Vær oppmerksom på at du kan gjøre gode kjøp på overliggere, altså fjorårsmodeller, ved å høre med lokale forhandlere. Man finner absolutt ikke alle tilbudene på nettet.
Vil nevne at Focus Paralane scoret høyest i Landeveis
Test av racere med ekstra dekklaring. Sykkelen fikk også god omtale i Bikeradar, se
video her. Ser at en rimeligere, men pen versjon av samme sykkel er til salg på Finn:
Focus Paralane AL Tiagra i M. Kjenner ikke selger eller stand. Sykkelen er satt opp litt underlig, med stem vinklet oppover, og bildene er tatt i dårlig lys, men det er en fin sykkel, som du kan se i
Sykkelbutikken. Ikke den letteste, men en kjapp og moderne sykkel som kan brukes til alt. Siste generasjon hydraulisk Tiagra, som har fått god omtale.
Ellers har Vetleg gitt gode råd om andre komfortmodeller. I tillegg til nevnte Focus Paralane, kan jeg føye til BMC Roadmachine 03/X eller Granfondo, Giant Defy eller Contend, Cube Agree eller Attain, Scott Addict og Rose Gran Fondo

Poenget med komfortracere er ikke bare behagelig sittestilling, men også vibrasjonsdemping. Det bidrar til at man sykler både lengre, raskere og gjerne hyppigere.
Men med tilpassing tror jeg du vil kunne finne deg godt til rette også på rene racere. Selv syntes jeg f.eks. anerkjente Giant TCR var en behagelig sykkel.
Om du vil ha en lettest og best mulig utstyrt komfort/racer for budsjettet, vil det trolig lønne seg å se på en nyere, pent brukt sykkel med felgbremser. Om du finner konkrete kandidater på bruktmarkedet, spør forumet og du vil få gode råd