Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 37 1 2 3 4 5 6 7 36 37

Klimahysteri, enig?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Tange] #2546431 09/04/2019 16:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tange

Det var det jeg tenkte og, ja. Ser ingenting som er problematisk her.

Det er min erfaring at kunnskapsfornektere ofte linker til artikler de ikke forstår innholdet av.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Tex] #2546439 09/04/2019 17:12
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Tex
My two cents:

Jeg pleier jo å stole på vitenskapen i andre sammenhenger, enten jeg reiser med fly, kjører over en hengebro eller får vaksinert mine barn. Så hvorfor skulle jeg ikke gjøre det akkurat og spesielt når det gjelder klimaspørsmål? Da måtte jeg jo ha egen og bedre forskning på området å vise til, og det har jeg ikke.

Jeg er likevel "klimaskeptiker" i den forstand at jeg anser det som nytteløst å gjøre noe særlig for å reversere klimaendringene, selv om det er ønskelig. Men det anser jeg å være mer et praktisk / politisk standpunkt enn et vitenskaplig.

https://www.aftenposten.no/norge/i/x3y88/IPCC-sjef-beklager-feil-om-isbreer

Slik som dette, og f. Eks at noen tjener enorme penger på klimakvoter (les Al Gore, med skremselspropagandafilmen sin) er vel grunnen til at ikke alle er overbevist. Det finnes jo forskjellig forskning, noen forsker på hva som vil skje med aksjemarkedet i morgen, men per dags dato kan ingen spå dette, andre ting, som f. Eks fysikkens lover er skrevet i stein. Jeg kan ikke nok om klimaendringer til å si hvor riktige estimatene man jobber med er, og hvor stor usikkerhet som er knyttet til dem, men jeg forstår veldig godt at folk er skeptiske.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: lph] #2546455 09/04/2019 18:07
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: lph

Målinger av massebalanse, dvs snø på om vinteren, is smeltet av om sommeren, er det som viser om breen faktisk minker eller øker i masse over et år. Det kan variere litt pga spesielle år med mye snø/lite snø osv, men trenden over tid er en ganske tydelig og sensitiv klimaindikator. Posisjonen til brefronten er også knyttet til klima og breens volum, men styres også av lokaltopografi, bratthet og forsinkelse i systemet. F.eks. kan en ekstremt snørik vinter vise seg ved at fronten rykker fram lenge etterpå. Og en flat bretunge kan bli veldig tynn før den til slutt brekkes opp og smelter bort raskt. Posisjon er en type klimaindikator, men mer uryddig. Men mye enklere og raskere å måle enn massebalanse.

Kortfattet og grei oppsummering. Varmer en som har arbeidet for Brekontoret ved NVE, og bedrevet snødybdemålinger på breer (Armer av Jostedalsbreen, Ålfotbreen o.a.)
Sitat: lph
Det er godt mulig at det er prematurt og krisemaksimering å si at breene "blir borte innen 2035". Men rapporten sier absolutt ikke at alt er vel, snarere tvert imot.

En bre som har blitt (nesten) borte i vår tid er Omnsbreen ved Finse. En liten bre, men likevel.

Redigert av Anomyn; 09/04/2019 18:14.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GGG] #2546463 09/04/2019 19:03
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GGG
. Jeg kan ikke nok om klimaendringer til å si hvor riktige estimatene man jobber med er, og hvor stor usikkerhet som er knyttet til dem, men jeg forstår veldig godt at folk er skeptiske.

Det gjør ikke jeg. Når jeg ikke har forutsetninger for å imøtegå eller engang forstå denne vitenskapen, har jeg heller ingen grunn til å være skeptisk til den.
De alle fleste klimaskeptikere tror jeg har null vitenskapelig kunnskap om temaet overhodet.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: GGG] #2546465 09/04/2019 19:09
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
f. Eks fysikkens lover er skrevet i stein

Dette er helt feil.

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GGG] #2546498 09/04/2019 20:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
jeg forstår veldig godt at folk er skeptiske.

Det kan du si. I et samfunn der en må true folk med økonomisk avstraffelse for å få dem til å bruke bilbelte, er skepsis til autoriteter noe en må forvente.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2546502 09/04/2019 20:36
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Girona
Hvilke observasjoner i løpet av de neste ti årene vil kvalifisere til at man må forkaste klimahypotesen?

Det er uansett for kort tid til å kunne forkaste klimahypotesen. Klima er vermønster over eit 30-års intervall.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2546511 09/04/2019 20:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13

Eller sett helt motsatt: I et samfunn hvor helsemyndighetene i mer enn 10 år oppfordret spedbarnsforeldre å la barna sove på på magen, mot bedre vitende., så er skepsis til autoriteter noe man må forvente.
(Dette har altså med krybbedød å gjøre, for de som lurte)

Mot bedre vitende? Den var ny for meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Tex] #2546519 09/04/2019 21:55
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Tex
. Jeg kan ikke nok om klimaendringer til å si hvor riktige estimatene man jobber med er, og hvor stor usikkerhet som er knyttet til dem, men jeg forstår veldig godt at folk er skeptiske.

Det gjør ikke jeg. Når jeg ikke har forutsetninger for å imøtegå eller engang forstå denne vitenskapen, har jeg heller ingen grunn til å være skeptisk til den.
De alle fleste klimaskeptikere tror jeg har null vitenskapelig kunnskap om temaet overhodet.

Vel, om du ikke kan forstå at folk er skeptisk til å forholde seg til noe som tvinger dem til å drastisk endre levemåte til det verre, så får det stå for din regning. Jeg sier ikke at det er hverken riktig eller galt, men forståelig.

Når deler av forskningsresultatene er beviselig feil (slik som eksempelet mitt over) er det jo lett for noen å avfeie alt som skremselspropaganda.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2546527 10/04/2019 04:21
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK

Det var Benjamin Spock, en lege som kom med disse synse-anbefalingene på 50-tallet. På 70-tallet var man klar over at dette var farligere enn å ligge på ryggen. Så det gikk nesten 15 år fra man visste bedre ti man gjorde om helserådene.

Antall dødsfall som følge av at man var trege til å fjerne en dårlig modell for forhindring av krybbedød er estimert til ca 50.000 spedbarn i Europa, Australia og USA

Sitat: Ian Chalmers, en av grunnleggeren av Cohcrane Collaboration

I bought a copy of Dr Benjamin Spock's book Baby and Child Care and I actually marked the passage saying that babies should be put to sleep on their fronts. Now I promulgated that advice - we now know that had people looked at the evidence by 1970 it would have been clear that this was actually lethally bad advice and it's been estimated that in the UK, had we taken notice of the evidence, it might have prevented about 10,000 deaths from cot death. And the estimates for US, Australia and Europe is over 50,000 unnecessary deaths and that's a tragic consequence of not paying attention to the need for evidence.

Mulig du har rett, men sitatet understøtter ikke påstanden din.

Det står at «hvis de hadde sett på bevisene, så ville de skjønt at». Det betyr ikke at de visste.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2546532 10/04/2019 05:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det var Benjamin Spock, en lege som kom med disse synse-anbefalingene på 50-tallet. På 70-tallet var man klar over at dette var farligere enn å ligge på ryggen. Så det gikk nesten 15 år fra man visste bedre ti man gjorde om helserådene.

Antall dødsfall som følge av at man var trege til å fjerne en dårlig modell for forhindring av krybbedød er estimert til ca 50.000 spedbarn i Europa, Australia og USA

Sitat: Ian Chalmers, en av grunnleggeren av Cohcrane Collaboration

I bought a copy of Dr Benjamin Spock's book Baby and Child Care and I actually marked the passage saying that babies should be put to sleep on their fronts. Now I promulgated that advice - we now know that had people looked at the evidence by 1970 it would have been clear that this was actually lethally bad advice and it's been estimated that in the UK, had we taken notice of the evidence, it might have prevented about 10,000 deaths from cot death. And the estimates for US, Australia and Europe is over 50,000 unnecessary deaths and that's a tragic consequence of not paying attention to the need for evidence.

Det står ingen ting her om at myndighetene hadde informasjonen tilgjengelig. Hva konkret bestod "evidence" på 70-tallet i?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2546541 10/04/2019 06:00
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Har du nå hørt hva deGrasse Tyson sa om vitenskaplig konsensus, eller ønsker du å fortsette denne debatten nokså uvitende om hvordan vitenskapen fungerer?
Ja, jeg har sett klippet, og det er ikke noe nytt der. Han gjentar to problematiske påstander.

Den første er at "eksperimentene viser" at klimahypotesen er riktig. Det er ikke sant, fordi det ikke er mulig å gjennomføre eksperimenter i denne skalaen. Det vil ta for lang tid, og man er ikke i stand til å kontrollere alle de nødvendige variablene. Man kan gjøre eksperimenter på enkeltkomponenter, som feks egenskapene til gassen CO2, men ikke på hvordan klimasystemet som sådan fungerer.

Den andre påstanden er at "99% av forskerne er enige". Hvor har han det tallet fra? Jeg skulle like å se datamaterialet. Den referansen som vanligvis brukes er den suspekte studien som tegneserieforfatteren John Cook gjorde for noen år siden. Den er ikke særlig overbevisende.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: -Jan] #2546544 10/04/2019 06:06
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: -Jan
Hvilke observasjoner i løpet av de neste ti årene vil kvalifisere til at man må forkaste klimahypotesen?

Det er uansett for kort tid til å kunne forkaste klimahypotesen. Klima er vermønster over eit 30-års intervall.
Ja, så la oss bruke perioden 1998-2028. Vi vet hvordan CO2-nivået og klimaet har utviklet seg i de første 20 årene av denne perioden. Hvilke observasjoner i løpet av de neste 10 årene vi føre til at vi må si at klimahypotesen ikke stemte for denne 30-årsperioden?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2546562 10/04/2019 07:04
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, så la oss bruke perioden 1998-2028. Vi vet hvordan CO2-nivået og klimaet har utviklet seg i de første 20 årene av denne perioden. Hvilke observasjoner i løpet av de neste 10 årene vi føre til at vi må si at klimahypotesen ikke stemte for denne 30-årsperioden?

Kanskje ved å samanlikne med forrige 30-års periode? Viss det i snitt blir kaldare 1998-2028 enn det var i 1967-1997 så vil eg nok begynne å tvile på klimaforskarane.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2546568 10/04/2019 07:12
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Her er det fristende å be deg utbrodere. Er det kvante- og relativitetsgreier du tenker på? I så fall peker de på en litt gjennkjennende side ved vitenskapen: Konsensus om de da eksisterende lovene gjorde at det ble særdeles harde tak mot de akademikerne som satte spørsmålstegn til anvendeligheten av lovene i alle sammenhenger.

Utbrodere hva? Vitenskapens grunnpillarer er konsensus, falisifiserbarhet og at evidens kun styrker, aldri beviser, en teori. Dette medfører at alle "lover", fysikkens inkludert, aldri er hugget i stein, selv om noen fremstiller det slik.

Jeg er enig i at motstanderne av både kvante- og relativitetsteori har til tider måttet tåle (og ofte ufortjernt) hard medbør. Men det har jo vist seg at de til syvende og sist har tatt feil. Selv Einstein beit i det sure eplet, og Fred Hoyles argumentasjon var jo nesten religiøs.

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: -Jan] #2546573 10/04/2019 07:20
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: -Jan

Og det er vel egentlig litt av poenget. Den 30-årsperioden er arbitrær. Det er ingenting (veldig lite), ingen fysiske lover som tilsier at klima må defineres over en 30-års periode. Hvorfor ikke 5, 25,50 eller 100 år?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2546574 10/04/2019 07:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Den første er at "eksperimentene viser" at klimahypotesen er riktig.

Han sier ikke det. Her gir han et generelt eksempel innenfor vitenskap der man gjør eksperimenter. Det er kanskje et dårlig eksempel - han burde brukt datamodeller isteden.

Den andre påstanden er at "99% av forskerne er enige". Hvor har han det tallet fra? Jeg skulle like å se datamaterialet. Den referansen som vanligvis brukes er den suspekte studien som tegneserieforfatteren John Cook gjorde for noen år siden. Den er ikke særlig overbevisende.

Han burde sagt "over 90%". Det er flere måter å regne på, men de fleste kommer frem til tall i samme område. En tegneserieforfatter klarer å telle og regne prosenter, men det er flere som har sett på dette.
https://www.skepticalscience.com/global-warming-scientific-consensus-intermediate.htm

POENGET her - som jeg håper at du fikk med deg, er at hva folk uten ekspertise sier om problemstillingen, er helt irrelevant og SKAL overhøres.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: Girona] #2546576 10/04/2019 07:24
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Så var det dette med tegneserier igjen... Cook gjorde den studien med 8 andre, og han er ansatt både ved universitetet i Queensland og Western Australia. Få fakta dine riktig når du først setter i gang.

Her har du litt lunsj-lektyre:

Antal klimaforskere som er enig i at klimaendringer er menneskedrevet (husk definisjonen som du ennå ikke har kommentert):

Oreskes 2004: 100 % (betalingsmur)
Doran 2009: 97 %
Anderegg 2009: 97 %
Cook 2013: 97 %
Verheggen 2014: 91 %
Stenhouse 2014: 93 %
Carlton 2015: 93 % Denne tar for seg flere forskere enn klimaforskere.

Redigert av anonymous5; 10/04/2019 07:28.

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2546578 10/04/2019 07:28
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
[Jeg har forsøkt å finne noe god litteratur på dette lenge, men klarer bare finne løsrevne biter. Du som er "connected" i fagmiljøet: Hadde du kunne spurt om noen visste hvor man kan finne en mer sammensatt analyse av bruk av proxyindikatorer og i hvilken grad de vil være i stand til å vise raske endringer med rett amplitude?

Det kan jeg sikkert, da da diskuterer du bare med budbringeren. Kan du ikke fyre av en e-post til CICERO eller British Antarctic Survey, for å nevne noen?

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2546579 10/04/2019 07:31
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
POENGET her - som jeg håper at du fikk med deg, er at hva folk uten ekspertise sier om problemstillingen, er helt irrelevant og SKAL overhøres.

Her er jeg litt uenig med deg.

Folk uten ekspertise kan godt uttale seg om problemstillingen. Utfordringen i dag er at deres mening blir fremstilt som rett, det eneste rette, det forskere egentlig mener, men er redde for å si i frykt for politikere, politisk korrekthet eller å miste støtte, eller noen andre av de titals nesten konspiratoriske argumentene de presenterer når de blir møtt med fakta og konsensus.

Generelt sett får klimaskeptikere altfor mye plass i media, og de slipper å stå til rette, være etterretterlig eller følge vitenskapelig god praksis. Men de krever å bli anerkjent på lik linje med ekspertforskere som følger god praksis.

Redigert av anonymous5; 10/04/2019 07:32.

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2546580 10/04/2019 07:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Her er jo mye av problemet. Det er investert så mye politisk prestisje i emnet som igjen har smittet over på faget.

Er dette noe du gjetter på, eller har du lest det et sted?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klimahysteri, enig? [Re: GeirK] #2546581 10/04/2019 07:33
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Det står ingen ting her om at myndighetene hadde informasjonen tilgjengelig. Hva konkret bestod "evidence" på 70-tallet i?

Vet ikke hvor tidlig de forskjellige forskningsrapportene ble publisert, men the Lancet hadde alt på slutten av 80-tallet. Jeg mener at the Lancet er viktig nok til at myndigheter bør bruke den til å holde seg oppdatert.
Hvor lenge etter det ble foreldre fortsatt rådet til å legge barn i mageleie?

(Det lukter litt Semmelweis av dette og.)

Redigert av Tange; 10/04/2019 07:37.
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2546582 10/04/2019 07:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
interessant hur en universitets anställd PhD framställs som cartoonist på en del bloggar på internet.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Tange] #2546587 10/04/2019 07:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Vet ikke hvor tidlig de forskjellige forskningsrapportene ble publisert, men the Lancet hadde alt på slutten av 80-tallet. Jeg mener at the Lancet er viktig nok til at myndigheter bør bruke den til å holde seg oppdatert.
Hvor lenge etter det ble foreldre fortsatt rådet til å legge barn i mageleie?

(Det lukter litt Semmelweis av dette og.)

Verkar som att man begynte med ryggeleie 1990 i Norge.

https://www.aftenposten.no/norge/i/OpkQE...abyer-pa-ryggen

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Tange] #2546588 10/04/2019 07:41
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og det er vel egentlig litt av poenget. Den 30-årsperioden er arbitrær. Det er ingenting (veldig lite), ingen fysiske lover som tilsier at klima må defineres over en 30-års periode. Hvorfor ikke 5, 25,50 eller 100 år?

Kvifor ikkje 30 år? Ein må jo bestemme seg for eit tal. 100 år er nok unødvendig lenge, og fem år er for kort.

«Klimaet beskrives best ved hjelp av statistisk informasjon som er beregnet på grunnlag av meteorologiske observasjoner over så lang tid at de enkelte værsituasjonene ikke i vesentlig grad påvirker resultatene, ofte brukes 30-års perioder.»

https://no.wikipedia.org/wiki/Klima

Re: Klimahysteri, enig? [Re: GGG] #2546593 10/04/2019 07:47
Tex Offline
Besatt
Besatt

Vel, om du ikke kan forstå at folk er skeptisk til å forholde seg til noe som tvinger dem til å drastisk endre levemåte til det verre, så får det stå for din regning. Jeg sier ikke at det er hverken riktig eller galt, men forståelig.
Når deler av forskningsresultatene er beviselig feil (slik som eksempelet mitt over) er det jo lett for noen å avfeie alt som skremselspropaganda.

Absolutt. Jeg forstår at mange er skeptiske, men jeg tør påstå at de aller fleste som trekker vitenskapen i tvil på klimaområdet, aldri har lest en vitenskaplig artikkel om temaet, eller har noen forutsetninger for å forstå en slik artikkel hvis de hadde lest den. Og langt mindre peke på feil i den.
Så da er det jo ikke vitenskapen man har problem med, det er rådene eller anbefalingene som utledes av vitenskapen man ikke liker. Det er jo noe helt annet. Og da er det uredelig å argumentere mot vitenskapen i seg selv.

Re: Klimahysteri, enig? [Re: GGG] #2546598 10/04/2019 07:52
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Her bommer du. Forutsigelsen var feil, ikke forskningsresultater. Sjefen gikk ut og beklaget, og de har justert teorienene og modellene deretter. Ganske så god vitenskapelig praksis.

Hvis du sier at dette motbeviser teoriene mangler du innsikt i vitenskapelig metode.

Anonym5
Re: Klimahysteri, enig? [Re: ] #2546614 10/04/2019 08:39
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Generell kommentar til tråden. Jeg ser det er en hang til å diskreditere klimaforskere fordi de har overvurdert hastigheten på enkelte prosesser, og dermed trekke alt de sier om klimaendringer i tvil. Det lille jeg vet om klimaforskning er at det forsøker å modellere kompliserte prosesser med mange variable, og at man vet det er feedbacksystemer, men man vet ikke helt hvordan det vil slå ut i framtiden hvis enkelte av variablene endrer seg drastisk. Dette kan sikkert andre si mer om.

Jeg kan ikke se noen som helst grunn til å fnyse av forskere fordi de ikke klarer å si konkret hva som vil skje. De peker på en rekke muligheter, hvorav noen er katastrofale. Nei, ikke for planeten, den klarer seg utmerket, men for et enormt antall mennesker som bor der havstigning eller tørke vil ødelegge livsgrunnlaget deres. Man trenger ikke tro at dette er 100% sannsynlig for å ville ta grep for å hindre at det kan skje, mens man fortsatt kan.

For å ta den gamle helsemetaforen - det holder at legen min sier at jeg har noe økt sannsynlighet for å få hjerteinfarkt for at jeg skal begynne å spise sunnere og trene mer. Jeg sitter ikke og ser det an helt til han sier "tar du ikke grep nå, så dør du."

Re: Klimahysteri, enig? [Re: Anomyn] #2546618 10/04/2019 08:51
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: Anomyn

Kortfattet og grei oppsummering. Varmer en som har arbeidet for Brekontoret ved NVE, og bedrevet snødybdemålinger på breer (Armer av Jostedalsbreen, Ålfotbreen o.a.)

Artig! Lenge siden?

Re: Klimahysteri, enig? [Re: anonym5] #2546622 10/04/2019 08:55
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: pontiff

Her bommer du. Forutsigelsen var feil, ikke forskningsresultater. Sjefen gikk ut og beklaget, og de har justert teorienene og modellene deretter. Ganske så god vitenskapelig praksis.

Hvis du sier at dette motbeviser teoriene mangler du innsikt i vitenskapelig metode.

Da tar jeg den på min kappe.

Hvis du insinuerer at jeg mener at dette motbeviser teorien mangler du grunnleggende leseforståelse (hvis vi skal fortsette med hersketeknikker mener jeg). Hva er egentlig poenget med den siste setningen i innlegget ditt? Hva er hensikten?

Redigert av GGG; 10/04/2019 08:58.
Side 5 av 37 1 2 3 4 5 6 7 36 37

Moderator  support