Min erfaring er ikke at det er viktigst med jevne sprang i den tunge enden, men jevne sprang i det fartsområdet jeg sykler i mest. Den tunge enden er "overdrive"; der er jeg dessverre ikke så lenge av gangen. (Jeg sykler ikke ritt, og for det meste alene.)
Men planen er uansett å gå ned i størrelse på drevet foran og i størrelsen på kransen. 44 foran og 11-32 bak kan funke der jeg sykler mest. Gevinsten er jevnere sprang gjennom mer av kransen, mot at jeg ofrer et toppfartsgir jeg bare har bruk for noen svært korte perioder på hver tur. Det er et kompromiss jeg kan leve fint med. Så har jeg 11-40-kransen på luringa til ferieukene der jeg skal sykle bratt.
Sitat: Hoaas
50-55km/t med 90 kadens får jaggu holde.
55 km/t med 90-kadens innebærer 53/11-utveksling. Det er vanligvis toppgiret til proffene. Trenger du så høy utveksling?
Ja, jeg sykler for det meste i 30ish når jeg sykler alene, og med 50t har jeg sett at 16t på kassetten er uhyre viktig, hvis ikke havner optimal kadens på 28km/t eller 32-33km/t når jeg har 15 og 17t på kassetten. Nei, jeg trenger egentlig ikke mer enn 40-45ish til daglig trening, men ofte kjører jeg intervaller i kupert terreng og da er det kjedelig å spinne ut bare det går litt nedover.
Kan se ut som jeg ender på 44t og 11-36 kassett, da har jeg et par og femti på topp, og like lett utveksling som kompakt med 11-28 til klatringene.
Har sykkel med Shimano BR-RS505 hendler. Ønsker å bygge om til 1x.
Kan man sette på et terreng bakgir for å få mulighet til større kassett?
Er rimelig sikker på at det er forskjellig wirepull (dvs hvor mye wire hendel trekker på girskift) på Shimano landevei vs terreng, så du kan ikke bare bytte til terreng bakgir. (Tror det finnes noe adaptere til dette men spørs om det vil fungere godt nok for deg)
Jeg har samme bakgir og en slik Road Link (Goat Link er for terreng) og en 11-40t SunRace terreng-kassett. Hvis du går fra 32t til 40t så må du bytte kjede også.
det lages ikke sånne "tallerken" kassetter lengre? hvor du hadde ganske tett giring på de små tannhjulene og et kurant stort hopp opp på et klatregir. Husker jeg hadde en slik kassett på min gamle 8-delte. Tror det het megarange. skulle ikke 3t lage slike kassetter til landeveissyklene sine?
Har vel 105 5800 GS i dag med en 11-32 kassett. 11-40 ville vært mer enn stort nok.
Mange der ute på internettet har tøyd GS-gir fra Shimano til å greie 11-36-kranser uten roadlink. Noen sier at 11-40 også kan gå. Sikkert avhengig av lengden på girøret.
Gjorde en sånn halveis løsning i går. Midlertidig for å komme meg gjennom vinteren uten å måtte knote med framskifteren (mye trøbbel med den i fjor vinter).
Bare byttet ut drevene foran med et narrow/wide 38t drev, og beholdt 11-32 kassett. Helt kurant for vinterpendling. Overaskende hvor fort man kan sykle med 38/11 så lenge beina spinner i vei.
Ser at 11-36 skal fungere fint med 6800 med cage også, siden jeg ikke har umiddelbare planer om å rase rundt i terrenget med Emodaen min, så beholder jeg nok bakgiret inntil videre. Selv om jeg elsker en lydløs drivlinje.
Jeg har en vintersykkel som jeg skal gjøre om til 1x med et brei-smalt-drev og kortere kjede. Dere som har Shimano-gir uten clutch, har dere tatt dere bryet med å stramme fjæra slik det beskrives i punkt sju her? https://365cycles.com/blog/rear-derailleur-overhaul/
Eller går det greit uten? Sykkelen skal ikke ut i terrenget - i hvert fall ikke i vinter.
Ultegra 6800 medium cage er vel neppe kompatibelt med 11-36 kassett? Hvis nei, hvilket bakgir kan jeg sette på som er kompatibelt med 6800 11s hendel, gjerne med clutch? Planen er å sette på 46t foran og 11-36 bak.
RX8000 har maks 34t, mens 6800 har 32t. Tipper førstnevnte vil fungere fint med 36t uten større modifikasjoner.
Noen som kan anbefale klinge foran? AB har ovalt N/W til 6800 krank, men ikke større enn 42t. Vil helst ha rundt 46t og med litt offset så man får drevet litt inn (midt mellom dagens to drev).
Takk Trond Helge, en annen mulig løsning er kanskje road link på dagens bakgir..?
Jeg har grubla litt på dette med hvordan 1x11 kunne funka for meg på blandeveissykling. Sykler mest alene, så blir ikke veldig høy hastighet, og det viktigste er helt klart og ha litt tette gir i området jeg tilbringer mest tid. Så er det jo også en fordel å ha lett nok giring, det viktigere enn at jeg spinner ut i høy fart. Da er det tross alt like greit å vispe det man klarer og legge seg ned i aerostilling.
Jeg slo sammen en haug med Strava-filer hvor jeg har syklet litt forskjellig terreng. Noe grus, noe flat landevei, noe bakkete landevei, og et par turer til og fra jobb er også med. Det gir et histogram som jeg la inn sånn ca hvor jeg syns det ser ut som jeg bruker aller mest tid, veldig mye tid, og range jeg ideelt sett burde hatt med.
Videre så brukte jeg gear-calculator.com for å sammenligne noen 1x alterantiver med 50/34 og 11-28t. (selv om jeg har 52/36 og 11-30 på sykkelen nå) Nå har jeg ikke hatt sensor for tråkkfrekvens så derfor ble det å ta utgangspunkt i 90. (Er jo ikke noe tvil om at jeg i de laveste hastighetene har ramlet helt ned i 60 da, så jo lettere gir jo bedre er det)
10-42 dekker rangen godt, men 3 stk 17% steg inne i gul sone er jo litt i overkant store sprang, kun 2 gir i grønn sone. 11-40 er mer harmonisk selv om sprangene i høy fart nok merkes. 9-32 bailout og overdrive har et litt stort trinn i grønn sone. Bailout gir kanskje mest mening. 9-34 E*thirteen gir store sprang over 33km/t. 11-30 gir for lite range syns jeg. 11-34 gir mangler også et lett gir. 12-speed AXS fikk lurt seg med på slutten også fordelen den har med å ha et ekstra gir blir jo ganske tydelig syns jeg selv om den ikke har mer range enn den bør for min del.
Vanskelig og trekke noen konklusjon, men tror jeg liker 11-40 XT best for shimano nav og 3T bailout best for XD nav. 1x løsningene gir da ca 8 gir i gul sone, mens 2x11 gir 12, så det er lite tvil om at 2x gir en betydelig tettere giring selv med 11-28 (som vel mange syns er en for spredt kasett)
Veldig fin data til å understøtte valg av giring. Men om du ikke bruker kadensmåler, har du brukt det før, og vet ca hva slags kadens(er) du normalt benytter deg av? Samt om 90 faktisk er den kadensen du trives best på?
Jeg ville nok ikke sett meg helt blind på hva som ligger innenfor den grønne sonen, men også vurdert de girene som ligger litt utenfor. Fordi du kan nå de ganske lett ved å gjøre små justeringer i kadens.
Personlig henger kadens og watt tydelig sammen. Om man bare tar utgangspunkt i en gitt fart, 25 km/t. Dette kan kreve 300W. Eller det kan kreve 50W, avhengig av om du har litt slak motbakke, eller litt slak unnabakke. For min egen del spinner jeg naturlig litt raskere når jeg skal produsere mange watt, enn om jeg sykler på mer komfortable nivåer.
Ellers tror jeg ikke man skal se seg så blind på tettheten i de overlappende sonene på 2x oppsett. Teoretisk sett har man veldig tett giring i den rangen. I praksis derimot, så fordrer det at du skifter annenhver mellom fram/bakklinga (med tilhørende korreksjon på kassetten) dersom du ønsker å gjøre de små justeringene den tettheten tillater. Det har jeg vanskelig for å tro at særlig mange utnytter i praktisk bruk.
Skulle selvsagt hatt data på kadens for dette utvalget. Men, jeg satte sammen et utvalg av korte og intensive økter hvor jeg ligger på høy watt (og dermed antageligvis ganske høy kadens). Det er jo når man tyner for å oppnå mest mulig watt/fart at man trenger den tette giringen. Med roligere tempo er ikke beina så kresne på om man må tråkke litt saktere eller senke farta litt og ta et lettere gir.
Jeg tenker også at noen få gir i høy hastighet kan være greit, for å kunne fylle på med noen watt, men det er i lavere fart innsatsen i å produsere watt helst bør ligge hvis man vil øke snittfarten sin. Prioriterer derfor at det er tettere på midten og nedover framfor oppover jeg da. For de som sykler mye (i grupper) med høy snittfart ser jeg for meg dette er noe helt annet. Da har straight blokk 16-11 en verdi.
Av 1x'ene - for meg syns jeg det ser ut som 9-32 bailout eller kanskje 11-40 XT. Men, om man sammenligner med valgene jeg hadde fått i giring med f.eks. 34/50 og en 11-34 kassett så ser man jo at 2x har et fortrinn. Oppnår mye jevnere/tettere giring, og dessuten har den en range som gjør at sykkelen kan brukes mer allsidig.
Det jeg dessuten liker med akkurat denne 2x løsningen er at det burde være mulig for meg å ligge veldig mye i storeklinga foran, som ikke bare gjør at man slipper å tenke så mye på å gire med frontgiret, men det gir jo også mindre friksjon og mindre slitasje på kjede og drivverk.
Jeg forstår fortsatt ikke poenget med 1x. I kupert terreng virker det helt dødfødt. Og etter å ha sett noen hundre cyclocross-ritt de siste årene så virker det som det er minst like mange som mister kjedet eller har andre drivverksproblemer med 1x oppsett som det er med 2x.