Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 98 av 152 1 2 96 97 98 99 100 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: pez d spencer] #2547455 13/04/2019 18:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pez d spencer
Sitat: GeirK
Sitat: Dan
Mitt problem er beslektet, men litt annerledes. Med takstativet på er jeg til en hver tid to skjermtrykk unna å knuse glasstaket.

Jøss, er det ikke mulig å "dyplåse" taket i menyen slik at man ikke glemmer seg?

Nei - dessverre ikke. Gjør bare livet litt mer spennende, da ...

Sikker på at det ikke går ? Jeg har Thule stativ på min. Første gang jeg monterte stativet åpnet jeg først luka, og satte stativene løst på plass. Og det er plass til at luka kan åpne seg, så det virker som om Thule har tatt høyde for det. MEN det gjelder jo selvsagt når det ikke er f.eks slalomski på taket. Bindingene kan vel lett sørge for ett ødelagt tak ICON_WINK

Jeg har også satt på det fremste stativet løst med luka åpen. Ikke sjans. Bøylen er nesten nedpå med luka stengt. Bruksanvisningen er også klinkende klar på dette.

Er det Wingbar Edge du har?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2548522 20/04/2019 07:21
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Mitt problem er beslektet, men litt annerledes. Med takstativet på er jeg til en hver tid to skjermtrykk unna å knuse glasstaket.

Jeg har Whispbar på min med Thule stativ festet i T-sporet - ingen problemer med å åpne og lukke panoramataket så mye jeg vil.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2548742 21/04/2019 18:03
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Første lille ferietur ble unnagjort i påska, for en deilig familiefrakter. ICON_LAUGH
60 mil hver vei til og fra Nordfjord gikk lettere enn før, antagelig pga økt komfort og mindre stress i pausene.
På alle stopp med lading var bilen klar til å kjøre videre før vi var det, og vi brukte ikke lenger tid enn vi gjorde med bensinbil tidligere.
Digg!

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2548765 21/04/2019 20:09
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ripen
På alle stopp med lading var bilen klar til å kjøre videre før vi var det, og vi brukte ikke lenger tid enn vi gjorde med bensinbil tidligere.
Digg!

Jepp! Det er en av de store overraskelsene, at en langtur med ladestopp ikke tar lengre tid enn en langtur med tankstopp. Kanskje egentlig motsatt, fordi her parkerer man, plugger inn og så er man klar den aktiviteten, isteden for å måtte trekke kort (eller betale inne) og stå og tanke.

Vi har også kjørt på lang påsketur og vi dro hjemmefra med fullt batteri, fylte mens vi spiste lunsj og toppet opp mens vi shoppet klær på siste superlader før destinasjonen for å ha nok lading til utflukter. Hjem igjen stoppet vi på de samme laderne, først for å harryhandle mat og så for å spise lunsj. Fire ladestopp og alle fire gangene var det bilen som ventet på oss, ikke omvendt. Og i morgen er bilen full igjen i garasjen, uten at vi har måttet fylle tanken på vår lokale Shell slik vi ellers ville ha gjort. Deilig!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: irata] #2548783 21/04/2019 22:11
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: irata
Hva tror dere om frakt av sykler på Model 3?

Lar seg vel gjøre å knote inn i 1 sykkel bagasjerommet, men hadde vært greit med en utvendig løsning ut over taklast. I mangel på hengerfeste virker Thule Raceway som en mulighet: https://elbilforum.no/index.php?topic=45691.0

Andre alternativer som burde vurderes?

Jeg kjøpte orginalt takstativ fra Tesla webshop:
https://shop.tesla.com/no/en/product/vehicle-accessories/model-3-roof-rack.html

Kjørt med takboks hele påsken, funket fint det.
Får vel skaffe noen sykkelstativer også. Tenker dog å bestille meg en ecohitch og montere så jeg får brukt sykkelstativ på krok i stedet. Liker ikke å ha høye ting på taket egentlig...

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2548806 22/04/2019 06:17
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Ripen

60 mil hver vei til og fra Nordfjord gikk lettere enn før, antagelig pga økt komfort og mindre stress i pausene.
Digg!

He he. Du har forandret mindset etter at du byttet bil. At du opplever at det er mindre stress nå er jo fordi du har endret holdning til hvordan lange bilturer skal gjennomføres. Det har lite med biltype å gjøre. Alt det du nå gjør, ville du også kunne ha gjort tidligere før du kjøpte elbil. Eneste forskjellen er at du nå med elbilen har gitt fra deg en opsjon på å komme deg enda raskere fram slik du kunne gjort med en bensin eller dieselbil.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2548809 22/04/2019 06:28
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Dan

Jepp! Det er en av de store overraskelsene, at en langtur med ladestopp ikke tar lengre tid enn en langtur med tankstopp. Kanskje egentlig motsatt, fordi her parkerer man, plugger inn og så er man klar den aktiviteten, isteden for å måtte trekke kort (eller betale inne) og stå og tanke.

Du glemmer en viktig ting og det er sannsynligheten for at du vil stå i ladekø på populære utfartsdager. Men hey - ikke no problem. Det er jo bare å korte inn eller forlenge ferien litt så unngår man jo det. Det er så avslappende å feriere slik!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2548831 22/04/2019 08:13
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Marøder
Du glemmer en viktig ting og det er sannsynligheten for at du vil stå i ladekø på populære utfartsdager. Men hey - ikke no problem. Det er jo bare å korte inn eller forlenge ferien litt så unngår man jo det. Det er så avslappende å feriere slik!

På denne påsketuren var det én gang av fire at vi måtte vente i ladekø og det tok ca 6-7 minutter. Og det var bare fordi disse hersens Model S-eierne ikke har fått med seg at Model 3 kun kan lade på CCS-stolpene. Så det var bittelitt irriterende å se at det var seks plasser ledige, mens de fire CCS-stolpene var opptatt av én Model 3 og tre Model S.

Mulig en del av forklaringen var jakten på et tomt par, men jeg tror ukunnskap eller ikke bry seg er en mer sannsynlig forklaring. Uansett, hvis alle stolpene hadde vært CCS så ville det ikke ha vært ladekø på denne stasjonen heller.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2548835 22/04/2019 08:21
Dan Offline
More than words
More than words
He he. Du har forandret mindset etter at du byttet bil. At du opplever at det er mindre stress nå er jo fordi du har endret holdning til hvordan lange bilturer skal gjennomføres. Det har lite med biltype å gjøre. Alt det du nå gjør, ville du også kunne ha gjort tidligere før du kjøpte elbil. Eneste forskjellen er at du nå med elbilen har gitt fra deg en opsjon på å komme deg enda raskere fram slik du kunne gjort med en bensin eller dieselbil.

Delvis riktig, men jeg ville heller formulert det slik at med elbil planlegger man på en måte man ikke ville ha gjort med bensinbil. Den som planlegger godt og/eller kjører en rutinetur med bensinbilen sin, "vi skal til hytta og vi stopper alltid og tanker her, spiser lunsj der, handler mat til oppholdet der og har disse tre stedene som mulige tissepausesteder hvis det trengs", kan sikkert være mer effektiv enn en som planlegger en elbiltur.

Men ellers er ikke fossilturer akkurat supereffektive heller. "Nå må vi snart tanke, er dere klare for tissepause?" "Åh, her var bensinen for dyr, vi må finne en annen bensinstasjon." "Men vi må tisse NÅ siden du sa at vi skulle tisse!" Og så ender man opp med ekstra stopp grunnet jakten på den laveste bensinprisen. ICON_SMILE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2548887 22/04/2019 12:42
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
Det er et paradigmeskifte å gå fra fossilbil til elbil ICON_WINK Ov vi har passert 100 sider på denne tråden

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2549013 23/04/2019 07:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

He he. Du har forandret mindset etter at du byttet bil. At du opplever at det er mindre stress nå er jo fordi du har endret holdning til hvordan lange bilturer skal gjennomføres. Det har lite med biltype å gjøre.

Det har alt med biltype å gjøre. Jeg kan, om jeg vil, kjøre til jobb hver dag og til hytta hver helg uten å måtte stoppe en eneste gang for å fylle drivstoff. Det kunne jeg ikke med dieselbil.

Jeg har kjørt elbil i over et halvt år nå og har brukt langt, langt mindre tid på å lade enn jeg brukte på å fylle diesel i løpet av den perioden.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2549014 23/04/2019 07:47
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg har på 36k kilometer ikke ventet en eneste gang på ledig lader, ser ikke helt hvorfor det skal være en bekymring.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2549018 23/04/2019 07:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Syklist1
Jeg har på 36k kilometer ikke ventet en eneste gang på ledig lader, ser ikke helt hvorfor det skal være en bekymring.

Marøder ser ut til å føye seg inn i den lange rekken av folk som ikke eier elbil, men likevel vet veldig mye om hvordan det er å ha elbil.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2549026 23/04/2019 08:04
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

He he. Du har forandret mindset etter at du byttet bil. At du opplever at det er mindre stress nå er jo fordi du har endret holdning til hvordan lange bilturer skal gjennomføres. Det har lite med biltype å gjøre.

Det har alt med biltype å gjøre. Jeg kan, om jeg vil, kjøre til jobb hver dag og til hytta hver helg uten å måtte stoppe en eneste gang for å fylle drivstoff. Det kunne jeg ikke med dieselbil.

Jeg har kjørt elbil i over et halvt år nå og har brukt langt, langt mindre tid på å lade enn jeg brukte på å fylle diesel i løpet av den perioden.

Feil Geir. Vi diskuterte langturer.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2549027 23/04/2019 08:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvor mange kilometer er en "langtur"?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2549028 23/04/2019 08:06
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Syklist1

Marøder ser ut til å føye seg inn i den lange rekken av folk som ikke eier elbil, men likevel vet veldig mye om hvordan det er å ha elbil.

Feil 2 Geir. Jeg har ikke uttalt at jeg vet mye om hvordan det er å ha elbil. Men jeg leser nyheter: frykter-lange-ladekoer

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2549030 23/04/2019 08:09
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

Vel, jeg svarte Ripen som hadde vært på langtur på 60 mil hver vei.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2549031 23/04/2019 08:13
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Men for all del. Jeg ser at man bruker kortere tid i det daglige på å lade en elbil når man f.eks kan lade hjemme eller på jobb.

Jeg er ikke noe ihuga elbilmotstander. Jeg har lagt feit kabel til garasjen og det er nok ikke lenge før jeg har en selv. Men som langturbil har elbilen fortsatt sine svakheter vs. diesel og bensin.

Redigert av Marøder; 23/04/2019 08:13.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2549036 23/04/2019 08:19
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S

Jeg bor i Kristiansund og kommer fra Skien. En av grunnene til å kjøpe Tesla er å besøke familie og venner.

Det er 70 mil hver vei og med en tur innom Bø og litt småkjøring ellers blir det gjerne 150 mil på en langhelg.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2549040 23/04/2019 08:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Feil 2 Geir. Jeg har ikke uttalt at jeg vet mye om hvordan det er å ha elbil. Men jeg leser nyheter: frykter-lange-ladekoer

Dette gjelder jo ikke dem som kjører den eneste elbilen som fungerer på langtur, og dem er det ganske mange av. Så her snakker du av uvitenhet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2549043 23/04/2019 08:35
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

Dette gjelder jo ikke dem som kjører den eneste elbilen som fungerer på langtur, og dem er det ganske mange av. Så her snakker du av uvitenhet.

Tja, Tesla Model 3 står jo for en stor del av elbil salget. Så nei, jeg er ikke sikker på om utvalget som uttaler seg på dette forumet er representativt. Jeg oppfatter flere Teslaeiere som frekventerer her slik at er det noen negativt, forsøker man enten å vri den om til noe positivt, eller så holder man kjeft. Du må da som vitende helt ærlig ha noen tanker om at det økte salget av Teslaer også vil kunne føre til press på Teslas ladestasjoner? På samme måte som organisasjonen har voksesmerter på service og vedlikehold?

Redigert av Marøder; 23/04/2019 08:36.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2549044 23/04/2019 08:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Om jeg skal kjøre fra Trondheim til Larvik (620 km), må jeg stoppe i 25 minutter for å spise i Elverum og stoppe i 15 minutter for å gå på do på Lier.

Er det en stor begrensning?

jorn_almberg hadde akkurat en forretningsreise på 800km på Nord-Vestlandet. Han gjennomførte den uten en eneste ladepause.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2549045 23/04/2019 08:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Du må da som vitende helt ærlig ha noen tanker om at det økte salget av Teslaer også vil kunne føre til press på Teslas ladestasjoner?

Ladestasjonene utvides hele tiden og det bygges stadig nye. Jeg forholder meg til hvordan ting er og ikke hvordan jeg gjetter på at de kanskje kan bli.

På FB-siden til Tesla Owners Club Norway er ikke ladekø et tema.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2549046 23/04/2019 08:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg oppfatter flere Teslaeiere som frekventerer her slik at er det noen negativt, forsøker man enten å vri den om til noe positivt, eller så holder man kjeft.

Den oppfatningen er du 100% ansvarlig for selv.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2549048 23/04/2019 08:41
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
stoppe i 15 minutter for å gå på do på Lier.

Det er ditt valg. Jeg bruker veeeesentlig kortere tid.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2549050 23/04/2019 08:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

*

Og kanskje strekke litt på beina. Kjøpe en kaffekopp.

Synes du det er en stor begrensning på en åtte timer lang biltur?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2549051 23/04/2019 08:44
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig

På FB-siden til Tesla Owners Club Norway er ikke ladekø et tema.

Finnes det noe offentlig statistikk på ladestasjonene til Tesla? Noe som sier noe om trafikk, potensiell ventetid etc?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2549054 23/04/2019 08:49
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

*

Og kanskje strekke litt på beina. Kjøpe en kaffekopp.

Synes du det er en stor begrensning på en åtte timer lang biltur?

Vel Geir, du kommer deg uansett ikke unna det faktum at du med en diesel- eller bensinbil ville kunne komme deg raskere fram ved langtur enn ved å bruke en elbil.

Hvordan du legger opp turen er et individuelt valg.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2549057 23/04/2019 08:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Vel Geir, du kommer deg uansett ikke unna det faktum at du med en diesel- eller bensinbil ville kunne komme deg raskere fram ved langtur enn ved å bruke en elbil.

Ja - men det er ikke en begrensning. Det er bedre å komme frem noenlunde utvilt 30 minutter senere på en åtte timer lang biltur enn å komme frem nokså utslitt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2549076 23/04/2019 09:16
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast

Jeg hørte ikke noe mer om den fryktede påskeladekøen.

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Side 98 av 152 1 2 96 97 98 99 100 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå