Det nærmer seg "vårens vakreste eventyr" innen musikk. Andre beskrivelser er " det mest utskjelte, men mest sette TV-programmet".
Vårt bidrag, "Spirit it the Sky" er vel ikke det verste vi har gjort gjennom årene. Hvis låten kommer gjennom til finaleomgangen, det tror og håper jeg den gjør, kan den få en anstendig plassering. Et "educated guess" herifra peker mot en plassering på 10 - 15 plass. Helt ok, i så fall, og da slipper vi å arrangere en dyr ESC her i landet meste år.
Låten er i mine ører nokså fengenede, og jåyke-lyden i refrenget, lyder omtrent "ågga låyla", er så kort at det kan passere.
Men lenger ut i låten kommer en lengere jåyke-sekvens, med gutturale lyder, som trekker låten kraftig ned. Hvis jeg kjenner det europeiske publikum rett (ikke sikkert jeg gjør det, men) vil ikke dette falle i smak. Den gutturale jåyke-sekvensen er for lang, dessverre.
Redigert av Anomyn; 05/04/201907:52.
Re: Eurovision Song Contest 2019, "Spirit in t"he Sky
[Re: Anomyn]
#254542105/04/201907:26
Joik kan være utrolig flott sammen med annen musikk, man skal ikke se lengre enn til f.eks Isàk og Ella Maria som vant stjernekamp. Men vokalen må være ren, det er der jeg mener de bommer litt. Det blir mye mørk, mumlete og tildels ut av tune joik i Spirit in the sky.
You are what you eat...mmm nuts
#254542505/04/201907:34
OK. Ingen ESC-tråd uten ett av de største musikale øyeblikk i Norges historie. Slår lett Bobbysocks og Secret Garden (i tvil om Rybak). For alle som har opplevd dette live og for de som ennå ikke var født en gang: https://www.youtube.com/watch?v=AyMdsQOT8vI
[Re: Tange]
#254543505/04/201908:02
Sverre Kjelsberg og Mattis Hætta i 1980, med låten "Samiid ædnan", som ble en slager her i landet, og den er en fengende låt. Første gang jåyk ble bruke i ESC, selv om Nora Brockstedt var nær temaet med Voi Voi i ESC i 1960.
"Samiid ædnan" led en litt ufortjent skjebne under avstemningen i 1980: Fra Wiki: "Europas juryer var derimot ikke like imponerte, «Sámiid ædnan» ble bare nummer 16 av 19, med 15 poeng."
Frykter at "de europeiske juryer" kan ha samme holdning denne gang.
Redigert av Anomyn; 05/04/201908:03.
#254543705/04/201908:04
Kall det gjerne "guilty pleasure", men ESC er noe jeg klarer å jobbe opp entusiasme til og synes er helt grei underholdning. NRK har gjort en del grep de siste årene som har bidratt til dette, P3-morgen-gjengens bidrag og "Adresse Jerusalem(etc)"-programmene som eksempel.
[Re: Hoaas]
#254544005/04/201908:15
Hæ? Skal vi sende Norman Greenbaum til melodifestivalen? Da skal jeg nok se på for første gang på mange år... https://youtu.be/8aZsF7v0pNw
Han var den første jeg tenkte på og. Godt eksempel på noen som klarer å se utover sin egen gruppetilhørighet. Greenbaum vokste opp som ortodoks jøde og har skrevet en klassiker som kommer til å bli husket lenge etter at det norske bidraget til årets ESC har stillnet.
[Re: Tange]
#254550405/04/201911:44
Hæ? Skal vi sende Norman Greenbaum til melodifestivalen? Da skal jeg nok se på for første gang på mange år... https://youtu.be/8aZsF7v0pNw
Han var den første jeg tenkte på og. Godt eksempel på noen som klarer å se utover sin egen gruppetilhørighet. Greenbaum vokste opp som ortodoks jøde og har skrevet en klassiker som kommer til å bli husket lenge etter at det norske bidraget til årets ESC har stillnet.
Jeg tenkte umiddelbart på Doctor and the Medics, som er en versjon som jeg liker godt
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
#254620008/04/201921:20