil med både motorvei og i motbakker med sykler på taket...

Jeg snakker om turer der man må lade underveis

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2549887 26/04/2019 08:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Noen vil sikker si at komfort osv ikke matcher, men både Kia E-Niro og Hyundai Kona kan kjøres langt og hurtiglades ved behov. E-Tron er et annet alternativ for dem som må ha stor bil for å føle seg komfortabel.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hincapie] #2549889 26/04/2019 08:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Hincapie

Audi E-Tron må vel være en opplagt kandidat som alternativ til Tucker, unnskyld, Tesla.

Hvor vil du lade på feks Oslo - Trondheim på en typisk utfartsdag?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2549892 26/04/2019 08:44
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L

For oss som ikke til stadighet kjører 40mil i nonstop er det flere muligheter, min står akkurat nå på hytta etter snaue 30mil med både motorvei og i motbakker med sykler på taket...

Jeg snakker om turer der man må lade underveis

I know, lagde derfor en tilføyelse.
Lademulighetene for "røkla" blir også bedre for hver måned som går, men forspranget er fortsatt stort.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2549901 26/04/2019 08:58
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
Men hvor ble det av den hypede ekstremladekøen i Påskeutfarten?

Langbein Rise
Side 99 av 152 1 2 97 98 99 100 101 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå