Jeg har en Canyon Endurace (med felgbremser, fra 2015) hvor stemmet/styreframspringet (velg det som passer språklig sett) er satt så lavt som det kan bli. Har derfor syklet et par år med et "tårn" på toppen. Pent er det ikke og denne sykkelen skal jeg nok ha noen år til, så nå har jeg rett og slett begynt å tenke på om jeg ikke skulle kvitte meg med "tårnet".
Det er jo langt penere uten "tårn", men jeg innvender mot meg selv at sykkelen kan bli vanskeligere å selge uten? Samtidig, hvis jeg beholder den i f.eks. tre år til, så er den ikke superattraktiv på bruktmarkedet heller.
Hva tenker ekspertisen om dette?
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Jeg har konsekvent fjernet tårnet, m.a.o. kappet kronerøret. Jeg har bare sett til at røret er langt nok til at en tynn mellomring/spacer får plass under styrefremspring/stem.
Har aldri opplevd problemer med salg av den grunn. Tvert imot ser sykkelen bedre ut uten tårnet og mange potensielle kjøpere er bare glad for å slippe å måtte kappe selv.
Når det er sagt, kan det selvsagt ikke utelukkes at det kan finnes en potensiell kjøper i fremtiden som har et bevisst forhold til sittestilling og egne preferanser og derfor ser etter en sykkel der kronerøret ikke er kappet. Men jeg har ikke latt det hensynet være avgjørende.
Hadde jeg vært deg ville jeg kappet. Du kjøpte vel sykkelen for at du skal få en best mulig opplevelse for din egen del og ikke for den som skal kjøpe den av deg senere? Kappet kronerør er og blir det peneste og da synes jeg du skal "koste på deg" dette. Når du skal selge sykkelen senere er den så gammel at de som er interessert (nybegynere) neppe har peiling på kappet kronerør og spacers uansett.
Anekdote: Har en far som alltid har kjøpt svart bil for at det da blir lettere å få solgt bilen igjen. Jeg rister bare på hue av dette. Her brukes det flere hundre tusen på bil for andre.
Har samme utfordring selv, vel kanskje ikke helt siden jeg er såpass fin på det at rammen er gravert med navnet mitt, så annenhåndsverdien gir jeg en beng i
Men ja, vil ihvertfall ha stem lengre ned, mulig jeg lar en ring være igjen under, og da frister det veldig å kutte jevnt med stem på toppen.
// Too many roads, too little time
Re: Slamme stemmet, yay or nay?
[Re: Rene]
#254594608/04/201906:33
Har samme utfordring selv, vel kanskje ikke helt siden jeg er såpass fin på det at rammen er gravert med navnet mitt, så annenhåndsverdien gir jeg en beng i
Men ja, vil ihvertfall ha stem lengre ned, mulig jeg lar en ring være igjen under, og da frister det veldig å kutte jevnt med stem på toppen.
Synes den rød ringen på toppen der er stilig, så her er det sikkert flere muligheter!
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Har alle rørkutter liggende for å kutte styrerøret/kronerøret/gaffelrøret/"sett inn det som passer", eller gønner man bare på med en baufil?
du bruker en baufil uansett enten du har en "cutting guide" eller ikke. jeg kjøpte en nylig men brukte i alle år før det et gammelt stem ( eller to når det er lengde nok til å feste et på den øvre delen) og sagde langs kanten.
Gotcha, var bare nysgjerrig siden det har seg slik at jeg har et _kronerør_ som skal kappes. Har gjort det en gang før selv, da to jeg bare å sagde med baufil langs et gammelt stem. Gikk bra, blir fort reprise.
Baufil og ett anlegg å kutte langs. De store verktøyprodusentene står i kø for å selge spseialbygde anlegg for jobben, eller du kan lage/improvisere.
Bør ha blad med mange tenner per tomme (TPI) for å hindre karbonflising. Det aller beste er sikkert ett slikt spesialblad laget for karbon, som er mer som en fil enn som ett tradisjonelt sagblad. En skikkelig støvmaske sikkert også lurt ja.
Har aldri gjort jobben, men planlegger å gjøre det i løpet av de neste dagene. Jeg kjøpte inn sånn spesialblad til karbon, det kostet vel en drøy hundrings tror jeg.
Tips jeg har fått med meg (men ikke testet): Tape rundt området du kutter med elektrikertape for ytterligere å hindre oppflising, og/eller skjær halveis gjennom, snu gaffelen og skjær siste halvdel fra andre siden for å hindre oppflising i det bladet går gjennom. Om man får noe flising kan man lime eller file. Skal man file, fil "oppover" om man ønsker å fikse fliseproblemet, fremfor å forverre det. Dette var altså bare tips jeg har plukket opp før jeg går lås på jobben selv.
Siden jeg har en helt ukuttet gaffel som er sikkert 20cm for lang, har jeg rikelig mulighet for trening. Så jeg kommer til å kutte av noen få cm først, for å se hvordan disse tipsene fungerer i praksis. Så gjør jeg det endelige kuttet først når jeg føler meg trygg på at metoden gir ett tilstrekkelgi resultat. Men tror ikke dette er rakettforskning Bare så sabla leit om man tuller det til og må kjøpe ny gaffel.
sist gang jeg kutta karbonfiber så begynte jeg å tenke at det må være lurere å kutte under vann, eller spraye med litt vann for å hindre støving.
Ville montert opp støvesuger inntil der du skal sage, brukt hansker, og ansiktsmaske.
I tidligere tider jobbet jeg blant annet med karbon som flymekaniker for SAS og Forsvaret, og der var reglene strenge. Alltid en form for avsug (trykksatt rom), hel engangskjeledress med tapede åpning mellom hansker og ermer. I tillegg brukte vi maske med overtrykk luft.
Det vi lærte var at karbonfiber i støvform er noen veldig små skarpe jævler som kan komme inn i kroppen gjennom hud, og da blir der inne.
Jeg drev en del med bueskyting før og kappa karbonpiler. Laget en brakett til Dremel med hengsel og holder til pilen så den ble kappa rett vinkel og lengde.
Burde være lett å lage tilsvarende til styrerør.
Støv var ikke verre enn at jeg følte meg trygg med engangsmaske og hansker.