Den andre Corendon-Circus rytteren i tetgruppa var faktisk Gianni Vermeersch. En rutinert sykkelkrossrytter som vaker rundt topp ti. De gutta gjør noe riktig med treningen sin.
Kanon av Kristoff:-) Men et interessant spørsmål er jo hvordan cx gutta trener opp imot landeveis gutta, er det de beinharde timesøktene som slår så gunstig ut? Da får jeg troen tilbake på jobb pendlingen min:-)(ikke at de er så beinharde...annet enn at det er beinhardt å stå opp så tidlig...)
Kanon av Kristoff:-) Men et interessant spørsmål er jo hvordan cx gutta trener opp imot landeveis gutta, er det de beinharde timesøktene som slår så gunstig ut? Da får jeg troen tilbake på jobb pendlingen min:-)(ikke at de er så beinharde...annet enn at det er beinhardt å stå opp så tidlig...)
Tror ikke du kan trekke noen konklusjon ut fra noen ritt. Det er da tross alt de to desidert beste CX rytterne i verden, dessuten har de jo ikke vunnet noen av de største rittene så da må de jo trene helt feil ut i fra teorien du prøver deg på.
Ser det skrives at Gaviria spurtet opp til Kristoffs bakhjul før spurten for så å sette seg opp, han nøytraliserer dermed opptrekket for de som ligger bak deriblant Viviani. Dvs han skviset det siste lille han hadde for å hjelpe Kristoff
Kanskje ikke riktig å kalle det et "samarbeid", men Gaviria sa i fra at Kristoff kunne spurte for seier - altså ikke som opptrekk som var den opprinnelige planen. Gaviria kunne jo vært vanskelig og bedt om et normalt opptrekk. Forøvrig mulig Kristoff uansett hadde vunnet så suverent som det ble.
Hva gjelder trening så nytter det egentlig ikke å si bare fordi de beste er gode nok. Heller ikke nytt at syklister som kommer fra andre disipliner (historisk sett bane eller terreng) hvor man konkurrerer over kortere tid kan ganske smertefritt klare overgangen til landevei. Men meget mulig en del landeveissyklister egentlig ikke trener optimalt for den kroppen de har (vanskelig å si). Kan jo ta eksemplet Krogh fra langrenn som tydelig ikke tåler den litt mer tradisjonelle langøkt/basebaserte treningen. Kanskje finnes det landeveissyklister som hadde blitt bedre på landevei ved å trene mer som CX-gutta sannsynligvis gjør.
Er nok fordel Kristoff at rittet er beinhardt i alle 250km, for han mangler kanskje litt når det gåes til over hellingene med friske bein for mange. Smart taktisk å få en luke før siste bakke, slik at han slapp å jage etterpå.
Kanskje ikke riktig å kalle det et "samarbeid", men Gaviria sa i fra at Kristoff kunne spurte for seier - altså ikke som opptrekk som var den opprinnelige planen. Gaviria kunne jo vært vanskelig og bedt om et normalt opptrekk. Forøvrig mulig Kristoff uansett hadde vunnet så suverent som det ble.
McEwen omtaler Gavirias manøver som «Reverse leadout» i positiv forstand. McEwen kan jo ett og annet om det å vinne spurter. https://www.instagram.com/p/Bvso6zoAMfJ/
God analyse av McEwen. Jeg synes hele "konflikten" rundt Gaviria/Kristoff er tullete og er nok noe som hovedsakelig eksisterer på Procycling.no og i dabla og vg. Kristoff vil få sjansene sine og jeg tror det kan være ok å slippe presset som hovedspurter og den som skal sope inn seire for et så stort lag som UAE.
Enig i at analysen er god, og godt tegn at Kristoff er så sterk nå foran de virkelige klassikerne.
Høyest vil jeg nesten sette det faktum at Gaviria faktisk viser seg villig til å bruke sine siste krefter på å hjelpe sin "hjelperytter" Kristoff. Et skikkelig avslørende eksempel på godt samarbeid, og en oppofrende oppførsel som burde gi Kristoff god motivasjon til å bidra motsatt vei i spurter f.eks i TdF der det ikke er tvil om at Gaviria er hovedmannen.
Viviani said he didnt believe his former teammate Gaviria did a foul move in the sprint.
No, its just a positioning sprint," he said. "Nobody had a lead out. Just Jumbo had a few riders and they go on the right. Like I said, I dont see a lot of movement because I was focused on Kristoffs wheel. I see one Direct Energie rider trying to anticipate. Kristoff keeps his wheel so you can say that was perfect.
"When Kristoff goes at 200 metres to go Im on his wheel. When I try to go to the left, Fernando comes from the back at double speed and they are teammates, so they played it well."
Ja, når man ser hvordan Gaviria skjønner at Kristoff har bedre ben og er villig til ofre seg for han, så kan det samarbeidet bli veldig bra for begge to. Det kan faktisk bli ganske rått å se Kristoff kjøre sånne opptrekk som han har gjort for Gaviria i større ritt utover sesongen.
Selvsagt er det en konflikt - som i interessekonflikt (ikke nødvendigvis de to i mellom på et personlig plan).
Hva skjer i Paris hvis begge to er i feltet? Hva hadde skjedd i går hvis Gaviria hadde hatt halvbra bein?
Vil selvsagt ikke gå utover Kristoff i så mange ritt, men for han er det heller ikke så mange store ritt/etapper han kan vinne - så de "få" konfliktene som kan oppstå kan bli viktige nok.
Det eneste positive er at Kristoff muligens vil kunne kjøre litt mer offensivt. Spesielt i de store etapperittene kan det kanskje føre til at han havner i riktig brudd en dag. Da er han giftig.
Med Gaviria på laget vil nok Kristoff slite med å ta igjen Hushovds antall etappeseiere i det eneste sykkelrittet norske sofafans bryr seg om. Ser man på resultatene med utgangspunkt i hvilke ritt som betyr mest så kan man argumentere for at Kristoff allerede har en bedre palmares enn Hushovd. Han har vunnet den mest prestisjetunge Tour-etappen to ganger. Hushovd har en seier i Paris. Han har to monumenter - Hushovd fikk ingen. Han har VM sølv og OL-bronse. Hushovd har et gull som senior/proff og u23-gull på tempo. Hushovd klarte det unike kunststykket og både vinne prologen og sisteetappen i samme Tour. Den er ganske unik.
Hushovd har riktignok en imponerende merittliste, men Alex har vunnet det mest prestisjefylte rittet i proffsirkuset! Er alltid vanskelig å sammenligne resultater, men jeg vil mene at Alex er den råeste norske syklisten gjennom tidene.
Også syntes jeg han kan droppe fokus på rene massespurter (kan heller trekke opp Gaviria), så kan han fokusere maks på klassikere og halvharde etapper i etapperitt.
Får nesten dårlig samvittighet av å skulle sammenligne Hushovd og Kristoff, men for meg er det ikke tvil - Kristoff sin karriere overgår Hushovds ganske klart.
Blir litt flåsete, men jeg hadde bytter minst 10 etappeseire i TdF mot 1 Flanderen Rundt. Kristoff har også ei samling av seire i store klassiske ritt under monumentene som er rimelig imponerende.
Fabelaktige syklister begge to. Og man kan fint argumentere for at i perioder er/var de best i verden (i den grad man kan si at en syklist er best).
Hva gjelder trening så nytter det egentlig ikke å si bare fordi de beste er gode nok. Heller ikke nytt at syklister som kommer fra andre disipliner (historisk sett bane eller terreng) [...]