Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Største drev på Specialized Epic HT 1x12?

Største drev på Specialized Epic HT 1x12? #2545670 06/04/2019 07:45
J
JoH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Etter å ha vært ute av terrengsyklning noen år sitter jeg nå med en Specialized Epic HT Expert med GX Eagle som jeg blant annet har planer om å bruke til maratonritt. Forrige sykkel var utstyrt med 3x9....det har visst skjedd noen endringer på sykkelfronten siden den gang og jeg sitter med noen spørsmål som jeg ikke helt finner ut av og trenger hjelp med:
1. Sykkelen er utstyrt med 32t drev foran som standard. Der definitivt i minste laget for noe av mitt bruk. Jeg har vært i den tro at det skal være kurant å skifte til nærmest så stort en måtte ønske på alle 1x sykler, men ser nå at det (i alle fall på denne sykkelen) er ganske trangt mot kjedestaget. Er det noen som vet hvor stort drev som maksimalt får plass? 36 t?
2. Må jeg skifte (til lengre) kjede hvis jeg går opp i størrelse foran?
3. Hurtigkoblinger ser ut til å være fraværende som standard på dagens sykler. Her er det 12x148 og 15x110 med umbraco. Er det vanlig å sykle ritt med nøkkel i lomma, eller finnes det ekle løsninger for dette? (jeg finner et alternativ til fronten med fastmontert hendel, men ikke til 12x148 bak).
4. Er det kurant å skifte fra trigger til grip-shift på denne sykkelen (har alltid brukt grip-shift og vil helst ha fortsett med det)?

På forhånd takk for hjelp!

Redigert av JoH; 06/04/2019 13:09.
Re: Største drev på Specialized Epic HT 1x12? [Re: JoH] #2545760 06/04/2019 18:52
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
1. Vanskelig å si hvor stort drev det er nok klaring til. Du kan evt ta et bilde ovenfra og se om noen her tør synse om størrelse. Å spørre Specialized kan kanskje også hjelp, men ofte er de veldig lite kreative og mener alle produkt er perfekte slik de er.
Jeg har samme problem og skal teste med et boost-drev. Du har allerede boost-drev så da har du ikke den muligheten.
I min jakt på en løsning kom jeg over Garbaruk. De har ulik kjedelinje basert på antall tenner. Ta en titt og se om det kan være en løsning.
https://www.garbaruk.com/catalog/product/view/id/1191/s/gxp-mtb-round-boost/category/13/

2. Hvis du går opp mer enn 2 tenner må du trolig ha lenger kjede, men det kommer an på hvor kort det er kappet fra fabrikk.

3. Må nok belage deg på å ha et multiverktøu for hånden ja, men kjører du slangeløst er det heldigvis sjelden du trenger å plukke av hjul.

4. Ja. https://www.sykkelkomponenter.no/products/sram-gx-eagle-12-delt-grip-shift

Re: Største drev på Specialized Epic HT 1x12? [Re: Thomas-] #2545766 06/04/2019 20:00
J
JoH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Takk for svar! Merkelig at de har laget det så trangt ved kjedestaget på en slik sykkel, var ikke inne på tanken en gang da jeg kjøpte den at utvekslingen skulle bli noe problem. Men det er mulig det ser verre ut enn det er.

Re: Største drev på Specialized Epic HT 1x12? [Re: JoH] #2545769 06/04/2019 20:11
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Mange rammer er ikke laget for >36T. Det norske markedet er litt spesielt fordi vi har stor oppslutning om raske grusritt.
En alternativ løsning for deg er kassett med 9t.

Moderator  support