Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 46 av 49 1 2 44 45 46 47 48 49

Derfor er jeg imot el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2543459 26/03/2019 11:00
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, jeg ser jeg var litt rask. Da er det bare å håpe på blått flertall i hovedstaden til høsten. Jeg skal gjøre mitt ICON_LAUGH

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2543462 26/03/2019 11:08
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Hei, jeg har ikke helt fulgt med på hvor de ulike partiene står, vi som er mot motorisert ferdsel på sti - hvem skal vi stemme på?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: EspenS] #2543463 26/03/2019 11:10
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EspenS
Hei, jeg har ikke helt fulgt med på hvor de ulike partiene står, vi som er mot motorisert ferdsel på sti - hvem skal vi stemme på?

MDG virker som et ganske trygt valg. Trolig SV også.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2543466 26/03/2019 11:12
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Ok, spørs om det blir litt mange kameler å svelge, for min del. Får vel lage en oversikt over hva alle partiene mener etterhvert...

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2543469 26/03/2019 11:17
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan godt være Venstre er mot elsykling på sti, har ikke sjekket. Ikke sikkert alle partiene har tatt stilling heller.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2543476 26/03/2019 11:34
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg vil vel tror at det er få parti som har satt seg inn i dette og skjønner hva det egentlig betyr at vi nå åpner friluftslivet for motor. Det er ikke penger å hente i å holde igjen på motorene.
Den dagen de skjønner hva de har gjort blir vel det enkleste å definere sykling utenfor vanlig friluftsliv og slik få motorene ut av marka igjen. Da får de jo med seg støtten fra de som vil ha oss ut av marka uansett om det er med eller uten motor. Elsykkel er jo virkelig en gavepakke for de som vil ha sykkel ut av marka.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: larsdx] #2543502 26/03/2019 12:52
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Det går vel i retning rødt - blodrødt - med Røds siste måling på 9,2% ICON_LAUGH

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2543513 26/03/2019 13:11
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
"Regjeringen tillater bruk av elsykler i Oslomarka og lar hver enkelt av de 19 kommunene som omfattes av markaloven, selv avgjøre om de innfører begrensninger."

https://www.tu.no/artikler/regjeringen-tillater-elsykler-i-oslo-marka/461403

Redigert av TrondAM; 26/03/2019 13:12.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2543522 26/03/2019 13:27
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erikskon
Da får de jo med seg støtten fra de som vil ha oss ut av marka uansett om det er med eller uten motor. Elsykkel er jo virkelig en gavepakke for de som vil ha sykkel ut av marka.

Det frykter jeg og! Er ikke tvil om at når (eller om) vinden snur, så blir sykkel fort dratt med i dragsuget.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: aug11x] #2543543 26/03/2019 15:17
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: aug11x
Da får de jo med seg støtten fra de som vil ha oss ut av marka uansett om det er med eller uten motor. Elsykkel er jo virkelig en gavepakke for de som vil ha sykkel ut av marka.

Det frykter jeg og! Er ikke tvil om at når (eller om) vinden snur, så blir sykkel fort dratt med i dragsuget.

Det er nok av organisasjoner som er mot stisykling i utgangspunktet, så ja dette gir sikkert ekstra vann på mølla. Ett eksempel er f.eks Østmarkas Venner som er helt tydelig mot stisykling i utgangspunktet - noe jeg oppfatter at den nyvalgte ledelsen bekreftet ved å like innlegg som går på begrensing av stisykling. Så legg på motor her, gode politiske kontakter og en prosess med nasjonalpark så er det ingen grunn til ikke å være forberedt på mobilisering slik vi måtte bare for noen få år siden for å stoppe den gjengens planer.

Lars-Erik
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2543553 26/03/2019 16:06
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Enn så lenge er vel elsykkel kun tillatt i forskrift så det gjør det enklere å fjerne tillatelse til kun elsykkel uten at sykkel blir med i dragsuget. Men det er ikke tvil om at hvis det blir problemer mellom elsyklister og andre brukere så er det jo vanskelig for de som opplever ulempene å skille mellom el og vanlig sykkel.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2543604 26/03/2019 21:53
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Arne_And
Da ser det jo ut til at vi er enige om at store konsern som VAG kan forme markedet.

Kan jeg sitere deg på at du mener det? ICON_WINK

Usikker på hva du vil frem til, men du kan sitere meg på at jeg tror at et konsern som i 2018 tjente EUR€11.638 billion og som hadde en omsetning på EUR€230.682 billion, har kapasitet til å påvirke både reguleringer og marked slik at de passer deres strategi. Så dersom VAG skulle se at 250 W er for lite til at elsykkelmarkedet skal oppnå tilstrekkelig størrelse (eller marginer om du vil) så tror jeg at de har en masse muskler/lobbyister de kan sette inn på å endre reguleringene.

Jeg feiltolket "vi er enige om at store konsern som VAG kan forme markedet" til "vi synes at det er greit at store konsern som VAG former markedet", noe du åpenbart ikke mener. Det så altså som du prøvde å spissformulere dine meningsmotstandere.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Arne_And] #2543635 27/03/2019 07:07
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Aha... Nei, her har vi aluminiumsfoliehatten trekt godt ned over hodet og trua på at storkonsernene spiser babyer til frokost.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2543688 27/03/2019 10:25
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Heisann. Siden jeg ikke hadde plass til min egen sykkel når jeg skulle til Fredrikstad denne uken så måtte jeg låne min fars Trek powerfly FS Lt. Dette er min første test med El på sti og jeg har iallefall overbevist meg selv om at de fleste av argumntene jeg har lest mot El ikke stemmer. Jeg er en relativt habil teknisk syklist og var ikke på 25 KM sperra en eneste gang på sti. Jeg syklet stort sett på laveste nivå.,men jeg prøvde å dra på maks på turbo over en Periode, og det er ekstremt sliitsomt. Så hvis man skal kjøre som en idiot på sti med El må man være teknisk meget dyktig og veldig god form. Det å trimme en El sykkel for å sykle teknisk sti ser jeg ingen poeng med, fordi det krever så mye å oppnå den farten. Jeg syklet akuratt på samme måte som med vanlig sykkel, og ikke noe mer til fare for fotfolk. Syklet kanskje litt saktere nedover enn med vanlig sykkel.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2544320 30/03/2019 21:27
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Frykter at tullinger med slik uregistrert motorsykkel kan ødelegge mye, både i skauen og på veien...
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=143774417

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2544343 31/03/2019 05:58
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Hva synes folk om illustrasjonsbilde som terrengsykkel.no bruker til saken "ETTER HVERT KAN DU SYKLE MED ELSYKKEL PÅ STI I OSLO"? Jeg tenker at terrengsykkel har trukket fram et bilde som inspirerer til motocross-inspirert sykling i marka. Slik bildet er tatt ser det ut til at syklisten får et veldig luftig svev uten at bildet gir inntrykk av at han har kommet ned en bakke. Så luftige svev kan man få til på stier i marka med el, på steder der det før ikke var mulig!

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Syklus] #2544352 31/03/2019 08:22
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Syklus
Hva synes folk om illustrasjonsbilde som terrengsykkel.no bruker til saken "ETTER HVERT KAN DU SYKLE MED ELSYKKEL PÅ STI I OSLO"? Jeg tenker at terrengsykkel har trukket fram et bilde som inspirerer til motocross-inspirert sykling i marka. Slik bildet er tatt ser det ut til at syklisten får et veldig luftig svev uten at bildet gir inntrykk av at han har kommet ned en bakke. Så luftige svev kan man få til på stier i marka med el, på steder der det før ikke var mulig!

Jeg tenker at det bare er å ta seg en bolle og ikke ta helt av fordi man er imot el-sykkel på sti. Det er et bilde av en som hopper på sykkel. Makan til tyn terrengsykkel får fordi de omtaler el-sykkel synes jeg er latterlig!

ps: bildet er nok fra testen de gjennomførte i Trysil.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Syklus] #2544353 31/03/2019 08:32
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Som jeg skrev over har jeg nå fått prøvd en El sykkel. Har dere som er redd for farten og trimming av El sykkel, prøvd El sykkel? Jeg snakker da om El sykkel på teknisk sti. Så lenge man må trå så krever det faktisk mye av syklisten å oppnå høy fart på teknisk sti. Å samenligne med motorsykkel blir tull, på en motorsykkel må man ikke trå, El motor crossere har eksisterer lenge uten at man ser mange av de i skogen. Mange steder klarer jeg å oppnå høyere fart med min vanlige sykkel siden den er lettere å håndtere, og lettere å skape fart uten å tråkke.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: hbakken] #2544359 31/03/2019 08:54
befe Offline
Veteran
Veteran
Ta deg en bolle ,det var akkurat det jeg også tenkte. Skiløpere hopper, downhillere hopper. Til og med Øivind Aas hopper når han er ute og tester.
Men for all del; gå ikke inn på YouTube for å se testen av YT Decoy!

Redigert av befe; 31/03/2019 14:00.

Jorden er absolutt ikke flat !
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2544381 31/03/2019 12:31
O
OlaGB Offline
Fersking
Fersking
O
Jeg har aldri vært i bedre kondisjon/form enn idag,og det i en alder av 42, men gikk nå til innkjøp av fulldemper Emtb for å bruke som roligdag/restitusjons trening. Dette for å øke fart uten å øke puls så mye, for å motivere meg selv til de kjedelige dagene.

Fantastisk sykkel, kunne ikke vært mere fornøyd. Sykler lengre turer enn før, og koser meg så mye at jeg bruker den ikke bare som restutisjon, men også til sone 2 trening nå. Min vanlige sykkel er nå for meg blitt overflødig, da motbakkeløping er min hovedgreie.

Er farten blitt høyere på sti? Definitivt. Men langt ifra så høy at jeg ikke hadde klart samme fart manuellt, det er gjennomsnittfarten som har økt.
Er dette god trening? Det kan jeg love. Jeg er helt ferdig i kroppen etter lengre og hardere økter om jeg ønsker å være det. Farta kommer ikke gratis, med mindre du vil ha kun 30-40min batteritid.

Er dette farlig? Nei, 20-25km/t på sti anser jeg som totalt ufarlig sammenlignet med å ligge ei klynge i 30-40km/t på hvitstripa på trafikkert vei.

Eneste plass jeg ser slitasjen på stier vil øke, er i motbakker. Jeg tror nok syklingen opp bratta sliter mer enn å trille opp de verste bakkene. Men jeg tror og disse bakkene blir atyrt unna av de fleste brukere, for du blir svett opp der på elsykkel også.

Jeg har tidligere for endel år siden bygd en 3500w ekstrem emtb, for rein morro skyld (har en petter smart wannabe i meg). Denne var morro i ei uke, men kan ikke sammenlignes med sykkel for min del, mere som moped. Gikk fort lei, og tror ikke vi blir å se mange slike sykler egentlig. Krever mye vedlikehold, går fort varm, og kan egentlig kun brukes på vei.. Og de bør forbli ulovlige, helt klart.
Nå med en relativt svindyr 250w lovlig sykkel, sykler jeg mer enn noengang, og har blitt 100% overbevist om at dette er veien de fleste blir å gå etterhvert. Og jeg tror ikke det blir et problem, helt ærlig. Folk blir latere og latere, og naturen blir mindre brukt for hver app og hvert reality program som lages, desverre.

Men å kalle denne 250w sykkelen for ureg motoraykkel, tegner om inkompetanse, og bare virker som et surt oppstøt fra en uten egen erfaring.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: OlaGB] #2544465 01/04/2019 05:49
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: OlaGB

Er dette farlig? Nei, 20-25km/t på sti anser jeg som totalt ufarlig sammenlignet med å ligge ei klynge i 30-40km/t på hvitstripa på trafikkert vei.

Her peker du på problemet, du har gått fra å være den myke til den harde trafikanten. Du føler ikke fare lenger, men andre føler at du er en fare for dem. Ferdes du uredd med full polstring og uten respekt for andre i sterkt benyttede områder (f. eks: Østmarka , Sognsvann og lignende steder) vil det bli negative reaksjoner.

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: hbakken] #2544540 01/04/2019 10:29
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: hbakken
Sitat: Syklus

Jeg tenker at det bare er å ta seg en bolle og ikke ta helt av fordi man er imot el-sykkel på sti. Det er et bilde av en som hopper på sykkel. Makan til tyn terrengsykkel får fordi de omtaler el-sykkel synes jeg er latterlig!

ps: bildet er nok fra testen de gjennomførte i Trysil.

Det er stor forskjell på å sykle i områder tilrettelagt for terrengsykling i Trysil, og å sykle på blåstier i Oslo-marka med mange latente brukerkonflikter.

Denne artikkelen handlet om terrengsykling i de bynære områdene rundt Oslo.

Hvis terrengsykkel.no ønsket å få fram budskapet " Jippi, nå kan alle adrenalinjunkies få ennå mer action når de sykler på blåstiene rundt Oslo" , så traff de greit med bildevalget.

Hvis de derimot ønsket å få fram "Jippi, nå kan alle med helseproblemer også komme seg ut i skogen rundt Oslo og bedrive enkelt friluftsliv med sykkelen til hjelp", så traff de kanskje ikke helt.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: olehen] #2544542 01/04/2019 10:38
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: olehen
Som jeg skrev over har jeg nå fått prøvd en El sykkel. Har dere som er redd for farten og trimming av El sykkel, prøvd El sykkel? Jeg snakker da om El sykkel på teknisk sti. Så lenge man må trå så krever det faktisk mye av syklisten å oppnå høy fart på teknisk sti. Å samenligne med motorsykkel blir tull, på en motorsykkel må man ikke trå, El motor crossere har eksisterer lenge uten at man ser mange av de i skogen. Mange steder klarer jeg å oppnå høyere fart med min vanlige sykkel siden den er lettere å håndtere, og lettere å skape fart uten å tråkke.

Dette ressonnementert forutsetter vel at man sykler ansvarlig på en lovlig e-mtb. Som dokumentert i tråden her, så er det både enkelt og utbredt å modifisere sykkelen, eller på annen måte skaffe en sykkel som ikke oppfyller reglene. Det er heller ikke særlig enkelt å kontrollere i felt.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Langbein Rise] #2544557 01/04/2019 11:30
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Langbein Rise

Her peker du på problemet, du har gått fra å være den myke til den harde trafikanten. Du føler ikke fare lenger, men andre føler at du er en fare for dem. Ferdes du uredd med full polstring og uten respekt for andre i sterkt benyttede områder (f. eks: Østmarka , Sognsvann og lignende steder) vil det bli negative reaksjoner.

Ja, dette stusset jeg på. Man har misforstått ganske mye av denne tråden dersom man tror at problemet er syklistens sikkerhet. Vi er ikke alene på stien...

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2544604 01/04/2019 15:49
O
OlaGB Offline
Fersking
Fersking
O
Skrev vel nokså tydelig at jeg klarer oppnå samme hastighet med manuell sykkel og.

Føler på ingen måte jeg er noen større trussel for andre enn før. Gikk fint ann å velge å sykle ned fotgjengere om man var totalt idiot på manuell sykkel og.

Redigert av OlaGB; 01/04/2019 15:49.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2544615 01/04/2019 17:46
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dersom du sykler like langt like raskt uten motor så skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å ha motor. Det du sier om at det ikke går raskere med motor rimer liksom ikke med resten du skriver om elsykkel. Er poenget ditt at du kan klare EN bakke like raskt uten motor? Hva med ti av dem?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2544617 01/04/2019 17:58
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
I en undersøkelse i Oslo var snitthastigheten ca 1-2 km/t mer enn på manuell sykkel.

Høres ikke veeeldig skummelt ut.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: gutt45kg] #2544632 01/04/2019 19:31
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: gutt45kg
I en undersøkelse i Oslo var snitthastigheten ca 1-2 km/t mer enn på manuell sykkel.

Høres ikke veeeldig skummelt ut.

Har du en referanse til denne undersøkelsen? Antar det var snakk om sykling på vei/sykkelvei? I denne tråden diskuteres hovedsaklig el-sykling på sti.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2544637 01/04/2019 19:44
O
OlaGB Offline
Fersking
Fersking
O
Dersom du sykler like langt like raskt uten motor så skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å ha motor. Det du sier om at det ikke går raskere med motor rimer liksom ikke med resten du skriver om elsykkel. Er poenget ditt at du kan klare EN bakke like raskt uten motor? Hva med ti av dem?

Poenget er at jeg må ikke sykle maks fart fordi om jeg kan, men at jeg klarer det uten å være totalt utslitt.
Og samme maksfart er oppnåelig med manuell sykkel.
Skal vi ta dette langt, så er jeg mere uthvilt og fokusert på elsykkel, enn på manuell.

Sykler faktisk raskere nedover med manuell endurosykkel, og der er kun da jeg anser meg som potensielt litt skummel for andre folk hvis en er uheldig/uoppmerksom.

Kan jeg være potensielt farligere mer el sykkel om jeg absolutt vil? Jepp.
Men da må vi forby R sykler og raske biler også, hvis dette skal være argumentet.

Prøv en el sykkel før dere går helt imot, det er nok en god erfaring for mange.

Redigert av OlaGB; 01/04/2019 20:28.

19' Merida Eone-sixty 900E
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: OlaGB] #2544729 02/04/2019 12:30
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Poenget er at jeg må ikke sykle maks fart fordi om jeg kan, men at jeg klarer det uten å være totalt utslitt.

Er det farlig å være utslitt?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Side 46 av 49 1 2 44 45 46 47 48 49

Moderator  support