Klimahysteri, enig?
|
Re: Klimahysteri, enig?
[Re: ]
10/04/2019 08:57
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det er ikke sånn at ting bare blir sant fordi det er konsensus om det. Av og til er man på villspor i rundt 2000 år, fordi man har en modell om at ting er laget av luft, vann, ild og jord. Neida, og det er jo ikke slik at klimaforskere mener at modellene deres er hugget i stein heller. Men all evidens underbygger at teorien er riktig og at modellene gir gode forutsigelser (med noen unntak) - tatt kompleksiteten i betraktning. Altså litt sånn som dagens aksepterte fysiske lover.
Anonym5
|
|
|
10/04/2019 09:39
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Å skylde på kompleksiteten når man forklare manglende prediksjonsevne, er ikke gangbar mynt i andre displiner som bruker empiriske og modellbaserte prediksjoner. I hvert fall ikke om de skal bruke til å ta konkrete avgjørelse. Det kan du godt mene, og det er kanskje berettiget. På en annen side må du huske at klimamodellene er uten sidestykke i vitenskapshistorien. I humaniora og samfunnsvitenskap kan vi kanskje finne noe tilsvarende komplekst. Men kravet til forutsigelser, resultater og ikke minst tids- og politisk press gjør at umodne resultater ofte blir tatt for sannheter, uten at det dermed er forskernes (eller modellenes) feil.
Anonym5
|
|
|
[Re: GGG]
10/04/2019 09:41
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
[Hva er egentlig poenget med den siste setningen i innlegget ditt? Hva er hensikten? Beklager hvis den støtte deg.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
10/04/2019 09:46
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
[Hva er egentlig poenget med den siste setningen i innlegget ditt? Hva er hensikten? Beklager hvis den støtte deg. Jeg sier som Fredrik Solvang, svar på spørsmålet.
|
|
|
10/04/2019 09:48
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
[Hva er egentlig poenget med den siste setningen i innlegget ditt? Hva er hensikten? Beklager hvis den støtte deg. Jeg sier som Fredrik Solvang, svar på spørsmålet. Hensikten er å få deg til å tenke over om du bør skaffe deg litt ballast før du kommer med påstander man bør ha litt ballast til å komme med.
Anonym5
|
|
|
10/04/2019 09:58
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
[Hva er egentlig poenget med den siste setningen i innlegget ditt? Hva er hensikten? Beklager hvis den støtte deg. Jeg sier som Fredrik Solvang, svar på spørsmålet. Hensikten er å få deg til å tenke over om du bør skaffe deg litt ballast før du kommer med påstander man bør ha litt ballast til å komme med. Utdyp er du grei. Når deler av forskningsresultatene er beviselig feil (slik som eksempelet mitt over) er det jo lett for noen å avfeie alt som skremselspropaganda. Her bommer du. Forutsigelsen var feil, ikke forskningsresultater. Sjefen gikk ut og beklaget, og de har justert teorienene og modellene deretter. Ganske så god vitenskapelig praksis. Hvis du sier at dette motbeviser teoriene mangler du innsikt i vitenskapelig metode. Spørsmålet var kanskje uklart? Du insinuerer at jeg mangler innsikt i vitenskapelig metode, fordi jeg hevder at det kan være forståelig at enkelte velger å avfeie en ubehagelig teori, fordi deler av den tidligere har blitt tilbakevist som feil. Merk, jeg sier at det kan være forståelig at noen, ikke undertegnede, velger å avfeie nevnte teori. Hvis du utifra dette konkluderer at jeg mangler innsikt i vitenskapelig metode, så er det, slik jeg ser det, enten et forsøk på herskerteknikk, eller manglende leseforståelse som er årsaken. Og jeg velger å gi deg såpass kredz at jeg tipper det er et forsøk på herskerteknikk, slutt med det er du grei : EDIT: Nå melder jeg meg ut, har hverken tid eller kunnskap til å diskutere dette i disse eksamenstider.
Redigert av GGG; 10/04/2019 10:00.
|
|
|
10/04/2019 10:47
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Nå kan det være hukommelsen svikter meg her, men jeg tror du og jeg hadde akkurat denne diskusjonen om graden av og uheldighetene ved politisk innblanding i IPCC. Det ser ut til at vi har blitt mer enige med årene :-) Var det ikke ca. 10 år siden? Må si vi er blitt softere med årene 
Redigert av anonymous5; 10/04/2019 10:47.
Anonym5
|
|
|
10/04/2019 10:55
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Du insinuerer at jeg mangler innsikt i vitenskapelig metode, fordi jeg hevder at det kan være forståelig at enkelte velger å avfeie en ubehagelig teori, fordi deler av den tidligere har blitt tilbakevist som feil. Merk, jeg sier at det kan være forståelig at noen, ikke undertegnede, velger å avfeie nevnte teori. Nei. Jeg insinuerer at du mangler innsikt i vitenskapelig metode fordi du blander begreper. Forutsigelser er ikke det samme som forskningsresultater, usikkerheter er ikke det samme som feil, og deler av en teori ikke er det samme som hele teorien. At du snakket på vegne av andre kom ikke klart frem. Uansett, lykke til med eksamen!
Anonym5
|
|
|
10/04/2019 11:10
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Den andre påstanden er at "99% av forskerne er enige". Hvor har han det tallet fra? Jeg skulle like å se datamaterialet. Den referansen som vanligvis brukes er den suspekte studien som tegneserieforfatteren John Cook gjorde for noen år siden. Den er ikke særlig overbevisende. Så var det dette med tegneserier igjen... Cook gjorde den studien med 8 andre, og han er ansatt både ved universitetet i Queensland og Western Australia. Få fakta dine riktig når du først setter i gang. Her har du litt lunsj-lektyre: Antal klimaforskere som er enig i at klimaendringer er menneskedrevet (husk definisjonen som du ennå ikke har kommentert): Oreskes 2004: 100 % (betalingsmur) Doran 2009: 97 % Anderegg 2009: 97 % Cook 2013: 97 % Verheggen 2014: 91 % Stenhouse 2014: 93 % Carlton 2015: 93 % Denne tar for seg flere forskere enn klimaforskere. Nå sier jeg ikke dette for å provosere, men, like fullt: Utvalget i disse undersøkelsen er jo fryktelig biased (i mangelen av et bedre ord). Å spørre klimaforskere om de tror på hypotesen som pr i dag er premisset for fagfeltet deres er jo som å spørre astrologer om de tror på zodiakien. I et så politisert fagfelt som klimaforskning er dette en legitim innvending. Det må jo derfor være bevisene som er det viktige her. Hvis det er så åpenbart for disse forskerne at (økningen) i klimaendringene primært styres av antropogene utslipp, hvorfor er det så vanskelig å demonstrere dette på en måte som fjerner enhver tvil? Og hvorfor klarer de ikke engang å overbevise alle sine fagfeller? Det er jo interessant at en prosentandel av klimaforskere IKKE er overbevist om at CO2-utslipp er hovedårsaken. Hvor mange fysikere finner du som ikke tror på Newtons lover?
|
|
|
10/04/2019 11:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Godt du ikke var hos legen før de hadde fått gode modeller på hvordan kroppen fungerer da.
"Nå skal jeg årelate deg litt, og så skal du bare ligge heeeeeelt i ro i senga di i et snes dager"
Den vitenskaplige metode ble ikke tatt i bruk i medisin før ganske nylig i forhold til hvor lenge den har eksistert. Årelating og lobotomi var ikke produkter av vitenskap.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Girona]
10/04/2019 11:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det må jo derfor være bevisene som er det viktige her. Hvis det er så åpenbart for disse forskerne at (økningen) i klimaendringene primært styres av antropogene utslipp, hvorfor er det så vanskelig å demonstrere dette på en måte som fjerner enhver tvil?
Og hvorfor klarer de ikke engang å overbevise alle sine fagfeller? Det er jo interessant at en prosentandel av klimaforskere IKKE er overbevist om at CO2-utslipp er hovedårsaken. Hvor mange fysikere finner du som ikke tror på Newtons lover?
Newtons lover er hypoteser basert på empiri fra tusenvis av forsøk og som ingen har klart å motbevise, med unntak av når ting går veldig fort eller blir veldig smått. Derfor står de. De forklarer hvorfor vi observerer de samme tingene gang på gang. Korrelasjonen mellom CO2-konsentrasjon i atmosfæren og er ikke basert på tusenvis av forsøk der vi observerer de samme tingene gang på gang. Her har man tatt en helt annen tilnærming og puslet sammen haugevis av observasjoner og empirisk kunnskap for å få finne de mest sannsynlige sammenhengene. Det betyr at man ser noen få sammenhenger som peker mot teoriene og en haug med sammenheger som støtter teoriene. De som da har en agenda eller vil drive kvasivitenskap, kan henge seg på de få studiene som ikke støtter teoriene og se bort fra alle de andre - som du gjør. Man ser det samme innenfor medisin - et område som også er langt mer "ullent" enn mekanikk. Det finnes veldig få unntak på feks F=m*a som en kvasivitenskapstilhenger kan henge seg på, men det finnes dårlige studier som viser at aluminiumsadjuvanser i vaksiner akkumuleres som aluminiumsavsetninger i musehjerner, og antivakserne kaster seg på disse for alt de er verd. Det meste av vitenskap har ikke harde facts der 100% av alle er 100% enige om at slik er det garantert, men mer "hmm når vi ser på alt som er tilgjengelig av kunnskap så mener de fleste av oss at det mest sannsynlig er sånn som dette, ja.".
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
10/04/2019 11:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det hindret ikke Nobelkommiteen å gi nobelprisen i medisin til duden som fant på lobotomering. For å ha funnet opp lobotomering.
Korrekt. Denne historien (og andre) brukes ofte som et argument for at vaksiner gjør mere skade enn nytte. Det er et ugyldig argument. Det er på samme måte et ugyldig argument mot klimahypotesene.
|
|
|
10/04/2019 11:53
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Nå sier jeg ikke dette for å provosere, men, like fullt: Utvalget i disse undersøkelsen er jo fryktelig biased (i mangelen av et bedre ord). Å spørre klimaforskere om de tror på hypotesen som pr i dag er premisset for fagfeltet deres er jo som å spørre astrologer om de tror på zodiakien. Jomen, det er jo akkurat det som er poenget til GeirK m.fl. Klimaforskere har den beste innsikten og det beste grunnlaget for å avgjøre om teorien holder vann eller ikke. Det har ikke geologer, solfysikere, atomfysikere eller pensjonerte ingeniører. Hvorfor skal deres mening vektlegges like mye som klimaforskerne? Skal klimaforskere ha en avgjørende stemme når det gjelder teorier for gassbevegelser i sola og sollignende stjerner? Skal de være med å avgjøre om København- eller realisme-tolkningen av kvantifysikken er den riktige? Skal de være med og avgjøre om barn skal legges på ryggen eller magen for å unngå krybbedød? Hvor mange fysikere finner du som ikke tror på Newtons lover? Veldig mange, når det er snakk om veldig store masser eller veldig høye hastigheter.
Anonym5
|
|
|
10/04/2019 11:56
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Så kan man diskutere om en taktikk ved å fremstå som skråsikker på tross av åpenbare svakheter og indre tvil er en god taktikk. Det gir i hvert fall meningsmotstandere enorme mengder ammunisjon, og det er ingen god måte å tiltrekke seg folk som føler avsky for å bli holdt for narr.
Jeg synes Schneider ordlegger dilemmaet mange forskere står ovenfor ganske godt. At meningsmotstanderne tar dette som bensin på bålet er synd, da det bidrar til lite eller ingenting godt.
Anonym5
|
|
|
10/04/2019 11:58
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det er jo interessant at en prosentandel av klimaforskere IKKE er overbevist om at CO2-utslipp er hovedårsaken. Enig, dette er et interessant poeng. Jeg kan sikkert lese undersøkelsene en gang til, evt. kan du gjøre dette selv. Jeg tipper det har noe med detaljer og og budskap/råd utad å gjøre, og lite med hypotesens overordnede formulering.
Anonym5
|
|
|
10/04/2019 12:08
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
10/04/2019 12:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvor underbygges disse påstandene? "1. The sources used are not just pro climate change like XKCD did 2. It is factually correct, rather than illustrating a preferred narrative."
|
|
|
10/04/2019 12:48
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Du ser jo at det ser litt dumt ut å avfeie andre innspill fordi de ikke har tittelen klimaforsker? Så vidt jeg kan huske har jeg ikke sagt noenting om å avfeie innspill fra andre miljøer.
Anonym5
|
|
|
10/04/2019 12:50
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Alle ser jo at det blir for bredt område å forstå. Tidliger nevnte IPCC forfatter Stephen Schneider var utdannet med en doktorgrad i maskin/mekanikk og plasmafysikk. Når tenker du han gjorde transisjonen fra maskiningeniør til klimaforsker og klimaekspert da? Jeg vil si den dagen han begynte å publisere klimaforskning i fagfellevurderte tidsskrifter. Tidligere nevnte klimarealistene har aldri, aldri, aldri publisert en artikkel om klimaforskning i et fagfellevurdert tidsskrift.
Redigert av anonymous5; 10/04/2019 12:54.
Anonym5
|
|
|
10/04/2019 12:51
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Ja, med den holdningen har vi nok en forklaring på hvorfor vi er uenige om tingenes tilstand i formidling av klimaforskning. Hvilken holdning? Jeg sier at jeg forstår dilemmaet, ikke at jeg mener alle klimaforskere skal opptre som alarmister.
Anonym5
|
|
|
10/04/2019 12:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Eller blir man automatisk klimaforsker i det sekundet man blir ansatt i en forskningsinstitusjon?
Nei - det blir man automatisk i det man får publisert en fagfellevurdert klimarelatert forskningsstudie.
|
|
|
10/04/2019 13:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei - det blir man automatisk i det man får publisert en fagfellevurdert klimarelatert forskningsstudie. Jeg var ikke klar over denne definisjonen av forsker. Da kjenner jeg jo flere forskere og flere av de (inkl meg selv) som såvidt skjønte hva forskningstudien konkluderte med. Shit, nå blir det stats her inne. Ingen som ikke har publisert innen mitt emne (som jeg ikke engang er utdannet eller jobber i) får lov til å si meg i mot på noe som helst innen emnet eller tilstøtende emner. Før de kan vise til forskertittel i emnet da. Høres logisk ut? Dette er en kontekst-riktig definisjon. Man legger kun vekt på publiserte studier, så det som sies utenfor studiene vektlegges ikke i debatten, uansett hva vedkommendes tittel er. Når det gjelder prosent konsensus, ser man også utelukkende på dem som har publisert studier.
|
|
|
[Re: -Jan]
10/04/2019 16:17
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og det er vel egentlig litt av poenget. Den 30-årsperioden er arbitrær. Det er ingenting (veldig lite), ingen fysiske lover som tilsier at klima må defineres over en 30-års periode. Hvorfor ikke 5, 25,50 eller 100 år? Kvifor ikkje 30 år? Ein må jo bestemme seg for eit tal. 100 år er nok unødvendig lenge, og fem år er for kort. «Klimaet beskrives best ved hjelp av statistisk informasjon som er beregnet på grunnlag av meteorologiske observasjoner over så lang tid at de enkelte værsituasjonene ikke i vesentlig grad påvirker resultatene, ofte brukes 30-års perioder.» https://no.wikipedia.org/wiki/Klima Fordi jeg tenker at Dansgaard-Oeschger kunne vært et bedre utgangspunkt om man har lyst til å sammenligne med 'naturlig' fluktuasjon. Ca. 25 hendeler gir brukbart statistsik grunnlag. (Bare for å si det selv , ja, arbitrært)
|
|
|
[Re: fredriks]
10/04/2019 16:39
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det står ingen ting her om at myndighetene hadde informasjonen tilgjengelig. Hva konkret bestod "evidence" på 70-tallet i?
Vet ikke hvor tidlig de forskjellige forskningsrapportene ble publisert, men the Lancet hadde alt på slutten av 80-tallet. Jeg mener at the Lancet er viktig nok til at myndigheter bør bruke den til å holde seg oppdatert. Hvor lenge etter det ble foreldre fortsatt rådet til å legge barn i mageleie? (Det lukter litt Semmelweis av dette og.) Verkar som att man begynte med ryggeleie 1990 i Norge. https://www.aftenposten.no/norge/i/OpkQE...abyer-pa-ryggen Ser ut til at vi må litt lenger tilbake i tid ja. https://academic.oup.com/ije/article/34/4/874/692905Har ikke lest hele selv men ser ut til at det forskning i favør for ryggleie har vært tilgjengelig lenge før anbefalingen ble rådende.
|
|
|
[Re: Tange]
10/04/2019 17:42
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Det står ingen ting her om at myndighetene hadde informasjonen tilgjengelig. Hva konkret bestod "evidence" på 70-tallet i?
Vet ikke hvor tidlig de forskjellige forskningsrapportene ble publisert, men the Lancet hadde alt på slutten av 80-tallet. Jeg mener at the Lancet er viktig nok til at myndigheter bør bruke den til å holde seg oppdatert. Hvor lenge etter det ble foreldre fortsatt rådet til å legge barn i mageleie? (Det lukter litt Semmelweis av dette og.) Verkar som att man begynte med ryggeleie 1990 i Norge. https://www.aftenposten.no/norge/i/OpkQE...abyer-pa-ryggen Ser ut til at vi må litt lenger tilbake i tid ja. https://academic.oup.com/ije/article/34/4/874/692905Har ikke lest hele selv men ser ut til at det forskning i favør for ryggleie har vært tilgjengelig lenge før anbefalingen ble rådende. Moralen er altså følgande: myndigheitene har lenge oversett klimautfordringene, men no ser dei endelig ut til å forstå at dette som har vore begravd i statistikkar rundt om kring....
|
|
|
10/04/2019 17:55
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Om du ønsker å lfå en morallekse ut av dette så er det at det ikke finnes moral.
|
|
|
10/04/2019 18:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette er en kontekst-riktig definisjon. Man legger kun vekt på publiserte studier, så det som sies utenfor studiene vektlegges ikke i debatten, uansett hva vedkommendes tittel er. Hvor kommer denne definisjonen fra a? Jeg prøver å skjønne fordeler og ulemper av en så streng definisjon, så det hadde vært fint å skjønne scopet her. Vitenskaplig konsensus baserer seg på forskningen som er publisert og ingen ting annet
|
|
|
[Re: Tange]
10/04/2019 18:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det å snu vitenskaplig konsensus tar tid, og det trengs mer enn noen enkeltstudier. Dessverre gjorde den helt nødvendige tregheten i prosessen at mange babyer døde
|
|
|
[Re: GeirK]
10/04/2019 18:55
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Det å snu vitenskaplig konsensus tar tid, og det trengs mer enn noen enkeltstudier. Dessverre gjorde den helt nødvendige tregheten i prosessen at mange babyer døde
Max Planck: A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it. (Men forhåpentligvis går det litt raskare i "anvendt" vitenskap som medisin)
Redigert av Klinkekule; 10/04/2019 18:56.
|
|
|
[Re: GeirK]
11/04/2019 07:14
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det å snu vitenskaplig konsensus tar tid, og det trengs mer enn noen enkeltstudier. Dessverre gjorde den helt nødvendige tregheten i prosessen at mange babyer døde Var vel bare at det ikke var mye konsensus rundt mageleie. Det ser ut til ha skjedd et brått skifte 'basert' på Spock som alt er nevnet av anonymous13. Og Spock selv ser også ha snudd som et ospeblad. The sudden shift in favour of front sleeping is best illustrated by ‘Baby and Child Care’ by Dr Benjamin Spock who recommended the back position in his 1955 edition, and the front position in 1956. In his 1958 edition, he argued ‘If he vomits, he's more likely to choke on the vomitus. Also, he tends to keep his head turned to the same side—usually toward the centre of the room. This may flatten the side of his head.’ Nå har jeg ikke sjekket hvilken betydning Spock har hatt på barnestell og oppdragelse (fra 50-tallet til nå) men fyren solgte flere tiltalls millioner bøker og jeg vil tru at den faktisk hadde en relevant påvirkning.
|
|
|
|
|