Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 18 av 21 1 2 16 17 18 19 20 21

Har din neste landeveissykkel skivebremser?

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Trond Helge] #2544575 01/04/2019 13:07
gare Offline
More than words
More than words
Vel, etter to uker på GC med leiesykkel med skivebremser konkluderer jeg lett med at det er noe jeg skal ha på min neste landeveissykkel!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: gare] #2547458 13/04/2019 19:09
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: gare
Vel, etter to uker på GC med leiesykkel med skivebremser konkluderer jeg lett med at det er noe jeg skal ha på min neste landeveissykkel!
Og jeg, som hele tiden har trodd at det er noe jeg vil ha, har etter en uke med skivebrems på samme sted konkludert med at jeg fortsetter med felgbrems inntil videre...

Ketil
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: ket16] #2547523 14/04/2019 10:59
Scottlized Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ket16
Og jeg, som hele tiden har trodd at det er noe jeg vil ha, har etter en uke med skivebrems på samme sted konkludert med at jeg fortsetter med felgbrems inntil videre...

Hvorfor? Flott å høre erfaringer mot, selv om mange er for. Subbing?

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Scottlized] #2547535 14/04/2019 13:06
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Scottlized
Sitat: ket16

Hvorfor? Flott å høre erfaringer mot, selv om mange er for. Subbing?
Subbing ja. Måtte justere flere ganger underveis, men fikk det aldri helt bra. Ved stående sykling subba det uansett. Høy slitasje, brukte opp et sett med klosser på en uke. Når klossene bak ble så slitt at fjæra rundt klossene tok i skiva låste hjulet seg. Siste dagen kjørte jeg 1300 hm ned uten å bruke brems bak.
Men det er jo også masse positive erfaringer. Som flere har nevnt før er modulasjon og bremsestyrke fantastisk bra. Deilig å ligge å bremse sent inn i svingene med en liten touch med pekefingeren.

Ketil
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: ket16] #2547538 14/04/2019 13:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jøss! Leiesykkel? Krev pengene tilbake. Skal ikke være slik. Hvilke bremser?

Har flere år på kross-, eventyr- og landeveissykler med skiver og aldri vært plaget av subbing, vel og merke med hydrauliske bremser.

Selv blandeveissykkelen som har gått daglig vinteren gjennom er helt lydløs.

Etter min erfaring er det kun et spørsmål om oppsett. (Om man ikke får det til selv, la ditt lokale verksted perfeksjonere doningen.)

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2547541 14/04/2019 13:32
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Det var hydraulisk Ultegra. Flere i følge hadde problemer med subbing. Og hyling når jeg tenker meg om ICON_SMILE

Ketil
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: ket16] #2547542 14/04/2019 13:38
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Dårlig oppsett. Olje eller annet dritt på skivene. Dårlig vedlikehold. Skjeve skiver. Hvem vet. Uansett galt og unødvendig om sykkelen tas hånd om av kyndige. Stryk den utleieren fra listen.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: ket16] #2547550 14/04/2019 14:28
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Har to sykler med hydraulisk ultegra. Ikke noe subbing på dem. Men kan bli litt lyd hvis det er mye dritt på veien eller det er vått ute, men lydene er da ikke vedvarende. Hvor fort du sliter ut klossene kommer vel an på en haug av faktorer, men generelt er min erfaring at levetiden på klosser er bedre på skivebremser enn felgbremser.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Sepeda] #2547572 14/04/2019 17:18
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Sepeda
Dårlig oppsett. Olje eller annet dritt på skivene. Dårlig vedlikehold. Skjeve skiver. Hvem vet. Uansett galt og unødvendig om sykkelen tas hånd om av kyndige. Stryk den utleieren fra listen.
Har en mistanke om at et stempel var tregt, og det var årsaken til problemet med subbing. Angående slitasje vet ikke jeg hvor mye klossene har vært brukt før, men de så relativt grei ut i starten. Det ble jo 15000 høydemeter totalt, så litt bruk ble de jo utsatt for...
Kyndigheten til mekanikeren er jeg litt usikker på etter denne uka. Det var flere som hadde merkelige opplevelser. En av oss klaget på bremsene en dag, og kjørte innom etter den dagens tur. Fikk ordnet opp, men neste dag var det like ille. Da viste det seg at klossene var helt utslitt, men mekanikeren hadde bare justert litt.
Å stryke Free Motion fra lista over utleiere på Gran Canaria er lettere sagt enn gjort ICON_SMILE

Det sagt, så kommer min neste landeveissykkel sannsynligvis til å ha skivebremser. Jeg vil bare ikke stresse med utskifting.

Ketil
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2547600 14/04/2019 20:20
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ja. Det der høres veldig merkelig ut.

Var vel noen poster tidligere i tråden som er enda en grunn til at jeg ikke enda kjøper skiver - jeg tror vi vil få se helt andre løsninger innen et par år som jeg fint kan vente på.

Man snakker om andrehåndsverdien av felgbrems vil gå mot null, men jeg lurer på om man vil si det samme om dagens skivebremsteknologi om ikke så veldig mange år også.

Skal egentlig ikke dra den så langt som å si at det blir spennende å se utviklingen. For meg er utviklingen på landevei litt lik utviklingen på Gillette sine barberhøvler - altså mest gimmick (noe nytt må man jo komme med) - men blir jo litt spennende allikevel.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2547602 14/04/2019 20:46
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Har hatt samme erfaring med leiesykkel med skivebremser på Tenerife, måtte stoppe flere ganger ned Teide for å la de kjøle seg ned pga. varmegang, piping og subbing. Rotoren var "svidd", tipper det lå olje på den.

Create the problem and sell the solution
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2547635 15/04/2019 06:21
A
Andysor Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg har problemer med lett subbing på forbremsen på min sykkel (SRAM Rival). Har prøvd alle triks for å midtstille caliperen og skiva. Har gått gjennom 3 klosser og opplever fortsatt problemer. Aldri hatt noe problem på terrengsykler, men disse har vel vært post-mount.
Kan det være at jeg må frese festepunktet på gaffelen?

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Havre] #2547657 15/04/2019 08:13
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Havre
For meg er utviklingen på landevei litt lik utviklingen på Gillette sine barberhøvler - altså mest gimmick (noe nytt må man jo komme med) - men blir jo litt spennende allikevel.

Haha den var fin! Helt enig ICON_SMILE

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Havre] #2547663 15/04/2019 08:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
....jeg tror vi vil få se helt andre løsninger innen et par år som jeg fint kan vente på.

Man snakker om andrehåndsverdien av felgbrems vil gå mot null, men jeg lurer på om man vil si det samme om dagens skivebremsteknologi om ikke så veldig mange år også.

Jeg synes det er fornuftig og riktig å beholde - eller kjøpe - sykkel med felgbremser dersom man er fornøyd med og ønsker fordelene som felgbremser gir. Jeg tror det er der du er, og da er det rett valg.

Men jeg vet ikke hva du sikter til når du skriver om helt andre løsninger for skivebremser de neste årene - og desto mer noe som skulle føre til dramatisk verditap for dagens nyeste modeller. Det var en problemstilling for et par år siden, men i dag har løsningene og standardene satt seg. Alle ledende produsenter har kommet med nye, komplette hydrauliske grupper i alle prisklasser. Og flatmount og 12 mm foran og bak er etablert standard. Og 160/140 eller 160/160 med avslipte kanter.

Hydrauliske skivebremser er ingen ny teknologi og har eksistert i grunnleggende samme form i mange år. Barnesykdommene for skiver på landevei er et tilbakelagt stadium, selv om man tidvis vil oppleve tekniske utfordringer, slik man gjør med alle sykkelkomponenter. Vi vil trolig se noe lavere vekt og noe mer aerodynamisk design for hver ny generasjon, men jeg kan ikke se noe kvantesprang de neste årene. Trådløst elektronisk styrte bremser, kanskje, men tipper det i overskuelig fremtid vil forbli et high end alternativ med begrenset relevans for funksjon, slik tilfellet er for drivverk i dag.

Jeg ser m.a.o. ingen grunn til å vente dersom man først ønsker fordelene med skiver. Debatten om løsninger og standarder er avsluttet for de nærmeste årene.

Nå er det drivverk og utveksling som er uforutsigbart, med all den gøyale valgfriheten det gir.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2547667 15/04/2019 08:38
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg forventer kalipere som er a) mye lettere b) mindre og/eller integrert i rammen.

Mulig jeg er for optimistisk og at dagens løsninger er alt man klarer å få til. Jeg synes ikke det er så opplagt dog. For meg er det man i dag setter på en landeveissykkel basert på behovene til MTB. Hvor ting gjerne kan være stort, tungt og lite aerodynamisk så lenge det fungerer og er billig rent produksjonsmessig.

Bare spekulasjon fra min side da jeg ikke aner hvor komplisert det er materialteknisk osv., men....

Et motargument for mitt optimistiske syn er hvor utrolig lite som har skjedd med felgbremsen. På de fleste sykler, selv rimelig "high end", er både plassering og utforming mildt sagt merkelig. Kan Ceramicspeed tjene penger på å selge trinsehjul til flere tusen skulle man tro det var betalingsvilje for optimaliserte bremser også.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2547700 15/04/2019 11:31
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Hvorfor tror du på kalipere integrert i ramma? Den muligheten har jo i praksis vært for felgbremser (spesielt forbrems, men også bakbrems med lav plassering) i årevis, men har vist seg lite populært.

Det jeg venter på er at de skal få hendlene ned i "vanlig" størrelse. Så langt er, spesielt de mekansike, for store for meg.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2547715 15/04/2019 12:29
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
For meg virker det som ting har forandret seg litt i sykkelverden. Tidligere snakket man mest om vekt (iallefall min subjektive oppfatning), men nå virker det som man er blitt mer og mer oppmerksom på aero-biten.

Vi er enige hva gjelder felgbrems. For meg et mysterium at så lite har skjedd med å lage mer aero bremser.

Meget mulig jeg tar feil hva gjelder skiver. At lite skjer. Jeg tror ikke det, men.... litt som når folk nå vegrer seg for å kjøpe en high end sykkel med kabler som ikke er integrert i cockpit'n. Jeg tror hvis noen kommer opp med ei god løsning for mer integrerte skivebremser så tror jeg dagens åpne og klumpete kalipere vil fort bli sett på som "gårsdagens" - og da vet vi hva sauene gjør.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Gråstein] #2547716 15/04/2019 12:34
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gråstein
Det jeg venter på er at de skal få hendlene ned i "vanlig" størrelse. Så langt er, spesielt de mekaniske, for store for meg.
Campas mekaniske og elektroniske er da vitterligen helt like. ICON_WINK

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2547729 15/04/2019 13:47
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Tipper produsentene kommer til å gjøre noe for å minimere subbing i neste iterasjon - bedre klaring, "flytende" rotorer e.l. Håper også på enklere løsninger for lufting. Det er uansett naivt å tro at de i det minste ikke vil lage noe som fremstilles som bedre/løsning på et problem.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: skubisan] #2547755 15/04/2019 16:20
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: skubisan
For meg er utviklingen på landevei litt lik utviklingen på Gillette sine barberhøvler - altså mest gimmick (noe nytt må man jo komme med) - men blir jo litt spennende allikevel.

Haha den var fin! Helt enig ICON_SMILE

Tilbøyelig til å være enig, min C40 (riktignok med DA7800 istedenfor det originale 7700) er fortsatt konkurransedyktig... (piloten er dog frakjørt)

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2547770 15/04/2019 17:48
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Er virkelig mekanisk Campa like klumpete som dette?

Mulig jeg husker feil, men mener at min SR (11-delt) var mindre.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2547771 15/04/2019 17:57
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Men pen sykkel da ICON_WINK

Samme sykkel med amerikanske hendler (for de som tåler å se det). De bygger vesentlig mindre i høyden ihvertfall.

Redigert av vviz; 15/04/2019 18:01.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2547773 15/04/2019 18:07
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Det jeg faktisk savnet når jeg kom tilbake til min 10-delte (?) SRAM Force fra Ultegra disc-hendler var støtten disse større hendlene gav i "aeroposisjon".

Ketil
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2547776 15/04/2019 18:21
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ah. Nye tapen!

Feil vinkel, men ser mye bedre ut det der.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: vviz] #2547780 15/04/2019 18:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tapen yes

Søren så bra den sykkelen ser ut.

Og hendlene også. Jeg er blant dem som liker litt dimensjoner. F.eks. Shimano elektroniske synes jeg virker en smule puslete straks man forlater den jevneste landeveien. SRAM er i så måte bra og en favoritt blant krosserne.

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2547787 15/04/2019 19:37
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Personlig har ikke disse "store" hydrauliske hendlene egentlig plaget meg. Jeg er vant med SRAM APEX-hendler, som er høye og smale. Personlig, som @Ket16 nevner, de er utrolig digge og "confidence inspiring" (hva pokker man skal kalle det på norsk) å holde i når man ligger i aeroposisjon. Det er såpass mye å holde i, at man ikke er redd for at de skal bli rivd ut av hendene om man smeller i ei dump man ikke så. Det er faktisk en ulempe synes jeg, når disse toppene blir for små. Personlig hadde jeg ikke hatt noe i mot at de ble beholdt litt større av den årsak. Men på en annen side, det blir jo veldig lite aero å ha de større enn nødvendig all den tid man ikke bruker den posisjonen da..

Ja nye tapen ble.. annerledes. Jeg liker den fortsatt ikke, desverre. Fristes til å gi opp å matche mot oransje der foran, men heller mot sølv, slik som her:

https://www.instagram.com/p/BwNDCO-loP4/

Denne likte jeg nemlig veldig godt. Og det finnes desverre 800 varianter av oransje ICON_TONGUE Føler at med sølv er det litt mindre bingo hvorvidt fargen vil matche.

Redigert av vviz; 15/04/2019 19:39.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Gråstein] #2547810 15/04/2019 21:07
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gråstein
Er virkelig mekanisk Campa like klumpete som dette?
<bilde>
Mulig jeg husker feil, men mener at min SR (11-delt) var mindre.
Det der er hendlene til 12-delt mekanisk gir og skivebremser ja. Formen på EPS for skiver er akkurat lik bortsett fra tommelbryteren da.
Felgbremshendlene har lavere horn:

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: Valentino] #2547849 16/04/2019 05:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Campas hydrauliske hendler har bare enda mer ergometri. Non ci piove!

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: sykkeloyvind] #2547858 16/04/2019 06:41
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Ah. Da er jeg med. Ser jeg skrev "spesielt de mekansike", siden jeg ikke husket 100% om Ultegra Di2 modellen jeg prøvde var større enn Di2 for mekanisk. Men da er vi enige, og endrer det til "for de mekaniske" :-)

Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser? [Re: DuffMcShank] #2548990 23/04/2019 04:43
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: DuffMcShank
Tipper produsentene kommer til å gjøre noe for å minimere subbing i neste iterasjon - bedre klaring, "flytende" rotorer e.l. Håper også på enklere løsninger for lufting. Det er uansett naivt å tro at de i det minste ikke vil lage noe som fremstilles som bedre/løsning på et problem.

Vel, det tok ikke lang tid før den spådommen gikk i oppfyllelse. Den nye EPS-gruppen til Campa kommer med bremseklosser utstyrt med (magnetiske?) fjærer som trekker dem tilbake etter bremsing, og som dermed garanterer minimum 0,4mm klaring. I tillegg ser den ut til å ha 2-delte, flytende rotorer.

Fra Gran Fondo Magazine:
Quote:
The brake rotors have been split into two floating parts, which should increase breaking performance and avoid annoying brake squeal.

You’ll hardly notice the changes when looking at it from the outside, but thanks to new brake pads and an additional mechanical spring, a lot has been optimised on the Super Record
The main changes include the new brake pads with cooling fins and an additional mechanical spring, which should guarantee a 4 mm distance between the pads at all times. Thanks to the combination of the mechanical and magnetic springs Campagnolo has made sure to avoid any disturbing brake squeal – a trademark of Italian disc brakes. You can now also adjust the aggressiveness of the disc brake performance in two stages. So both professionals and weekend warriors can choose their perfect setup.

https://granfondo-cycling.com/review-campagnolo-super-record-eps-12-speed/

Redigert av DuffMcShank; 23/04/2019 15:45.

Side 18 av 21 1 2 16 17 18 19 20 21

Moderator  support, Valentino