Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 37 1 2 6 7 8 9 10 36 37

Klimahysteri, enig?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2547106 12/04/2019 06:18
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK
Sitat: Girona
Nei, jeg har ikke funnet på dette selv. Dette er innvendinger som dissiderende klimaforskere har kommet med.

Som for eksempel hvem?
Det og alle andre ting du lurer på, finner du ut ved å lese og forstå alt som er gjort av klimaforskning.

Hvis du ikke er i stand til å underbygge påstandene dine, bør du bare trekke deg fra debatten, for da blir det vanskelig for deg.

Sorry mac, men nå snur du dette på hodet. Det er ikke jeg som har bevisbyrden her. At klimaet endrer seg, og alltid har gjort det, av naturlige årsaker, er det som er normalen. Været endrer seg fra dag til dag, fra uke til uke, fra år til år. Og klimaet er summen av vær over en lengre periode (typisk 30 år som nevnt her).

Det påstås at klimaet aldri har endret seg så raskt som det gjør nå. Faktum er at det vet vi ikke. Vi har ikke historiske data med høy nok oppløsning til å sammenlikne med moderne værmålinger. Men ingen klimaobservasjoner de siste 100 årene kan sies å være ekstraordinære, eller noe jorden ikke har opplevd før.

Så er det en påstand om at måten klimaet endres på i dag i all hovedsak styres av menneskelige utslipp av klimagasser. Det er også en påstand som mangler empiriske bevis. Det er kun en hypotese som begrunnes ved hjelp av teoretiske modeller som har vært under kontinuerlig endring og justering. Og usikkerheten i modellene er betydelig, og blir bare større og større jo lenger frem man prognostiserer.

Som denne diskusjonen har vist, så mangler denne hypotesen prediksjonskraft. Uansett hva som skjer eller ikke skjer med klimaet fremover, så kan hypotesen aldri avkreftes. Da er det en verdiløs hypotese.

På tiltakssiden er det komplett umulig å vise noen sammenhenger mellom tiltak og effekt. La oss si at Norge i morgen stanser all oljevirksomhet. Hvordan vil det påvirke klimaet? Hvor mye saktere vil oppvarmingen da gå? Hvor mye mindre ekstremvær, flom og tørke vil det gi? Og hvordan måler man disse sammenhengene? Det er praktisk umulig. Og når man ikke er i stand til å måle effekten av tiltakene man gjør, så famler man i blinde.

Konsekvensen av dette er at den rasjonelle tilnærmingen til klimaendringene er å sette ressursene inn på tiltak som kan redusere konsekvensene. Bygge demninger, diker, og andre tiltak som kan beskytte mennesker mot dem. Slik vi alltid har gjort. Her i nord bygger vi varme og solide hus som kan beskytte oss mot minusgrader, nedbør og vind. Og lenger sør benytter folk infrastruktur for kjøling når det er varmt. Historisk sett er klimaet og naturen en mye større trussel mot oss mennesker, enn vi er mot dem.

Den veien vi er på nå, hvor alt fokus er på å redusere utslipp av CO2, er en enormt kostbar avsporing. Den får også store konsekvenser for de fattigste på jorden. Når vi legger ekstra avgifter på den rimeligste formen for energiproduksjon, så hever vi terskelen for å få tilgang til strøm. Dermed er det flere mennesker som ikke får tilgang til beskyttelse mot klima, til medisinske tilbud, undervisning, arbeid, og all den komforten og tryggheten som sikker tilgang på strøm fører med seg. Det er direkte umoralsk, og et grelt eksempel på den vestlige verden som trekker opp stigen etter seg.

Heller enn å redusere CO2-utslipp, så bør vi bruke ressurser på gi billig strøm til så mange som mulig. Det vil øke velstanden, og all historie viser at når velstanden øker, så øker også miljøbevisstheten i takt med dette. Det vil være bra for jorden på lang sikt!

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2547117 12/04/2019 06:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Girona. Har du skrevet dette?

"Det har blitt varmere av samme grunn som jorden har blitt varmere og kaldere i sykluser gjennom hele jordens historie."

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2547119 12/04/2019 06:58
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

"Det har blitt varmere av samme grunn som jorden har blitt varmere og kaldere i sykluser gjennom hele jordens historie."
Hvorfor stiller du spørsmål du enkelt kan finne svar på selv?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2547121 12/04/2019 07:03
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A

Det påstås at klimaet aldri har endret seg så raskt som det gjør nå. Faktum er at det vet vi ikke. Vi har ikke historiske data med høy nok oppløsning til å sammenlikne med moderne værmålinger. Men ingen klimaobservasjoner de siste 100 årene kan sies å være ekstraordinære, eller noe jorden ikke har opplevd før.

De korte varmeperiodene mot slutten av siste istid, de kalles Bølling og Allerød, og kommenteres sjelden i klimadebatter. Men som Girona, sier, data-oppløsningen er kanskje ikke god nok til å si mer presist hvor raske klimaendringene i virkeligheten var da.

Forverringen av klimaet frem mot den "lille istid" var også nokså rask. Det var merkbar nedkjøling fra ca år 1240. Reduksjon av innstrålingen fra solen har vært en hypotese for nedkjølingen.

Hvis storflommen fra 1789, "Storofsen" hadde skjedd i fjor, ville folk og forskere skreket over seg om hvor ille klimaet har blitt pga. økt CO2-innhold. Men det var ikke økt CO2-innhold i 1789. Dette viser at man bør være varsom med å trekke slutninger.

Redigert av Anomyn; 12/04/2019 07:07.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2547130 12/04/2019 07:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg går detaljert til verks her slik at jeg er sikker på at du følger resonnementet ditt. Da antar jeg at vi er enige om at du har skrevet det.

Kan du så forklare forsamlingen hvordan du gikk frem da du fastlo dette faktum?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2547132 12/04/2019 07:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous
Siden trådens "Jeppe på bjerget" krever omvendt bevisføring i mangel på egne bevis. Hva med noe som er hugget i stein, det må vel være bevis bra nok? Eller er ikke flomsteiner godkjent/kalibrerte av klimaforskere?

Og dette datapunkt av mange millioner som forskerne har sett på, er signifikant helt på egen hånd fordi?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2547135 12/04/2019 07:21
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg går detaljert til verks her slik at jeg er sikker på at du følger resonnementet ditt. Da antar jeg at vi er enige om at du har skrevet det.

Kan du så forklare forsamlingen hvordan du gikk frem da du fastlo dette faktum?
Dette er nullhypotesen. Med mindre det er grunn til å tro noe annet, så er det klart at oppvarmingen vi nå ser også har naturlige årsaker, på samme måte som alle tidligere oppvarminger har.

Hvis du mener at det er noe ekstraordinært som har skjedd de siste 100 årene, som gjør at akkurat denne oppvarmingen har en ikke-naturlig årsak, så er det du som må bevise det. Og husk at ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2547140 12/04/2019 07:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette er nullhypotesen. Med mindre det er grunn til å tro noe annet, så er det klart at oppvarmingen vi nå ser også har naturlige årsaker, på samme måte som alle tidligere oppvarminger har.

Hvis du mener at det er noe ekstraordinært som har skjedd de siste 100 årene, som gjør at akkurat denne oppvarmingen har en ikke-naturlig årsak, så er det du som må bevise det. Og husk at ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis.

Jeg mener ikke at det er noe ekstraordinært som har skjedd. Det er et overveiende flertall av verdens fremste eksperter som mener det. Jeg bare lytter til dem. Jeg gjør meg, i motsetning til deg, ikke opp egne meninger om forhold jeg ikke har kompetanse til å ha meninger om.

Påstanden din representerer ikke nullhypotesen all den stund vi vet at a) CO2-molekylet absorberer og re-emmiterer IR-stråling og b) menneskelig aktivitet har økt CO2-konsentrasjonen i atmosfæren.

Du er nødt til å underbygge påstanden din. Hvis ikke må vi bare konkludere at denne ikke er gyldig.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2547142 12/04/2019 07:29
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Nei, GeirK trenger ikke det. Tusenvis av klimaforskere har gjort dette i tusenvis av anerkjente, fagfelle vurderte studier.

Når du sier det motsatte, er det du som har bevisbyrden på din side.

Nå får du to valg. Enten legger du fram studier som beviser ditt standpunkt, ellers så slutter du å trolle.

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2547145 12/04/2019 07:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: anonymous
Siden trådens "Jeppe på bjerget" krever omvendt bevisføring i mangel på egne bevis. Hva med noe som er hugget i stein, det må vel være bevis bra nok? Eller er ikke flomsteiner godkjent/kalibrerte av klimaforskere?

Norge skulle bli våtere og villere, og under storflommen i 1995 fikk alarmistene vind i seilene, dette er bare starten!

Ser ingenting etter 1995?

1995 rakk såvidt opp til sokkelen, ingen strek etter dette...

Morsomt, jeg har akkurat tatt en flomanalyse for området.
Leser du deg litt opp på akkurat dette så ser deu at det er forskjell mellom regulerte og uregulerte vassdrag.
Kort, vassdraget er nå, som de fleste vassdrag i Norge, regulert. Dette i tilleggg til god kjennskap til snømengder på fjellet gjør at vi mye bedre er i stand til å både forutse flomfare og gjøre tiltak for å forhindre flom av type Storofsen (i 1789).

Og siden vi er inne på dette allikevel med klima over en 30 års periode. Mye byggeaktivitet i 'nevnte' vassdragsområdet er basert på tall fra referanseperioden. De siste åra har vist det seg at det er stort behov for justering med tanke på fremtidige byggeplaner.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Anomyn] #2547147 12/04/2019 07:37
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Anomyn

Hvis storflommen fra 1789, "Storofsen" hadde skjedd i fjor, ville folk og forskere skreket over seg om hvor ille klimaet har blitt pga. økt CO2-innhold. Men det var ikke økt CO2-innhold i 1789. Dette viser at man bør være varsom med å trekke slutninger.

Trenges ikke for det holder med andre gode forklaringer.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2547148 12/04/2019 07:38
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Men ingen klimaobservasjoner de siste 100 årene kan sies å være ekstraordinære, eller noe jorden ikke har opplevd før.

Her kunne du fått noen poeng. Du har rett i at ingenting av det vi ser i dag har vi ikke sett før.

Men du snubler i egne bein igjen. For det første kan du ikke si det, av den enkle årsaken at du selv mener de historiske observasjonene ikke er gode nok. Du kan ikke kritisere det anerkjente standpunktet for unøyaktigheter og så begrunnet egen teori med de samme unøyaktighetene.

For det andre er det ENDRINGENE som er ekstraordinære. Disse har vi ikke sett før, og vi har et godt datagrunnlag som underbygger dette, som som går flere tusen år tilbake.

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2547149 12/04/2019 07:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Enkelt og greit om Vesleofsen i 1995.

https://no.wikipedia.org/wiki/Flommen_p%C3%A5_%C3%98stlandet_1995_(Vesleofsen)

Kan legge til denne:

https://www.nve.no/om-nve/vassdrags-og-e...m-pa-ostlandet/

Redigert av Tange; 12/04/2019 08:03.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Tange] #2547150 12/04/2019 07:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tange

Morsomt, jeg har akkurat tatt en flomanalyse for området.
Leser du deg litt opp på akkurat dette så ser deu at det er forskjell mellom regulerte og uregulerte vassdrag.
Kort, vassdraget er nå, som de fleste vassdrag i Norge, regulert. Dette i tilleggg til god kjennskap til snømengder på fjellet gjør at vi mye bedre er i stand til å både forutse flomfare og gjøre tiltak for å forhindre flom av type Storofsen (i 1789).

Og siden vi er inne på dette allikevel med klima over en 30 års periode. Mye byggeaktivitet i 'nevnte' vassdragsområdet er basert på tall fra referanseperioden. De siste åra har vist det seg at det er stort behov for justering med tanke på fremtidige byggeplaner.

#burn

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2547165 12/04/2019 08:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13

Med den enkle forklaringsmodellen bør det være et lineært forhold mellom menneskeskapt CO2-utslipp og temperatur?

Hvorfor lineært?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2547168 12/04/2019 08:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Er det virkelig ingen som kan svare på dette?

Jo - de som har puslet puslespilelt kan det.

For å lage en analogi for de mange Teslaeierne: Hvis autopiloten på på bilen ikke ser ut til å ta en sving, hvor lang tid tar det før dere sier "fuck it, det greiene her fungerer ikke, jeg får svinge sjæl". Er det når dere treffer kantlinja? Ett hjul utenfor vegskuldra? Hele bilen i grøfta?

"Hvem er vel jeg til å overprøve Teslas geni-ingeniører i det å styre en bil? Jeg har jo ikke publisert noe i "Autonomous Vehicle Quartery Journal".

Denne analogien feiler totalt fordi menigmann ikke har oversikt over alle de parametrene som brukes i vurderingen om den feiler eller ikke. Det har menigmann i bilen sin.

Ville du følt deg komfortabel med å gå Neil deGrasse Tyson i sømmene på teorien om sort materie?

Hvilken funn mener DU vil tale for at teorien må forkastes?

Redigert av GeirK; 12/04/2019 08:50.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2547171 12/04/2019 08:52
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg savner tilsvarende bolde prediksjoner fra klimaleieren. Hvilke klimahendelser (eller manglende hendelser) de neste 10 årene vil gjøre at klimahypotesen må forkastes?

Til vermeldinga: Kva verhendelsar dei neste 3 vekene må til for at verhypotesa må forkastast?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2547172 12/04/2019 08:54
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg mener ikke at det er noe ekstraordinært som har skjedd. Det er et overveiende flertall av verdens fremste eksperter som mener det. Jeg bare lytter til dem. Jeg gjør meg, i motsetning til deg, ikke opp egne meninger om forhold jeg ikke har kompetanse til å ha meninger om.
Du trenger ikke pukke på ordvalgene her. Jeg forstår at du ikke har sugd dette fra eget bryst. Vi diskuterer jo ikke som forskere her, men som lesere av forskning, og det som formidles i media.

Og nå har vi kommet tilbake til start. Argumentet ditt her er å bare på peke på autoriteter, og antallet av dem. Jeg synes innholdet og bevisene, og demonstransjonene av disse, er det som er relevant, ikke hvor mange forskere som slutter seg til en bestemt konklusjon. Til det er klimaforskningen for mye påvirket av politikk.

Påstanden din representerer ikke nullhypotesen all den stund vi vet at a) CO2-molekylet absorberer og re-emmiterer IR-stråling og b) menneskelig aktivitet har økt CO2-konsentrasjonen i atmosfæren.
Ja, dette er en egenskap ved gassen CO2, men som kjent så består klimasystemet av langt flere parametre enn dette. Bevisbyrden ligger på de som påstår at menneskers utslipp av CO2 er bryteren som styrer temperaturen på jorden.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2547175 12/04/2019 08:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg forstår at du ikke har sugd dette fra eget bryst.

Bra. Hvor har du sugd dette fra?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: anonym5] #2547178 12/04/2019 09:02
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pontiff

Nei, GeirK trenger ikke det. Tusenvis av klimaforskere har gjort dette i tusenvis av anerkjente, fagfelle vurderte studier.

Når du sier det motsatte, er det du som har bevisbyrden på din side.

Nå får du to valg. Enten legger du fram studier som beviser ditt standpunkt, ellers så slutter du å trolle.

Hvor er bevisene for at vi, ved å regulere mengden CO2 vi slipper ut, kan styre temperaturen på jorda, mengden ekstremvær, flom og tørke? Jeg har sett hypotesen forsøkt underbygget av modeller og teorier, men ingen empiriske bevis. Finnes disse?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: anonym5] #2547179 12/04/2019 09:05
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pontiff
Men ingen klimaobservasjoner de siste 100 årene kan sies å være ekstraordinære, eller noe jorden ikke har opplevd før.

Her kunne du fått noen poeng. Du har rett i at ingenting av det vi ser i dag har vi ikke sett før.

Men du snubler i egne bein igjen. For det første kan du ikke si det, av den enkle årsaken at du selv mener de historiske observasjonene ikke er gode nok. Du kan ikke kritisere det anerkjente standpunktet for unøyaktigheter og så begrunnet egen teori med de samme unøyaktighetene.

For det andre er det ENDRINGENE som er ekstraordinære. Disse har vi ikke sett før, og vi har et godt datagrunnlag som underbygger dette, som som går flere tusen år tilbake.
Nei, så langt vi vet, er det ingenting av det vi har sett de siste 100 årene som ikke har skjedd før. De som mener dette er ekstraordinært må bevise det.

Hvilke målinger har du som viser spikes og dips i temperatur for 1000 år siden med samme oppløsning som vi har hatt siden 1900-tallet?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2547180 12/04/2019 09:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
[Hvor er bevisene for at vi, ved å regulere mengden CO2 vi slipper ut, kan styre temperaturen på jorda, mengden ekstremvær, flom og tørke? Jeg har sett hypotesen forsøkt underbygget av modeller og teorier, men ingen empiriske bevis. Finnes disse?

Hvor mye av det massive bevismaterialet som er tilgjengelig, har du satt deg inn i?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2547181 12/04/2019 09:06
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Klinkekule
Jeg savner tilsvarende bolde prediksjoner fra klimaleieren. Hvilke klimahendelser (eller manglende hendelser) de neste 10 årene vil gjøre at klimahypotesen må forkastes?

Til vermeldinga: Kva verhendelsar dei neste 3 vekene må til for at verhypotesa må forkastast?
Hvilken hypotese tenker du på da?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2547183 12/04/2019 09:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
De som mener dette er ekstraordinært må bevise det.

Korrekt. Mener du at de ikke har gjort det?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2547185 12/04/2019 09:15
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
De som mener dette er ekstraordinært må bevise det.

Korrekt. Mener du at de ikke har gjort det?
Ja.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2547187 12/04/2019 09:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ja.

På hvilket grunnlag konkluderer du med det?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2547189 12/04/2019 09:31
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast

For det første er det ikke "en klimahypotese" det er mange og for det andre, klima er ikke det som skjer innenfor kun 3 uker (https://no.wikipedia.org/wiki/Klima).

Sikkerheten for at det er menneskeheten som står for klimaendringen som pågår nå er så stor at egentlig er bevisbyrden den andre veien. For å øke temperaturen i biosfæren, må energibalansen være positiv, dvs mer energi inn enn ut. Nå går oppvarmingen raskere enn den historisk noen gang har gjort. Så hva kan gi mer energi inn uten at mennesket er involvert? Her er de mest opplagte.
* Solen? Tilbakevist
* Andre kilder til CO2? Tilbakevist
* Jordens bane? Tilbakevist
* CO2 er en følge av økt temperatur, altså ikke årsak? Tilbakevist
* CO2 er ikke en klimagass? Tilbakevist
* Vulkansk aktivitet? Tilbakevist
* Naturlige svingninger? Tilbakevist
* Menneskeskapte klimagasser er helt marginalt? Tilbakevist
* Politikk: klimaendringer er lureri? Tilbakevist

Kan man komme opp med en etterprøvbar hypotese som viser at vi ikke har menneskeskapte klimaendringer? Det er mange som prøver, men foreløpig ingen som er seriøs vitenskap (https://no.wikipedia.org/wiki/Vitenskap). Det som er fint med vitenskap, er at viten endres raskt når det viser seg at noe er feil, ikke slik som med religion hvor "sannheten" står skrevet og ikke kan endres.

Så spørsmålet er om man vil gjøre noe med det eller ikke. Hvor mye skal vi rasere av vårt livsgrunnlag før vi ender som dinosaurene?

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2547191 12/04/2019 09:34
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Hvilken hypotese tenker du på da?

Hypotesa om at det er mulig å spå ver med modellar vel? Klima er akkurat som værmelding.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Klinkekule] #2547192 12/04/2019 09:46
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kanskje det er Gud som styrer været? Tenkt på det?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2547198 12/04/2019 10:06
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Hvor er bevisene for at vi, ved å regulere mengden CO2 vi slipper ut, kan styre temperaturen på jorda, mengden ekstremvær, flom og tørke? Jeg har sett hypotesen forsøkt underbygget av modeller og teorier, men ingen empiriske bevis. Finnes disse?

Ja, de finnes. Du kan starte med IPCC-rapportene og lese deg videre derfra om du er interessert i detaljene. Evt. ta kontakt med et klimaforskningsinstitutt og spørre ekspertene direkte.

Har du gjort noe av det?

Anonym5
Side 8 av 37 1 2 6 7 8 9 10 36 37

Moderator  support