Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 19 1 2 6 7 8 9 10 18 19

Kjedeolje - hvilken?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2531265 18/01/2019 13:23
mintman Offline
Avhengig
Avhengig
Nei har ikke det, men når du sier det, skal jeg jammen prøve.
Fatter ikke at den skal ødelegge funksjonaliteten og holdbarheten til Smoove'en så mye ICON_SMILE Men da finner jeg ut det ICON_SMILE

Geir
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2531269 18/01/2019 13:31
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg må si at jo mer jeg leser, jo mindre aktuelt er det å bytte til Smoove dersom det krever så grundig rengjøring for å fungere godt. Håper det blir mulig å kjøpe nye kjeder uten smøring eller med Smoove ferdig smørt.

Alternativt kan jeg fylle opp det ultrasoniske rensebadet mitt med whitespirit, droppe et nytt kjede nedi, så bytte til rødsprit, for å prøve. Litt usikker på om dette vil fungere for å fjerne all smøring fra et fabrikknytt kjede.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2531359 18/01/2019 20:47
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Slapp av, jeg vasker stort sett bare med parafin eller sitrusrens (label off fra Biltema), og det funker fint hvis jeg bare spyler godt.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2531387 19/01/2019 08:35
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg renset et nytt kjede i går for å sette det inn med squirt. Brukte chain degreaser spray, av den sterke typen. To runder med den og skylling i varmt vann håper jeg gjorde susen.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: iacob] #2531585 20/01/2019 14:21
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: iacob
Har brukt stearin iblandet litt parafin og olje det siste året. Smelter i riskoker og lagger kjedet oppi. Tar fem minutter. Kan bruke samme blandingen mange ganger. Tørt kjede trekker ikke til seg drit. Nå sist brukte jeg blanding av stearin og bivoks. Ser ut til å fungere utmerket. Også på vinterføre.

Prøvde denne for første gang nå i helgen. Ser jo ut til å fungere utmerket. Brukte en blanding av 60 % stearin og 40 % renset lampeolje/parafin. Gleder meg til å se hvordan det funker til uken på pendlersykkelen. Hvor får man bivoks fra på enkelt vis?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2532024 23/01/2019 07:35
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Da har jeg fått testet smoove og kan virkelig anbefale det.
*Renset kjedet bra med avfetting på klut og gnikket og tørket
*Påførte smoove og roterte kjedet minst en runde på hvert tannhjul på kassetten
*Lot det stå og tørke inn minst et døgn

Drivverket ble nesten lydløst etterpå, veldig smidig giring og kjedet ser veldig bra ut.
Jeg sammenlikner med squirt, pedros, rockn roll, mucoff.

Smoove er den beste sålangt. ICON_SMILE

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2532213 24/01/2019 02:06
RoyK Offline
Besatt
Besatt

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2532218 24/01/2019 07:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg er som nevnt meget godt fornøyd med Smoove sommer og høst. Eksepsjonelt lang levetid og herlig rent. Men for daglig vintersykling ser den dessverre ut til å slite.

Kan være flere grunner
- Mangelfull rengjøring fra min side av nytt kjede før påføring av Smoove?
- Salt?
- Kulde?

Jeg tipper at det er (det fordømte) saltet.

Konkret oppleves Smoove som tynnere og tørrere på kjedet, og jeg ser at det tidvis oppstår litt rust. Funksjonen er heldigvis fortsatt god.

Det er gjerne våt, tykk kjedeolje beregnet for regnvær som anbefales på vinteren. Jeg har ikke lyst til å gå tilbake til det, så inntil videre vil jeg smøre hyppigere med Smoove. Har uansett intensjon om å unngå saltet så langt det lar seg gjøre, men en velmenende kommune gjør det ikke enkelt.

Hører gjerne fra andre om erfaringer og tips om Smoove vinterstid.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2532224 24/01/2019 07:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg skal Smoove opp vintersyklene i kveld - har fått en flaske med Smoove-prep og en med Smoove. Har tidligere god erfaring med Squirt - i hvert fall i relativt tørre forhold.
Har i det siste brukt Muc Off Ceramic Wet med ganske god erfaring i salt og søle, men den er skitten.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2532308 24/01/2019 12:29
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Hva er så det beste å ha på kjedet om vinteren på Østlandsområdet? Pendler 5 mil per dag, og har hittil benyttet Muc-off sin vinterkjedeolje, -50. Har ikke noe bredt sammenligningsgrunnlag, men syns ikke den imponerer voldsomt. I tillegg syns jeg den lukter mer solkrem enn noe annet, og det liker jeg ikke når sykkelen står innendørs.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2532310 24/01/2019 12:41
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Bruker Morgan Blue race oil hele året på grusbankeren og stisykkel. Helt prima den.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2537545 22/02/2019 15:21
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Jeg har kjøpt Smoove, og tenkte å forberede et nytt kjede nå i kveld, og påføre i morgen. Det er et nytt X01 kjede, så det kommer vel satt inn med noe olje som må fjernes.

Jeg har ikke Smoove prep, men har kjedevask fra Muc-off. Er det bare å vaske med en kost og kjedevask? Eller bør kjedet ligge i avfetting for å fjerne oljen innvendig?

Kan jeg evt legge det i aceton? Har en flaske stående i boden. Har ikke noe annen avfetting tilgjengelig her.

Redigert av espenta; 22/02/2019 15:24.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2537551 22/02/2019 17:32
L
Lars71 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Bruker bare ceramicspeed.Kun det beste og dyreste er godt nok.Inne som ute❤

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2537947 25/02/2019 12:15
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Ingen erfaringer med å legge kjedet i aceton?

Noe annet alternativ til Smoove prep? Ser at den skal være veldig sterk, men også giftig.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: espenta] #2537967 25/02/2019 13:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg har ennå ikke funnet den ideelle løsningen for å fjerne fabrikksmøring, men det er det flere tips og linker i tråden. Se også Smoove FAQ og Zero Friction Cycling.

OBS: Smoove Prep er laget for å rense kjeder som allerede er innsatt med Smoove, ikke for å fjerne fabrikksmøring eller annen kjedeolje. Man bruker kun små mengder av den ved hver rens, se Smoove Tech Tips.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2537975 25/02/2019 13:51
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Renser fabrikksmøring i parafinbad (renser parafinen for gjenbruk, bare å la møkka felle seg ut i en flaske e.l., evt kjøre gjennom et papir kaffefilter).
Så varmvoksing i vannkoker dedikert for det. Vokser 5-6 kjeder om gangen, og kan da kjøre 2-8 uker på kjedet (avhengig av forhold), mao. 10-40+ uker med den voksede batchen før jeg renser og vokser dem igjen.
Drivverk holder seg klin rent, og slitasje er så og si eliminert.
Voksen er Glimma telys fra Ikea. Overlegent den beste voksen jeg har brukt, egner seg også superbt for smøring av pedalklosser, etc.

Redigert av Espen W; 25/02/2019 16:03.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Espen W] #2538015 25/02/2019 16:58
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Espen W
Renser fabrikksmøring i parafinbad (renser parafinen for gjenbruk, bare å la møkka felle seg ut i en flaske e.l., evt kjøre gjennom et papir kaffefilter).
Så varmvoksing i vannkoker dedikert for det. Vokser 5-6 kjeder om gangen, og kan da kjøre 2-8 uker på kjedet (avhengig av forhold), mao. 10-40+ uker med den voksede batchen før jeg renser og vokser dem igjen.
Drivverk holder seg klin rent, og slitasje er så og si eliminert.
Voksen er Glimma telys fra Ikea. Overlegent den beste voksen jeg har brukt, egner seg også superbt for smøring av pedalklosser, etc.

Jeg slenger også utendørs hengelåser oppi samme blandingen (kubbelys fra Nille blandet 30 % med parafin) som sykkelkjedene. Fungerer strålende og de fryse ikke om det skulle komme fuktighet inni dem. #offtopic men et passende triks.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2538199 26/02/2019 19:22
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Fikk kjedet veldig rent med rensen fra Muc off. La på Smoove i dag, men flaska har stått ute i vinter og var veldig tyktflytende nå. Jeg så nå at det står "DO NOT FREEZE", med store røde bokstaver.

Får se hvordan den fungerer da, men den blir kanskje ødelagt av kulde?

Redigert av espenta; 26/02/2019 19:23.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: espenta] #2538216 26/02/2019 21:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sykkelkomponenter:

Advarsel: SMOOVE™ fungerer også svært godt på kjeder selv under ekstremt kalde temperaturer. Det er imidlertid viktig å ikke lagre SMOOVE™ flasken kaldere enn +5 celsius. Fryser innholdet i flasken, vil det bli ødelagt. Ikke kombiner SMOOVE™ med andre smøremiddel etter påføring.

frown

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2538340 27/02/2019 16:09
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Jeg kan bekrefte at Smoove ikke tåler kulde. Er fortsatt veldig tyktflytende etter et døgn inne. Men siden den skal tåle kulde etter påføring vil den sikkert fungere greit etter jeg får den på. Blir bare litt tungvint å fordele den på.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: espenta] #2538366 27/02/2019 18:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: espenta
Men siden den skal tåle kulde etter påføring vil den sikkert fungere greit etter jeg får den på.

Dessverre ikke slik jeg tolker advarselen. Ville sendt i vei et spørsmål til Smoove. Men håper selvsagt det fungerer!

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2541697 17/03/2019 14:34
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Noen ord om Smoove for vinterbruk:

- Tidlig på vinteren måtte jeg påføre Smoove to-tre ganger før jeg opplevde samme gode funksjon som etter én påføring sommerstid. Ble først tørt og kvitrende. Usikker på om det skyldes utelukkende salt slapseføre eller forskjell i rengjøring av kjedet før første påføring. I sommer brukte jeg kjede opprinnelig innsatt med Squirt fra fabrikk (ekstremt lett å rengjøre med Smoove Prep) mens kjedet i vinter var opprinnelig innsatt med vanlig fabrikksmørning (rengjorde med blandet hell med Squirt konsentrert vaskemiddel).

- Når kjedet først var mettet med Smoove, fungerte det perfekt gjennom vinteren med daglig bruk. Den mest hyggelige forskjellen var fraværet av seig, møkkete olje på drivverk og dermed kjedestag og nav, eiker og felger. Hele sykkelen opplevdes langt renere gjennom hele vinteren, og den daglige, varme spylingen etterlot en skinnende sykkel.

- De siste to månedene har jeg bevisst latt være å påføre ny Smoove bare for å sjekke levetid. Har fungert godt, men ser at det oppstod litt rust. Fortsatt et lag med voks, men man bør nok absolutt påføre hyppigere enn med et par måneders mellomrom på vinteren ICON_SMILE

Her er kassett og kjede etter noen måneder uten ny påføring av Smoove - før og etter rengjøring med litt Smoove Prep:

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2543344 25/03/2019 20:59
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Så langt så fungerer Smoove bra, selv etter den ble ødelagt av kuldegrader. Ble vanskelig å påføre, men har holdt bra en del turer nå. Stillegående og fint.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2544723 02/04/2019 11:42
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda
Sitat: vviz
Husker jeg rett, anbefaler vel Squirt at du renser nye kjeder med noe petroleumsbasert (bensin/diesel/parafin/etc) for å få ut fabrikkvoksen.

Hvor husker du dette fra? Ikke helt i tråd med rådene jeg har linket til fra Squirt og andre ICON_SMILE

Firstly – Cleaning. For waxing – don’t use petrol / degreasers - they aren’t the best prep.
[...]

https://moltenspeedwax.com/pages/clean-your-chain

Var forøvrig denne jeg brukte når jeg nå nylig preppa kjedet for squirt også, selv om Squirt sin anbefaling var litt enklere.

Molten anbefaler ihvertfall først en grovrens i "mineral spirit" (=White Spirit (=Petroleumbasert)), og deretter bad i "denaturated alcohol" (=Isopropanol).

Om man bytter ut White Spirit med annen petroleums-rens (som bensin, diesel, eller lignende) så har jeg vanskelig for å se at resultatet skulle bli særlig dårligere. Restene fra dette skal jo uansett renskes ut med ren alkohol til slutt.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2544913 03/04/2019 08:46
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Er det forresten noen som har kjent "brent" lukt ved bruk av Squirt (og kanskje andre voksbaserte kjedesmørninger?) Etter første turen med Squirt så kunne jeg kjenne en svak eim av noe som var "svidd".

Aldri opplevd dette på tråsykkel, men det er en sammenlignbar lukt jeg tidligere er vant med å kjenne i drivverk på gokarter, som også går på kjededrift, dog med mye høyere effekt/turtall og castor-oljer som smøring (som vel er plantebasert olje).

Enten er det voksen som lukter svidd, ellers har CX'en min utviklet ett langt mer alvorlig problem ICON_LAUGH men slike problemer pleier jo ofte å tilkjennegi seg ved at man finner rester av "aluminiumspulver" ett eller annet sted, og har ikke sett noe slikt heldigvis.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2545101 03/04/2019 20:19
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Tenkte å teste Smoove når jeg nå straks skal skifte kjede, og jeg lurte på om noen har testet Biltemas kaldavfetting for rens av nytt kjede før påføring av Smoove?

Kaldavfettingen er jo laget for å vaskes med vann etterpå, men jeg aner jo ikke om den legger igjen noe uønsket inni (eller utenpå) kjedet. Har selvfølgelig også diverse andre remedier som kan brukes (f.eks lampeolje/parafin), men i teorien skulle man kanskje tro at den avfettingen burde kunne gjøre en grei jobb også.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: mroek] #2545588 05/04/2019 19:40
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: mroek
Tenkte å teste Smoove når jeg nå straks skal skifte kjede, og jeg lurte på om noen har testet Biltemas kaldavfetting for rens av nytt kjede før påføring av Smoove?

Kaldavfettingen er jo laget for å vaskes med vann etterpå, men jeg aner jo ikke om den legger igjen noe uønsket inni (eller utenpå) kjedet. Har selvfølgelig også diverse andre remedier som kan brukes (f.eks lampeolje/parafin), men i teorien skulle man kanskje tro at den avfettingen burde kunne gjøre en grei jobb også.

Den legger nok igjen noe. Men det samme gjør parafin og lampeolje. Lampeolje vet jeg lite om, men etter at en bedriten lampeolje (brukt som erstatning for parafin) sota ned primusen min på ett tidspunkt det passa veldig dårlig, så forbanna jeg meg over å aldri bruke det skvipet mer, til noe som helst ICON_TONGUE

Spørsmålet er vel om den legger igjen nok til at det vil gi deg merkbart dårligere resultat. Hvis du er redd for det, så kan du jo ta en skyllerunde til slutt med Isopropanol, ofte solgt under navnet "Blårens". Det er ihvertfall en fremgangsmåte Molten Speedwax går god for som avsluttende behandling på sin anbefalte fremgangsmåte.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2545589 05/04/2019 19:47
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Svingte innom Clas'ern og handla litt i ettermiddag. Nå er det syv kjeder som skal preppes for landevei og blandevei. Men rekker neppe å begynne med dette før om en ukes tid dog.

Skal preppe seks av kjedene iht. Molten sin anbefaling (whitespirit / Isopropanol), mens skal eksperimentere med en langt enklere prep av det ene Red-kjedet. Så kan jeg se hvilke forskjeller det vil utgjøre i praksis. Er det liksom snakk om 10% lenger levetid med Molten sin anbefalte prep, kontra egen prep som tar 1/10 av innsatsen, så veit jeg hvilken jeg vil basere fremtidige kjedeprepper på.

EDIT: Prepper fem av kjedene iht. Molten sin anbefaling. Ønsker å teste alternativ prep også på ett blandeveikjede som primært skal gå på grus. Kan jo være ting ikke oppfører seg helt likt for asfalt og grusbruk.

Redigert av vviz; 05/04/2019 19:50.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: vviz] #2545629 05/04/2019 22:22
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: vviz

Den legger nok igjen noe. Men det samme gjør parafin og lampeolje. Lampeolje vet jeg lite om, men etter at en bedriten lampeolje (brukt som erstatning for parafin) sota ned primusen min på ett tidspunkt det passa veldig dårlig, så forbanna jeg meg over å aldri bruke det skvipet mer, til noe som helst ICON_TONGUE

Spørsmålet er vel om den legger igjen nok til at det vil gi deg merkbart dårligere resultat. Hvis du er redd for det, så kan du jo ta en skyllerunde til slutt med Isopropanol, ofte solgt under navnet "Blårens". Det er ihvertfall en fremgangsmåte Molten Speedwax går god for som avsluttende behandling på sin anbefalte fremgangsmåte.

Jeg droppet den kaldavfettingen nå i første omgang, og la kjedet i parafin (lampeolje). Der lå det noen timer, så kom jeg på at jeg har en ultralydvasker, så da fortsatte jeg i den (fremdeles med samme parafin). Da ble det raskt mer misfarging på parafinen, men etter et par runder så skiftet jeg til rødsprit (brukte fremdeles ultralydvaskeren), og etterpå skylte jeg godt i varmt vann og blåste det tørt med trykkluft. Om litt skal jeg sette det på sykkelen og slenge på Smoove, så får vi se om ikke det blir en sykkeltur i finværet i morgen. Satser på at dette bør bli bra.

Skal se til å få kjøpt inn en kanne med isopropanol også, har bare noen små sprayflasker med dette (selges på Biltema som elektronikkrengjøring).

For å fjerne gammel dritt kjører jeg også kassetten i kaldavfettingen (i ultralydvaskeren), så da bør utgangspunktet være bra, tror jeg.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: mroek] #2545630 05/04/2019 22:31
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg droppet den kaldavfettingen nå i første omgang, og la kjedet i parafin (lampeolje). Der lå det noen timer, så kom jeg på at jeg har en ultralydvasker, så da fortsatte jeg i den (fremdeles med samme parafin). Da ble det raskt mer misfarging på parafinen, men etter et par runder så skiftet jeg til rødsprit (brukte fremdeles ultralydvaskeren), og etterpå skylte jeg godt i varmt vann og blåste det tørt med trykkluft.

Jeg har så vanskelig for å tro at dette skal skape dårlig resultat i den "virkelige verden" vi faktisk lever i.

Skal se til å få kjøpt inn en kanne med isopropanol også, har bare noen små sprayflasker med dette (selges på Biltema som elektronikkrengjøring).

Ren Isopropanol, eller ihvertfall noe som markedsføres som det (og med klar farge, er overraskende vanskelig å få tak i her til lands. De har det hos Kjell, og de har det på 123elektronikk osv. Leser man amerikanske forumer, så er de opptatt av forskjellen på konsentrert og ukonsentrert rensesprit. Men jeg har ett inntrykk av at "generisk rensesprit" i USA, er tynnet mer ned enn den er i Europa/Norge(?) og at det slik sett også er viktigere å være påpasselig med hva man kjøper der borte. Her til lands er "blårens" ett produkt du får overalt, og som jeg mistenker er "godt nok". Jeg har en flaske blårens fra Jernia. Enten ljuger etikken om innholdet, ellers er det ren Isopropanol. Det eneste som står om innhold på etiketten er "Innhold: Propan-2-ol" (=Isopropanol). Det er jo ganske strengt i Norge hva gjelder etiketter/datablad. Så jeg velger å tro at dette er rimelig konsentrert isopropanol. Skulle det være en vesentlig komponent av noe annet, må det da isåfall være vann vil jeg tro. Men er man i tvil rundt konsentrasjonen, blås det ut med kompressor til slutt. Det er en helt kurrant "real-life hack" i mine øyne? EDIT: Hvis man venter 20min fra man fjerne kjedet fra væsken og til man blåser med kompressor, kan man kanskje også få en formening om hvorvidt væsken man renser i er tynnet med en (vesentlig) komponent vann. Ren Isopropanol burde vel ha fordampet fullstendig på godt under 20min. Som vil si at når du blåser det med luftkompressor, bør det ikke komme ut noe som helst. Hvis det kommer ut noe særlig væske under den prosessen, er det vel naturlig å tenke at rensespriten har inneholdt en ganske stor andel vann.

For å fjerne gammel dritt kjører jeg også kassetten i kaldavfettingen (i ultralydvaskeren), så da bør utgangspunktet være bra, tror jeg.

Deler ditt synspunkt.

Redigert av vviz; 05/04/2019 22:35.

Side 8 av 19 1 2 6 7 8 9 10 18 19

Moderator  support