Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Astma

Astma #2545383 04/04/2019 21:57
O
oysf Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Har jobbet offshore flere år, og må jevnlig ta blåsetest/spirometri for å teste lungefunksjon. Hver gang gjør jeg det forholdsvis dårlig, og ligger helt i nedre skiktet, selv om jeg trener 4-5 ganger i uka og er ganske sprek.
I tillegg merker jeg noen ganger når jeg sitter helt i ro at jeg har problemer å trekke ned nok luft, det er som om oksygenet "stopper" opp før det kommer helt ned i lungene. Kan dette være astma?

Er det noen som har astma og fått medisiner for det, og hvordan hjalp det deg evnt i treningen?

Re: Astma [Re: oysf] #2545387 04/04/2019 22:14
Scottlized Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg gjør det også dårlig på slike blåsetester. Er visst nok helt i grenseland asma/ikke asma. For meg hjalp ikke astmamedisin. Ble bare veldig dirrete i kroppen.

Re: Astma [Re: oysf] #2545423 05/04/2019 07:32
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: oysf
Har jobbet offshore flere år, og må jevnlig ta blåsetest/spirometri for å teste lungefunksjon. Hver gang gjør jeg det forholdsvis dårlig, og ligger helt i nedre skiktet, selv om jeg trener 4-5 ganger i uka og er ganske sprek.
I tillegg merker jeg noen ganger når jeg sitter helt i ro at jeg har problemer å trekke ned nok luft, det er som om oksygenet "stopper" opp før det kommer helt ned i lungene. Kan dette være astma?
Ja, det kan det.
Som anonymous13 skriver er det mulig å teste det.

Er det noen som har astma og fått medisiner for det, og hvordan hjalp det deg evnt i treningen?
Ja, jeg har hatt astma siden 1981. Kanskje var det medfødt, kanskje ble det utløst av at jeg bodde i et hus fullt av muggsopp fram til jeg var 2,5 år gammel.
Astmaen utløses nå av en rekke ulike årsaker (fysisk aktivitet, kulde, pelsdyr).

Som diabetiker opplever jeg også at høyt blodsukker gir skikkelig astma (pga uttørking av lungene), såpass at det faktisk er mitt viktigste symptom for å oppdage høyt blodsukker (lenge før glukosesensoren er i stand til å fortelle meg om det).

Jeg bruker (astma-)medisiner hvis:
* symptomer oppstår. Dvs. oftest hvis jeg trener når det er kaldt, fuktig eller jeg har varmet opp for dårlig, f.eks. hvis jeg skal sykle masse motbakke hjem fra jobb, eller hvis jeg får høyt blodsukker pga diabetesen.
* jeg skal på besøk et sted hvor det bor pelsdyr som jeg reagerer på. Starter medisineringen helst et par dager før.

Det kan gjerne gå noen uker mellom hver gang jeg trenger slike medisiner.

Re: Astma [Re: oysf] #2545432 05/04/2019 07:54
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Ved astma er problemet mer å få tømt lungene, ikke fylt dem. Som andre skriver, så må du ta en test for å få sikkert kunnskap om dette. Men sånn du beskriver det, så ville jeg ikke vært bekymret for akkurat astma.

Re: Astma [Re: KenR] #2545462 05/04/2019 09:13
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: KenR
Ved astma er problemet mer å få tømt lungene, ikke fylt dem. Som andre skriver, så må du ta en test for å få sikkert kunnskap om dette. Men sånn du beskriver det, så ville jeg ikke vært bekymret for akkurat astma.

Tja, hos meg føles det mer som at det er vanskelig å få fylt dem, når jeg definitivt har astma. Samtidig føles det trangt, akkurat som å puste gjennom et tynt sugerør mens man prøver å sykle fort. Både inn og ut går (for) treigt.

Men da jeg hadde lungebetennelse/bronkiolitt for et par uker siden og satt på akuttmottaket på St Olav med 45 (!) i pustefrekvens var det en helt annen følelse. Vanskelig å beskrive det, men det føltes ikke trangt på samme måten som med astma. Klarte bare ikke å puste mer enn halvveis eller 1/3 inn (altså litt slik som symptomene trådstarter beskriver øverst).
Astmamedisin/forstøver hjalp likevel noe.

Re: Astma [Re: anderfo] #2545465 05/04/2019 09:29
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: anderfo
Sitat: KenR

Tja, hos meg føles det mer som at det er vanskelig å få fylt dem, når jeg definitivt har astma

Det er ikke nødvendigvis noen motsetning der, har man problemer med å få tømt lungene blir residualvolumet (den luften som er igjen i lungene etter maksimal utånding) større og det blir mindre plass til "ny" luft ved innpust.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Astma [Re: oysf] #2545528 05/04/2019 14:00
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Jeg hadde 9% forskjell med ventoline. Skulle bruke ventoline ved behov, bruker nå steroidepreparat fordi kona klagde på at jeg hosta mye.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Astma [Re: oysf] #2545611 05/04/2019 20:55
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev

Mrk: hvis man er lang. Typisk lang og tynn, og gjerne sprek, så kan man godt score ganske dårlig på spirometri. Helt i nedre normalområde. Det er normalt og trenger ikke bety man har obstruktiv lungesykdom (KOLS/astma)

Re: Astma [Re: oysf] #2545635 05/04/2019 22:46
O
oysf Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Takk for svar alle. Hadde en tøff økt idag, og kjenner på det å "kaste" etter pusten, uten at jeg får nok luft ned i lungene, selv langt ut i pausene mellom intervallene.
Er det helt ufarlig å ta ventoline for å teste, uten å ha vært hos lege?

Re: Astma [Re: oysf] #2545660 06/04/2019 06:57
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt

Jeg er ikke lege, men kan ikke tenke meg at normale doser er farlig på noe som helst slags vis. Noen ganger tar jeg jo sprayen forebyggende, og merker Inge ting da. Overdosering gir noen adrenalin-symptomer som er litt ekle men ikke noe problem. En puff er trygt.
Sundby hadde vel legehjelp men han dundret jo inn mangedoblede doser.

- Stefan
Re: Astma [Re: oysf] #2545793 07/04/2019 06:45
L
likeråsykle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L

Dette kan også være (ubevisst) stress.

Re: Astma [Re: oysf] #2545798 07/04/2019 07:15
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z

Tror det er vanlig å sjekke ved å bruke ventoline om du responderer til medisinen. Hvis den virker får du lov til å bruke den. Mao er det nok ikke skadelig å bare prøve en normal dosering.

-joachim
Re: Astma [Re: oysf] #2545818 07/04/2019 08:56
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Det er som nevnt over vanlig å teste ventolin for å se om det hjelper mot diverse pusteproblemer.
Det er verdt å merke seg at pusting føles tungt dersom man begynner å kjenne etter. Så blir man opphengt i dette, så tenker man seg fort på seg en alvorlig defekt:-).

Spirometri brukes til å vurdere astma. oysf snakker om å gjøre det dårlig på blåsetest, men hvor kurven din ligger er uvesentlig. Det er formen på kurven som betyr noe. Man legger inn høyde og vekt for et anslag av normalt lungevolum. Dette er imidlertid hovedsaklig en medfødt egenskap, så uavhengig av om du er godt trent så kan du havne noe over eller under. Mange av verdens beste i utholdenhetsidrett ligger godt under snittverdier mht lungevolum. Det er sikkert neppe noen ulempe med stort volum, men i hovedsak er det utnyttelsesgraden av oksygenet du puster inn som betyr noe. Såvidt jeg husker er det vel 20% oksygen på innpust og ca 15% på utpust.

Re: Astma [Re: oysf] #2545958 08/04/2019 07:10
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Husk at det finnes mange forskjellige typer medisiner, og at det kan være nødvendig å prøve forskjellige for å finne den (kombinasjonen) som fungerer best. Jeg var vel gjennom tre forskjellige (kombinasjon Pulmicort/Bricanyl, kun Ventolin og til slutt kombinasjonsmedisinen Symbicort). Med den medisinen jeg har i dag reduserte jeg doseringen med 60% i forhold til opprinnelig medisin og fikk mye bedre resultater.

https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/astma/medisiner-ved-astma/

Istedenfor å dille med egendiagnose bør du går til fastlegen. Han/hun vil teste deg som beskrevet over, men har da faktisk utdanning til å kunne vurdere resultatene og evt sende deg videre til en lungespesialist ved behov. Du trenger usanett å gjøre dette for å få tilgang til astmamedisiner.

Hvorfor skal du IKKE gå til lege? Er du redd for en evt diagnose?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Astma [Re: simenf] #2545972 08/04/2019 07:29
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Viktig det Simen sier her. Diskuterte med stefar som er lege, og fikk høre at hvis man går med ubehandlet astma, selv om den er veldig mild og som regel ikke trenger medisinering, så fører det til arrdannelse i lungevevet. I verste fall får du permanent redusert lungefunksjon av det.

-joachim

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå