Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Klimademonstrasjon

Re: Klimademonstrasjon [Re: skubisan] #2543882 28/03/2019 12:03
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: skubisan
Endelig kan vi få en ny generasjon som er opptatt av noe viktig og ikke bare seg selv. Bare synd at det ikke skjedde for 30 år siden. Men det er kanskje et lite håp. Dette gir i hvert fall nytt håp.

Sjøl Stoltenberg og Solberg og sikkert til og med Jensen, var vel opptatt av noe viktig eller i hvert fall "viktig" en gang, men sånt skrelles jo av etter hvert for mange…

Re: Klimademonstrasjon [Re: Aunan] #2543883 28/03/2019 12:06
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Aunan
Sitat: jorn
[quote=skubisan] Rare greier.

Egentlig ikke. Jeg er såvidt på venstresiden, men hvis jeg tar paribarometer med hensikten å kun tenke på meg selv treffer jeg alltid på Frp. I say no more .....

Jeg har prøvd noen av de partibarometrene og hvis jeg sikter, så treffer jeg *alltid* Frp. Hvis jeg er ærlig, ender jeg opp på den andre sida ICON_WINK

Re: Klimademonstrasjon [Re: Paulus] #2543887 28/03/2019 12:26
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Først, jeg er ikke en ihuga tilhenger av kjernekraft, men…

Sitat: Paulus
Ulempen med atomkraftverk er vel at de kan benyttes til produksjon av atomvåpen.

Breeding-reaktorer, som IFE forska på inntil nylig, da plutselig begge reaktorene deres måtte stenge, lager ikke høyanrika uran eller plutonium.

En annen ting er jo det iboende potensialet til global katastrofe.

Hva slags?

Et tredje problem er at det ikke finnes noe sted i verden som ønsker å ta imot atomavfallet fra atomkraftverk.

Med moderne breeding-reaktorer, trenger vi bare å lagre brennstoffet i noen hundre år, i motsetning til de gammeldagse greiene hvor det må lagres i endel tusen år. Finland har for øvrig bygget om (eller er i ferd med å gjøre det) et enormt gruvesystem for lagring av gammelt brennstoff.

I tillegg har jeg skjønt at det kan bli et problem å få tak i brensel til dagens type reaktorer hvis produksjonen av atomkraft øker mye. Bortsett fra det er vel atomkraftverk kurante greier. Hvis verden klarer å utvikle thoriumbrensel så vil kanskje atomkraftverk revolusjonere energileveransen i verden så lenge vi som bor ved kraftverkene klarer å se forbi det dårlige ryktet til atomkraft.

Breeding-reaktorer som kan ta thorium og gammelt brennstoff og bruke som nytt, finnes allerede i Canada og India, og også i Halden ble det forska på dette før det ble stengt der. Det trengs med andre ord ikke å grave opp mer uran - vi kan bruke det som eksisterer av "oppbrukt" brennstoff i dag, pluss en liten dæsj med 235-U for å starte opp systemet. Det er mye som står igjen av forskning, men med en slik reaktor er sjansen for nedsmelting minimal sammenlikna med en vanlig uran- eller plutoniumsreaktor.

Som nevnt over, jeg er ikke en kjernekraftfanatiker eller noe, men vil gjerne belyse detaljene her.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ] #2543896 28/03/2019 12:47
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous13
Sitat: RoyK
Ja, er du 90 år og har godt utviklet demens, kan du stemme, mens er du 16 år, våken og kyndig, så må du vente. Du kan dømmes til forvaring, da, og så vidt få lov til å pule. Dette gir jo mening.

Våken og kyndig 16-åring? De færreste i den aldersgruppen har kognitiv modning som tillater brukbar tenking på konsepter og problemer utenfor seg selv.

Jeg trur kanskje du bør snakke litt mer med 16-åringer - fortrinnsvis på en måte sånn at du oppfører deg som en likesinnet og ikke som en grinete gubbe. Du vil nok snart forstå at det er mange 16-åringer som er godt reflektert - ofte mye mer enn folk oppe i åra.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2543906 28/03/2019 13:35
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Enkelte voksne har en overdreven tro på egen refleksjonsevne. Uttalelsene om Kina lenger opp er f.eks uttalt med stor selvsikkerhet og mindre kunnskap, ser det ut til.

Her fra BPs China energy outlook:

China’s energy mix continues to evolve with coal’s dominance
declining from 60% in 2017 to 35% in 2040 and natural gas
doubling to 14%; renewables’ share rises from 3% in 2017 to
18% in 2040. Coal demand decline s (-35%)

Ved den 13 partikongressen ble det vedtatt å kun øke energi fra kull fra 0,96 milliard kwh til milliard1.1 kwh i 2020 og en rekke andre tiltak for å senke kull bruket. Kull vil riktignok være en viktig del av Kinas energimiks i lang tid, men det synker fra ca 60% til omtrent 40% i 2030.

Kina har også innført nasjonalt kvotesystem, foreløpig kun for energisektoren.

Man kan også sjekke hva national sword og green fence er for noe.

Redigert av Rockefoten; 28/03/2019 13:36.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Klimademonstrasjon [Re: ] #2543908 28/03/2019 13:44
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Du vil nok snart forstå at det er mange 16-åringer som er godt reflektert - ofte mye mer enn folk oppe i åra.

Det der er noe du ønsker deg, og du ikke finner noe som helst støtte for i litteraturen om kognitiv utvikling.

{{Citation needed}}

Re: Klimademonstrasjon [Re: ] #2543914 28/03/2019 13:52
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Fin hersketeknikk. Google vet? Hva betyr det? Jeg har valgt ut gode og troverdige kilder.

Ellers jobber jeg for en av miljøkonvensjonene under UNEP, så jeg er ikke helt uvitende.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2543918 28/03/2019 14:09
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Det samme var tilfellet før Green fence og National sword policyen.

Dette vet jeg selvsagt ikke, men har altså skjedd tidligere at nasjonale myndigheter setter ned foten hardt.

Ellers gikk halvparten av kullkraftverkene med underskudd i fjor, og sol er i ferd med å bli billig. Så kanskje dette ordner seg selv. Men det er bare synsing fra min side.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ] #2543919 28/03/2019 14:11
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
{{Citation needed}}

Da må vi nesten bli enige om hvordan vi gjør det? Du finner noe som helst som tyder på at 16-åringer som gruppe har bedre evne til refleksjon en hvilken som helst eldre gruppe?

Så finner jeg noe som sier det motsatte? Og så sier du unnskyld etterpå?

Er det dette som er ein slik stråmann?

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2543921 28/03/2019 14:17
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Hehe, det har du rett i. Jeg tok en litt tøff tone fordi jeg opplevde deg som skråsikker og unyansert. Akkurat det en 16-åring typisk vil bli kritisert for, og som vel var temaet. Jeg opplever ofte menn 40+ som akkurat like skråsikre som ungdom. Dette kun basert på egen synsing.

Til dette med tiltak i Norge. Jeg tror det kan være veldig klokt å forberede oss på en verden der sol og vind er mye billigere enn olje og kull.
Om alle disse kullkraftverkene blir bygd er en ting, men hvor lang tid tar det før de ikke er i bruk? Det vil fremtiden vise. Dette også kun egen synsing.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2543928 28/03/2019 14:35
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
USA har faktisk ikke trukket seg fra Paris avtalen. De har bare meldt at de vil gjøre det. De er stuck frem til 4. nov 2020, men det er kanskje mest teknisk.

Og for å bli veldig teknisk. USA er part til klimakonvensjonen (UNFCCC) og Paris avtalen er en underdel av den. USA har ikke sagt noe om å forlate klimakonvensjonen. Og trekker de seg ikke fra den, så gjelder Paris for de uansett.

Videre er det litt uklart om han må gjennom senatet for å trekke seg ut.

Og når vi kommer så langt kan det koste politisk å være så anti climate, kanskje? Vi får se.

Redigert av Rockefoten; 28/03/2019 14:36.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ] #2543931 28/03/2019 14:44
RoyK Offline
Besatt
Besatt
{{Citation needed}}

Da må vi nesten bli enige om hvordan vi gjør det? Du finner noe som helst som tyder på at 16-åringer som gruppe har bedre evne til refleksjon en hvilken som helst eldre gruppe?

Så finner jeg noe som sier det motsatte? Og så sier du unnskyld etterpå?

Det var du som kom med et utsagn om 16-åringers kognitive evner, så bevisbyrden ligger nok på din side. Snurr film!

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2543933 28/03/2019 14:57
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Bra for deg at du ikke bor her da, hvis du synes utviklingen i Oslo går feil vei. Har du syklet her i det siste? Mye bedre enn før.

Det eneste jeg opplever som negativt er at det er litt pes å kjøre helt inn til sentrum, altså gatene rundt kvadraturen og Karl Johan, de tre gangene i året jeg har behov for det. Før hendte det at man fant en parkeringsplass en gang i blant. Jeg kan likevel sette bilen i et parkeringshus Det går greit for meg.

Jeg er nysgjerrig på hva du tenker gjør at det er greit å kalle byrådet for gærninger.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2543939 28/03/2019 16:03
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Hehe - hvor mange nye sykkelveier trur du vi hadde fått hvis vi hadde hatt blåbrunt styre? Oslo er en tett by og det er lite plass. Jeg synes de rødgrønne faktisk har gjort en god jobb så langt det er mulig.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2543959 28/03/2019 17:30
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Pentagon i Usa er helt utenom utslippskvoter og grenser. Du kan jo selv tenke deg hvor mye militær aktivitet forurenser og ødelegger. Gjelder nok også for flere land.

Re: Klimademonstrasjon [Re: Rockefoten] #2543979 28/03/2019 19:47
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Rockefoten

Jeg er nysgjerrig på hva du tenker gjør at det er greit å kalle byrådet for gærninger.

Jeg tror ikke han tenker så mye. Virker som det går mest i programvare.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ] #2544263 30/03/2019 16:52
jorn Offline
Avhengig
Avhengig

Jeg liker det politiske maset som er med å skyve realpolitikken i mer ressursbruksvennlig retning, men jeg er redd for at gærningenes miljøpolitikk skal bli realpolitikk. (Sånn som i Oslo f.eks)

jeg lurer også på hva som har gått så galt i Oslo. Jeg har inntrykk at det går ganske bra og at mange er fornøyd med politikken. Det støttes også av meningsmålingene som viser et fallende frp og styrket mdg.

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support