|
|
Ny bil, kun batteri, hybrid, fossil?
|
Re: Ny bil, kun batteri, hybrid, fossil?
[Re: Langbein Rise]
26/03/2019 07:11
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Gjennomsnitt på hele 90+? Råkjøring? Eksplosjonsmotorer er i biler er ikke spesielt effektive. En bensinmotor gir i snitt ca 20 % av energien i drivstoffet som fremdrift. Diesel er litt bedre med ca 25 % i snitt. Litt bedre enn dampmaskiner, med sine ca 10 %. Men fortsatt utilgivelig lavt. Men hva bør myndigheter gjøre for få ned dieselandelen i bilparken? For å redusere lokal forurensning , stank og NOx bør drastiske virkemidler tas i bruk. Hvilken redningsperson av en politiker tør ta til orde for en total utfasing av diesel i person og mindre varebiler? Det haster å ta kveken på dieselparasittene. De som parasitterer på miljøet i nærområdene, tettbygde strøk, spesielt.
|
|
|
[Re: LAKA]
26/03/2019 07:27
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg syns det er ganske utrolig at Outlander hybrid selger så godt. Den er relativt treg, tung, har dårlige seter, elendig infotainmentsystem og kjører som en gammel tung amerikaner. Attpåtil bruker den opp mot literen på mila ved litt aktiv langkjøring når batteriet i liten grad er med på å påvirke forbruket. Dette betaler nordmenn nærmere 500k for. Vi er litt rare sånn her i landet. Før hadde vi fenomenet RAV-4, og ASX, som var pop på litt samme måte. Kvashkai går vel inn i samme rekke. Tror disse bilene oppleves som trygge, ikke bare når det gjelder sikkerhet, men litt fordi det går mange av de. Samme som naboen. Utvilsomt mulig å kjøre denne typen bil økonomisk, selv med 300 hk, men allikevel går vår snart 10 år gamle familie dieselgris på 0.5/mil med sykler på taket, ved normal kjøring. Om målet er å bruke mindre drivstoff, tror jeg ikke dramatisk mer kg og effekt er løsningen. 90 HK på 2 tonn + folk og bagasje har aldri skapt problemer eller frustrasjon. for oss Er ikke akkurat noe problem å følge trafikken, men klart det er ikke noe G-sjokk å trå klampen i bånn de 6.3 sekundene man har mulighetene på vei ut på E6. Rent hypotetisk - om man fjernet 50% av batteriene i en TMX, og satt inn et bensinaggregat til å lade når den allerede gode rekkevidden ikke var god nok - hvordan ville regnestykket blitt? Hvor mye vekt hadde blitt spart? Er ikke noen ekspert, men er det ikke ca 6-700 kg batterier i en TMX? Si at man fjernet 300kg fra bilen, da kunne man ha redusert ganske mye annet også. Litt mindre bremser, hjul og dekk, svakere dempere/fjærer, litt slankere konstruksjon generelt, osv, tipper 0.5 tonn er oppnåelig. Den kunne fortsatt sikkert ha kjørt 90% av turene på 100% strøm, tilbudt samme komfort/prestanda, og dempet rekkeviddeangsten for de det gjelder. Slike hybrider ville heller ikke være avhengig av milliardinvesteringer i ladestasjoner. Har man 300 HK bensinturbo og batteriboost inviterer ikke det til sedat kjøring, uansett hva folk sier 
|
|
|
[Re: ]
26/03/2019 07:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er noe merkelig inngrodd i folkeajela om at hestekrefter bør akompangeres med gigantiske bidrag til felleskapet. Bensinmotoren i bileen er jo veldig effektiv, så hvorfor ikke gi kjøperen et valg i hvor mye effekt de ønsker å ha?
Nei. Som nevnt over, er bensinmotorer horribelt ineffektive og effektiviteten minker med økende slagvolum.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
26/03/2019 07:40
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Det er noe merkelig inngrodd i folkeajela om at hestekrefter bør akompangeres med gigantiske bidrag til felleskapet. Bensinmotoren i bileen er jo veldig effektiv, så hvorfor ikke gi kjøperen et valg i hvor mye effekt de ønsker å ha?
Nei. Som nevnt over, er bensinmotorer horribelt ineffektive og effektiviteten minker med økende slagvolum. 18 October 2017 "During a dyno test in September, Mercedes’ Formula 1 engine hit a landmark achievement at the team’s Brixworth factory, breaking the 50% thermal efficiency barrier for the very first time." https://www.britishgas.co.uk/business/bl...iciency-target/V6 bensinturbo med batteri-boost.
|
|
|
[Re: knutspeed]
26/03/2019 07:44
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei. Som nevnt over, er bensinmotorer horribelt ineffektive og effektiviteten minker med økende slagvolum. 18 October 2017 "During a dyno test in September, Mercedes’ Formula 1 engine hit a landmark achievement at the team’s Brixworth factory, breaking the 50% thermal efficiency barrier for the very first time." https://www.britishgas.co.uk/business/bl...iciency-target/V6 bensinturbo med batteri-boost. Ja, en motor du finner i en helt ordinær automobil.... 
|
|
|
[Re: Anomyn]
26/03/2019 07:54
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men hva bør myndigheter gjøre for få ned dieselandelen i bilparken? For å redusere lokal forurensning , stank og NOx bør drastiske virkemidler tas i bruk. Hvilken redningsperson av en politiker tør ta til orde for en total utfasing av diesel i person og mindre varebiler? Det haster å ta kveken på dieselparasittene. De som parasitterer på miljøet i nærområdene, tettbygde strøk, spesielt.
Synes det er en lite pen karakteristikk av helt vanlige folk som i beste mening kjøpte seg "miljøvennlig bil". I god tro stolte de på våre politikere da de presenterte diesel som det mest økonomiske og miljøvennlige alternativet.... Ser ikke helt hensikten med å gå ned på det nivået petrolheads i kommentatfeltene har når de karakteriserer el-bilister
|
|
|
[Re: Oystein L]
26/03/2019 08:02
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Ja, en motor du finner i en helt ordinær automobil.... Akkurat som da disse merkelige hydrauliske skivebremsene dukket opp på racerbanene på 50-tallet, signert samme merke bil som du nylig handlet. Sånn med katt på. Den gangen Mercedes hadde fallskjerm-koffertlokkbrems for å hjelpe tromlene 
|
|
|
[Re: LAKA]
26/03/2019 08:28
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Jeg syns det er ganske utrolig at Outlander hybrid selger så godt. Den er relativt treg, tung, har dårlige seter, elendig infotainmentsystem og kjører som en gammel tung amerikaner. Attpåtil bruker den opp mot literen på mila ved litt aktiv langkjøring når batteriet i liten grad er med på å påvirke forbruket. Dette betaler nordmenn nærmere 500k for. Denne bilen har blitt stadig bedre. 19 modellen fikk terningkast 5 fra Dinside. Så spørsmålet er vel om den er god nok. Og det er den for de fleste da det ikke er mange av oss som kjører rally når barna skal leveres på skole og barnehage, vader i 50 cm nysnø eller deltar i dragrace. Outlander
|
|
|
26/03/2019 08:50
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Men hva bør myndigheter gjøre for få ned dieselandelen i bilparken? For å redusere lokal forurensning , stank og NOx bør drastiske virkemidler tas i bruk. Hvilken redningsperson av en politiker tør ta til orde for en total utfasing av diesel i person og mindre varebiler? Det haster å ta kveken på dieselparasittene. De som parasitterer på miljøet i nærområdene, tettbygde strøk, spesielt.
Synes det er en lite pen karakteristikk av helt vanlige folk som i beste mening kjøpte seg "miljøvennlig bil". I god tro stolte de på våre politikere da de presenterte diesel som det mest økonomiske og miljøvennlige alternativet.... Ser ikke helt hensikten med å gå ned på det nivået petrolheads i kommentatfeltene har når de karakteriserer el-bilister I globalt perspektiv er dieselmotorer mer miljøvennlige enn bensinmotorer. Forskjellen er at dieselmotorer lager mer lokal forurensning - men da vises også forurensingen bedre. Alternativet er jo ikke å gå tilbake til fossilbensin, som er å lage miljøvennlige drivstoff. Problemet er at fossilt drivstoff egentlig er skitbillig og alternativene pr nå ikke er det (bortsett fra el)
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
26/03/2019 10:25
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
karakteristikk av helt vanlige folk som i beste mening kjøpte seg "miljøvennlig bil". I god tro stolte de på våre politikere da de presenterte diesel som det mest økonomiske og miljøvennlige alternativet....
Nei, og atter nei. Det der er et vikarierende argument uten verdi. De som kjøpte dieselbil kjøpte det for å spare penger på drivstoff. Kjenner INGEN dieselbilkjørere jeg ville finne på å mistenke for å være opptatt av miljøet i særlig grad. Tvertom, hvis jeg ser en bil gå på tomgang for eksempel utenfor en butikk, så er det nesten alltid en dieselbil. Og nå da alle har fått med seg hvor ille diesel er..noen ihuga småpenge-sparere kjøper dieselbil fortsatt. Forstår det vel slik at du kanskje selv kjører dieselbil selv, da?
Redigert av Anomyn; 26/03/2019 10:26.
|
|
|
[Re: Anomyn]
26/03/2019 10:51
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Nei, og atter nei. Det der er et vikarierende argument uten verdi. De som kjøpte dieselbil kjøpte det for å spare penger på drivstoff. Kjenner INGEN dieselbilkjørere jeg ville finne på å mistenke for å være opptatt av miljøet i særlig grad. Tvertom, hvis jeg ser en bil gå på tomgang for eksempel utenfor en butikk, så er det nesten alltid en dieselbil.
Og nå da alle har fått med seg hvor ille diesel er..noen ihuga småpenge-sparere kjøper dieselbil fortsatt. Forstår det vel slik at du kanskje selv kjører dieselbil selv, da?
Biter på, selv om dette grenser til trolling. Spol tilbake 7-12 år, og se hva som var tilgjengelig å handle da. Vi ville absolutt ikke ha diesel, jeg kan virkelig ikke fordra det, men det var ikke noe valg for vår familiebil. Importørene tok ikke inn annet enn diesel. Skal ikke mange årene tilbake før jeg fikk samme beskjed når vi vurderte ny bil. Kommentarene dine er småarrogante - kan jo gjenta i det uendelige at ikke alle kan klare seg med Leaf, eller har penger til en TMX. Utvalget elbiler er foreløpig for snevert, da det ikke har noen stor apell utenfor norge. "Småpengesparere" - man får 3 kliss nye Berlingo for prisen av 1 TMX. Kanskje en halv mill er småpenger for deg, men for andre som syntes bil kun er et kjedelig og nødvendig onde er det en del penger. Elbilhandlingen i dette landet er da ikke 100% motivert av miljø uansett. Tomgangskjøring utenfor butikker er jeg helt enig i at er megatull, akkurat som å dure rundt hele sommeren med båt og påhengsmotor for å slepe noen på vannski, men den argumentasjonrekka går i mach 1 OT. Du bommet også på siste kommentar, han kjører El. Og til info er undertegnede helårspendler på sykkel, selv om jeg kunne kjøpt meg 3 tonn batteri for å pendle 4km til jobb, lik mange andre.
Redigert av knutspeed; 26/03/2019 10:53.
|
|
|
[Re: sanouka]
26/03/2019 11:11
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Utfordringen bør være å legge seg i garasjen med bilen på tomgang for å demonstrere hvor ren eksosen er så kan man fortelle om det neste dag.
|
|
|
26/03/2019 11:20
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Nei. Som nevnt over, er bensinmotorer horribelt ineffektive og effektiviteten minker med økende slagvolum. Jo, men dette er en av de mest effektive bensinmotorene som finnes, og slagvolumet er lite ift antal hk. (2l med 320hk). Selv om den en av de mest effektive bensinmotorene, så er den fortsatt horribelt ineffektiv.
|
|
|
[Re: Syklist1]
26/03/2019 11:21
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Utfordringen bør være å legge seg i garasjen med bilen på tomgang for å demonstrere hvor ren eksosen er så kan man fortelle om det neste dag. Der sa du noe. Hvordan skal man få utført klassisk bilselvmord nå da? Parkere el-bilen i garasjen, skru på hageslangen og la den fylle bilen mens man sitter inni? Får du ikke til kortslutning, kanskje du drukner om bilen holder tett?
|
|
|
26/03/2019 11:39
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
For min egen del ser bildet noenlunde slikt ut, nå kjører riktignok ikke jeg bil i storbyer:
1. Om du kan leve med begrensningene en el-bil har, kjøp el-bil. 2. Om du ikke kan leve med begrensningene en el-bil har, kjøp bensin/diesel.
Hybrid er for meg uaktuelt, dagens hybrider har etter mitt syn for dårlig rekkevidde på batteri til at det blir noe besparelse når man tar inn servicekostnader og (forventet) verditap. Ryktene sier at VW må tåle ganske voldsomme nedskrivinger på leasede hybrider nå.
|
|
|
[Re: kjasmas]
26/03/2019 12:51
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
For min egen del ser bildet noenlunde slikt ut, nå kjører riktignok ikke jeg bil i storbyer:
1. Om du kan leve med begrensningene en el-bil har, kjøp el-bil. 2. Om du ikke kan leve med begrensningene en el-bil har, kjøp bensin/diesel.
Hybrid er for meg uaktuelt, dagens hybrider har etter mitt syn for dårlig rekkevidde på batteri til at det blir noe besparelse når man tar inn servicekostnader og (forventet) verditap. Ryktene sier at VW må tåle ganske voldsomme nedskrivinger på leasede hybrider nå.
Kjører du 15-20.000 km i året og kan kjøre på 75 % el (ser bort fra Volvo xc90 hybrid, den har veldig kort rekkevidde og har derfor > 50 % andel) så er hybrid lønnsomt med god margin da servicekostnaden ikke er så mye høyere enn en bil med tradisjonell motor. I tillegg slepper du ikke ut sot i byene og betaler kanskje mindre i bompenger. Tror ikke du skal bruke verditap som et alibi mot en hybrid vs. verditap for en ren bensin eller dieselbil....
|
|
|
[Re: Syklist1]
26/03/2019 13:01
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Det må være en gledens nyhet for deg at BMW har laget dieselmotorer som slipper ut 0 NOx?
"Aber der Gestank", den kvalmende stanken av diesel, "DEN blir vel ikke borte? Ser for meg at for å få vekk dieselstanken hjelper det ikke med 0 utslipp av NOx, det må bli null utsipp totalt. Det betyr jo da at motoren ikke kan være i gang.... Noen europeiske byer har begynt å forby dieselbiler i bysentra. Det er nok bare begynnelsen.... Utfordringen bør være å legge seg i garasjen med bilen på tomgang for å demonstrere hvor ren eksosen er så kan man fortelle om det neste dag.
Redigert av Anomyn; 26/03/2019 13:01.
|
|
|
26/03/2019 13:07
|
jaks74
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du kjører 20' km i året og 75% på el med dagens hybrider så er det vel fryktelig mye småkjøring man driver med. Jeg kjører 18' i året, halvparten by og halvparten langtur. Hva blir da egentlig besparelse med en hybrid? Gjennomsnitt 0,5 i steden for 0,8 liter per mil over et år?
|
|
|
[Re: jaks74]
26/03/2019 13:22
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du kjører 20' km i året og 75% på el med dagens hybrider så er det vel fryktelig mye småkjøring man driver med. Jeg kjører 18' i året, halvparten by og halvparten langtur. Hva blir da egentlig besparelse med en hybrid? Gjennomsnitt 0,5 i steden for 0,8 liter per mil over et år? Med halvparten langkjøring til f.eks hytte, tviler jeg hybrid er det rette rent økonomisk. Men si man kjører 300 dager i året i byen med 1 tur frem og tilbake til jobb og en tur til og fra trening med 10 km hver veg (er klar over at det 230 arbeidsdager men de fleste kjører en del i helgen). Det blir kjørelengden 300*4*10 km = 12' km. Dersom det utgjør 75 % så er 4' km langkjøring med totalt 16' km per år. Det beskriver mitt forbruk i et normal år ganske greit, personlig vil jeg kanskje ligge på 80-90 % bykjøring i et normal år. Og ganske mye av dette kan skje på el.
|
|
|
26/03/2019 13:25
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Hybrid er for meg uaktuelt, dagens hybrider har etter mitt syn for dårlig rekkevidde på batteri til at det blir noe besparelse når man tar inn servicekostnader og (forventet) verditap. anonymous13, du har feilsitert! Jeg har ikke sagt det! For meg er ikke hybrid uaktuelt.
|
|
|
26/03/2019 13:59
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
anonymous13, du har feilsitert! Jeg har ikke sagt det! For meg er ikke hybrid uaktuelt. Det kan du ta opp med Gard Steiro. He he
|
|
|
26/03/2019 14:02
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror jammen jeg skal tvangskjøre bilen i bensinmodus hjem fra jobb idag og se hva liter/mil havner på.
Har du XC90 T8? Fornøyd? Volvo hybridene har jo fått litt pes pga. at overgangen på drift el - og bensinmotor ikke er helt sømløs.
|
|
|
26/03/2019 15:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
. Som f.eks køkjøring, småkjøring i byen etc. Dette er jo kjøremønster som sluker bensin.
Det beste er jo å kjøre på tomgang. er vel lite som gjør en motor mer drivstoffgjerrig enn å kjøre på tomgang.
|
|
|
[Re: Tange]
26/03/2019 16:25
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
[Det beste er jo å kjøre på tomgang. er vel lite som gjør en motor mer drivstoffgjerrig enn å kjøre på tomgang.
Helt grei logisk slutning der.. men tenker du da på tomgang for å holde bilen varm om varm om vinteren, eller kald om sommeren (air,condition)? Det amerikanerne kalle "mileage", vil vel si miles pr gallon, blir mindre bra med mye tomgang.
|
|
|
26/03/2019 18:05
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nei, tenker tomgang som -stå-stille-i-køen-tomgang-. Særdeles drivstoffgjerrig kjøremønster.
Det kommer nok litt an på bilen men jeg trur ca. 1-1,5 l/t er mulig. Da snakker vi kanskje om to døgn på full tank. Prøve å kjøre to døgn non stop uten å måtte fylle tanken et par ganger. Det blir ikke non stop for å si det sånn.
|
|
|
26/03/2019 21:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvem bryr seg om mil når vi kan snakke timer.
|
|
|
26/03/2019 21:18
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Eksempel : Hybrid til 500 000,- har 10 000 i avgift . Samme bil med diesel koster 650 000,- Hva er lurt ?
|
|
|
27/03/2019 07:39
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Det må være en gledens nyhet for deg at BMW har laget dieselmotorer som slipper ut 0 NOx?
Tja, skal vi tro på det? 4/5 av luften motoren tar inn er nitrogen (N2). Dersom nitrogenet under forbrenningen i motoren ikke reagerer med noe som helst, kommer det ut i eksosen som N2 igjen. Har tungt for å se at det kan være mulig, med de temperaturer det er snakk om i motoren. Det er jo ingen kjernereaksjon i motoren, nitrogenatomene forblir nitrogenatomer.
|
|
|
28/03/2019 06:50
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Det er jo målt av tyske NAF (ADAC. Og forresten, det var MB ikke BMW). Poenget er vel ikke få perfekt 0, men å komme ned på nivå med bensin?
I mange år har vi hatt tilsetningsstoffet "AdBlue", som REDUSERER Nox-utslippet, men ikke nullstiller det. https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_exhaust_fluid
|
|
|
|
|