Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Slamme stemmet, yay or nay?

Re: Slamme stemmet, yay or nay? [Re: tmork] #2546323 09/04/2019 09:46
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: tmork
Sitat: Paulus
sist gang jeg kutta karbonfiber så begynte jeg å tenke at det må være lurere å kutte under vann, eller spraye med litt vann for å hindre støving.

Ville montert opp støvesuger inntil der du skal sage, brukt hansker, og ansiktsmaske.

I tidligere tider jobbet jeg blant annet med karbon som flymekaniker for SAS og Forsvaret, og der var reglene strenge. Alltid en form for avsug (trykksatt rom), hel engangskjeledress med tapede åpning mellom hansker og ermer. I tillegg brukte vi maske med overtrykk luft.

Det vi lærte var at karbonfiber i støvform er noen veldig små skarpe jævler som kan komme inn i kroppen gjennom hud, og da blir der inne.

Har litt kjennskap til de antatte helsefarene med kompositter som karbonfiber gjennom min tidligere jobb. Da var i alle fall konsensus at man burde behandle det som om det var asbest. Har brukt kjeledress, hansker, briller og maske samt at jeg prøver å gjøre arbeidet utendørs og vinden blåsende ifra meg når jeg har jobbet med karbonfiber. Men sist gang fikk jeg en ide om å kappe under vann. Da eliminerer man jo så og si all fare for å få karbonfiber i lufta, lungene, kroppen og klærne. Det er nok ikke gjennomførbart i alle tilfeller, men feks til kapping av kronerør burde det være enkelt å få til. Godt avsug er nok ikke like enkelt for alle å få til hjemme i sykkelboden. Jeg vil tro avsuget må dra med seg støvet ut av rommet, og ikke ned i støvsugeren som står ved arbeidsbenken.

Re: Slamme stemmet, yay or nay? [Re: Paulus] #2546525 10/04/2019 03:25
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg fikk endelig kappet ned tårnet mitt på Enduracen før sesongen, gamblet litt på at jeg tålte å slamme det. Ser fryktelig mye bedre ut estetisk, og føltes heldigvis helt perfekt ut på helgens langtur.
Akkurat støvet fra kapping med baufil tror jeg ikke en skal frykte så mye, det er hvertfall peanøtter i forhold til støvet jeg eksponeres for daglig som håndverker;-)

Re: Slamme stemmet, yay or nay? [Re: ganskefort] #2546571 10/04/2019 07:16
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Nice, vortex surfer!

Da er min time hos mekaniker bestilt. Jeg kapper ikke selv...

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino